Waar naar toe in Frankrijk? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Ann
, Datum:
24.05.2022 14:00
Wij zitten toch een beetje erover na te denken om komende zomer te gaan genieten in Frankrijk. Lang geleden zijn we meerdere keren in de Cevennen geweest, en eenmaal in de Drome. Nog heel veel onbekend dus ;) ik ga er vanuit dat er hier veel Frankrijk kenners zijn en ons misschien een tip kunnen geven voor een mooie omgeving.
We zijn op zoek naar een gebied waarin je lekker kunt wandelen (combi van natuur en leuke plaatsen). We willen niet naar de Cevennen, te ver voor nu en te bekend. We hebben wel zin om wat nieuws te ontdekken. Net als de meeste mensen willen we wel een beetje een klimaat waarin het toch lekker is. Voor ons hoeft het niet mega heet te zijn, daarom gaan we ook niet naar het zuiden ;) Uiteraard kun je pech hebben, maar we hebben verder nog geen Frankrijk ervaring genoeg om dit zelf te weten. Elzas? Ik kwam net bijvoorbeeld de Jura tegen, maar daar zag ik dat de regenkans vrij groot is? Klopt dit bijvoorbeeld? Wat zijn mooie gebieden om ons even te gaan verdiepen om daar eventueel vakantie te gaan houden. We gaan voor het eerst met de caravan en nemen onze kinderen mee (11, 9 en 3).
Ben benieuwd naar jullie ervaring en tips.
Geplaatst door: Michel
, Datum:
24.05.2022 15:32
Campix in St. Leu d'Esserent. Oude mergelgroeve omgetoverd tot een prachtige camping met veel groen en hoogteverschil. Op ongeveer 30km boven Parijs.
Ook zeer mooi vind ik omgeving Charlesville-Mezieres, Franse Ardennen.In de buurt Givet, Rocroi en Dinant (B) en Sedan met prachtige vesting.
Omgeving Verdun is ook mooi, je hoeft er niet naar toe vanwege de 1e W.O., omgeving is prachtig.
Geplaatst door: Herman
, Datum:
24.05.2022 16:01
Voor ons staat op plaats 1 de Drôme, maar daar zijn jullie al eens geweest.
Op plaats 2 staat voor ons de Dordogne, ook een gebied met veel gezichten. Wij vinden hier vooral de natuur en de vele (oude ) steden en dorpen fantastisch. En niet te vergeten het culinaire gebied.
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
24.05.2022 16:22
Tja, het kan behoorlijk regenen in de Jura, maar het kan er ook heet zijn.
En al dat mooie groen moet toch ergens vandaan komen.
Misschien is de Elzas een optie.
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
24.05.2022 17:47
Tja, het kan behoorlijk regenen in de Jura, maar het kan er ook heet zijn.
En al dat mooie groen moet toch ergens vandaan komen.
Misschien is de Elzas een optie.
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
24.05.2022 18:38
De Morvan, dat is wel een mooie omgeving dat wel aan jouw wensen zou kunnen voldoen. Het is er nog niet mega toeristisch en je vind er veel prachtige wandelroutes.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
24.05.2022 20:59
Waarom niet naar de andere kant van Frankrijk, het westen? Bij voorbeeld de Dordogne of Vendee?
Geplaatst door: Koen
, Datum:
24.05.2022 22:17
De omgeving van Embrun is erg leuk. Goed weer, bergen, prachtig meer en genoeg leuke activiteiten voor de kids. Hetzelfde geldt voor de omgeving van Annecy.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
24.05.2022 22:35
Dat verhaal van de regenkans hoor je ook over de Vogezen, de Jura en de Bourgogne. In theorie zal het wel kloppen, maar in de praktijk heb je daar in de zomer ook gewoon lekker weer met zon en 25 graden, niets mis mee.
Als je gaat voor een combinatie van natuur en leuke stadjes, kan ik de Vogezen aanbevelen. Prachtige bergen, leuke (wijn-)stadjes en natuurlijk Straatsburg en Colmar. Leuk voor de kinderen: kasteel Haut-Koenigsbourg met fenomenaal uitzicht over het Rijndal (vertel er een spannend verhaal over de Frans-Duitse oorlogen bij) en roofvogelshows. Het verwaarloosde kasteel werd door de Duitse keizer na de oorlog van 1870-1871 geheel gerestaureerd om te laten zien dat hij goede bedoelingen had. Ook mooi, de Route des Crêtes over de bergtoppen, in de Eerste Wereldoorlog aangelegd als bevoorradingsroute voor het leger. Die eindigt zo ongeveer bij de Hartmannswillerkopf, één van de vele plekkenwaar in die oorlog vreselijk gevochten is. Maar het mooie is hier dat je als je voorbij de begraafplaats de berg op wandelt, je in een bos komt waar de loopgraven nog altijd liggen (zonder aangeharkt te zijn) en je kinderen er gewoon in mogen ravotten. Loop je dan nog een stukje door, kom je b ij een norm monument met opnieuw een fantastisch uitzicht over het Rijndal.
