Hoeveel km rijden jullie op een dag met caravan (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Nika
, Datum:
10.05.2022 14:16
Wij gaan deze zomer niet naar Frankrijk, maar Zwitserland vanuit Friesland. De camping ( des Glaciers in La Fouly) ligt Oost ongeveer hemelsbreed 2 uur rijden van Genève.
Kortste route gaat via Duitsland, is ongeveer 1000 km. Maar misschien alternatief beter?
Wie heeft ervaring met deze route, en is het te doen bij vertrek op zondag heeeeel vroeg in de ochtend half juli met caravan ? Of sowieso not done?
We hebben wel vaker 1000 km gereden op 1 dag met kids, wanneer we circa 4 uur in de nacht vertrekken, dat ging prima met goede stops tussendoor . Alleen is deze route ons minder bekend.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
10.05.2022 14:47
Jammer, geen Frankrijk, maar Zwitserland.
Hou er rekening mee dat je in Duitsland met jouw caravan niet harder dan 80 km/uur mag. Tevens zijn er veel wegwerkzaamheden.
In Zwitserland heb je op de autosnelwegen een vignet nodig van de auto en de caravan.
Reken op een gemiddelde snelheid van max. 65 km per uur, zonder extra vertraging door files en zonder een langere stop. Dan is 1000 km wel heel lang rijden en als je ook nog op tijd op de camping wilt zijn. Je moet dan ruim voor 4 uur in de nacht vertrekken.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
10.05.2022 14:48
Met alle respect, 1000 km in één keer rijden met een caravan en kinderen (ook met tussenstops) vinden wij onverantwoord. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Wij hebben het principe dat als we de voordeur dichtdoen, onze vakantie dan begint,
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
10.05.2022 15:07
Zaterdag vertrekken en 1 overnachting doen zou ik adviseren. In Duitsland is van 1 juli t/m 31 augustus ook op zaterdag een rijverbod voor vrachtverkeer boven de 7.5 ton. Dat scheelt in de drukte op de weg. Enige nadeel zijn de volle parkeerplaatsen. Daarom rijden wij liever door de week door Duitsland zodat je onderweg ook makkelijk kunt pauzeren.
, Datum:
10.05.2022 15:18
Dank voor de handige tips. Daarom ook deze vraag, om een weloverwogen keuze te maken. En idd Duitsland geeft vaak vertraging door de vele wegwerkzaamheden. Dat er op zaterdag ook een vrachtwagen verbod is , wist ik niet, dat scheelt zeker.
@Johan, ook al is Frankrijk prachtig, het is zeker niet jammer om naar Zwitserland te gaan ;)
We hebben een geweldige plek gevonden!
Tips voor campingovernachting op deze route dan ook van harte welkom. Onze ervaringen met doorreis campings in Duitsland zijn niet zo best!
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
10.05.2022 19:33
Voor advies vind ik het wel makkelijk jullie route te weten.......
Geplaatst door: ® gerd@
, Datum:
10.05.2022 19:36
Ja, dat dacht ik net ook. Maar hier alvast een goede camping op slechts een paar kilometer van de A61 ter hoogte van Mainz.
Camping Lindelgrund in Guldental
https://www.lindelgrund.de/nl/
Geplaatst door: Karen
, Datum:
10.05.2022 19:39
Wij rijden ook vanuit Friesland en rijden de 1e dag 963 km tot camping Beaujolais bij Lyon. We vertrekken rond 01.00 uur uit Friesland en zijn mooi vroeg op de middag op de overnachtingscamping. Deze afstand vind ik prima te doen met kids. De helft vd tijd slapen ze en we zijn mooi op tijd op de overnachtingscamping waardoor ze fijn kunnen spelen en zwemmen.
Uw route ken ik niet, maar 1000 km vind ik te doen
Geplaatst door: Marike
, Datum:
10.05.2022 20:21
1000km is te doen als je vroeg vertrekt en op zondags reist, maar het is wel veel.
Zelf vinden wij het lekker om op ons gemak te vertrekken rond 08:00/09:00uur.
Op zaterdag kan het in geheel Duitsland druk zijn op de weg. Ik zou lekker zondags op je gemak vertrekken en maandags het laatste eind rijden.
Indien je toch zaterdags gaat reizen zou ik niet eerder dan 10:00/11:00uur vertrekken en dat hoeft ook niet als het 1000km is en je in 2 dagen reist.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
10.05.2022 20:22
Alle adviezen van doorrijden goed te doen zijn gebaseerd op door kunnen rijden.
