1e x met dakkoffer (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: JJK
, Datum:
23.07.2021 13:59
Hoi Allen,
Wij gaan morgen voor het eerst met dakdragers en een dakkoffer naar Frankrijk. Ik lees hier en daar dat je om de zoveel km de “schroeven” vast moet draaien. Gaat dit om de schroefjes van de dakdragers of de aandraaidingen (geen idee hoe het heet) van de dakkoffer? En om de hoeveel km moet dit?
Mvg,
JJK
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
23.07.2021 14:04
Wij zeggen altijd dat we het gaan doen bij elke stop maar eenmaal aangekomen zijn we het weer vergeten. Deze vakantie overigens nog opgelet bij de overnachting camping maar alles zat aan het einde van de rit nog muurvast. :) Maar inderdaad is het niet verkeerd om erop te controleren denk ik.
Geplaatst door: ® Zomerwarmte
, Datum:
23.07.2021 14:04
Nooit gedaan, we controleren wel even of bijv de spanband nog goed (strak) zit en lopen gewoon even een rondje om de auto en kar.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
23.07.2021 15:52
Let op met parkeergarages in sommige steden. Deze zijn vaak te laag voor een auto met dakkoffer!
Geplaatst door: Noa
, Datum:
23.07.2021 15:58
Toen wij nog met dakkoffer reden nooit onderweg schroeven aangedraaid. Wel haalden wij op de plaats van bestemming de dakkoffer eraf en gebruikten dit als soort van bergruimte. En zo konden dan met de auto altijd een parkeergarage in.
Geplaatst door: m
, Datum:
23.07.2021 19:19
ook nog nooit de schroeven aangedraaid onderweg. we zijn wel es met een open dakkoffer gaan rijden, dat dan weer wel ;-). We zijn ook wel eens met lekkere vaart een parkeergarage ingereden met dakkoffer. Daarna nog heel veel aan aan dit forum gehad met tips hoe dat te lijmen. (nog steeds potdicht/ lekt niet)
Maar als het je eerste keer is, wat let je om het bij de eerste stop te checken?
Fijne reis.
, Datum:
23.07.2021 21:34
Bedankt voor de reacties allemaal. Hij zit er echt muurvast op naar mijn idee. Zal indd wel even een rondje om de auto lopen om het eea te checken.
Mvg,
JJK
Geplaatst door: Marike
, Datum:
23.07.2021 21:50
Vast is vast, maar als het je rust geeft zou ik gewoon bij de eerste parkeerplaats langs de snelweg gelijk even checken...kan nooit geen kwaad! Fijne reis!
, Datum:
24.07.2021 06:20
Bedankt voor de reacties allemaal. Hij zit er echt muurvast op naar mijn idee. Zal indd wel even een rondje om de auto lopen om het eea te checken.
Mvg,
JJK
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
26.07.2021 20:38
Op de camping zou ik de dakkoffer er sowieso van af halen, bij uitstapjes is het een nutteloze windvanger die veel brandstof kost.
Nog iets om in de gaten te houden: kijk of de dakkoffer je auto hoger dan twee meter maakt. Het is een verwijderbaar element, dus voor de tol blijf je in klasse 1 vallen, maar de automatische hoogtemeting ziet dat niet en denkt dat je klasse 2 bent. De oplossing: op de serviceknop drukken en vragen om categorie un, svp. Je kunt ook achteraf je tolkaartje naar de snelwegbeheerder sturen met een kopie van je kentekenbewijs, maar dit is makkelijker.
Geplaatst door: Doortje62
, Datum:
26.07.2021 23:05
Bij een koffie-stop/plaspauze even voelen of alles nog goed vast zit - kleine moeite toch ?
Wij doen voor de zekerheid, wel altijd 2 spanbanden om de koffer heen.
En ........ leg een reserve-sleutel in je dashbord kastje
Geplaatst door: MAB
, Datum:
27.07.2021 15:52
Bij mijn dakkoffer, of dakdragers, stond dat je na iets van 50 km even moet controleren. Dat bleek bij ons nooit nodig, maar beter een keer te vaak dan te weinig.
En op je vakantieadres zeker dakkoffer én dakdragers eraf (minder herrie, minder brandstof en evt geen hoogtebeperking)
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
27.07.2021 15:55
ik zie in Italië nu alleen maar foto's en filmpjes van giga hagelstenen die auto's aan gort tikken. Met ons glazen dak denk ik nu voor t eerst dat ik die dakkoffer er toch maar op laat zitten ;-)
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
27.07.2021 18:26
Lijkt wel alsof de weergoden op het moment overal de bokkenpruik op hebben
Geplaatst door: Nico
, Datum:
27.07.2021 20:42
Veel dakkoffers zijn niet geheel waterdicht. De kledingtassen en slaapzakken in vuilniszakken kan ongemak voorkomen.