Rij ervaring caravelair (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® jetje
, Datum:
17.10.2021 12:39
We hebben nu een chateau ( opbouw 4 meter) en zijn zeer tevreden over het rijgedrag.
Helaas is deze al van 1995 en nu dus op zoek naar jonger excemplaar.
Kan iemand mij de voors en tegens van caravelair vertellen
Geplaatst door: Elfriede
, Datum:
17.10.2021 12:44
Op www.caravantrekker.nl kun je gebruikservaringen lezen van caravans, je kunt een specifiek merk selecteren.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
17.10.2021 12:51
Geplaatst door: ® jetje
, Datum:
19.10.2021 15:49
Dankjewel, we zullen de site een doorkijken
Geplaatst door: pierre
, Datum:
19.10.2021 18:31
ik heb in 23 jaar 2 caravalair gehad het zijn prima licht gewicht caravans ik heb nu een sprite mondial gekocht dit is toch wel wat degelijker en ligt stabieler achter de auto maar daar is de prijs ook naar al is het ook een licht gewicht voledig kunstof caravan
Geplaatst door: Willem
, Datum:
20.10.2021 09:29
Of een caravan zich prettig gedraagt achter de auto heeft niets te maken met de caravan zelf, maar aan een aantal factoren.
Welke auto staat er voor de caravan, wat is het gewicht van de auto en de caravan, en in welke verhouding staan deze tegenover elkaar?
Is de caravan goed beladen, zitten er de juiste banden op, en zijn deze op de juiste spanning?
Dit zijn een aantal vragen die het rijgedrag van de combi bepalen.
Dus een losse vraag hoe een Caravelair zich gedraagt is zonder de overige gegevens te weten niet te beantwoorden.
Zet alle gegevens op een rijtje, en vraag eens op de eerder genoemde caravansite een advies.
Geplaatst door: Willem
, Datum:
20.10.2021 13:19
Nog een aanvulling op laatste bericht:
Check de gegevens op https://caravantrekker.nl/ , geeft ook een goede indruk van de combinatie.
Geplaatst door: ® JurgenB
, Datum:
23.10.2021 11:58
@Willem, Natuurlijk heeft de caravan ook invloed op het weggedrag van de combinatie. Onderstel, vering, demping maar ook de opbouw met uiteraard windgevoeligheid!
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
23.10.2021 14:40
Sorry Willem, maar om de caravan zelf uit te sluiten van de variabelen is echt onzin. De verschillende merken hebben verschillende eigenschappen en ook de uitvoering (type) is weer van belang. De punten die je opgeeft zijn helemaal correct, maar zijn samen met bovengenoemde van invloed op het geheel.
Alle lichtere caravans zijn overigens weldegelijk gevoeliger voor de windstroomlijnen (slipstreaming) onderweg, zoals bijvoorbeeld bij het passeren van een vrachtwagen. De zwaardere (merk/type) caravans zijn daarmee (iets) beter ingesteld op stabiliteit met hogere snelheden en bijvoorbeeld beter geschikt voor de Tempo100 keur.
De gestelde vraag is inderdaad niet zo simpel te beantwoorden en hangt helemaal af van bovengenoemde. Wat wellicht wel mee kan spelen is dat Caravelair gebruik maakt van veel lichte(re) materialen (en kwaliteit) en dat heeft wel zo z'n effect op de touch en feel, alsmede de levensduur. Chateau is doorgaans wat zwaarder en luxer afgewerkt.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
28.10.2021 20:53
Eerst 10 jaar (ruim 40 weken kamperen) een nieuwe 420 gehad, bij inruil op een 390 kregen we in 2018 nog ruim 60% terug op een nieuwe 390 (dat was dus per jaar ruim 500 afschrijving, per week kamperen ruim 100).
Caravelair heeft een bijzonder stevig chassis. De 390 is volledig polyester. Afwerking is idd niet van heel hoge kwaliteit maar als je er netjes mee omgaat is het prima.
Beide waren breedte 210. Wij zijn niet heel lang (1.82) en dan zijn de dwarsbedden prima te doen.
Ik weet bijna zeker dat wij niet of nauweljks overbeladen. Met een kogeldruk van ca 85kg ligt de 390 met anti slingerkoppeling volkomen stil achter de auto (Grand Scenic 2019 met 2 volwassenen en 3 kinderen, wat zware spullen en dakkoffer). De laatste vakantie vrijwel continu 108-110. De 420 was nét iets minder rustig maar toch genoeg om ook (met vergelijkbare auto's) boven 100 te rijden.
Caravan zit ook maar op ca 60-65% van gewicht beladen auto.