(Post-corona en) puber perikelen op vakantie (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
23.05.2022 08:18
Beste mensen,
Komende zomer willen we weer op vakantie naar Frankrijk, le Roustou hebben we uitgezocht, maar vooral de puber- twins, 14jr ???? er een stem in gegeven.
De gehele corona-tijd is voor onze kids een best heftige en zware periode geweest, oa thuis blijven van school en sport, maar ook het 'op elkaars lip zitten' en uiteraard de drang om af te spreken met vrienden, dat ging allemaal niet zo als ze zouden wensen.
De vorige vakantie was het lastig om ze er toe aan te zetten om de camping te ontdekken, er was echt genoeg te doen. Sport, spel, zwembad, andere jeugd... Maar ze bleven bij de tent zitten.
Ook de activiteiten en bezienswaardigheden in de omgeving gaven geen enkele inspiratie en motivatie om ergens blij van te worden.
Maar goed, dit keer le Roustou en ook daar en in de omgeving genoeg te doen.
Alleen ben ik er een beetje voor bevreesd dat het opnieuw 1 grote ergernis wordt omdat ze om ons heen blijven hangen en we liever zouden zien dat ze bijvoorbeeld zelf naar t zwembad/strandje of de pingpong gaan of ook zin hebben/krijgen in leuke dingen te gaan doen daarzo.
Los van de specifieke camping, zijn er ouders met zulke kids die dit gedrag herkennen en wat doe je er dan mee?
Maken jullie afspraken over rondhangen, en 'ga je even ergens anders vermaken'.. of accepteer je dat dan maar gewoon?
En wat als je van plan bent om een dagje uit te gaan en ze op t laatste moment dat helemaal niet zien zitten en toch liever blijven hangen?
Ga je dan toch weg om jezelf een plezier te doen?
Ik vind het een donkere wolk boven de voorpret, want ik zit er best wel mee in mn maag. Het liefste ga ik alleen met mn man weg, maar dat kan met deze leeftijd nog niet, vind ik.
Maar goed, ik hoor heel erg graag hoe andere puber-ouders daarmee omgaan, hoe en of je afspraken maakt, hoe je dat doet met uitjes, ook al zijn die op hen gericht of op onszelf, dat ongeïnteresseerde geslof achter je aan en de hele dag de bokkepruik op te hebben, ga je dan je eigen gang, wegsturen.... #HELP me met goede tips ajb.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
23.05.2022 08:52
Zo herkenbaar...
Je kan ze wel achter het behang plakken.
Ook mijn dochter is ooit 13 geweest,en gingen we altijd kamperen.
Ze zat dik in de pubertijd,en het leek haar en ons leuk om een vriendinnetje mee te nemen.
Konden ze elkaar bezig houden,was onze gedachten.
Nou wat een hel!
Gelijk al ruzie op de camping,dochter weggelopen.
We hadden die camping voor 2 weken gehuurd,aan een groot meer.
Kon je ook van alles op doen.
Niet dugde volgens hun.
Nergens geen zin in,alleen bij de tent zitten.
Na 6 dagen had ik het gehad met ze....
Dus ik zei" we gaan nu naar huis"
Gaan ze janken,ze vonden het wel leuk.
Nou ik niet meer,tent in de auto,en weg wezen.
Onderweg naar ouders gebeld dat we er aan kwamen( we zaten in de Dordogne)
Midden in de nacht vriendin afgeleverd.
Ik kan je geen raad geven,het is de leeftijd😱
Maar ik zou ze wel duidelijk maken dat het ook jullie vakantie is.
En dat je het hele jaar hard werkt voor een paar weekjes rust.
Ik dankte God op me blote knieën toen ze niet meer mee ging😁
En die tijd komt voor jullie ook.
Mischien kunnen ze een keer mee met een jongeren reis?
Sterkte!
