Hoeveel km rijden jullie op een dag met caravan (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Nika
, Datum:
11.05.2022 14:49
Het is niet zozeer de haast, die we hebben maar oa. Het gevoel dat we 2 dagen langer kunnen genieten op de eindbestemming. In Frankrijk vind ik de "onderweg" campings nooit erg, en voelt gelijk als vakantie. In Duitsland vonden wij de campings en de sfeer niet zo fijn op onze onderwegroutes naar Kroatië/Oostenrijk. Maar misschien hadden we gewoon pech!
@Johan; de camping die wij hebben geboekt is veel goedkoper dat die wij in Frankrijk hadden, en daarnaast een camping met lovende recensies op toplocatie. Dat compenseert weer;) alles wordt overal duurder helaas. Maar idd uit eten gaan kan je qua prijs beter in Frankrijk doen.
@mamamia, fijn even te horen hoe de ervaringen zijn mbt deze route !
Geplaatst door: Noa
, Datum:
11.05.2022 17:36
Wij rijden ook met een (kleine) caravan en starten dit jaar op een camping op iets meer dan 1000 km van huis (Overijssel, Duitse grens). We vertrekken op een vrijdagochtend, rijden ca. 650 km, hebben dan 2 overnachtingen en rijden zondags de laste 400 km. Zo vermijden we het rijden op zaterdag en hebben we lekker een rustige dag tussendoor. We hebben het nog niet eerder zo gedaan dus we zijn benieuwd!
Geplaatst door: Kea
, Datum:
11.05.2022 19:25
Wij zijn in twee dagen naar Zwitserland gereden eerst overnacht in de buurt van Freiburg. De camping in Zwitserland was niet zo duur, maar je moest wel betalen voor je afval speciale zak warm water en douche muntjes. Je kon nergens gratis parkeren ook niet bij b.v. de supermarkt. In alle dorpen die je wilde bezoeken betalen.parkeergeld.. De verhouding uit eten of zelf klaarmaken was niet zo groot. Maar de bergen en de natuur waren schitterend.
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
11.05.2022 22:49
Zondagochtend rond half 5 - 5 uur vertrek met caravan en 2 pubers van 16 en 18. (wonen tegen de grens met België), eerste stop in Luxemburg om te tanken en wat te eten. We rijden tot onder Lyon en proberen 850 km te halen. Maandagochtend rond 9 uur vertrek voor de laatste 200 km, hopen rond de middag op de eindbestemming te zijn.
Heb er zin in, nog 2,5 maand geduld en dan weer heerlijk bijna 3 weken genieten van het mooiste stukje Frankrijk.
Geplaatst door: ® Carla
, Datum:
12.05.2022 11:11
Ik vind persoonlijk 1000 km op een dag veel te lang rijden. Je bent dan echt niet meer alert, zeker niet als je ook nog eens midden in de nacht vertrekt, dus ook niet voldoende nachtrust hebt gehad.
Zelf ga ik volgende week vertrekken. Ik moet ook 1000 km alleen rijden met de caravan en doe hier anderhalve week over. Ik blijf rustig een paar nachten staan op dezelfde plek en rij maximaal 300 km per dag. Maaar, ik blijf ook tweeëneenhalve maand weg, dus heb de tijd. Als ik jullie was zou ik 2 overnachtingen doen en dan niet zo belachelijk vroeg vertrekken zodat je beter uitgerust bent en ook niet moe aankomt op de overnachtingscamping.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
12.05.2022 16:54
@Carla, er is wel degelijk een verschil tussen beroeps- en gelegenheidschauffeurs. Mijn man zit hele dagen op de weg (hij rijdt op een grote vrachtwagencombinatie) en maakt geregeld dagen van 14 tot 16 uren. Hij is het dus gewend om lang achter het stuur te zitten. Wij rijden overigens alleen bij daglicht.
Verder valt het ons vaak op dat we steeds weer dezelfde auto’s tegenkomen onderweg. Ook auto’s zonder caravan. Het is dus niet altijd waar dat je er met een caravan langer over doet. 😉
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
12.05.2022 17:14
behalve beroeps en gelegenheidschauffeurs ook gewoon verschil in mens. Heb een vriendin die heel blij wordt als ze 200 km verder wat op moet halen, die draait haar hand niet om om alleen naar Oostenrijk te rijden. Ik zelf ben na 2 uur moe en wil wisselen, en ergens in de middag vallen mijn ogen na een uur rijden al dicht. Mij maak je ook niet blij met pakketje halen 200 km verderop ;-). Dus de een rijdt met gemak 1000 km en de ander haalt er "maar" 700. En de ene dag is de andere niet, meest fitte ooit gereden vanaf de vaucluse naar huis. Helemaal topfit en het reedt die dag heerlijk door.
