Bosbranden Côte d'Azur: campings ontruimd (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.08.2021 03:33
Geplaatst door: Diana
, Datum:
17.08.2021 06:57
Vreselijk, ik hoorde het al. Wij komen graag en regelmatig op Cros de Mouton.
We vertrekken komend weekend weer naar Frankrijk, maar dus niet daarheen. Eerst maar naar de Elzas en Annecy
Hopelijk valt het mee en krijgen ze de branden snel onder controle.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
17.08.2021 09:13
Geplaatst door: Manus
, Datum:
17.08.2021 09:24
Het is inderdaad vreselijk om dit mee te maken. Wij hebben een keer meegemaakt dat er een brand was in onze omgeving, en dat er ook werd gevraagd om gereed te zijn om te evacueren, met achterlating van caravan / tent / vouwwagen. Is uiteindelijk net goed gegaan, maar neem van mij aan dat de vreugde van de vakantie voorbij is. Het geeft inderdaad weer eens aan waarom open vuur een bbq verboden zijn na 1 juli in héél Zuid Frankrijk. Ik begrijp dan ook niet waarom er ieder jaar weer regelmatig gevraagd wordt naar campings waar kampvuren zijn toegestaan !
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
17.08.2021 13:31
Wij kampeerden een aantal jaren geleden op Camp du Domaine in de Var.
Kort nadat wij daar weg waren, brak er een grote brand uit.
De kampeerders konden de camping niet meer af en omdat de wegen vrij moesten blijven voor de brandweer, moesten zij naar het strand om daar de nacht door te brengen. De volgende dag mochten ze weer terug naar de camping, maar aan het eind van de middag moesten ze weer naar het strand.
Gelukkig is de camping gespaard gebleven.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
17.08.2021 20:52
Wij zijn gisteren terug gekomen uit dat gebied, heel bizar dat dit nu spreekt en wat heftig! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het mij meteen opviel bij dorpjes, marktjes maar ook in de auto, dat mensen gewoon lukraak hun sigaret brandend en wel, gewoon naar buiten gooien in een gort droog stuk gras. Bizar gewoon! Ik hoop dat de schade mee valt!
Geplaatst door: Dinneke
, Datum:
18.08.2021 00:29
Wij hebben dit een paar jaar geleden ook meegemaakt, camping les tournels, de brandweer stond klaar om in te grijpen, een kleine tas met hoogstnoodzakelijke spullen in de wagen en op de parking midden in de nacht de wacht houden. Mocht het echter serieus beginnen branden zijn konden we de camping zelfs niet verlaten, de wegen rond de camping stonden vol met ramptoeristen!
Geplaatst door: Marga
, Datum:
19.08.2021 20:29
Al 2 x bosbranden en 1 x overstromingen meegemaakt in Frankrijk (Fréjus) Wel ontruimen, niet ontruimen. Uiteindelijk alles laten staan en zonder spullen naar het vliegveldje van Fréjus waar duizenden mensen waren heen gestuurd. Omdat wij de caravan al in vertrekstand hadden mochten wij richting centrum/vliegveldje. Toen vanaf Camping La Baume_La Palmeraie langs camping Domaine du Colombier, die op dat moment,in vlammen opging. Caravans in brand en wij voelde de hitte in de auto. Militairen met geweren, helikopters, watervliegtuigen, brandweer auto's en vooral duizenden mensen langs de route. Het leek wel oorlog. Nu ik dit weer lees van de branden doet het me nog steeds wat. Enkele jaren later enorme overstroming waar onze kinderen + baby op La Bastiane verbleven. Zagen mensen op daken gevlucht voor het kolkende water. Zo blij toen wij ze aan de telefoon kregen dat alles goed met hen was. Toch gaan we elk jaar weer naar Frankrijk omdat wij het zo'n fantastisch mooi land vinden, net als de duizenden mensen die toen langs de route stonden in hun vlucht.
, Datum:
20.08.2021 01:22
Heftig! Fréjus lijkt altijd in de vuurlinie te liggen... Jij
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
20.08.2021 11:35
In Griekenland meegemaakt, zon was verduisterd door de rook. We kregen uitleg over hoe te. Vluchten als het signaal gegeven werd. S nachts slecht geslapen en we vroegen ons hardop af waarom zouden we nog blijven. Tent afgebroken spullen in auto betalen en rijden. Sindsdien vragen we ons af waarom blijven als het vuur of water dreigt?
, Datum:
20.08.2021 14:21
#Marga, heb je dan ook 2003 meegemaakt? Die staat me nog op net netvlies. Zelfs gelukkig niet meegemaakt maar wel invloed. Eerste keer was te zien vanaf Les Pecheurs. Je zag toen de zwaailichten in de heuvels gezien vanaf sportveld. En een keer na boodschappen in Puget. Toen we aankwamen niets, eruit ineens rookwolken. Bleek er een brand in de buurt achter te zijn. We zijn toen een week eerder vertrokken en naar de Alpen gegaan. Dankzij het weer daar nog een goede week gehad.
Update bosbranden Var. Volgens Varmatin is het nu 'fixé'. Dus controle. Het is nog niet uit. Zie ook https://www.varmatin.com/faits-divers/le-feu-est-fixe-mais-pas-maitrise-suivez-en-direct-levolution-de-lincendie-monstre-dans-le-var-708670
, Datum:
20.08.2021 14:56
Onder controle is een relatief begrip bij bosbranden in Frankrijk.
Wij zaten in 2003 op Corsica op een camping die bedreigd werd. Hoefde uiteindelijk ter nauwernood niet ontruimd te worden omdat het vuur onder controle zou zijn. Wij opgelucht, maar die blusvliegtuigen bleven maar komen, ook de dagen er na. Bleek dat ze bedoelden dat het gelukt was het vuur om bebouwing en camping heen te leiden. Na een paar dagen draaide de wind en kwamen we weer in de rooklucht te zitten. Toen hebben we de boel maar opgebroken, ook al hoefden we niet weg. We vonden het gewoon doodeng, zeker met twee kinderen bij ons.
, Datum:
20.08.2021 15:25
@Peter, het is inderdaad relatief. Het is nu hopen dat de wind even wegblijft. Meteo.fr zegt voor de komende dagen even geen harde windstoten (25 max).
, Datum:
23.08.2021 16:22