Overstappen van caravan naar vouwwagen. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Wallie
, Datum:
06.07.2021 15:08
Wij missen in de caravan het tentgevoel. Ondanks alle caravan gemakken overwegen we sterk om de overstap te maken van caravan naar vouwwagen. Al een mooie vouwwagen gezien, camplet dream. Wie heeft deze stap ook al eens gemaakt. Zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Zowel positief als negatief.
Geplaatst door: Inge
, Datum:
06.07.2021 16:56
Wij zijn een gezin met 2 kids (5 en 7 jaar).
Met zijn 2-en altijd met de tent gekampeerd. Toen de kinderen er waren 3 jaar met een caravan weggeweest, maar niet ons ding. Dus wij zijn zelfs terug naar de tent. Nu een opblaastent. Bevalt ons erg goed.
Geplaatst door: ® Daan
, Datum:
06.07.2021 17:37
Wij zijn begonnen met een Holtkamper Kyte en die hebben we na 3 vakanties omgeruild voor een caravan. Wij waren superblij met deze mooie vouwwagen, maar aan het einde van de vakantie moesten we altijd wachten tot het doek droog was. Het regende namelijk altijd als we weer terug in NL waren. De caravan gaf wat meer luxe, met name door de WC aan boord. Koken deden we sowieso altijd buiten. Als het op de tussenstop regende, was dat geen probleem met de caravan. Het rijden was iets minder relaxed dan met een vouwwagen. Toen de caravan te klein werd voor onze opgroeiende zoons, zijn wij weer naar de vouwwagen overgestapt. Een opblaasbare Kyte, die snel zou moeten drogen. Heerlijk weer terug naar het tent gevoel en lekkerder rijden. Onderweg naar de 3e vakantie werd de vouwwagen total loss gereden en kozen we toch weer voor een caravan. We blijven het dus een moeilijke keuze vinden. Het heeft gewoon beide zijn voor- en nadelen. Het zou heel goed kunnen dat wij in de toekomst weer voor een vouwwagen kiezen.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
06.07.2021 18:49
Alle middelen wel een keertje gehad en gebruikt. Alles heeft z'n voor- en nadelen. Twee grootste nadelen van de vouwwagen en tent vinden wij
1. het afbreken met schoonmaken, dat kostte ons altijd wel een hele dag;
2. alle kleding in- en uitruimen bij aankomst en vertrek.
Beide punten is met een caravan toch wel een groot genot om dat niet te hebben.
Geplaatst door: ® Gerd@
, Datum:
06.07.2021 20:47
Wij ook , net als slimpie, alle kampeermiddelen gehad en toen de kinderen niet meer meegingen de caravan verkocht. Daarna tent aangeschaft onder het mom van "snel weer opbreken en verder trekken als we dat willen " Wat dus niet zo bleek te zijn. We misten de caravan en na 3jaar opnieuw eentje gekocht ! Heel blij dat we dat gedaan hebben, nooit spijt gehad .
Verder ook eens met slimpie wbt de nadelen van een vouwwagen/tent tov een caravan. Nooit meer nat inpakken en alles ligt op zn plaats!
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
06.07.2021 21:07
Wij hebben al 14 jaar een Combi Camp Country en zouden op dit moment niet anders willen. We hebben ieder ons eigen kleine kratje met kleding in de auto en op de camping gaan die kratjes onder het bed. Als we weer vertrekken gaan de kratjes zo weer de auto in. Tuurlijk wel eens nat in moeten klappen maar dan blijft het bed droog. Thuis hebben we gelukkig genoeg ruimte om de CCC te laten drogen. De keuken zit vast en is ook altijd beschikbaar.
Als je een voortent aan je caravan hebt moet je die ook schoonmaken.
Gewoon je gevoel volgen en die voor iedereen weer anders.
Geplaatst door: ® Gerd@
, Datum:
06.07.2021 21:24
Ja , dat was ik even vergeten om erbij te vermelden . Wij hebben geen voortent maar zo'n cassette luifel. Dus met 2 à 3 minuten in/uit gedraaid ! Zoveel makkelijker dan een voortent en nooit meer de tent nat inpakken. Maar ik realiseer me dat met kinderen een voortent mss meer ruimte oplevert. ( hadden wij ook toen ze nog meegingen )
Geplaatst door: scg
, Datum:
06.07.2021 21:41
Stel je vraag ook eens op het vouwwagenforum. https://www.vouwwagenclub.info/
Ik lees daar ook wel eens mee (heb geen vouwwagen trouwens). Daar zitten ervaringsdeskundigen, ook vast wel van de Camplet.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
06.07.2021 23:22
Het schoonmaken en inpakken van de voortent is in 1 uur gebeurd, alle spullen erin (niet veel) hebben hun vaste plek in de caravan. De wanden kunnen allemaal geheel los, dat maakt het zoveel makkelijker en sneller. Bovendien bestaan de wanden grotendeels uit plastic (ramen).
