Corona drukte - ervaringen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Crapton1
, Datum:
04.08.2021 08:23
We zijn gisteren na ruim een week verblijf in b&b's en een aantal nachten kamperen terug gereden naar NL. Gebied Franse Alpen (Ecrins, Queyras, Lac Serre-Poncon). Voor het kamperen met een klein tentje vonden we met veel mazzel een echt prachtig plekje vlak bij Lac Serre-Poncon voor een paar dagen (eigenlijk vol, maar omdat het een klein tenje was). Eerste avond een heerlijk noodweer, daarna twee dagen goed weer. Vandaag (woensdag 4 aug) enorme regen voorspeld, ook het weekend. We zijn ervaren kampeerders en komen al jaren in Frankrijk, prachtig land met fijne mensen.
De reden om terug te rijden was hoofdzakelijk de drukte, en deels het weer. Normaliter gingen we op de bonnefooi, vaak camping municipal of aire's. Maar nu zijn we op diverse campings geweest en werkelijk bijna overal "complet" of hutje-mutje of zonder schaduw. Ook vragen gesteld bij div campings in de de Drome: complet. Een of twee nachten kan vaak wel, maar langer is een probleem. De periode helaas samenvallend met school (noodgedwongen) en met vakantie o.a. van Parijs. Het gebied Franse Alpen is nu blijkbaar meer toeristisch en veel drukker dan mijn eerdere ervaringen. Je merkt het ook aan het verkeer, overal campers, motorfietsen, auto's. Te verklaren uit Corona natuurlijk.
Het lijkt dus alsof het in hoogseizoen afgeladen is zeker de meer toeristische gebieden in het zuiden. Je moet dus tegenwoordig echt reserveren, anders gewoon geen plaats. Ook het voorjaar is tegenwoordig al best druk. We overwegen in de toekomst het caravannetje te pakken en bv Bourgogne, Vogezen of Jura te pakken, minder afhankelijk van wat slecht weer.
Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen. Hebben jullie last van de drukte, en hoe hebben jullie het aangepakt? Waar kan je nog wel heen voor mooie rustige ruime plekken in de natuur in Frankrijk?
Geplaatst door: ® Nick
, Datum:
04.08.2021 11:35
Op welke camping stonden jullie?
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
04.08.2021 11:46
Er wordt gezegd dat de toegenomen drukte vooral komt doordat veel mensen die normaal op vliegvakantie gaan dat dit jaar nog niet aandurfden. In plaats daarvan zijn ze met de auto op vakantie. Als dat klopt dan zou je dus verwachten dat de toegenomen drukte tijdelijk is.
Wij vonden het ook druk op de campings maar juist niet bij bezienswaardigheden, vreemd genoeg?
Geplaatst door: Maartje
, Datum:
04.08.2021 13:06
Wij zijn net terug van weken canping domaine de pradines bij Lanuejols. Google er maar eens op.
Ruimte zat...;)
Weer. Voor het zuiden wisselend. En koeler. Maar wij hebben genoten. En veel actief bezig kunnen zijn. Heerlijk.
Dit is dan ook een eenvoudige camping. Zonder toeters en bellen. En geen feest camping. Niet als druk ervaren. Of hutje mutje dus. Redelijk in het Zuiden. Stadjes als Meyerues of le Roziers niet druk. Maar dat zijn natuurlijk dorpjes vergeleken bij Millau. Zijn een keer op niet marktdag in Millau geweest. Vond het niet druk. Veel winkels dicht. En eerlijk gezegd een benauwd stadje, niets bijzonders Attracties als kasteeltje, grotten etc. Niet druk. (Overigens nergens maar ook nergens gevraagd naar vaccinabewijzen etc. Ook in de gorges du Tatn en Jontes etc. geweest. Het was nog voor in 1 augustus. We gingen in de ochtend varen daar. Je zag het drukker worden. Dat zijn denk ik echt van die plekken waar het te druk kan worden, afgeladen terrasjes etc Maar trek de natuur in. En er is rust, ruimte en ventilatie... Onderweg ( we zijn gisteren teruggekomen) ook rustig. We hebben overnacht in Motel bij Tournus. Zat redelijk vol. Maar alles was keurig geregeld. We reden de Nederlandse grens over.... en ik dacht space please.... (we waren ook wel heel verwend qua rust, ruimte etc...)
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
04.08.2021 13:33
Wij zitten nu op Camping Le Roc Qui Parle in Nant, dus iets onder Millau. Wij zijn 3 weken geleden op de bonnefooi aangekomen en hebben een geweldig mooie en grote plek uit kunnen zoeken. Heel veel lege plekken hier. Het is ook een super rustige camping waar verder niets is behalve een mooie rivier en een schitterende omgeving. Veel de natuur in geweest waar we ook bijna niemand tegen kwamen.
