Is de regio Allier een mooie bestemming voor een familie met tieners? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Iris
, Datum:
26.07.2021 21:33
Hallo,
Wij gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk met ons gezin (met 2 tieners van 11 en 16). Ik ben aan het kijken wat mooie bestemmingen zijn, nu vond ik de regio Allier.
Is iemand daar al geweest? Zo ja, wat vond je er van? Heb je tips?
En is het misschien leuk om te combineren met Annecy of met een andere bestemming?
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
26.07.2021 22:04
Allier en Annecy liggen wel vrij ver van elkaar. Ik vind dat geen logische combi. Wel een logische combi zou Bourgondie en Annecy zijn. Bourgondie bijvoorbeeld omgeving van Beaune/ Autun of omgeving Macon/ La Clayette (zou zelf eerder voor Beaune/ Autun kiezen). Voordeel Bourgondie: ligt op route naar Annecy, veel leuke plaatsjes, leuke stadje Beaune en Autun en hele leuke grote stad Dijon. Allier is wel heel erg platteland (niet dat het daar niet leuk zou zijn, maar ik zou er zelf minder snel voor kiezen).
Geplaatst door: Daido
, Datum:
26.07.2021 22:18
Als je bedoelt het riviertje Allier. Het is een hele mooie omgeving . Vanaf Brioude naar beneden liggen allemaal mooi gelegen eenvoudige campings langs de Allier.
Bij Brioude ligt een camping met zwembad en je kan er ook zwemmen in natuurwater.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
26.07.2021 23:49
Als je het hebt over de regio Allier, heb je het over het departement (vernoemd naar het gelijknamige riviertje). Een lieflijk landschap, links en rechts een paar aardige stadjes, maar niet heel spectaculair. Als je tieners georganiseerd vermaak willen, zullen ze het van de activiteiten op de camping moeten hebben, maar die zijn er vermoedelijk niet al te veel want dit is nu eenmaal geen toeristische bestemming. Kom je alleen voor rust en natuur, heb je het er geweldig.
Annecy is ruw geschat een 300 km verderop, dus je kunt makkelijk in één dag verkassen. Alleen (even afgezien van coronaperikelen, geen idee wat die doen), is het daar normaal gesproken juist weer zo druk dat je daar nu geen plekje voor de zomer meer kunt boeken. En een plaatsje aan het meer op de bonnefooi voor een paar weken kun je echt vergeten.
Geplaatst door: DirkV
, Datum:
27.07.2021 08:01
Wij zijn er een keer geweest, in Langeac en ons viel het wat tegen. De omgeving is best mooi. Een beetje glooiend en minder ruig dan bijvoorbeeld de Aveyron of Ardeche. Er zijn leuke zwemplekken in de rivier waar je naar toe kan, of een ritje maken met de trein. Wij vonden het echter ook wat saai. Interessante stadjes hebben we niet gezien en in de dorpjes misten we de sfeer. Een beetje slaperig allemaal. Voor ons hoeft een bestemming niet super toeristisch te zijn (liever niet) maar dit was wel het andere uiterste. Als je bereid bent om 300km te verkassen dan zijn er leukere opties dan deze streek. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
27.07.2021 08:54
Wij zijn wel eens in de omgeving bij de PuY de Dome geweest, heel mooie omgeving en volgens mij genoeg te doen.
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
27.07.2021 09:00
Je kunt daar met een treintje de berg op met prachtig uitzicht en een weerstation. Grottes de Jonas zijn we geweest, oude grotwoningen.