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
23.05.2022 09:30
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
23.05.2022 09:31
Die puber jaren.. Wij vroegen wat ze wilden zochten daar campings bij en stelden die voor. Daar gingen we dan heen. Uitstapjes inn overleg, wilde er 1 niet mee dan niet. S avonds chillen en dan tot 5 uur in de ochtend? Oké dat mag ook als je 14 bent alleen als we een uitstapje hadden en je wilt mee dan sta je op tijd op. Andere dagen slaap je lekker overdag uit. We lieten ze in vertrouwen vrij en dat is niet beschaamd.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
23.05.2022 10:14
Jaren geleden...met echtgenoot en zoon van 15 jaar naar Zweden. Onze Duitse buren (schatten van mensen die jaren naast ons gewoond) zijn verhuisd naar Zweden. Ze hebben ons uitgenodigd om op hun landgoed te komen staan. Met de boot auto en caravan en kano's over gegaan; mooie dagtocht, volop zon etc.. Prachtig land met vriendelijke mensen. Alleen... zoonlief was voor het eerst verliefd...Wilde niks, zat de hele vakantie (3 weken) te mokken; wat een drama. Gelukkig kon onze gastheer hem nog een beetje bezig houden met hout zagen en heeft hij ons in de kano's met zijn speedboot voort getrokken over de meren. (reddingsvesten aan natuurlijk). De liefde ia al lang over en hij heeft nu kinderen van dezelfde leeftijd EN een caravan...Stockholm is trouwens de moeite waard...
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
23.05.2022 10:20
Zou het niet zo kunnen zijn dat " bij de tent hangen" voor hun vakantie is.
Heeft geen zin om ze aan te sporen.
Wij hadden de afspraak samen ontbijten en warm eten.
Wij maakten gewoon plannen om ons eigen ding te doen. Ze mochten mee, if not...jammer dan ....zien we elkaar wel weer later!
Geplaatst door: svdl
, Datum:
23.05.2022 11:06
Hier hebben doen we altijd om en om. Soms iets wat wij leuk vinden soms iets wat hun leuk vinden en daar van te voren ook wel afspraken over gemaakt. Gingen over het algemeen ook niet de hele dag weg. Vaak halverwege de ochtend weg en dan ergens de middag weer terug. Als we weg gingen wilde ik dus geen sjachie koppen hebben. Je bent met zijn allen dus kan je ook wel eens iets doen waar je niet zelf voor gekozen hebt. Vaak is het ook alleen een stadje bezoeken dan eindigen we vaak op een terras wat ze altijd wel leuk vonden. 1 a 2 keer gaan we een stuk wandelen. Dat weten ze dus daar hebben ze het mee te doen.
Als we op de camping waren mogen ze doen wat ze willen. Dus wilden ze dan alleen bij de tent hangen oke. Zaten ze dan bij wifi punt met vrienden te snapchatten prima. Soms erger ik me ook ook aan het inactief dan zijn maar dat vinden hun leuk en is hun vakantie dus probeer ik de ergenis in te slikken en desnoods draai ik mijn stoel om dat ik het niet zie :)
Vorig jaar ging onze jongste van 13 alleen met ons mee. Oudere broer en zus hadden andere plannen.
Hebben toen wel voor haar onbeperkt wifi gegeven. Dus als we op de camping waren of in de auto ergens heen kon ze daar op, maar de paar uitstapjes die wij maakten met zijn allen moest telefoon een tijdje weg.
Geplaatst door: Patriess
, Datum:
23.05.2022 12:06
Loslaten, misschien
Je eigen plan trekken, willen ze niet mee, dan prima. Dan blijf je maar op de camping.
Mijn pubers zoeken ook niet vaak het contact, ik kan ze daartoe niet dwingen, ik probeer het een paar keer, en anders maar niet.
Vorig jaar lag ik met mijn man bij het zwembad , en ze vermaakte zich prima bij de caravan en wifi point.
Als dat vakantie voor ze is, dan prima. ( En geloof mij, ik heb er ook even aan moeten wennen).
, Datum:
23.05.2022 12:32
Dank jullie wel voor de ideeën ook. Misschien moeten we ze inderdaad maar laten gaar koken. En vooral zelf ook gewoon proberen te genieten. Af en toe samen iets doen, misschien deel ik onze buitenruimte wel op, een stuk voor gezamenlijk en een tentje er tussen zetten dat ze aan de andere kant een stukje voor zichzelf hebben zodat we iig niet zo op elkaars lip zitten... Als er hopelijk de ruimte voor is. We hebben dit jaar wel gekozen voor een kleinere tent en 2 piepkleine bijzetjes zodat we een beetje persoonlijke ruimte hebben..
