Route naar Spanje vanuit N-H ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Knaussie68
, Datum:
21.05.2022 12:59
Elk jaar weer de vraag : via Maastricht - Luik- Lyon , óf toch maar via Antwerpen, Parijs , Millau ? Elk jaar twijfel ik weer in de hoop dat er nu een duidelijker beeld van is qua wegomleggingen, opbrekingen etc……elk van deze routes heeft nl voor-en nadelen
Geplaatst door: patriess
, Datum:
21.05.2022 16:21
Wij gaan via Lyon vanuit Noord Holland, twijfelen daar nooit aan, mits er natuurlijk iets op de weg is.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
21.05.2022 16:42
Paar weken van te voren kijken op https://autoroutes.fr/index.htm, daar voorspellen ze per route of, hoe laat en waar het druk wordt. Wel opletten, deze site kent alleen groen, oranje en rood als onderscheiding, kent dus geen zwart.
Een prima alternatief voor de routes via Lyon en Millau is trouwens de route via Parijs-Limoges-Toulouse.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
22.05.2022 10:09
Wij twijfelen ook nooit. Wij rijden het liefst via Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon en zo richting Zuid-Frankrijk of Spanje. Mooi stukje door de Ardennen, veel meer overnachtingsmogelijkheden op deze route en het belangrijkste het gaat altijd erg gemakkelijk en snel.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
22.05.2022 23:10
Dan moet je niet in de avondspits op het stuk Luxemburg-Nancy komen, sta je geheid in de file...
Geplaatst door: cis
, Datum:
23.05.2022 07:01
welke route maakt dat wat uit ?
ze zijn beide even mooi
en wat maakt het uit km
en trouwens de vakantie begint bij vertrek toch
Geplaatst door: Brenda
, Datum:
23.05.2022 17:17
We gaan dit jaar voor het eerst ook naar Spanje en willen ook gewoon de vertrouwde route nemen: Maastricht, Luik, Lyon, Valance en zo verder. We rijden met de vouwwagen. En over Antwerpen e.d. Vinden we gewoon niet prettig rijden. Zijn er dingen waar je op moet letten zo richting de Spaanse grens?
En in hoeveel delen knippen jullie de reis op?
De reis er naar toe is niet mijn hobby en draagt zeker niet bij aan mijn vakantie gevoel. Stiekem altijd jaloers op mensen die dat wel kunnen.
Geplaatst door: Claudia
, Datum:
23.05.2022 21:29
@ Brenda, wij rijden met vouwwagen uit Twente weg richting Spanje en reizen de 1e dag meestal zo`n 1000 klm komen dan zo ergens tussen 17.00 en 19.00 aan bij B&B Hotel Valance waar we overnachten. De volgende dag weg rijden tegen half 9 en zijn dan vaak zo tegen 14.00 aan op de camping. Ik moet er wel bij zeggen dat we flink doorrijden, dat wil inhouden, weinig pauze houden (eigenlijk alleen de lunch) verder alleen toilet en tanken.
Wij maken er ook een feestje van, zodra de voordeur dicht gaat om 04.30, altijd al gedaan. Als de kids chips willen hebben om 06.00 prima geen probleem! Kippenpootjes, hamrolletjes met Monchou, grillworst vd slager, broodje eigengemaakt eiersalade, kortom alles mag en kan dan eigenlijk in de auto. Je moet er zelf gewoon wat leuks van maken :)
, Datum:
23.05.2022 22:14
Wij doen de reis ook altijd met 1 overnachting (rijden met caravan). Wij rijden heen altijd zondags en maandag dus dat scheelt qua drukte! Wij vertrekken zondags dan rond 08:00/09:00uur. We rijden dan door tot ongeveer 17:00uur. Die maandag rijden we dan de rest en vertrekken dan rond 08:30/09:00uur. Qua vertrektijden is dat ideaal (je vertrekt beide dagen niet te vroeg, waardoor je veel fitter bent). Alleen richting Spanje of als we helemaal in Zuid-Frankrijk tegen de Spaanse grens zitten vertrekken we de eerste dag wat eerder dan 08:00/09:00uur en proberen we 06:00uur te vertrekken. Wij zien de reis al wel echt als vakantie, het geeft altijd een bepaald gevoel als we de deur achter ons dicht doen, heerlijk! Daarnaast proberen we wel om de 2 uur even rustig te stoppen.