Wel beetje raar vind ik mensen die in 1 ruk naar Spanje willen rijden en dat met stapel energydrank doen (heb een familielid gehad die dat deed) Dan wil je wel, maar kun je t eigenlijk niet. Geef dan 100 euro uit voor een overnachting.
@Nika: in principe rijdt Duitsland prima mits niet al te veel wegwerkzaamheden. Dus belangrijkste is om te zien hoeveel er die zijn op je route.
, Datum:
12.05.2022 18:03
Daar heb je een punt @martent. Dat is ook helemaal waar. Wij doen het tegenwoordig eigenlijk nooit meer, maar als mijn man aanvoelde dat het niet meer top ging, dan gingen we zo gauw als het kon van de snelweg af en zochten een camping of parking op. Op energydrankjes rijden, hebben we i.i.g. nog nooit gedaan. En de ene keer ben je ook veel meer uitgerust dan de andere keer. Scheelt ook als je na een drukke werkweek gelijk vertrekt of eerst thuis nog een paar dagen rustig aan doet. Safety first 🤗
Geplaatst door: ® Sandra
, Datum:
12.05.2022 22:11
Gelijk na een werkweek vertrekken kan soms beter uitpakken dat eerst even twee dagen bijkomen.
Mijn man werkt vaak tot de laatste dag door terwijl ik alles inpakken. Op werkdagen zit hij om 6:00 in de auto naar werk. Dus als wij dan de dag erna om 6:00 vertrekken naar Frankrijk zit hij gewoon nog in zijn werkritme. Op de eerste camping pakt hij dan wel een paar bijkomdagen.
Hij vindt zo'n eerste dag rijden na twee dagen thuis wat onthaasten vaak zwaarder vallen dan meteen vertrekken en daarna onthaasten.
Vrije dagen heeft hij niet oneindig dus eerst wat meer dagen bijkomen kost veel vakantie. Ik heb altijd vijf weken vakantie, hij maar drie, dus ik heb genoeg tijd om in te pakken/op te ruimen.
, Datum:
12.05.2022 23:02
Nou Sandra, dit zou ik ook geschreven kunnen hebben. 😃 Hier precies dezelfde situatie. Ik ook 5 weken vakantie en manlief 3. Maar dat we nu pas op zaterdagavond/zondagmorgen vroeg (zijn we nog niet over uit) vertrekken heeft meer met mezelf te maken 😉 Ik moet de hele week voor de vakantie nog werken en heb de zaterdag overdag sws nog nodig om alles voor elkaar te krijgen. Maar het kan ook nog zomaar zijn dat ik in de avonden van de week ervoor alles doe en dat we alsnog gewoon zaterdagmorgen vertrekken. Mijn man houdt ook het liefst z’n gewone werkritme aan. Dus om een uur of 4, 5 vertrekken. We zien wel hoe het loopt. We reserveren niet dus kunnen we alle kanten op 😁 Is het al bijna zover? 😉😎
Geplaatst door: ® andre1
, Datum:
12.05.2022 23:09
MaraM als jou man geregeld dagen maakt van 14 tot 16 uur als beroepschauffeur is hij dus ook geregeld in overtreding conform het rijtijdenbesluit van maximaal 15 diensturen.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
12.05.2022 23:14
Tja ieder z'n meug en wellicht ook een kwestie van plannen op je werk. In de laatste week voordat we weg gaan staat bij mij m'n werk(tijd) al in het kader van afbouwen en onthaasten. Ik werk mij het hele jaar het schompes dus die ene week neem ik bewust gas terug en neem ik her en der de opgebouwde tijd voor tijd 's middags al vrij. Donderdag sowieso vrij en vrijdag vertrekken. Weinig in te pakken, alleen wat kleren in de caravan en gaan. Heerlijk, ik hoef mij dus niet in mijn vakantie te onthaasten en mijn werkgever levert er gemiddeld echt niet op in hoor...