Weet iemand of je opblaasbaar spul mee t zwembad in mag nemen daarzo?
We gaan er in elk geval proberen een fijne tijd van te maken. En nog steeds zijn alle goede ideeën welkom!!
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
23.05.2022 12:54
Loslaten, accepteren, je in stilte ergeren, en opnieuw.
Verder goede afspraken. Je mag me met een uitstapje het hoeft niet. Ga je mee, dan doe je mee en laat je bokkenpruik thuis.
Zijn we op de camping en hang je bij de tent dan kun je prima even vegen, was op hangen, afwassen/drogen. Ben je aan het zwemmen, pingpongen, voetballen of wat voor actieve dan ook aan het doen met anderen, ga lekker je gang. Doe ik zelf wel even de afwas. 😉
Geplaatst door: Nika
, Datum:
23.05.2022 19:15
Oeeeh dat lijkt me echt drama. Je ziet er een jaar naar uit, en dan al stress hebben omdat je kids je vakantie wel eens zou kunnen verknallen. Ik zou t iig aangeven wat je angsten zijn, hoe zij daar tegenaan kijken, en wat ze er van verwachten. Jou verwachtingen van de ultieme vakantie liggen vaak mijlenver uiteen met die van je kinderen.
Die van mij zitten nog net niet in die leeftijd. Wat wij wel altijd afspreken met elkaar, is dat het voor iedereen leuk moet zijn.
Vaak gaan we iets ondernemen, waar de jongste dan al tegenstribbelt bv. wandelen. Totdat ze er eenmaal zijn en dan toch wel volop genieten. Soms een dag luieren op de camping, met als afspraak s’ avonds even ergens uit eten te gaan. Probeer creatief te zijn, en besef, voor je t weet is de tijd op vakantie met je kinderen voorbij, en dan ga je het misschien ook nog missen. Ga genieten en maak er t beste van. Trek ouderwetse spelletjes uit de kast, plan een badminton competitie om maar iets te noemen. Jouw enthousiasme slaat vast wel over, en anders pech, als je zelf maar lol hebt!
Fijne vakantie
Geplaatst door: daido
, Datum:
23.05.2022 20:15
Geplaatst door: Clkaudia23
, Datum:
23.05.2022 21:03
Hier 2 meiden van 13 en 15 en hetzelfde gezucht, gemopper, gejammer en niks is goed gedrag ook op vakantie.
Ik sluit me er eigenlijk vanaf en laat het los, als ze 2 jaar ouder zijn dan blijven ze maar lekker thuis ;)
ik laat iig onze vakantie er niet door beïnvloeden
Geplaatst door: Michel
, Datum:
23.05.2022 21:40
Lac St. Croix, zwemmen,waterfietsen,wandelen,kajakken,bungee-jumpen (Pont de L'Artuby).
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
23.05.2022 22:52
Hier 2 pubers van 16 en 18. Vermaken zich opperbest,ondanksde WiFi die dan weer niet opperbest is. Ze kijken er naar uit, vorig jaar eentje huilend op de achterbank naar huis. Veel andere pubers waar ze zich jaarlijks mee vermaken en ze gaan eigenlijk nog zonder al te veel mokken mee als we de camping afgaan, terwijl ze thuis niet vooruit te branden zijn en ze het welbekende bloed onder de nagels vandaan halen. Pfff.
Nog 2 maanden, dan mogen we weer.
Geplaatst door: scg
, Datum:
24.05.2022 14:23
Heel herkenbaar @Mermaid! Ook al is het voor ons al weer een paar jaar geleden dat de kinderen meegingen. Maar ik heb me ook wel eens druk gemaakt hierover. Niet ieder kind is sociaal even handig in dergelijke nieuwe situaties. Niet iedere volwassene ook niet trouwens.
