Voorpret 2022 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
03.07.2022 20:54
Om even verder te gaan op de aanhanger, die is dus onbruikbaar... Er is een lager kapot en de rubbers vd torsie vering zijn helemaal verpulverd..
Dus we moeten nog ff snel een vervangend karretje vinden. Wat een domper dit en zo veel geld weg..
:'(
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
03.07.2022 21:12
@mermaid, nou dat zal niet meevallen als iedereen aan het kamperen slaat. dan is zo'n karretje vast niet makkelijk ergens te huren. Repareren geen optie meer, of heeft garage geen tijd en plek meer daarvoor?
Hier nog <4 weken werken. Heenreis camping geboekt op iets kortere afstand dan normaal, nou vooruit 80-100 km minder ;-)) Hoop dat de reis meevalt. Net terugreiscamping en pretparken geboekt. Er staat nog zoveel te gebeuren de komende vier weten dat het vizier verder nog helemaal niet echt op vakantie is gericht. Ik hoop op mooi weer en lekker zwemwater. En hoop dat de kampeerplek ook ok is (hoogste plek camping, fijn voor t uitzicht maar klimmen, klimmen, kom vast met strakkere kont terug als dat ik heen ga) er rijdt een trein achterlangs die - volgens de reviews- de een wel hoort maar een ander niet, er is een restaurant in de buurt waarvan de een wel last had maar de ander niet.. dus we gaan t zien. Gelukkig geen baby's meer mee die perse moeten slapen om 20.00 uur. Wellicht wel laatste keer met oudste.
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
03.07.2022 23:14
Over 3 weken voor de 7e keer naar de prachtige Vaucluse met 2 pubers op de achterbank. Kinderen hebben het goed naar hun zin op de camping. Vriendengroep van vorig jaar komt ook weer terug.
Hopelijk kunnen we toch gaan genieten ivm ziek zijn schoonvader en daarbij slechte prognose.
, Datum:
04.07.2022 06:21
@ Marjel
Dapper dat jullie toch gaan. Geniet er van en hoop dat je even weer aan nieuwe energie kan komen om straks weer voor je schoonvader te kunnen zorgen.
Geplaatst door: ® Juultje
, Datum:
04.07.2022 11:16
Wat heerlijk om dit topic weer door te kunnen spitten! Ook hier begin ik langzaam in de vakantiestemming te komen. Ondanks de werkdrukte voor ons beiden en de gebruikelijke afrondingen, probeer ik mijn focus langzaam ook wat te richten op de voorbereidingen. Zo hebben we afgelopen weekend een nieuwe campingtafel gekocht en is vorige week een nieuw campingkastje bezorgd.
We hebben inmiddels een hotel halverwege de route geboekt (overnachtingscamping met de vouwwagen doen we niet meer, kiezen nu voor iets meer gemak) en de lijstjes komen langzaam weer te voorschijn.
De pubers houden zich nog niet zo met de vakantie bezig, die zijn te druk met hun leven weer lekker oppakken en zijn inmiddels al klaar met toetsweken en eindexamens. De tiener is ook bezig met afronden en kijk enooooooooorm uit naar de vakantie :-)
En hoe erg, maar we gaan weer terug naar waar we eerder zijn geweest. De kinderen hebben nog contact met de vriendengroep van vorig jaar en ook deze ouders zijn overstag gegaan. En stiekem vind ik dat echt leuk, want het zijn allemaal leuke mensen :-) We gaan naar een kleine camping, sportieve animatie, 's avonds geen drukte en heerlijk genieten van een prachtige omgeving en ontspanning.
Nog een paar weken, maar hé, inmiddels is de Tour de France begonnen en dat draagt bij aan de vakantiestemming!
, Datum:
05.07.2022 08:41
Goedemorgen allemaal, even wat goed nieuws nog; we hebben een andere aanhanger op de kop getikt. Wel een heel bedrag, maar we denken dat dit wel een goede keus was. Volgende week wordt ie even nagelopen en dan kunnen we stilletjes aan lijstjes gaan maken ;-)
Voor nu zijn we er heel blij mee, het ziet er deftig uit.