Dus ligt er aan wat en waar je zoekt maar plek is er genoeg in Frankrijk.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
04.08.2021 15:04
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
04.08.2021 15:08
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
04.08.2021 15:38
Wij gaan ook altijd op de bonnefooi. Meestal de zuidoostelijke kant van Frankrijk. Wij hebben geen kinderen meer die meegaan dus ook makkelijker qua campings. Helaas wel aan het hoogseizoen gebonden. Om die reden, en vanwege de hitte die we de afgelopen jaren hadden, zijn we 2 jaar geleden naar Normandië geweest. Plan was Bretagne maar het beviel ons zo goed dat we bleven en dit jaar opnieuw zijn gegaan. De camping was half vol i.t.t. vorig jaar. Nauwelijks landgenoten onderweg gezien. Vervolgens richting Royan om onze dochter op te halen. Onderweg ook makkelijk campings kunnen vinden. Vogezen is ook een favoriet bij ons. We reizen wel met een camper dus bij minder weer zijn we zo weer weg.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
04.08.2021 16:11
TS schrijft , ook in het voorjaar al druk
Nou niet dus ,zijn in Juni 4 weken op pad geweest
Via Bourgondie 2 campings ,cevennen naar Agde door naar de Dordogne 2 campings
En overal plek zat , iedere x een zee van ruimte
Alleen in Agde was na 20 juni iets van drukte te merken ,,maar dan gezellig druk
Behalve in de Lidl en Super-U , daar kon je merken dat het seizoen op gang kwam
Geplaatst door: Manus
, Datum:
04.08.2021 16:29
Ook onze ervaring. Wij zijn ook in juni op vakantie geweest. Verschillende campings aangedaan, overal héél rustig. Bij de meeste campings konden we aangekoppeld blijven staan, en op veel campings waren we de enige Nederlanders. Op de terugweg, eind juni, bemerkte wij wel dat het drukker werd met Nederlanders.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
04.08.2021 16:44
Hier in de Haute Provence (camping Douce Provence) is het gezellig druk maar niet vol! Ook in de supermarkten valt het me juist op dat het er minder Nederlandse auto's staan dan normaal in deze periode. Ook bij de grotere markten en toerisme trekpleisters vind ik het juist mee vallen. Wij hebben overigens altijd de 1e 3 weken van augustus vakantie, maar dit jaar vind ik het dus rustiger als anders.
Vrienden van ons zitten in de ardeche, daar waar normaal de kanos in overvloed aanwezig zijn bij pont d arc, is het nu ook erg rustig...
, Datum:
04.08.2021 17:30
Wisselende ervaringen, ik lees veel dat de drukte op andere plekken wel meeviel. Wij zaten op de Aire Naturelle le Chateau in Pontis, bijzonder mooie plek daar en erg van genoten. Weinig NL-ers tot gisteren een wat groter NL gezin, zachtjes praten zat niet in hun bagage.
Heb toch wat campings in die omgeving bekeken (ook bij Guillestre) en iha was het druk tot complet zoals ik schreef. Ook in de Drome. Dus ik zal beter moeten zoeken en een soort shortlist maken van mogelijke campings in een gebied, eventueel contacteren van te voren. Naar een andere regio gaan is zeker een optie.
Met voorjaar bedoelde ik pre-corona, te merken was dat steeds meer pensionado's met grote caravans en campers er vroeg op uit trekken. 5-10 jaar geleden campings bijna helemaal leeg, laatste jaren al 60-70% vol (mijn ervaring dan). Overigens dit voorjaar was het lastig naar Frankrijk te gaan ivm lockdown mogelijk daarom erg kalm.
, Datum:
04.08.2021 17:43
Suggesties van Tineke mbt campings in de Cevennen zijn prima, dat ziet er erg goed uit. Dat is wel soort campings waar wij ons prettig bij voelen, met name ruimte en natuur om ons heen, zonder grote rijen caravans en campers, laat staan chaletjes.
Als gezegd ga ik bij een volgende trip me zeker beter voorbereiden met een shortlist, gebruikmakend van ervaringen op dit forum.
Geplaatst door: ® Angelique
, Datum:
05.08.2021 08:32
Wij zitten 2,5 week bij aubenas in de ardeche. Bij het reserveren vlak voor we weggingen zaten alle campings al vol. Alleen deze had nog plek en qas zeker niet onze 1e keus want veel avondanimatie. Maar ook deze camping is complet. Sinds deze week komen er voornamelijk fransen bij.
De omgeving is druk, maar vnl franse auto's, waar het hier vroeger overspoelde met nl kentekens.
denk toch dat veel fransen thuis zijn gebleven ipv vliegen en daardoor wel druk maar bikv de kano tenten het niet druk hebben.
Dagje vallon pont d'arc viel erg tegen, veel terrassen sloten gewoon tussen 13 en 16, dat heb ik nog nooit gezien die zaten altijd afgeladen vol de hele dag!
Ook een kasteel was dicht itt zelfs de eigen website. Dus idd campings vol, supermarkt ook altijd druk, attracties juist niet.
Het weer was eerste 10 dgn prima, warm en zon, laatste 5 dagen slecht, erg koud, veel regen. Zelfs 24h achter elkaar niet droog geweest! Geen tupisch ardeche weer, ik heb nog nooit zoveel lange broeken aangehad op een vakantie, twntnis elke ochtend nat van dauw, grond is modder ipv stof.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
05.08.2021 11:15
Geplaatst door: ® angelique
, Datum:
05.08.2021 11:37
@johan, we staan op domaine du gil, we laten zeker even een review achter!
Geplaatst door: ® d.roog
, Datum:
05.08.2021 12:32
zijn sinds half juli op pad met een kleine caravan, op enkele plaatsen gestaan, in N, midden en Z frankrijk, steeds zonder reserveren (zoals altijd), en geen enkel probleem ondervonden, vaak nog keuze uit een paar plekken. campingkeuze: municipal, of relatief klein, zonder poespas, maar wel aan een (zwem)meer of -rivier, en en passant elke camping van een mening voorzien :-) momenteel aan de voet van de pyreneeen sinds ruim een week, waar sinds 1 aug wel vrijwel alle plekken bezet zijn. overgrote deel is FR, relatief weinig NL en vrijwel geen andere nationaliteiten gezien. huidige camping eist coronaverklaring en beheerder spoort mondkapjesgebruik sterk aan bij betreden van bv bloc sanitair. in winkels zijn mondkapjes verplicht.