Aangescherpte Coronaregels. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: MKMK
, Datum:
26.07.2021 13:15
Het wordt er niet leuker op. Dit staat op de site van de NOS
Het kabinet past de regels voor vakantie binnen Europa per 8 augustus aan. Alle landen binnen de EU krijgen een gele of groene kleurcode, waardoor het makkelijk wordt erheen te reizen. Daarmee brengt Nederland zijn reisadviezen in lijn met de meeste andere EU-lidstaten.
Vanaf morgen gaan de nieuwe kleurcodes gelden. Een land kan alleen op oranje worden gezet, als daar een gevaarlijke nieuwe variant van het virus opduikt.
Bij terugkeer naar Nederland gaan juist strengere regels gelden, om een nieuwe golf besmettingen door vakantiegangers te voorkomen. Alle reizigers van twaalf jaar en ouder die terugkeren uit een land met een geel reisadvies, hebben een coronabewijs nodig. Dat kan via een volledige vaccinatie die een geldige QR-code geeft in de CoronaCheck-app.
Test in vakantieland
Anderen moeten in hun vakantieland een PCR- of antigeentest laten doen. Pas als die negatief is, mogen ze Nederland in. De PCR-test mag maximaal 48 uur oud zijn, een antigeentest maximaal 24 uur.
Wie met het vliegtuig, boot, trein of bus reist, wordt gecontroleerd door de vervoersmaatschappij, maar het kabinet benadrukt dat ook mensen die met eigen vervoer terug naar Nederland komen, gecontroleerd kunnen worden.
Ook mensen die volledig gevaccineerd zijn, krijgen het advies om bij terugkomst in Nederland zichzelf te testen.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
26.07.2021 13:20
Alleen de niet volledig gevaccineerden hebben hier last van. Het is wel goed dat ze stoppen met het zomaar op oranje zetten en bewaren voor de extreme gevallen.
Geplaatst door: ® Mar8
, Datum:
26.07.2021 14:02
Ja, dus heel veel mensen met kids vanaf 12 jaar die nog niet of niet volledig gevaccineerd zijn!!
Echt balen dit...nu verzinnen ze dit weer!!
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
26.07.2021 14:10
Hier baal ik wel van ja! Kost weer geld. En wat als je positief test? Mag je dan wel het land in mits je in één keer doorrijdt en thuis in quarantaine gaat?
Geplaatst door: ® sannie
, Datum:
26.07.2021 14:12
Ik kan het ergens wel begrijpen, wij zullen ons ook testen bij thuiskomst ook al zijn we gevaccineerd.
Geplaatst door: Joshua
, Datum:
26.07.2021 14:20
In hoeverre is dit anders dan dat het al was? In app re-open-eu stond dit al een tijdje bij inreizen Nederland (van 22/7):
Houders van EUDCC mogen Nederland binnenkomen zonder verdere beperkingen (testen of quarantaine) op voorwaarde dat hun certificaat ofwel:
Bewijs van vaccinatie;
Bewijs van herstel van COVID-19
een negatief resultaat van een COVID-19-test. Aanvaarde tests:
PCR genomen binnen 72 uur voor aankomst;
Antigene test uitgevoerd binnen 48 uur voor aankomst.
Aanscherping lijkt voornamelijk in tijd te zitten, maar ik ging er er eerder ook al vanuit dat wij onze zoon van 14 op de terugweg ook zouden moeten laten testen. Klinkt ook best logisch toch?
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
26.07.2021 14:21
Ik begrijp het ook wel, maar het is iedere keer weer wat. Maar goed, het is niet anders.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.07.2021 14:31
Dit is toch juist positief nieuws! Het wordt allemaal wat gemakkelijker en duidelijker om binnen Europa op vakantie te gaan.
Geplaatst door: Cin
, Datum:
26.07.2021 14:34
Als je terugkeert uit een land met geel reisadvies dus waar niks aan de hand is moet je wel een pcr test aan Nederland laten zien?
Begrijp ik dat nu goed?
Dit is toch de omgekeerde wereld en ook daar doen we niet aan mee!
Ze willen je het ontzettend moeilijk maken zodat je die prik maar neemt.
Echt niet gewoon!
, Datum:
26.07.2021 14:41
Leuk idee van de regering maar als je ziet hoe weinig mensen op quarantine wordt gezet, denk ik niet dat deze eis gecontroleerd gaat worden. Kans op controle bij de grens zal echt minimaal zijn.