Gisteren even met mn pubers gepraat. Zoals ze een tijdje terug aangaven er helemaal geen zin in te hebben en hun bedenkingen.. nu begint bij hen toch wel wat zin te ontstaan. 1 vd pubers zei er wel naar uit te kijken om naar de plaatselijke marktjes te gaan en de ander had er wel zin in om bij het tentje te zitten knutselen of toch te gaan zwemmen. We gaan het zien. We hebben ook met ze overlegd wat ze willen voor onderweg. We hebben nog een wat oudere dvd-set met schermpjes, en ze wilden dan toch wat films meenemen. Nou, goed, we gaan wel even kijken of we wat bij elkaar kunnen scharrelen.
Heeft iemand nog tips misschien voor oudere kinderen onderweg? We hebben wel wat internet, maar dat is beperkt ivm de databundel. Dus dat kan niet de hele weg worden gebruikt.
Verder lijken de voorspellingen erop dat t gloeiend heet is op de plek van bestemming bij aankomst. Dus daar moeten we ook veel rekening mee houden, veel water bijvoorbeeld meenemen.
Hoe gaat het bij jullie met de voorbereidingen? Veel voorpret gewenst!
Geplaatst door: Nika
, Datum:
05.07.2022 09:08
Hey Mermaid,
Hier gaan er ook nog een hoop dvd,s mee hoor. Ik heb wat nieuw gekocht en besteld bij bieb,ideaal!
Uiteraard kun je ook films downloaden van bv netflix. Ook hebben wij een usb stick waar we wat opzetten, deze kun je zo inpluggen in de dvd spelers.
Weet niet of ze t nog leuk vinden, maar ik zag dat de Kruidvat retro spelcomputers verkoopt, voor een tientje. Zoals brickgame. Misschien is dat nog wat.
Ik vries waterflesjes in, zodat je heel lang koel water hebt. Daarnaast hebben we de koelbox in auto. Ik maak voor onderweg wat lekkere snacks, zoals koude wraps, frittata en hartige snacks.
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
05.07.2022 10:40
Oh, wat goed dat je een nieuwe aanhanger hebt.
Wij gaan pas over ruim twee weken weg en ik moet nog werken tot en met de vijftiende.
Toch al voorzichtig begonnen want zoon (die gaat al eerder weg) wilde wat lenen. Toen alles uit het berghok kwam rook het na drie jaar niet gebruiken toch allemaal niet meer zo fris. Dus ik ben aan het luchten en wassen enzo. Het was nu mooi weer immers. Vrijdag komt de vouwwagen uit de stalling want ook daar zit iets in dat zoon gaat meenemen.
Het is een hele organisatie om met drie vertrektijden en in drie koppels anderhalve kampeeruitrusting te delen en te zorgen dat iedereen alles heeft en dat de treinreizigers alleen hun persoonlijke spullen mee hoeven nemen.
Maar het gaat lukken! Heb er zo'n zin.
(Nu eerst nog even groep vijf rekenles geven, zit dit in mijn pauze te typen.)
, Datum:
05.07.2022 11:06
Ha die @Sandra, dat je dit in je pauze tikt... Hihi, ben je ook steeds op dit forum aan t lezen in de aanloop naar je reis?
Ik zit het paar keer per dag te checken of er nog leuke en nuttige bijdragen komen. Het is ook een beetje onderdeel van de voorpret, het meelezen hoe anderen het doen en geniet ik een beetje mee.
Wat vervelend dat alles muf is geworden. Zo zie je, je kan het maar beter vaak gebruiken, hahaha.. maar ja, nu even veel werk eraan. Hoop dat het niet beschadigd is!
Ik ga vandaag slaapzakken wassen ook. En die hoezen voor de matrasjes. En zo steeds klusjes en kruipen we richting de vertrekdag.. veel voorpret!
