Péronne (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lenn
, Datum:
24.02.2022 10:16
Wij willen in juni,wanneer we richting Dordogne rijden een dag of 3 of 4 op een camping in Peronne staan om daar de geschiedenis van WO 1 te bezoeken.
Heeft iemand tips,wat zeker de moeite waard is om te bezoeken? Wij hebben de fiets bij ons en willen ook dagje fietsen,iemand daar ook tips voor?
Bvd.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
24.02.2022 10:28
hm, al weer tijdje gelden dat ik in het oorlogsmuseum in Peronne was, maar vond dat destijds nogal saaie bedoening. Kijk eens op de Chemin des Dames, daar heb je een museum in een ondergrondse mergelgroeve, spreekt meer aan. Hoort ook een bijzonder verhaal bij: de strijd daar was zo uitzichtloos, dat Franse soldaten deserteerden. Dat leverde de doodstraf af, maar ach, dood gingen ze toch... Tot voor een paar jaar geleden werden ze officieel als verraders gezien.
Geplaatst door: conny
, Datum:
24.02.2022 10:42
Geen antwoord op je vraag, en 500 km zuidelijker (richting Dordogne misschien?) wel de moeite waard om te bezoeken : Oradour-sur-Glane
Geplaatst door: henny
, Datum:
24.02.2022 11:28
, Datum:
24.02.2022 11:35
Oradour is in juni 1944 uitgemoord en platgebrand door de Duitsers. De ruïnes staan er nog altijd, als monument. Buitengewoon indrukwekkend.
, Datum:
24.02.2022 13:03
Oradour hebben wij bezocht,inderdaad , heel indrukwekkend.
Chemin des Dames heb ik opgezocht,ligt nu voor ons teveel uit de route,maar gaat 'm zeker opslaan.
Fietsroute ga ik bekijken.
bedankt voor de reacties en ik hoop op nog wat reacties
Geplaatst door: ® frankrijk-1
, Datum:
24.02.2022 15:08
De camping in Peronne is zeker de moeite waard, sanitair is vernieuwd en erg mooi en er is een zeer bevlogen en vriendelijke beheerder. Ten tweede er is in de omgeving en in Peronne veel te zien over de eerste wereldoorlog. Peronne heeft een interessant museum, zo ook het stadje Albert.
Verder kan er vanaf de camping prachtig gefietst worden langs het kanaal, naar boven en naar beneden. ER zitten diverse schutsluizen in het kanaal.
De camping heeft de nodige documentatie liggen en anders is er in Peronne een bureau de Toerisme
Iedere morgen vers brood verkrijgbaar. Ook lekkere croissants.
Erg mooie plaatsen achterste stuk v/d camping uitkijkend op het kanaal en de boten die langs varen.
Al met al een aanrader.
Geplaatst door: scg
, Datum:
24.02.2022 17:19
Wij zijn een aantal jaren geleden in dit museum geweest: Mémorial de l'Armistice in Compiegne. Daar staat o.a. een replica van het treinstel waar de wapenstilstand WO1 is getekend.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
24.02.2022 23:01
Geplaatst door: wim13
, Datum:
25.02.2022 16:52
Beste Lenn,
Misschien is de camping in Albert een beter uitgangspunt.
Een aardige camping, maar het sanitair in Peronne is veel mooier en nieuw.
In het museum (midden in Albert) is veel actuele informatie te vinden over de vele bezoekplekken.
Mijn raad aan jullie om via de diverse websites over het Somme-front (1916) te bezoeken, in te lezen en dan keuzes maken.
Ik denk dat de auto gemakkelijker is dan de fiets.
In Peronne is een mooi museum en in Arras kun je een ondergronds startpunt bezoeken voor een aanval van de Engelsen in 1917.
Er zijn meerdere frontsectoren geweest (van Mulhouse, via Verdun tot Ieper), maar ieder vraagt zijn eigen aandacht.
Groetjes, Wim Janssen
, Datum:
25.02.2022 20:33
Ik schreef hierboven dat ik het museum van Péronne lang geleden saai vond. Nav de enthousiastere reacties hierboven toch eens op de site gekeken. Het museum blijkt inmiddels flink gerenoveerd en gemoderniseerd te zijn. Misschien toch nog eens terug. En dan lijkt Arras me inderdaad ook een bezoek waard. Gezellig oud stadje met leuke terrasjes trouwens.
, Datum:
26.02.2022 18:02
bedankt voor alle reacties,we gaan alles op een rijtje zetten en dan wachten tot 1 juni.
Geplaatst door: Johann
, Datum:
27.02.2022 10:04
Genoeg te zien, lochnagarkrater, vimy ridge, Norte dame de Lorette,Newfoundland park in Beaumont Hamel, sud African memorial,ulster tower, thiepval en vergeet niet de mooie uitzichtpunten over de Somme ten westen van Peronne.
(Belvedere de frise en de vaux)
Fijne vakantie.