Overigens moet ik er niet aan denken om elke dag maar 300km te rijden om vervolgens pas na een aantal dagen op de eindbestemming te zijn. Ik vind de reis leuk, maar wel zo in 2 dagen met een overnachting. En ik moet er al helemaal niet aan denken om in 1 ruk te rijden en gesloopt aan te komen. Het is juist leuk om onderweg lekker rustig een broodje te eten en wat te drinken zonder dat je je opgejaagd voelt. Daarnaast vinden wij het overnachten ook altijd erg leuk, zowel heen als terug.
Geplaatst door: marije
, Datum:
27.05.2022 08:27
Ook wij gaan eigenlijk altijd via Lyon maar dit jaar weten we het nog niet. Ligt meer aan het overnachten. Wij zoeken een leuke B&B, hotelletje onderweg en dat mag eigenlijk op beide routes zijn, dus mocht iemand nog leuke suggesties hebben :)
Geplaatst door: Brenda
, Datum:
30.06.2022 20:44
Luik is dit jaar afgesloten. Hoe kunnen we dan rijden?We rijden met de vouwwagen.
Geplaatst door: patricia
, Datum:
01.07.2022 07:32
Luik is dicht idd, wij gaan vanuit Noord Holland via Breda, Antwerpen, Brussel, Luxemburg, is niet eens zoveel km om. ( Dit geeft google maps overigens ook aan)
Verwacht wel meer drukte, maar hebben de tijd, hoeven 1e dag maar 625 km tot Porte des Vosges, is voor ons prima te doen.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
01.07.2022 07:51
@Brenda, je kan dan eventueel of via Namen of via Verviers. Bij de laatste kan je bij Bitburg doorsteken naar de autoweg Trier-Luxemburg.
Voor de mensen die het nog niet weten. Tussen de kruising nabij Luxemburg-stad en de Franse grens wordt gewerkt. Momenteel is het tussen de kruising en de kruising van Dudelange (1e deel dus). We hebben hem zelf recent gereden en zonder spits reden we zo door (wel met 70). Het kan zijn dat het bij spits of veel reisverkeer wel veel drukte gaat geven. Die werkzaamheden duren nog een paar jaar. Wel schuift het steeds een stuk op. Ze gaan de weg uitbreiden naar 2x3.
, Datum:
01.07.2022 08:43
Zonder caravan of met kleinere aanhangwagen (bagagewagen of vouwwagen) mag je gewoon door Luik en hoef je niet perse de ring te nemen.
Anders is de omweg via Luik- Namen of via Verviers.
Vorig jaar was dit ook al het geval door de overstromingen die er waren geweest. Wij zijn heen toen via Luik- Namen over de E42 en E411 gegaan. Dit ging prima alleen de wegen in west Belgie zijn wel echt minder van kwaliteit dan de gebruikelijke route via Luik en door de Ardennen (E25). Terug zijn wij wel gewoon via E25 gegaan en hebben we met caravan door Luik gereden. E25 is altijd al rustig, maar was nu gewoon helemaal leeg.
Omdat we de ringweg terug ook nog niet konden nemen zijn wij door Luik met caravan gegaan. Dit ging goed alleen is niet ideaal en het mag officieel niet met caravan. Ik kan mij wel voorstellen dat de wegen in en door Luik nu wat drukker zijn, omdat de bevolking daar de ringweg ook niet kan nemen.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
01.07.2022 10:13
Richting de Pyreneeën pakken wij altijd de route Parijs - Clermont-Ferrand. Zo veel prettiger en rustiger rijden dan over Luxemburg - Lyon, met name het stuk na Parijs tot aan de A9. Heb ook het idee dat er veel minder vrachtverkeer op dat stuk rijdt.
Bij ons weegt de optelsom van de drukte op de weg rondom Luxemburg, Metz-Nancy, Lyon, Vienne-Montelimar, Avignon en Montpellier op tegen de drukte rond Antwerpen en Parijs (die vaak erg meevalt). Vorig jaar hadden we de 2e dag reizen ingezet op een bescheiden kleine 400 km over de A6-A7. Alleen al op het stuk Vienne-Montelimar (115 km) ruim 3,5 uur over gedaan.
Als het kan m.b.t. de bestemming kies ik het liefst voor de Parijs-route.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
01.07.2022 15:56
Neem aan de de Costa Brava het einddoel is ?
Word het de costa Blanca kan men zelfs via Bordeaux rijden
Maar een andere mogelijkheid naar de C Brava ,is via Parijs Vierzon A 20 naar Toulouse Carcasonne Narbonne