Ouradour sur glane (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Marleen
, Datum:
04.07.2021 19:28
Komend weekend vertrekken wij naar de Dordogne en op de heenreis staat een bezoek aan Ouradour sur Glane op de planning. Nu lees ik dat je het museum kunt bezoeken (tegen betaling) maar ook alleen het dorp (gratis). Ik heb daar een paar vragen over:
*heeft het museum toegevoegde waarde als je de Frans taal niet erg machtig bent (ik las ergens dat ze op dit moment geen audio tours beschikbaar stellen)
*als je alleen het dorp wilt bezoeken, kun je dan de ingang via het museum (de tunnel) nemen of moet je dan een andere ingang pakken?
*wij reizen met auto+vouwwagen. Op de parkeerplaats zie ik op de luchtfoto geen dubbele parkeerplaatsen om deze te parkeren. Iemand tips?
Alvast bedankt voor de reacties!!
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
04.07.2021 19:34
Het museum is altijd de moeite waard om te bezoeken.
Alles spreekt voor zich, stille getuigen.
Ook al is het zonder audio, gewoon doen!
Geplaatst door: Sailorwim 1
, Datum:
04.07.2021 19:38
Ik heb geparkeerd in de buurt van de VVV daar was toen plaats genoeg.
Verder is de tunnel ingang behangen met slachtoffer foto's. Daar heb je je handen vol aan, tel daar de indrukken van de ruïnes bij op. Heb je geen museum meer nidig om met natte ogen huiswaarts te gaan.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
04.07.2021 20:10
Wij zijn een paar jaar geleden er ook geweest.
Het museum is zeker de moeite waard!
Het is zo indrukwekkend,ik heb er 2 dagen niet van geslapen.
We zijn ook bij de begraafplaats geweest.
Er is in het dorp ook nog een soort museum met spullen van de mensen die daar gewoond hebben.
Ik had van te voren wel veel filmpjes gezien op you tube.
Wil er graag nog een keer terug.
Geplaatst door: wim13
, Datum:
04.07.2021 20:15
Beste Marleen,
Voor Ouradour sur Glane moet je echt de tijd nemen.
Het bezoek aan het museum en aansluitend het verwoeste dorp vraagt echt z'n tijd; aan de buitenkant ligt de begraafplaats en ondergronds museum (onder een langwerpig grasveld), dit zou ik ook bezoeken.
Ik zou me eerst goed inlezen over de geschiedenis van de verwoesting van het dorp en het huishouden door deze SS-groep.
In Aix sur Vienne ligt een goede muncipal; aan de rivier (Vienne) en pal tegen het dorp.
Groetjes, Wim
Geplaatst door: Jan52
, Datum:
04.07.2021 20:16
Het museum is altijd de moeite waard om te bezoeken.
Alles spreekt voor zich, stille getuigen.
Ook al is het zonder audio, gewoon doen!
Geplaatst door: ® S@ndra
, Datum:
04.07.2021 20:18
Ik zou de vouwwagen op een camping in de buurt zetten. Voor dit tripje heb je een halve dag zeker nodig en dan nog een halve dag om de indrukken te verwerken.
Wij hebben het ook onderweg gedaan. Vanuit huis naar die camping. Nachtje slapen en de volgende dag naar Oradour. Terug naar de camping, nachtje slapen en vervolgens verder naar onze bestemming.
, Datum:
04.07.2021 20:21
Bedankt voor de snelle reacties tot nu toe. We hebben er zeker te tijd voor! We overnachten de dag voor bezoek in de buurt dus willen er in de ochtend op tijd naar toe. Ik heb twee boeken gelezen waar het bloedbad van Ouradour beschreven wordt. Het hele gezin heeft oa de Wikipedia pagina hierover gelezen. Ik dacht juist om vooraf geen filmpjes te bekijken zodat alles wat we daar zien ‘nieuw’ is. Wat voor filmpjes bedoelen jullie dan als voorbereiding? Geen filmpjes van het dorp hoe het nu is lijkt me? Of juist wel? Ooggetuigen verslagen?
, Datum:
04.07.2021 21:03
Er staan ook filmpjes op van overlevenden.
Ik wilde toen alles weten.
Weten wat zich er allemaal afgespeeld heeft
Wie waar woonde enzo.