Geplaatst door: ® Sandra
, Datum:
13.05.2022 06:54
@Slimpie,
Het is niet voor iedereen een keuze om in de laatste week alvast te gaan onthaasten natuurlijk. Er zijn beroepen/fiuncties waar het altijd in dezelfde mate druk is, er zijn functies waar je juist vlak voor de vakantie te maken krijgt met extra drukte. Dat het bij jou kan is fijn, maakt alleen niet dat het voor iedereen mogelijk is.
Geplaatst door: Sailorwim 1
, Datum:
13.05.2022 09:14
Goh ik weet niet waar te beginnen met 40 jaar Frankrijk ervaring. Maar wat is er veel veranderd in die jaren. Van Arco naar Airco, van niet bekrachtige trommelremmen naar schijfremmen.
De introductie van schokdempers onder de caravan etc. Franken wisselen voor de tol tot een badge aan de voorruit. Mijn enige rijhulp was mijn vrouw met het grote Michelin boek op haar schoot naar ingebouwde navigatie en een op de voorruit voor de caravan.
Kortom het reizen is comfortabel geworden.
Nu 40 jaar ouder knip ik 1200 km in 3en. Maar toen waren ermaar 3 weken vakantie die je met zon zekerheid wilde doorbrengen. Dus die 1200 km werd in een keer overbrugd en versleten kwam je aan. Kids blij verlost van de galerij en spelen bij de beek. Pa en ma klappen de bermkeuken open en zetten een vers bakkie leut.
Dan een kort tukkie, daarna de boel uitklappen. De vakantie is begonnen en badderen en naar bed. Maar het is veel drukker geworden op de weg sinds die tijd en het zal steeds drukker worden.
Stijgende verkopen dalende welvaart of vliegschaamte misschien wie zal het zeggen.
Het ANWB steunpunt is niet voor niets bij Lyon gekomen de 700 km grens waar mens en machine moe of oververhit zijn.
Knip de reis in 2en is mijn advies voor je eigen veiligheid en die van anderen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
13.05.2022 10:52
Wij vinden zo’n overnachtingscamping ook altijd al wat hebben. Gewoon dat sfeertje dat iedereen op doorreis is. Wij vinden het dus juist leuk om de reis in 2en te splitsen met een overnachting, maar misschien ben ik nu wel helemaal gek;)
Wij halen de caravan vaak een week van te voren op en dan doe ik soms tussendoor al wat. Verder proberen wij dan alle 2 vrijdags al vrij te zijn zodat we rustig kunnen inpakken, het huis nog een beetje kunnen schoonmaken en de laatste boodschapjes kunnen doen om vervolgens rustig op zondags te vertrekken. Ik vind het niets vervelender dan om gehaast weg te gaan. Dit geeft ons altijd veel rust en daarnaast is het vertrekken op zondag ook nog eens ideaal en rustig.
, Datum:
13.05.2022 10:55
Als de brandstofprijzen zo hoog blijven, moet ik nog zien of het zo druk wordt in Frankrijk. Niet iedereen kan tanken op kosten van de baas.
, Datum:
13.05.2022 10:57
@André1: hij rijdt meestal naar en van het werk (2 x een uur) in een personenwagen. Dus de rijtijdenwet wordt zo niet overschreden. 😉
Geplaatst door: Michel
, Datum:
13.05.2022 13:51
Zelf zou ik rond Karlsruhe een overnachting doen. Lekker op tijd eten en nog iets van de avond hebben. De dag erna mooi op tijd op de eindbestemming in alle rust, en nu ook weer lekker op tijd eten en nog wat hebben van de dag.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
13.05.2022 16:26
@Sandra
Dat is het juist wel, een keuze. Ik maak het mogelijk door de twee weken voor die laatste week juist alle ellende weg te werken en dingen voor te bereiden. Vervolgens zeg ik dus in die laatste week nee tegen een aantal dingen, leidinggevenden en collega's. Dus twee weken enigszins verhoogde druk en dan een week veel rustiger.
Dat was het eerste jaar min of meer een strijd, het tweede jaar al veel minder en het derde jaar was het "normaal" en zag ik collega's en leidinggevenden hetzelfde doen. Ik kan dus ook gerust mijn mobiele telefoon van werk meenemen, als er al gebeld wordt, is het ook echt een calamiteit.
Het is dus niet een kwestie van kunnen, maar van willen. Je zal zien dat er een hoop mogelijk is als je dingen bespreekbaar maakt. Zijn dit soort dingen niet bespreekbaar bij je werkgever, dan zit je vandaag de dag echt bij de verkeerde (denk ik).
Geplaatst door: ina2
, Datum:
13.05.2022 17:07