Geplaatst door: Juultje
, Datum:
05.07.2022 12:46
Heel herkenbaar hoor, nog even hier op het forum kijken of er nieuwe tips/ideeën/vragen zijn :-)
Mermaid, hoe oud zijn je kinderen? Hier zijn ze 12,15 en 17 jaar en we nemen al tijden Ipads/tablet mee in de auto. Eerder hadden we ook DVD-schermen, maar later kregen ze Ipads van school en was dat handiger. Er worden dus veel films op gezet, zodat ze deze tijdens de rit kunnen kijken. Soms ook spelletjes die je offline kan spelen. Spotify is aanwezig en daardoor heeft een ieder z'n eigen playlist. Dat houdt het enigszins rustig op de achterbank...
Wij hebben achterin de kofferbak een koelbox staan die we kunnen aansluiten, zodat deze tijdens de autorit koelt. Niet veel zoet, vooral hartig en inderdaad water. Zo heeft ieder ook een eigen bidon bij zich staan en hebben we in de koelbox nog waterflessen om evt tussendoor bij te vullen.
Hier zien ze de de oudste 2 de vakantie als een relaxmoment. De oudste is net terug van een vakantie met de vriendengroep en heeft desondanks ook nog zin in onze vakantie met elkaar. De middelste vindt het wel mwah, waar weet ook dat als we er zijn dat het weer goed is. En voldoende leuke sportieve activiteiten plannen is dan iets wat ook positief bijdraagt.
, Datum:
05.07.2022 17:33
Ja, ha ha. Ik ben ondersteuner in het onderwijs. De laatste twee weken nemen collega's het niet meer zo strak met de roosters en de pauzes waardoor ineens tussen al mijn lessen wel pauzes zitten. Beetje afbouwen is best lekker.
, Datum:
07.07.2022 08:34
Een forum is soms een feestje van herkenning. En misschien vind je het van geen belang om dingen te delen of te lezen van een ander, maar in de eerste jaren dat wij naar Frankrijk gingen en de nodige support, tips en adviezen zochten, konden we zo heerlijk terecht hier.
Nu is er inmiddels wel een beetje ervaring en is ook onze uitrusting aardig compleet, hoewel we natuurlijk ook steeds wat hebben vervangen omdat de leeftijd van de kinderen anders werd, de behoeften anders, maar ook ons idee van kamperen veranderde.
We hebben nu bijvoorbeeld een wat kleinere grote tent en 2 piepkleine tentjes. En ik neem geen gasfornuis meer mee, maar een multicooker die alles kan en een piepklein grill ding, voor een eitje bakken.
Maar wat nu voor ons wel anders is; is de aanloop naar de vertrekdag. Misschien herken je het, misschien niet. Voorheen werkte ik weinig, of parttime of had ik al een paar dagen eerder vrij en dus alle tijd om in te pakken, de spullen uit te zoeken(haringen en scheerlijnen uit elkaar trekken alvast, serviesje afwassen, slaapzakken wassen, tralala)
Maar nu heb ik dat eigenlijk niet. Ik werk tot het laatste uur voltijds, en kom smiddags laat thuis, volgende ochtend 9uur moeten we rijden...
----------HELPPPP---------------
Dit geeft me wel een beetje een paniekerig gevoel, want ik heb altijd de tijd kunnen nemen en nu zal ik komend weekend eigenlijk alles al in de woonkamer moeten gaan neerzetten om de dagen erna de kratjes in te delen, spullen uitzoeken, alvast stapeltjes kleding maken, misschien al gedeeltelijk tassen inpakken en zal ik nog iets meer op lijstjes moeten gaan werken. Maar eerlijk? Ik heb een chaotisch brein en het vliegt me nu even aan wel.
Zijn er mensen die hier herkenning hebben, of zo enorm georganiseerd kunnen denken dat er tips voor zijn?
Hoe pakken jullie het aan wanneer je tot de laatste zucht moet werken en je weinig inpaktijd hebt? Staan bij jullie de spullen ook al een week in de woonkamer?
Ik ga nu ff vast een hoek vrij maken om daar wat kratjes neer te zetten om te kunnen vullen.... ;-)
Fijne dag en veel voorpret!
