Italië op de bonnefooi? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jeroen
, Datum:
02.05.2022 16:14
Na vele jaren Frankrijk zouden wij graag onze horizon willen verruimen en eens naar Italië trekken.
Ik weet dat dit een Frankrijk-forum is, maar ik vind niet direct een gelijkaardig forum voor Italië, vandaar dat ik hier deze vraag stel.
Wij hebben in Frankrijk nog nooit een camping gereserveerd en gingen telkens 'op de bonnefooi'. We belden daags voordien wel eens naar een volgende camping om te horen of er plaats was en dat bleek meestal geen probleem.
Met Italië hebben wij dus geen ervaring en ik vroeg mij dan ook af of dat in Italië ook zou lukken?
Geplaatst door: patricia
, Datum:
02.05.2022 16:21
Toen wij vorig jaar in hoogseizoen verregende aan het Como meer, en daar weg wilde , ben ik dagen aan het bellen en mailen geweest.
Het was zo lastig, uiteindelijk zijn we op een soort doorgangs camping terecht gekomen, waar de zon scheen, dus wij waren allang blij.
Maar dat was echt lastig in het hoogseizoen.
Geplaatst door: Noa
, Datum:
02.05.2022 16:47
Wij gaan zoiets dit jaar ook doen, maar wel pas laatste week augustus en eerste 2 weken september. We hebben 2 nachten op een camping in Duitsland geboekt (rustige heenreis) en ook de eerste camping in Italië voor een week vastgelegd. Dat is er namelijk 1 waar we al langer naar toe willen en we hebben genoeg te zien en te doen voor een week. Vanaf daar zien we dan wel verder. Onze kinderen gaan niet meer mee en we zijn klein behuisd, dus ik heb er wel vertrouwen in
Geplaatst door: Ina2
, Datum:
02.05.2022 16:48
In het hoogseizoen.........?????? Dan zou ik zeker reserveren....... Voor- en naseizoen op de "hotspots" ook........Rustigere streken ...La Marche etc kun je wel op de bonnefooi gaan. Veel minder camping (keus) dan in Frankrijk dus.....bereid je goed voor.....
Geplaatst door: Katja
, Datum:
02.05.2022 16:52
Wij hebben al vaak in juli zonder te reserveren gekampeert. Wel rondgetrokken met tent dus overal paar nachten.
In aug zou ik het niet durven dan hebben italianen vakantie.
We belden vaak de avond ervoor.
Wel superleuk italie!
Geplaatst door: Karen
, Datum:
02.05.2022 17:29
Mijn schoonzus en zwager zijn 1x op de bonnefooi naar Italië gegaan en uit eindelijk bij ons op de camping in Frankrijk beland.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
02.05.2022 18:43
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
07.05.2022 16:13
Voordat we kinderen hadden gingen we alleen op de bonnefooi naar Italie. (internet bestond nog niet reserveren was dus per telefoon ofzo) dat ging prima, maar we hadden elkaar en klein tentje. Ook toen al soms volle campings in populaire gebieden. Maar we bleven meestal maar paar dagen dan was het prima.
Wanneer je op zoover kijkt heeft Frankrijk 8300 campings, Italie 1138. Er is dus nogal een verschil qua gemak een camping te vinden. geen idee of je met twee bent of met een heel gezin, of er nog eisen dan zijn (er moet een zwembad zijn, er moet zus of zo zijn)
Wanneer je van plan bent met je gezin naar 2 of 3 plekken te gaan zou ik reserveren, (en je wilt bv perse naar Toscane) Wanneer je overal maar enkele dagen wilt blijven dan niet, want dan is het spontane van rondtrekken er wel beetje vanaf. Op veel campings (met weinig extern vertier) in de dolemieten is altijd wel plek te vinden. Sowieso simpele campings in bergachtig gebied hebben vaak wel plek. Maar bv ook camping Marina di Venezia, die belachelijk groot is (3500 plekken destijds, en dichtbij Venetie) had toen genoeg plek voor paar dagen.
Dus het ligt ook aan je flexibiliteit en eisen. Met een caravan ben je iets minder flexibel vind ik. Met in onze auto alleen een tentje konden we in slechtste geval ook nog naar een hotel. Alhoewel we dat nooit hoefden te doen.
Maar bedenk eerst waar je naar toe zou willen in Italië en bekijk hoeveel campings er zijn in dat gebied. Of bekijk wat de mogelijkheden zijn op de route die je in gedachte hebt. Als je idee hebt en dan nog tips wilt dan zijn er genoeg Frankrijkgangers die hier je ook graag Italië tips willen geven. Overigens kun je ook in dit forum ook zoeken op "italie" dan lees je al veel terug.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
08.05.2022 20:58
Wij hebben meerdere keren in hoogseizoen aan het Idro-meer gekampeerd, Geen volle camping, meerdere lege plekken. Misschien dat je niet 2 weken achter elkaar op een plek kunt staan, maar zeker enkele dagen.
Italië heeft minder campings, maar Italianen trekken ook massaal naar campings in Kroatië/Slovenië/etc
Geplaatst door: ® susan3
, Datum:
10.05.2022 13:23
Wij zijn 3 jaar geleden op de bonnefooi naar italie geweest, was prima te doen. eerst aan het caldonazzo meer gestaan, daarna bij venetie in de buurt en als laatste aan het gardameer (linkerkant). Op zondagochtend op een camping aankomen is vaak ideaal omdat er dan veel lege plekken zijn is onze ervaring.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
10.05.2022 14:39
In juli kun je in Italië prima op de bonnefooi terecht. Augustus zal het veel drukker zijn op de populaire campings langs de meren of aan zee. Als je niet elke paar dagen van plek wil wisselen, dan zou ik wel reserveren.
Wij gaan in juni een maand door Italië trekken. Geen probleem, we trekken elke paar dagen verder. Toch hebben we wel in de buurt van Rome iets vastgelegd op advies van een Nederlandse gids die in Rome rondleidingen verzorgt.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
10.05.2022 17:18
Campings in Italie zijn er niet alleen in aantal veel minder, maar het land kent ook nog ´ns een enorm veel hogere bevolkingsdichtheid dan vele delen van Frankrijk. Dat zie je ook terug op de grootte van de plaatsen op veel campings in Italie: hutje-mutje is iets wat naar mijn ervaring daar veel meer voorkomt dan Frankrijk, vanwege de gemiddeld kleinere lapjes grond. Prachtig land overigens, Italie. Maar voor kamperen minder geschikt dan Frankrijk vinden wij. Voor de toplocaties zoals aan de meren zeker reserveren. Overigens een tip voor een wat rustiger meer dan bijvoorbeeld Como of Garda: Lago di Ledro.
Geplaatst door: truus
, Datum:
13.05.2022 19:22
Wij willen in september ook naar Italie. Van onze Duitse camping vrienden hebben wij vernomen dat in de Sauerland een omleiding is omdat ze een viaduct oid aan het renoveren zijn. Omrijden kost ca 2 uur.