Echter reken er dit jaar op dat het erg druk wordt. Veel caravans en campers verkocht en na 2 jaar corona en vakantie in eigen land willen er heel veel weer naar het buitenland. De Oostbloklanden die in opkomst waren worden nu ivm Oekraïne vaak gemeden dus weer extra druk in de vertrouwde vakantielanden.
Geplaatst door: ® Sandra
, Datum:
10.05.2022 20:34
Met een aanhangwagen/vouwwagen hebben wij wel eens 950 op een dag gereden. Dat was een hele kluif. Drie uur in der nacht weg. Kort en effectief pauze houden. Was niet echt: vakantie-begint-onderweg.
Nu houden we het echt bij 600/700 km op één dag. En 700 alleen als we van huis vertrekken of thuis aankomen zodat we niet op één dag twee keer moeten opzetten/afbreken.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
10.05.2022 21:19
Wij rijden inmiddels al enkele jaren de eerste dag zo'n 650 km op vrijdags, de volgende dag pakken we dan zo'n 450 tot 550 km (even afhankelijk waar we naar toe willen) en dan eventueel de derde dag de laatste dag de laatste 200 km of zo. Heerlijk ontspannen komen we vroeg aan op de 2e en/of 3e dag, kunnen ons installeren en 's middags nog genieten van het zwembad, zee of meer.
Terug willen we nog wel eens in een dag rijden, wetend dat we allebei kunnen rijden, cruise control en automaat, alsmede dat de bedden thuis klaar staan en we de caravan kunnen laten voor de volgende dag. Maar ook dan geldt, als het niet prettig voelt zoeken we gewoon een overnachtingsplek op een camping langs de route. Dat is vandaag de dag met alle mobiele apparatuur en communicatie wel een enorm gemak.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
10.05.2022 22:37
Wij hebben in het verleden (toen de kinderen nog meegingen) ook vaak 1000 km of meer op een dag gereden. Ging prima. Gewoon economische stops inlassen (plassen, eten, tanken, voetballen in één keer) en dat om de 2, 3 uren. Als je vanuit het Noorden van Nederland vertrekt, moet je gewoon zo’n 300 kilometer extra rijden t.o.v. de Zuiderlingen en om nou 3 dagen over de reis te doen …
Tegenwoordig doen we wat rustiger aan 😀, we zijn tenslotte ook de jongsten niet meer 😉
Maar ‘vroeger’ draaiden we onze hand daar niet voor om, was heerlijk om zover te komen, zodat de 2e dag een eitje was. Fijne vakantie alvast 😎
, Datum:
11.05.2022 09:11
De route gaat via A3, Essen, Keulen Karlsrühe, A5 richting Bazel.
Dank voor de reacties. Ik ga toch weer twijfelen. Onze kids zijn lange afstanden gewend, en vinden s’ nachts rijden.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
11.05.2022 09:41
Geplaatst door: conny
, Datum:
11.05.2022 10:17
Het is vakantie !!!
Waarom die haast ? Doe er lekker een dagje langer over en kom relaxt en veilig aan en weer thuis.
Veel plezier.
Geplaatst door: Johann
, Datum:
11.05.2022 12:58
Wij rijden nooit meer dan 1 brandstoftank per dag of minder. Bevalt uitstekend, lekker ontspannen rijden en op tijd weer op een camping.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
11.05.2022 13:36
Wij rijden max 500 km per dag met een auto met caravan . Wij vinden dat meer dan genoeg.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
11.05.2022 13:40
Wij doen circa 300 per dag, het enige wat ons opbreekt is de op en afbouw van dee tent. Na 3 overnachtingen ben ik daar klaar mee
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
11.05.2022 14:30
Wij komen ook uit Friesland en hebben de route via Basel gereden zonder caravan. (Gingen naar het meer van Genève). Dat was ook 1000 km. We zijn rond 5:00 vertrokken en waren rond een uur of 15:00 op de camping in Frankrijk. Ik vond de route prima te rijden.
Met de caravan duurt het langer.
Op de terugweg “Stau”. We zijn toen de snelweg afgegaan en hebben lekker gegeten in een gezellig Duits stadje. De file was weg en we zijn toen naar huis gereden. Terugweg vind ik altijd minder spannend wat mijn bedje thuis staat wel klaar. Wel was ik toen heel blij dat ik thuis was en heb mezelf wel voorgenomen de volgende keer een overnachting te doen.