Je wil het liefst dat je de kinderen de hele dag niet ziet haha. Maar het loopt vaak anders dan je verwacht/hoopt.
Vaak is het ook een kwestie van dat ze niet zo goed weten hoe ze het aan moeten pakken om aansluiting te zoeken.
Jullie kinderen hebben in ieder geval elkaar nog. Probeer ze te verleiden om naar de pingpongtafel te gaan. Dit is meestal een ontmoetingspunt.
Of mee te doen aan een activiteit. Verder maar een beetje los te laten idd.
En een schrale troost misschien, dat je niet de enige ouder bent, die hiermee zit.
Geplaatst door: Anneke
, Datum:
24.05.2022 19:02
Loslaten en eigen plan trekken. En vooral, trek het je niet persoonlijk aan! Pubers hebben het niet makkelijk. Weten zelf ook niet waarom ze soms zo reageren als ze doen. Pff ik heb het mijn ouders ook niet gemakkelijk gemaakt....ging al sinds mijn 14e niet meer met hen mee op vakantie. Later hele leuke vakanties met mijn ouders gehad (wintersport). Nu zelf ouder van 3 pubers. Oudste 17 gaat nu ook niet mee. Vind ik jammer maar het hoort erbij. Praat er al 2 jaar over...vorig jaar was hij super gezellig op vakantie. Dat jaar daarvoor....laten we het er maar niet meer over hebben. Middelste (15)en jongste (12) zijn anders dan hij. Kunnen het ook goed met elkaar vinden. Maar wat ons goed helpt: Laat ze maar. (Moeten ze zich wel binnen het behoorlijke gedragen natuurlijk!) Zit er niet te veel bovenop. En als je fijne gesprekken hebt met ze al is het af en toe dan is het oké. Steven Pont schrijft er heel verhelderend over! (Nuchtere ontwikkelingspsycholoog)
, Datum:
24.05.2022 21:46
Klopt, ze hebben het echt niet makkelijk. Dat maakt dat het voor ons, ouders, ook niet altijd makkelijk is. Maar goed, verveling is soms ook wel prima. Dat kan weer vanzelf iets brengen. (Mits het binnen het fatsoenlijke blijft). Die klusjes vond ik ook wel een goeie. En ik heb mezelf voorgenomen om ook wat vaker met ze iets kleins te doen. Ff zwemmen, spelletje, tennis, nja, dat soort. Tenzij het niet nodig is en ze aansluiting hebben.
Ik kijk al uit naar de jaren dat we alleen kunnen gaan.. dan wordt alles anders.
Geplaatst door: mir1
, Datum:
24.05.2022 22:02
@mermaid. het is inderdaad heerlijk om weer met z'n tweeën te gaan. met niets en niemand rekening houden. Alleen met elkaar. Maar als ze dan onverwachts aankondigen, dat ze even weer een week meegaan dan is dat weer heel erg leuk. Je hebt dan toch iets goedgedaan al die jaren. Nu zijn ze dan wel 25 en 21, dus geen pubers meer, maar ook tijdens hun pubertijd wel eens een "lastige" vakantie gehad, al heb ik nooit tegen de vakanties opgezien. Veel succes, geniet er van. Als het kan zoveel mogelijk samen en anders dan maar voor een aantal uren per dag met z'n tweeën.
, Datum:
28.05.2022 07:53
Ok, ik heb nog wat nieuwe vragen. Voor de ervaren puber ouders;
1 van mijn dochters ziet het dus echt niet zitten om mee te gaan. Ze is verliefd en ik denk erover om te vragen of die jongen misschien mee mag. Als laatste strohalm, anders wordt het annuleren vrees is.
Want ik laat haar niet alleen thuis en ik vind de Alpen te ver weg voor drama.
Als je een vriendje meeneemt, wat zijn goeie tips? Hij krijgt een apart kleine tent, verder moet ik iets bedenken op goede afspraken. Hebben jullie misschien dingen waarmee je ervaringen hebt en waaraan ik moet denken of rekening mee moet houden?
Dingen als verzekering, reisdocumenten, enz.
Alle tips en adviezen zijn welkom.