Lyon; afgesloten in 2022 of..? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Arthur-vL
, Datum:
02.01.2022 10:39
Goedemorgen allemaal,
Ik heb vorig week een camping geboekt in de Ardeche en wil graag weer het hotel net boven Lyon boeken. Nu weet ik van 2019 (toen reed ik deze route) dat er werd vermeldt dat het niet meer mogelijk zou zijn om door Lyon te rijden. In 2019 hebben we ongeveer een uur oponthoud gehad en dat wil ik wel voorkomen. Kortom, hoe is de situatie nu? Ik ben anders van plan om een hotel te zoeken bij het vliegveld van Lyon of voor de afslag met de A46.
Ik heb 3 opties voor maandag 8 augustus :
Om Lyon heen rijden (A46/A432)
Via de Peripherique van de stad (D383)
De route door de stad (A6/A7)
Alvast bedankt voor de suggesties.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
02.01.2022 11:14
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
02.01.2022 11:51
De situatie nu is nog niet heel veel anders dan 2019, behalve meer snelheidsbeperkingen en doelgroepstroken. Of er oponthoud zal zijn is natuurlijk niet te zeggen, of eigenlijk misschien juist wel: er zal vast oponthoud zijn! Het zit in de historie van die Tunnel de Fourvière. In de jaren zestig was de sfeer in Frankrijk "alles auto" en was die tunnel het symbool van de vooruitgang (opening eind 1971, daarvoor was het aanmerkelijk lastiger om Lyon te doorkruisen). Ik voeg een link naar een mooi artikel bij, nu spreekt men over die tunnel als de vergissing van de vorige eeuw. Er worstelt natuurlijk ongelooflijk veel verkeer door een druk bevolkte stad en met de inzichten van tegenwoordig wil niemand dat meer. In ieder geval verliest de weg de komende jaren daar zijn status als autoroute en is het de bedoeling dat het een stadsweg wordt met busstroken en andere aanpassingen. Het blijft een gok of je via de A6/A7 vast zal komen te staan en zo beschouwd kun je misschien maar beter om Lyon heen rijden.
Voor het perspectief: https://www.leprogres.fr/rhone-69/2019/07/30/l-histoire-du-tunnel-sous-fourviere-de-1967-a-aujourd-hui?fbclid=IwAR2NKdI41qmIy1_qyrvL4cAuerzcarnLa2a1MVLcUabBHJuC4-PKTK5fEh4
Geplaatst door: Manus
, Datum:
02.01.2022 13:41
Wij hebben vrienden wonen vlak bij Lyon, waar wij regelmatig heen gaan. Ook recentelijk nog geweest.
De weg door de tunnel is nog niet veranderd, idd wel een aantal snelheidsbeperkingen, maar de weg is nog steeds open.
Wel is er thans een "groene" regionale partij de grootste partij in Lyon geworden. Deze partij is heel druk bezig Lyon te veranderen in een "groene" stad.
Zeer regelmatig worden er nu maatregelen aangenomen in de gemeenteraad om de stad auto luw te maken. De situatie veranderd daardoor constant.
De tunnel en de peripherique zijn voor deze partij heel belangrijke punten. Er worden al regelmatig plannen besproken om de situaties daar te veranderen, deze zijn echter tot nu toe niet aangenomen ( geldgebrek).
Kortom, houd er rekening mee dat de situatie op korte termijn zo maar kan veranderen. De enige mogelijkheid wordt dan de rondweg.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
03.01.2022 00:05
Tja, Lyon is sowieso een bottleneck, blijft een kwestie van de verkeersinfo volgen.
Optie 1: de Rocade Est. Dat is de route die volgt als je je vanuit het noorden netjes aan de borden richting Avignon/Marseille houdt
Optie 2: de Périphérique, nog een rondweg, iets dichter langs het centrum. Als je de afslag naar de rocade mist, krijg je even later de borden naar Périph. In min beleving (maar ik heb geen cijfers) iets minder filegevoelig, wellicht doordat je hier tol moet betalen.
Optie 3: de oude route A6/A7. Moet plaats maken voor groen en busstroken, zijn ook forse snelheidsbeperkingen. Het goede nieuws: als je met twee of meer in de auto zit, tel je als autodeler (covoiturage) en mag je de busstrook gebruiken. Staat aangegeven met speciale borden (kan hier geen foto plaatsen, maar zie https://www.lyonmag.com/article/112086/metropole-de-lyon-les-voies-de-covoiturage-sur-l-ex-a6-a7-ont-ouvert). En met een beetje mazzel is die oude korte route dwars door de stad dan plotseling toch weer sneller dan de eerste twee routes:-)
Geplaatst door: ® Wil B.
, Datum:
03.01.2022 08:48
Geplaatst door: ® Peter, Hurktoilet
, Datum:
03.01.2022 09:10
Dank voor de correctie, maar op dit forum kun je geplaatste post helaas niet bewerken. Als Johan, of Tineke. Het wel kan: graag.
Geplaatst door: ® Arthur-vL
, Datum:
13.01.2022 22:08
Allemaal hartelijk dank voor jullie informatie! Het artikel van Peter is super, daar staat alle benodigde informatie in.
Ik heb inmiddels hetzelfde doorreishotel geboekt. Dit is als gezien heel prettig aankomen, er is een zwembad bij en dat doet het uiteraard altijd goed.
De te nemen route bekijken we op de dag zelf. Ik heb destijds, in 2019, wel het èèn en ander gezien wat leek op een ruit, maar kon dat niet plaatsen. Met het artikel is het me duidelijk en kunnen we inderdaad de carpoolstrook nemen. Als het toch te druk is nemen we de route via het vliegveld. Dit is slechts een minuut of 7 richting het noorden en dat is zeker te doen.