Geplaatst door: Nancy
, Datum:
07.07.2022 12:41
Oh ik herken je 'paniek'.
Wij gaan over 4 weken en ik heb de neiging om alvast in te gaan pakken. Maar ja, waar laat ik het.
Ik begin normaal toch echt wel minimaal 1 week van tevoren met uitzoeken en klaar zetten. En ja, dan staat het in de woonkamer of keuken. De laatste dagen voor vertrek vind ik dan ook vreselijk. Overal staat wat en ik overzie het niet meer.
We gaan dit jaar voor het eerst met de caravan dus ik hoop de inpak chaos iets te kunnen beperken.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
07.07.2022 13:18
@Mermaid, de enige manier hier mee om te gaan is het weekend ervoor inderdaad zoveel mogelijk voor te bereiden (of eigenlijk alles). 't is even niet anders. Herkenbaar: liefst 1-2 vooraf (of langer) vrij om het allemaal rustig aan te kunnen doen.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
07.07.2022 15:45
Mermaid die stress snap ik. Nu hebben wij een groot huis en zet ik hier de spullen in mijn werkkamer. Ik heb nog wel vrij voor we gaan.
Maar misschien tips:
Beddengoed wassen kan nu ook al. Een grote boodschappen tas daar kan het in. (Misschien heb je ruimte in je gang dan staat niet alles in de woonkamer)
Servies afwassen: zet alles in de vaatwasser. Mepal servies kan daar goed tegen. Dan in een kratje en ook in de gang.
Kom je de komende weken kleine dingen tegen die je mee wilt zet een leeg kratje of boodschappen tas klaar en gooi het er in. Streep het af op je pakljjst
Je kinderen zijn al wat ouder schrijf je dus die kunnen best hun eigen kleding inpakken. Geef ze allemaal een tas voor de kleding. Vol is vol. Geef ze die zelfstandigheid. Ook kunnen ze zelf hun toiletartikelen kopen. Je betrekt ze gelijk bij de vakantie. Hier maken ze ook een playlist voor onderweg. Niet altijd mijn keuze maar ja het is ook hun vakantie.
Ze willen ook wel vakantiegeld verdienen met klusjes.(Was vouwen, grasmaaien, huis poetsen) scheelt ook een hoop stress als het gedaan is.
Verder loslaten… Ik begrijp je goed ik ook graag alles onder controle…
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
07.07.2022 17:01
Heel herkenbaar 😉 Normaal gesproken ben ik altijd 1 week van tevoren vrij, gaan we 3 weken op vakantie en bij thuiskomst ben ik dan nog een kleine week vrij. Nu, ivm werkzaamheden manlief, meteen op vakantie. Ik werk t/m volgende week vrijdag, maar in plaats van ‘s morgens vroeg vertrekken we nu vroeg in de middag. We gaan met z’n tweeën, dus dat scheelt.
Ik heb alvast een lijstje gemaakt zodat ik volgende week iedere avond alvast wat kan doen. En dan zaterdagochtend nog even goed door het huis, want ik wol het wel schoon achterlaten. Het meeste zit al in de caravan en het bed heb ik al opgemaakt, dus daar niet veel werk meer van. Het zijn meer de andere kleine dingen: koelkasten schoonmaken, ramen zemen, kleding alvast zoveel mogelijk in de caravan, enz.
Zo’n lijstje geeft mij gewoon rust; ik weet precies wat er per dag moet gebeuren. Het is wat als je zo’n controlfreak bent, maar ach, er zijn ergere dingen. Werkze nog en succes met alle voorbereidingen 👍🏽
Als we maar eenmaal rijden … 😀
, Datum:
07.07.2022 18:03
Ik ben zoon super georganiseerd type. Wij gingen heel vaak direct weg omdat man dan de vakantie met een collega precies moest delen.
Ik heb best wel tips maar misschien hebben die juist meer stress 😵🤯 Ik deelde de hele zooi in in afgescheiden stukken.