Dat was bij de tent en vouwwagen echt wel anders. Voortent (frame en doek) na het schoonmaken afbreken en onder de vouwwagen leggen, want dat kon pas de volgende ochtend in de bak (in het midden). s Ochtends vroeg het slaapdeel nog inklappen (vochtig van de dauw), laatste spullen opruimen en opbergen. Niet te veel lawaai maken voor de andere campinggasten, etc. etc. Nu met de caravan, die al aangekoppeld staat, alleen de pootjes en neuswiel indraaien, lichten controleren en rijden maar... Heerlijk!
Geplaatst door: Vries
, Datum:
07.07.2021 08:46
Wij ruimen een dag van tevoren altijd zoveel mogelijk spulletjes op en halen dan ook al vast de grote boogluifel van de Camplet. De volgende dag even wachten tot het doek van de vouwwagen zelf droog is en dan in de loop van de dag naar huis. De stof van de Camplet, wij hebben een Classic, droogt erg snel. De enige voorwaarde is uiteraard dat het droog is op de dag van vertrek. Bij aanschaf dachten we dat een vouwwagen ook handig zou zijn voor tussenstops, maar daar zijn we van terug gekomen. Dat is echt te veel gedoe.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
07.07.2021 09:38
Wallie, neem niet te snel een beslissing en ga eens alle merken en soorten vouwwagen bekijken. Wij hebben er uiteindelijk een jaar over gedaan om te beslissen. Je hebt tenslotte bouwwagens, vouwwagens en snelklappers.
Wat ook heel belangrijk is met hoeveel personen je gaat en waar je meestal naar toe gaat.
Succes.
Geplaatst door: Jac
, Datum:
07.07.2021 11:39
Caravan met hefdak van stof ? Toch de luxe, het gemak van de caravan, maar de geur van stof boven je...
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
07.07.2021 15:33
@Jac, een goeie tip! Wij hadden een buscamper en hebben nu sinds kort een andere. Deze heeft een hefdak van een soort stof. Geeft echt meer het tent gevoel! Heeft overigens óók nadelen, zeker voor een caravan. Winterkamperen wordt een stuk kouder!
Geplaatst door: Nika
, Datum:
07.07.2021 21:33
Ik snap heel goed jullie gevoel. Het kamperen in een tent heeft net dat extra vrije bijzondere gevoel.
Maar idd ook veel nadelen, zeker als je in landen gaat kamperen waar het weer onstabieler is.
Daarnaast heeft een caravan als voordeel dat je een veel langer kampeerseizoen hebt, doordat je altijd warm en droog zit.
Wij hebben sinds 5 jaar een Eriba en willen nooit meer anders. Het benadert heel erg het tentgevoel door het hefdak met stof.
Daarnaast rijd het super door de gestroomlijnde en compacte vormgeving, terwijl je toch volop comfort en ruimte hebt.
Je zou het echt eens moeten uitproberen.
Succes!
Geplaatst door: Jane
, Datum:
07.07.2021 22:06
Wij hebben nu 16 jaar een vw, Het was toen een al niet zo nieuwe maar hij doet het nog steeds. Het is er een van 97. Met een grote voortent. Ideaal toen de kinderen klein waren met wat minder weer. Nu is de voortent wel te groot maar ja we doen het er nog mee. We halen de vw een paar dagen van te voren, moeten hem wel openklappen om in te pakken (tja ouderwets model he) en klappen hem dan weer dicht. Hangen hem aan de auto en rijden weg. Halverwege zetten we alleen het slaap gedeelte op. En dat is ook zo weer ingeklapt. Oja wij zijn slome kampeerders en nemen de tijd. Vakantie begint voor onze deur. Het opzetten duurt even. Maar ja vakantie dus rustig aan (kinderen zijn niet meer klein en helpen mee) De dag voor de terugrit pakken we in. We laten het slaap gedeelte staan voor de laatste nacht. We hebben 1keer nat ingepakt en thuis kunnen drogen. Ook wel eens allemaal in kleine tentjes geslapen omdat ze regen voorspelden de laatste nacht en zo dus toch de vw tent droog mee. Maar ja dat vinden wij de sjeu van kamperen. Verder slaap je natuurlijk lekker hoog en niet op de grond maar ja dat is met een caravan ook zo. Ik vind de leefruimte in de vw altijd wel erg prettig ten opzichte van een caravan. Dat vind ik vaak zo krapjes.. Het rijden met een vw is best relaxed volgens mijn man (hij rijdt ik ben niet zo'n held) En volgens mij is een vw goedkoper op de tolwegen in Frankrijk.
