fietsen in frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: karel
, Datum:
11.09.2021 09:53
wij willen volgend jaar met de camper voor het eerst naar frankrijk
ook dus voor 1e keer met een camper weg
we hebben 2 ebiks met midden motor
waar kun je leuk fietsen staan we op mooie camperplaatsen of campings
dicht bij stadjes en dorpjes
en hebben leuke route naar de campings van ongeveer 14 dagen
gr en ga door met deze site
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
11.09.2021 10:29
Geplaatst door: Lia
, Datum:
11.09.2021 10:58
Als je levensmoe bent moet je gaan fietsen in Frankrijk.
Hier in deze omgeving kom je op elke hoek een grafzerken tegen met fietsers die doodgereden zijn.
Je fietst hier op de weg, auto's razen langs je...
Geplaatst door: Hans 555
, Datum:
11.09.2021 11:13
Fijne reactie maar niet heus.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
11.09.2021 11:14
Geplaatst door: Manus
, Datum:
11.09.2021 11:16
Je kunt in google maps kijken of er speciale fietsmogelijkheden zijn :
Open Google Maps, onderin zie je een vakje "lagen". Klik je hier op dan krijg je een vakje met mogelijkheden "terrein / verkeer / openbaar vervoer / meer"
Klik op het vakje meer: je ziet dan o.a. een vakje "fietsen". Klik dit aan, en er worden op de kaart fietsmogelijkheden getoond, Fietsroutes / Fietsvriendelijke wegen / Fietspaden / onverharde paden.
Je krijgt dan een redelijke indruk van (veilige en begaanbare) fietsmogelijkheden.
Wordt er in een gebied niets aangegeven zou ik inderdaad niet gaan fietsen, er zijn dan geen aparte fietsmogelijkheden, en je rijdt dan inderdaad op wegen waar het verkeer langs je heen raast.
, Datum:
11.09.2021 12:44
@Lia: sorry hoor, maar dat herken ik totaal niet. Buiten de steden nemen Franse automobilisten van oudsher al veel royalere bogen om fietsers dan Nederlandse en heb je tal van routes over vrije fietspaden dan wel stille weggetjes. In de steden heb je steeds meer vrije fietspaden (wist je trouwens dat je als fietser over busbanen mag rijden) en met dank aan fietsprojecten als velib (nagenoeg gratis huurfietsen) raken ook automobilisten in de steden er ook steeds meer aan gewend dat ze rekening moeten houden met fietsers. Ik heb met een volkomen gerust door Straatsburg, Lyon en (jazeker) Parijs gefietst.
En ja, vroeger hadden Franse automobilisten inderdaad niet geheel onverdiend het imago kamikazepiloten te zijn, maar met dank aan intensieve alcohol- en snelheidscontroles is dat drastisch veranderd...
Geplaatst door: ® lmb1
, Datum:
11.09.2021 14:40
Fietsen gaat prima in Frankrijk als je de kleine, witte achteraf weggetjes (de kleuraanduiding van onze oude Michelin (deel)kaarten) neemt. Fietsen langs de drukke N-wegen moet je niet doen en sommige D-wegen zijn ook niet fijn. Maar verder geen enkel probleem en onze ervaring is ook dat automobilisten inderdaad ruim om je heen gaan. Ze hebben wel respect voor fietsers.
In de Bourgogne, vanaf de camping in Santenay kun je heerlijk fietsen over de Voie Verte en daar zijn ook fietsroutes met bordjes uitgezet in de wijngebieden. Langs vrijwel alle kanalen (Canal du Midi=prachtig, Canal du Nivernais=leuk) kun je goed fietsen en sla vooral eens af van het kanaal en kies een eigen terugweg achterlangs door verstilde dorpjes. Je komt amper auto's en fietsers tegen, maar wel soms leuke restaurantjes om tussen de middag lekker te eten.
Wij fietsen nog altijd op onze ouderwetse, stokoude, gele michelin (deel)kaarten. We hebben de complete Frankrijk-collectie. De nieuwe wegen staan daar niet actueel op, maar de oude weggetjes veranderen niet en door het compacte formaat makkelijk mee te nemen in de fietstassen. Vaak nog te vinden in de Emmaus-kringloopwinkels. En ach... digitaal kan het ook natuurlijk met Maps.me lijkt me.
Geplaatst door: ® Toon
, Datum:
11.09.2021 15:02
Doorgaans kan je goed fietsen langs een rivier. Kijk eens bij Tain l’Hermitage, waar fietspaden liggen langs de Rhône en de Isere liggen.
Langs de verschillende kusten in Frankrijk. We zitten nu op het fietsparadijs Ile de Ré.
Rond sommige meren, bijv het meer van Anneke is erg mooi omheen te fietsen.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
11.09.2021 15:45
Bedoel je het meer van Annecy, Toon?
Geplaatst door: ® Toon
, Datum:
11.09.2021 15:52
Ja, dat moet inderdaad Annecy zijn.
, Datum:
11.09.2021 16:23
Is dat fietspad langs de oostkant dan eindelijk af???
Geplaatst door: J
, Datum:
11.09.2021 18:00
Mooie fietspaden vind je op Ile de Re, maar ook langs de westkust omgeving Royan..
Hier zijn speciale autovrije paden aangelegd. Dus geen langsrazende auto’s. Gewoon lekker veilig genieten van de omgeving.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
11.09.2021 20:37
Je mag me mailen voor meer info.
Wij staan nu in Entrechaux bij Vaison la Romaine in de Vaucluse op de grens met de Drome.
Gebied rond de Mont Ventoux. De omgeving is hier schitterend mooi en heel veel veilige en rustige fietsroutes. Staan er voor 2e jaar en nog niet alles gezien en op de E bike alles prima te doen.
De Fransen zijn juist uiterst voorzichtig met fietsers.
Geplaatst door: Marjel
, Datum:
11.09.2021 23:56
@jan56
Ik ben jaloers. Net een maand thuis na 3 weken Vaucluse en kijk alweer uit naar volgend jaar.
Geplaatst door: ® jetje
, Datum:
12.09.2021 12:39
Dag Jan56
Heb je een mail gestuurd
Geplaatst door: ® Anita
, Datum:
12.09.2021 22:33
De routes langs de Rhone zijn heel goed te doen ,hou er wel rekening mee dat het in de zomer vaak heel warm is en je meestal in de zon zult rijden .
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
13.09.2021 09:05
@Lia wat een nare en rare reactie van u. Mijn man fietst elk jaar in Frankrijk op zijn racefiets en er zijn prima fietspaden te vinden. Op veel campings hebben ze ook kaarten van het betreffende gebied met fietspaden.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
13.09.2021 11:26
Mijn reactie is gebaseerd op wat ik in deze omgeving beleef.
Hier veel fietsers die gewoon op de weg fietsen en waar auto's voorbij razen.
Op een stukje van pakweg 3 km,staan hier al 5 zerkjes van dodelijke fietsongeluken.
En dit is in de Aude.
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
13.09.2021 16:15
@Lia maar deze meneer vroeg waar je WEL fijn kunt fietsen en volgens uw tip dus niet in de Aude, dat is dan duidelijk. U reageert vaak zo negatief en dat is jammer. Dit is een positief forum met vaak goede tips. Laten we dat zo houden.