Het weekend voor vertrek pakken wij alle kampeerspullen in, inclusief het beddengoed en de handdoeken. Wij hebben alles apart voor de camping dus thuis missen we dan nog niks. Al die spullen gingen eerst in de bagagewagen een nu in de vouwwagen.
In de laatste week was ik bijna elke dag alles weg zodat we de laatste avond allemaal een tas kleding kunnen inpakken. In die week pak ik ook wat etenswaren in de keuken van de vouwwagen.
Man zorgt voor de techniek. Gas en water, electra etc.
Op de dag van vertrek de tassen met kleding en de toilettassen in de auto en rijden maar.
Tot zover de theorie. In de praktijk gaat het soms net even anders. Dochter zou op haar achttiende mee gaan met haar vriend en zijn ouders in plaats van met ons. Liep een week voor vertrek de relatie stuk. Dus extra beddengoed etc inpakken en ging ze toch nog weer mee. En zo nog veel meer verhalen waarom de vouwwagen nog een extra keer open moest. 😉
Geplaatst door: Marike
, Datum:
07.07.2022 18:41
Gelukkig herken ik dat gevoel niet. De dagen en zelfs weken voor vertrek ervaar ik ook juist als leuk. Wij vertrekken nooit direct als de schoolvakantie begint. Meestal wachten wij 2 weken nadat de kinderen vakanties krijgen. De kinderen vermaken zich de eerste weken ook nog goed thuis.
Daarnaast vertrekken wij nooit gelijk uit het werk. Wij vertrekken altijd zondags. Naast dat dit een fijne vertrekdag is geeft dit ons net wat meer ruimte met inpakken en de laatste dingen te doen en daardoor veel meer rust. Zelf zorg ik ervoor dat ik vrijdag al vrij ben en mijn man heeft dan die zaterdag nog even een rustdag/ inpakdag. Wanneer mogelijk plan niet alles vol voor vertrek en vertrek net een dag later. Ik vraag mij altijd af waarom vele toch altijd gelijk die vrijdag of zaterdag de auto al in willen (ja als je moet aankomen op zaterdags snap ik het).
Verder halen wij de caravan vaak al 1 a 2 weken van te voren op. Vinden we stiekem ook leuk om de caravan al te hebben staan en vervolgens kan ik soms al e.e.a. In de caravan leggen al moet ik zeggen dat dit de laatste jaren heel snel en gemakkelijk gaat omdat ik al weer waar we alles ongeveer willen hebben. Het is dus een kwestie van spullen overhevelen van huis naar caravan.
, Datum:
07.07.2022 18:53
"Ik vraag mij altijd af waarom vele toch altijd gelijk die vrijdag of zaterdag de auto al in willen."
Nou Marike, om de doodeenvoudige reden dat ik graag wat langer op vakantie wil(de). Wij wonen hier op een regiogrens. Kinderen hadden niet altijd gelijk vakantie met mij. Man moet de zes weken schoolvakantie precies delen met een collega. In het onderwijs heb je feitelijk maar vijf weken want de laatste week moet ik alweer aan de slag.
Dus willen we net voor het weekend thuis zijn zodat maandags de zooi is opgeruimd als man en/of kinderen weer moet beginnen. Door op zaterdag te vertrekken en op donderdag of vrijdag thuis te komen kunnen we echt drie weken weg.
We gaan één keer per jaar en willen dan niet minder dan veertien dagen op de uiteindelijke bestemming zijn.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
07.07.2022 19:09
Én het heeft ons ook wel rust gegeven om niet meer heel vroeg/ om bijv 05:00uur te vertrekken, maar gewoon op een ‘normale’ tijd rond 08:00/09:00. Je kunt dan op een normale tijd naar bed en opstaan en je hebt niet dat overhaaste gevoel dat je snel en vroeg moet vertrekken. Wij doen de rit wel met een overnachting richting Zuid-Frankrijk (rijden met caravan) dus dan hoef je ook niet zo vroeg te vertrekken, ideaal vinden wij. Veel zit dus in jezelf net wat meer ruimte geven dan maak je het wat gemakkelijker (mijn ervaring).