Hoe kan het (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Katja
, Datum:
14.05.2022 12:13
We komen net uit frankrijk.Heerlijke week gehad in bourgogne en parijs.
Toch blijft het me verbazen dat ook veel jongere mensen geen woord engels kunnen. Hoe kan dat toch?Je zou zeggen dat ze het wel op school krijgen tegenwoordig?
Geplaatst door: Lia
, Datum:
14.05.2022 13:21
Ze krijgen ook allemaal Engels op school.
Ze kunnen het wel,maar ze hebben er gewoon geen zin in om het te spreken.
Dat heet nu chauvinisme...
Het vreemde is wel dat als ze in Amsterdam lopen en ze willen iets weten,ze dus wel Engels praten.
Geplaatst door: ® Freek
, Datum:
14.05.2022 13:58
Ach ja, dat verbaast mij niets. Ze komen weinig met de Engelse taal in contact. Wat mij overigens verbaast, is dat zo weinig Nederlanders Frans spreken en wat mij nog meer verbaast, is dat zoveel Nederlandse jongeren de Nederlandse taal niet beheersen. Maar met een beetje goede wil kom je er vast wel uit.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
14.05.2022 14:02
Waarom zouden ze....spreken de Engelsen ook Frans? Er komen - - zo te zien - meer Engelse toeristen naar Frankrijk dan andersom. Wanneer je bij voorbeeld in. de Auvergne leeft, werkt en woont zal je niet zoveel Engels nodig hebben. In Normandië en Bretagne wordt trouwens prima Engels gesproken. Frans is overigens ook een wereldtaal en wordt in veel landen gebruikt; onze twee kleindochters hebben ruim twee jaar in Franstalig Canada gewerkt.
De Nederlandse kampeerder die brood wilde halen bij de bakker en wel 10 maal Brood, BROOD, BROOOHOOOOD schreeuwde was ook niet zo slim.
Geplaatst door: ® Sandra
, Datum:
14.05.2022 14:08
In Frankrijk is veel meer in het Frans te verkrijgen dan in Nederland in het Nederlands. TV studieboeken etc.
Mijn kinderen leren ook Engels van gamen.
Tel daarbij op het chauvinisme en je hebt nog tien generaties nodig voordat je met Engels in Frankrijk echt goed uit de voeten kunt.
Zelf wat Frans (proberen) te spreken breekt vaak het ijs een als je er dan toch niet uitkomt, komen ze je soms wel tegemoet.
Google-vertalen is ook handig!
Geplaatst door: Katja
, Datum:
14.05.2022 14:52
Bedankt voor de reacties.
Ik probeer ook in het frans maar kan me er over verbazen.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
14.05.2022 14:55
Het zal allemaal wel zo zijn.
Maar ze mogen je wel gewoon antwoord geven als je ze iets in het Engels vraagt.
De toeristen hier praten ook geen Nederlands.
Er is ook altijd nog zoiets als fatsoen.
Als ze naar Volendam of de keukenhof willen,praten ze perfect Engels.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
14.05.2022 16:14
Ik probeer het wel met mijn 2 jaar Frans van de Mavo maar het valt niet mee. Toen wij echter tijdens de vakantie in de Alpen een probleem hadden riep de eigenaresse van de camping wel snel de hulp van haar dochter in en verontschuldigde zich dat haar Engels niet zo goed was. Tja mijn Engels is ook lang zo goed niet als dat van mijn dochters 🤷🏼???
Verder is mij opgevallen dat als je zelf in het Frans probeert en dan vraagt spreekt u ook Engels je vaak wat een twijfelend antwoord krijgt. Ik denk ook dat ze bang zijn fouten te maken en het daardoor niet durven te spreken. Vaak kom je samen dan alsnog wel uit.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
14.05.2022 16:18
Heb één keer gesprek gehad met topman van groot Frans distributiebedrijf. De man stond er op Engels te spreken, was geen chocola van te maken. Heb ' m op mijn blote knieën gesmeekt Frans te spreken. Vanaf dat moment alles probleemloos.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
14.05.2022 19:00
Ok, apart. Wij hebben juist de ervaring dat het de laatste jaren een stuk vooruit is gegaan met het Engels spreken in Frankrijk. Maar, wij spreken Frans (althans voldoende om zaken te kunnen regelen die je als toerist regelt) en lopen dus niet tegen problemen aan.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
14.05.2022 19:03
Ik heb hier laatst toevallig een artikel over gelezen. Ze kunnen het wel, maar zijn bang voor een foute uitspraak. De Fransen horen, in tegenstelling tot ons, weinig Engels. Bijna alle tv-programma’s worden in het Frans ingesproken. Ergens begrijp ik dat wel.