Ik vond dat fijn,toen we het dorp bezochte herkende ik er veel van vanuit de films.
Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
, Datum:
04.07.2021 21:11
Wat ik ook zo bijzonder vond is dat er een serene stilte heerst in het dorp.
Zelf hebben we ook geen woord gezegd tegen elkaar.
Je hebt echt een tijdje nodig om de indrukken te verwerken.
Een ervaring die je nooit meer zal vergeten
Geplaatst door: wim13
, Datum:
04.07.2021 21:23
Beste Marleen,
Ik denk dat je inlezen een goede voorbereiding is, dan kun je, wat je ziet in plek geven.
De stilte, de rust is inderdaad indrukwekkend.
Ik vraag me nog steeds af, hoe een mens zo ver kan gaan; zo berekend, zo gemeen.
Ik heb Oradour meerdere keren bezocht, maar een antwoord .....
Geplaatst door: wilma
, Datum:
04.07.2021 22:16
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
05.07.2021 01:09
Wij zijn er tweemaal geweest; zo'n dikke 20 jaar geleden en nog eens 5 jaar geleden. De eerste maal was voor ons meer indrukwekkend, juist omdat de koepel nog niet bestond en je via een klein poortje zo naar binnen liep. Maar vooral het dorp en de bordjes van de omgekomenen (hele families) eind van het dorp zijn nog steeds even indrukwekkend. Nog steeds wordt verwacht dat men niet/ of niet luid spreekt tijdens de wandeling door het dorp en toch wel enigszins gepaste kleding (dus niet in je bikini) wordt op prijs geteld. Zomerkleding is normaal. Geen idee of er jonge kinderen mee gaan; dan zou ik toch wel het een en ander uitleggen en rennen... niet doen voor vooral de oudere Fransen; daar is nog veel verdriet. Ik heb Ouradour het de eerst maal zonder uitleg en begeleiding bezocht en het kwam hard aan.
Geplaatst door: conny
, Datum:
05.07.2021 15:02
Daar rondlopen maakt diepe indruk; neem je tijd ! Verdeel het evt. over 2 dagen.
Lees b.v. ook het boek "Een meisje uit Oradour" van Michele Lucas.
Geplaatst door: Anne
, Datum:
06.07.2021 18:15
23 jaar geleden met zn tweeen geweest. Toen was het museum er nog niet. Er s nachts niet van geslapen. Het was erg indrukwekkend.
3 jaar geleden met 3 kinderen geweest en eerst door het museum. Wij hebben gewacht met bezoek tot de jongste oud genoeg was, zij heeft het boek meisje uit ouradour eerst gelezen.
Onze kinderen waren ook diep onder de indruk.
Het museum geeft goed de geschiedenis weer voor wie zich niet heeft ingelezen. Met name de korte filmfragmenten die bewaard zijn gebleven hoe het was in het dorp zijn heel bijzonder als je vervolgens het dorp/monument binnen gaat.
Geplaatst door: ® marga1
, Datum:
07.07.2021 12:59
Is Ouradour sur Glans ook toegankelijk voor mindervalide?
Geplaatst door: ® marga1
, Datum:
07.07.2021 13:47
Ik bedoel eigenlijk, makkelijk toegankelijk met een rolstoel.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
07.07.2021 15:12
Ja kun je goed met rolstoel bezoeken
Geplaatst door: Anne
, Datum:
07.07.2021 16:43
De laatste keer heb ik in rolstoel Oradour bezocht.
Niet alles is te bezoeken maar museum en meerendeel van het dorp wel. Er mket wel op sommige stukken flink geduwd worden.
, Datum:
12.07.2021 18:14
Bedankt voor alle reacties.
Afgelopen zondag zijn we in Ouradour geweest. We waren er bij tijds (rond half 10). Toen was het niet druk. Toen we weg gingen werd het wel
duidelijk drukker.
Vooral de galerij vond ik erg indrukwekkend, omdat iedereen dan een gezicht krijgt. En de doorzichtige doodskisten op de begraafplaats bij het monument waren erg indrukwekkend. Sws vond ik de begraafplaats indrukwekkend. Een nagedachtenis-steen van een jonge vrouw en twee kleine kinderen. Dat betekent dat waarschijnlijk alleen de man het drama overleeft heeft. Hoe ga je dan verder als iedereen om je heen vermoord is. Bizar om dat in te denken…