Geplaatst door: ® Berry1
, Datum:
26.07.2021 14:44
Denk ik alles geregeld te hebben voor een ontspannen vakantie, krijg je dit weer. Dus de kids moeten voordat we op vakantie gaan testen, maar straks dus ook als we weer naar huis willen vanuit Frankrijk?
En als ze dan positief zouden testen? Dan mag je niet meer naar Nederland rijden om thuis in quarantaine te gaan?
Geplaatst door: Mathieu
, Datum:
26.07.2021 15:04
Wel vreemd hoor. Wij zelf zijn volledig gevaccineerd. Onze kinden hebben hun 1e prik gehad. Ze zijn 15 jaar en stel dat ze in frankrijk positief getest worden zit je vervolgens daar vast. Thuis in quarantaine valt nog te overzien, we kunnen ingeval van nood prima thuiswerken. Maar vanuit frankrijk wordt dat een stuk lastiger!
Geplaatst door: Lia
, Datum:
26.07.2021 15:12
Ik ben gekke Henkie niet...heb me 2 keer laten prikken om van die testtoestanden af te zijn,dus bij thuiskomst wordt er bij mij niet getest.
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
26.07.2021 15:15
Volgens mij hoef je dat ook niet als je volledig bent gevaccineerd.
, Datum:
26.07.2021 15:30
@Lia, geldt alleen voor mensen die niet volledig zijn gevaccineerd.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
26.07.2021 15:36
Nou heel eerlijk, mijn oudste dochter van 13 heeft de eerste vaccinatie gehad vorige week zaterdag, mijn man en ik zijn beide gevaccineerd, ik vind het wel welletjes met die testen op de terug reis. Wij rijden gewoon naar huis en doen dan thuis allemaal een snel test, maar om alleen mijn oudste dochter van 13 te laten testen in Frankrijk, terwijl haar zusje van 11 en wij niet hoeven is toch een beetje een wassen neus...
Geplaatst door: Joshua
, Datum:
26.07.2021 15:42
@martwout ben het met je eens hoor dat controle minimaal zal zijn, maar dat zal ook de andere kan op gelden (richting Frankrijk) en dan laten mensen zich wel in groten getale testen. Best gek als je wel bereid bent dit te doen om Frankrijk in te komen, maar niet om terug naar Nederland te gaan. Het virus betreft geen eenrichtingsverkeer naar het zuiden. Het kan ook vanuit Frankrijk naar hier komen. Om wel of niet te testen voor de terugreis wordt een beroep gedaan op een ieder zijn/haar moraliteit. Ik vind het wel logisch dat, diegene die niet gevaccineerd zijn, ook op de terugreis getest worden.
Geplaatst door: Pim
, Datum:
26.07.2021 16:09
Geen enkele vaccinatie biedt 100% bescherming. Dit is al maanden lang verkondigd door het RIVM. Het vaccineren heeft als doel dat je stoffen gaat produceren tegen COVID-19 als je er in aanraking mee komt. Het is de bedoeling dat je er veel minder ziek van zal worden. En daarop de kans dat je anderen met Corona besmet. Ook volledige vaccinatie sluit niet uit dat je het virus toch bij je kan dragen en alsnog andere mensen kan besmetten. Vele terugkerende vakantiegangers blijken het virus mee terug te nemen naar huis. Alwaar men op bezoek gaat bij familie/vrienden enz om de vakantieverhalen te delen. Uiteraard is dit heel gezellig. Mocht nu blijken bij terugkeer in NL dat je het virus bij je draagt, kan je met een test de vakantieverhalen beter uitstellen voor een dag of 5.
En nee, ik ben geen wetenschapper, viroloog enz.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.07.2021 16:15
@Lia, dat hoeft ook niet als je volledig gevaccineerd bent.
@Claudia, ik snap dat goed. Ik denk dat het belangrijkste is dat je eigen verantwoordelijkheid neemt en zo te lezen doen jullie dat ook. Ze moeten alleen ergens de grens trekken.
Verder vind ik dit een heel positief en logisch besluit. Waarom zou iemand die in het buitenland is geweest bij terugkomst niet hoeven te testen, terwijl het land waar je naar toe gaat wel van je verwacht dat je van te voren gaat testen. Verder terecht dat alleen niet gevaccineerde verplicht zijn om te testen. Van mij mogen ze ook gelijk ervoor zorgen dat testen voor eigen rekening komt, want waarom moet iemand voor mij betalen als ik op vakantie wil.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
26.07.2021 16:47
Er staat duidelijk dat ook volledig gevaccineerden ook een test moeten doen bij thuiskomst.