Ik heb niet veel camping-ervaring daar, maar lang geleden toen de kinderen nog mee gingen goede ervaringen op caming de Noirrupt - JP Vacances in Le Tholy bij Gérardmer. Gezellige terrassencamping met het nodige vertier voor kinderen en een zwemband met een glazen ruit in de zijwand. Als jij staat te kijken, kunnen de kinderen naar je toe zwemmen. Ik zie nu nog steeds enthousiaste recensies: https://www.camping-frankrijk.nl/camping/le-tholy/noirrupt-jp-vacances/
Geplaatst door: Ontdek de Limousin
, Datum:
28.05.2022 11:52
Wat zuidelijker met een gemiddelde zomer temperatuur van 28° en toch maar 800 kilometer van Nederland.
Ontdek de Limousin een streek waar verrassend veel te zien en te doen is, maar geen massatoerisme kent. Je vindt er rust, mooie natuur en authentiek Frans platteland.
Neem een kijkje op onze website www.camping-des-alouettes.com voor wat ideeën of bij één van onze collega's in deze mooie en gevarieerde streek http://www.camping-limousin.com/nl
Veel plezier met jullie vakantie voor bereidingen !
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
28.05.2022 13:14
Loiredal omgeving Saumur. Meeste dagen zon per jaar maar niet te warm.
Correze, ligt vlak boven de Dordogne. Ook mooi weer maar met onweer kan het daar net als in de Dordogne flink spoken.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
28.05.2022 15:58
Camping Le Brevedent in Brevedent (Normandië) is een mooie camping met een meertje waarin je met een bootje kunt varen, een kasteel, een zwembad, prachtig en rustig gelegen en de mogelijkheid om leuke uitstapjes te maken naar bijv. Honfleur, (boottocht onder de brug door), Deauville (mooi strand) en bosachtig gebied ten zuiden van Brevedent.Succes met uitzoeken!
Geplaatst door: frank
, Datum:
29.05.2022 12:43
De 2 meest voor de hand liggende gebieden zijn al genoemd: Jura en Vogezen/Elzas. Voordeel Vogezen/Elzas is dat er ontzettende veel door Club Vosgien uitgezette wandelingen zijn die wij vrij vaak lopen en altijd prima bijgehouden zijn en prima aangegeven, het aantal te bezoeken plaatsen is ook wel groter als in de Jura.
Mocht je wandelingen gewoon zelf verzinnen bijvoorbeeld met behulp van een IGN-kaart dan is ook het departement Aisne wat dichterbij ligt verrassend afwisselend vonden wij, met ook nog eens een aantal prachtige plaatsen zoals Laon, Soissons, Compiegne, Noyon en Reims.
In de Franse Ardennen kun je inderdaad fantastisch wandelen alleen spraken de meeste plaatsen ons daar niet erg aan maar dat is uiteraard persoonlijk.
Als je het niet te warm wil hebben zou je misschien beter iets meer naar de kust kunnen gaan. Op korte afstand prachtig wandelen in de hoek Calais-Boulogne sur Mer-St Omer waarbij de laatste 2 steden ook nog leuk zijn om te bezoeken, maar ook plaatsen aan de kust als Wissant, Ambleteuse.en Ardres.
Beetje te ver zal Bretagne voor jullie zijn maar daar barst het van de leuke plaatsjes en ik loop daar graag stukken van het douanepad (GR34), spectaculair met aan de ene kant de zee met rotsformaties en aan de andere kant een vaak veranderende grillige natuur.
Betreffende het weer zou ik me niet al te veel zorgen maken, in heel Frankrijk is het vaak gewoon warm is onze ervaring. Ik kan me niet herinneren waar dan ook in Frankrijk slecht weer te hebben gehad de laatste 20 jaar, eerder te warm, op één vakantie na. En wij komen eigenkijk niet of nauwelijks onder de lijn Rennes-Orleans-Dijon.
Geplaatst door: Denniz
, Datum:
29.05.2022 14:28
De claims die worden gedaan over klimaat kloppen geregeld niet. Leuk dat je mooi en warm weer hebt gehad in de Limousin, maar daar wordt het in de zomer gemiddeld geen 28’C. Wellicht kan deze site helpen. http://www.europeruris.com/info_klimaat.html
Geplaatst door: marian
, Datum:
29.05.2022 17:58
@denniz, weet niet hoe betrouwbaar die site is, maar in het zuiden 22 tot 24 in juli nog nooit meegemaakt. Eerder boven de 30 zeker. Regelmatig ( zeker 12 x in de vogezen geweest eind juni, begin juli en soms dagen 17 of 18, maar meestal rond de 14 graden. De site die je laat zien geloof ik niks van. Die JP vacances eerder genoemd, is een camping waar wij bijna elk jaar wel een paar dagen staan. Op de terugreis meestal. Gezellige camping en een omgeving met heel veel leuke dingen in de buurt.
Geplaatst door: marian
, Datum:
29.05.2022 17:58
Bedoelde 24 graden ipv 14