Geplaatst door: Noa
, Datum:
07.07.2021 23:25
Wij hebben jaren met de tent gekampeerd, ook met de kinderen. Het was heerlijk, maar altijd veel werk (en dan hadden we nog snelle opzetters ook). En het slapen viel me steeds lastiger Sinds een paar jaar hebben we een allerliefst klein kip caravannetje met een stoffen hefdak en een fantastisch bed. Nooit meer nadenken over wat er allemaal mee moet (bijna alles in de caravan aanwezig), heerlijk slapen, super snel klaar zowel met opzetten als opruimen (hooguit een uurtje en als de voortent er niet aan zit nog veel sneller). Omdat de caravan zo klein is rijdt het best prima. Ik zou echt niet anders meer willen.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
08.07.2021 15:45
We hebben een combi camp country. Veel spullen hebben daarin ook een vaste plek zoals alle keukenspullen. Die keuken hoef je er ook niet af te tillen.
alle toebehoren van de CCC heeft vast plek onder het bed. Dus ook als we de voortent afbreken kan die gelijk op zn plek. Of je nou caravan of vouwwagen hebt: kleding moet je er toch in of uit laden.
We hebben m wel eens vochtig ingepakt, maar toen we na paar uur rijden even pauze gingen houden hebben we de CCC in 2 minuten uitgeklapt; kon ie lekker drogen. Inklappen ook zo gebeurt dus droog thuis. Ik houd van het echte bed. De keuken is fantastisch. En als het regent met inklappen kun je alles toch kwijt onder het bed en het bed blijft droog na inklappen.
Alles geweldig? Nee hiervoor hadden we een baco tent, die was perfect genaaid. Ik vind veel onderdelen van de CCC best knudde genaaid/in elkaar zitten (vooral voor t geld). En eigenlijk mis ik de kinderen een beetje, vooral als het onwijs regent of gaat onweren. Vond t toch fijner om ze dan naast me te hebben slapen zoals in de tent dan eigen tentje verderop. Maar als de kinderen niet meer meegaan bij jullie maakt dat al niet meer uit.
Vrienden hebben een cabanon. Zijn zij ook heel blij mee, maar ik vind dat inpakken erg uitzien als gedoe. En als t regent is ie ook niet rap ingepakt.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
09.07.2021 01:05
Volgens mij vraagt Wallie niet om welke vouwwagen goed bevalt, maar naar ervaringen van mensen die al eens eerder de overstap hebben gemaakt van caravan naar vouwwagen.
Geplaatst door: EstherB
, Datum:
09.07.2021 13:39
Wij zijn overgestapt van een caravan met luifel naar een snelklapper en er is maar één moment dat ik daar spijt van heb en dat is als je nat in moet klappen. Voor de rest alleen maar voordelen, meer ruimte als het slecht weer is of als je schaduw zoekt, aangenamer binnenklimaat, lekker buiten koken en bij slecht weer in de tent, veel fijner rijden, makkelijker stallen en ik vind het er persoonlijk veel leuker uitzien.
Geplaatst door: Hannah
, Datum:
11.07.2021 11:31
Hier nooit een caravan gehad, zou echt ons ding niet zijn. Wel al 15 jaar een camplet. Adviezen, meningen en ervaringen over ‘een vouwwagen’ zullen erg verschillen, want zoals al opgemerkt hier, je hebt bouwwagens, vouwwagens, en snelklappers. Met ook allemaal hun eigen voor- en nadelen. Dus kijk eerst goed wat voor soort kampeerder je zelf bent om hierin een goede keus te kunnen maken (als je voor een vouwwagen gaat).
Nat inklappen is met een camplet ( en b.v. ook met een combicamp) geen enkel probleem. De inhoud blijft gewoon droog. We hebben wel eens ingeklapt in de stromende regen. Zelf zwemgoed aan (want je loopt wel even buiten natuurlijk), vooraf tas met kleren en douchespullen in de auto gezet, nadat de kar dichtzat naar het toiletgebouw, douchen, aankleden, klaar.
Na 100 of 200 km rijden heb je meestal de zon weer. Op een parkeerplaats, hangend achter de auto, even open klappen (2 min.), kwartiertje zon erop en droog weer door.
Ik herken ook niet dat ‘alles moeten uitleggen en weer inpakken’. Ook wij werken vanuit kratjes. Als we bijtijds weg willen zetten we de wekker op 7 uur en rijden we om 8 uur weg. Gedoucht, ontbeten en koffie voor onderweg gezet en al.
Het mag duidelijk zijn, voor ons is camplet ideaal. Als je met een gezin met meerdere kinderen bent kan combicamp een betere keus zijn want meer ruimte. Maar er zijn tegenwoordig nog meer handige modellen, dus ga goed de voors en tegens vergelijken.