Koude avonden in de Alpen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: RKH
, Datum:
05.04.2022 20:36
Hoi,
We orienteren ons op campings in de (zuidelijke Alpen), voornamelijk omgeving Gap/Lac de Serre Poncon. Jullie zullen vast ervaring hebben met de temperaturen 's avonds.. dat is namelijk onze enige gok. Kun je 's avonds nog op je gemakje buiten zitten of wordt het daar echt te koud voor?
We hebben bijvoorbeeld camping Lou Passavous in gedachten, maar deze camping ligt op 1200 meter.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips. Campingtips zijn ook altijd welkom, we gaan met een gezin met peuter en kleuters.
Geplaatst door: Wilma
, Datum:
05.04.2022 20:52
Dag, Wij hebben een paar keer op camping "Alpes Dauphine"bij Gap gestaan. Camping ligt dacht ik op zo'n 1000 meter hoogte. Uiteraard koelt het 's avond behoorlijk af. Wij vinden dat eigenlijk wel fijn. Overdag lekker warm en 's avonds koel. Buiten zitten in de avond uren vonden wij geen probleem. Gewoon een warme trui aan en eventueel een lange broek. Een kacheltje hebben wij nooit gebruikt. 1200 meter is natuurlijk wel weer wat hoger. Alpes Dauphine is trouwens een fijne kindvriendelijke camping met een fijn zwembad.
, Datum:
05.04.2022 20:58
Leuk om te horen, Alpes Dauphine staat namelijk ook op ons lijstje. Leuk genoeg voor jonge kinderen dus? Dank je wel voor je reactie!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
06.04.2022 00:42
Da's een heel persoonlijke kwestie. Je hebt naturisten die bij tien graden nog in hun blootje lopen...
Maar serieus:
Om te beginnen liggen Gap en het meer van Serre-Ponçon in een wijd dal. Daar dalen de temperaturen niet zo snel.
Eigenlijk zijn er twee factoren:
- De hoogte. Hoe hoger hoe kouder. Wij hebben op 1700 meter in de buurt van Tignes gestaan. Daar zaten we tot 's avonds laat buiten, maar hadden tegen die tijd wel lange broek en trui aan.
- De breedte en ligging van het dal. Als je op een helling staat in een nauw dal dat van noord naar zuid loopt (of andersom, zo je wilt), dan kom je 's avonds al snel in de schaduw en dan kan het snel afkoelen. In een oost-west-dal heb je daar veel minder last van.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
06.04.2022 09:02
Wij zitten zo ongeveer op dezelfde lijn, op 1600 m hoogte , net over de grens( Zwitserland) deze zomer.
Toen ik t las dat de avonden er zo koud waren, weerhield me dat eerst ook. Maar we mogen kampvuurtjes stoken( misschien iets om uit te zoeken of je dat daar ook mag) en het lijkt me ook heerlijk slapen. Overdag zodra de zon er is, warmt het al weer heel snel op.
Een een groot voordeel: de sterrenhemel is werkelijk uniek bij dit klimaat
, Datum:
06.04.2022 10:29
Kijk, daar heb ik wat aan! Dank je. Ik heb camping Clot du Jay ook als optie, op zo'n 700 meter hoogte. Dit zou dan al een stuk aangenamer zijn dan Lou Passavous op 1200 meter lijkt me...
Geplaatst door: ® fam. strooper
, Datum:
06.04.2022 11:13
Lou Passavous is 's avonds inderdaad koud. Als de zon onder gaat lange broek en trui aan. Dan kun je nog wel buiten zitten, maar wat ik me herinner kropen we dan wel om 22.00 uur onder de wol. En 's morgens duurde het ook wel even totdat het opgewarmd was. Volgens mij daalde de temperatuur tot 5 a 10 graden. Overigens prachtige camping en genoeg te doen in de buurt.
2 jaar geleden waren we op een camping bij Barcelonnette. Dat is ook op 1100 meter. Daar was het 's avonds een stuk warmer. Geen lange broek gedragen, misschien af en toe een trui. Daar zit je wat meer in het dal.
Wat Peter beschrijft, de ligging van de camping doet ook veel.
Le Clot du Jay, daar is het 's avonds nog lekker warm. Zeker met jonge kinderen ook een prachtige camping. Mooie watervallen in de omgeving. Voor grotere trekpleisters wel iets verder rijden.
, Datum:
06.04.2022 11:32
Heel fijn zulke reacties van ervaringsdeskundigen! Lous Passavous gaat dan ondanks ik het een prachtige camping vindt van het lijstje af. We zijn 's avonds echte buitenzitters en 's ochtends ook al weer vroeg in de weer omdat de kinderen vroeg wakker zijn.
Zouden Clot du Jay en Alpes Dauphine te vergelijken zijn qua temperatuur/weersomstandigheden?
Geplaatst door: ® fam. strooper
, Datum:
06.04.2022 11:52
voor jonge kinderen is Clot du Jay super. Bijna alle kinderen in de leeftijd t/m 10 jaar. Bijna alleen maar landgenoten. Dat laatste moet je niet vervelend vinden.
Geplaatst door: Annet
, Datum:
06.04.2022 15:02
Clot du Jay is heerlijk voor kinderen en idd prima te doen qua temperatuur ‘s avonds en ‘s nachts, wij zijn er 2 jaar geleden geweest, lange broek en trui was niet nodig ‘s avonds.
Geplaatst door: adriaan
, Datum:
07.04.2022 11:33
Hoi,
Ieder jaar kan anders zijn met de nacht temperaturen. Ik heb al meerdere keren op camping le Bocage gestaan (1000m), 1ste keer 3 weken geen enkele koude nacht onder de 10 graden gehad. Maar ook een weekje vakantie gehad waar het rond 19.00 zo koud werd alsof er een vriezer open stond (5 gr). Op le clot du jay (700 m) ook meerdere keren geweest, nog nooit een koude nacht gehad. Eerder nog (te) warm om 23.00 als ik naar bed wilde gaan.
, Datum:
08.04.2022 22:01
Hoi allemaal,
Door jullie reacties zijn we gegaan voor le clot du Jay! We kunnen een mobile home krijgen op plek C04 of C05, helemaal achter op de camping. Wie van degenen die er recentelijk nog zijn geweest kan mij iets over deze plekken vertellen?
, Datum:
09.04.2022 08:42
Misschien kan ik hier beter even een nieuw topic over starten, dan wordt het beter gelezen denk ik.