Geplaatst door: Anne
, Datum:
14.05.2022 19:50
Ik stoor me meer aan Duitse toeristen die niets eens vragen of je Duits spreekt maar gelijk hun vraag/verhaal beginnen in hun eigen taal.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
14.05.2022 20:27
Er wordt niet tot nauwelijks Engels gesproken en ze komen er niet mee in aanraking en dat geldt ook voor andere zuid- Europese landen en daardoor kunnen ze gewoon minder Engels. Erg? Nee hoor, wij redden ons altijd wel (ik kan ook geen goed Frans, maar we redden ons altijd goed).
Op mijn werk heb ik veel contact met buitenlandse bedrijven en het zijn vooral de Italianen die echt geen woord Engels spreken. De Fransen en Spanjaarden spreken ook niet geweldig Engels, maar dat verschilt wel echt per bedrijf. Bij bedrijven rond grote steden spreekt men goed Engels.
Het zijn overigens ook vaak de Nederlanders die niet goed Engels spreken, dat vergeten we vaak!
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
14.05.2022 21:47
@Freek. Niet alleen de Nederlandse jongeren kennen onze eigen taal niet. Ook op televisie hoor je regelmatig al wat oudere verslaggevers, nieuwslezers of programmaleiders b.v. zeggen " hij heb".
En bepaalde uitdrukkingen of gezegdes op totaal verkeerde manier gebruiken, wat overigens soms tot heel komische situaties kan leiden.
Verder redden wij ons meestal wel met Frans in Frankrijk, maar we merken wel dat veel jongere Fransen wel Engels kunnen spreken.
Maar omdat ik een vrij donker uiterlijk heb met bruin haar denken veel Fransen dat ik Française ben en dan trekken ze gelijk hun hele vocabulaire uit de kast en dat kan ik dan weer niet zo snel volgen.
Ik merk wel dat Fransen het echt op prijs stellen als je probeert hun taal te spreken, hoe gebrekkig ook.
, Datum:
14.05.2022 21:47
@Freek. Niet alleen de Nederlandse jongeren kennen onze eigen taal niet. Ook op televisie hoor je regelmatig al wat oudere verslaggevers, nieuwslezers of programmaleiders b.v. zeggen " hij heb".
En bepaalde uitdrukkingen of gezegdes op totaal verkeerde manier gebruiken, wat overigens soms tot heel komische situaties kan leiden.
, Datum:
14.05.2022 21:55
Sorry, er ging even iets mis met mijn tablet bij het versturen van mijn bericht, dus een stukje dubbel gestuurd.
Geplaatst door: Martijn
, Datum:
14.05.2022 22:02
Hoe goed is uw Frans? Is gewoon ern wereld taal. Maar nederlanders spreken het amper.
Geplaatst door: Marion E.
, Datum:
14.05.2022 22:04
Wij hebben de laatste jaren juist de ervaring dat steeds meer Fransen engels spreken. Soms echter met zo'n accent dat het engels moeilijk te verstaan is, dan hoor ik liever frans. We kunnen ons redelijk redden met de franse taal. Tv programma's worden inderdaad, net als in Duitsland, nagesynchroniseerd. Hierdoor hoort men in het dagelijks leven ook minder engels. Ik vind Nederland trouwens erg doorgeslagen met het gebruik van engels, het mag best een beetje minder. We waren laatst in een Nederlands vakantiepark en het hele horecapersoneel sprak tot onze verbazing alleen maar engels.
, Datum:
14.05.2022 23:17
@Martijn vroeger, in mijn jeugd, was Frans een verplicht examenvak op het lyceum, maar tegenwoordig een keuzevak.
Ik denk dat daardoor veel jongeren geen Frans spreken en op internet en televisie is Engels toch meer de gangbare taal.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
15.05.2022 12:01
Ik merk ook dat ik de laatste jaren, zonder al enig woord te hebben gezegd, ik in het Engels wordt aangesproken in Frankrijk. Onze kinderen liggen dan meteen al dubbel als ik in (redelijk vloeiend) Frans reageer en met de volgende zin in vloeiend Engels vraag of ze willen dat ik in het Engels verder ga. De meeste Fransen reageren daarop enthousiast en praten verder in het Frans. Soms zie je een beteuterd gezicht van "oeps"... Het maakt mij niet uit waar ik ben en welke taal er wordt gehanteerd, als ik het niet versta of begrijp maak ik dat duidelijk en gaan we in het slechtste geval over op handgebaren en voorbeelden.
In antwoord op de vraag, het is grotendeels afhankelijk hoe vaak en veel je in aanraking komt met een (bepaalde vorm van) taal. Zet zo'n Fransman of -vrouw in een omgeving waar 3 weken alleen maar Engels wordt gesproken en ze doen niet anders.