Opzetten Falco Steenarend (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Jelke
, Datum:
03.07.2021 22:36
Wij zijn sinds een jaar de trotse bezitters van de Falco Steenarend. Een prachtige tent, die wordt aanbevolen vanwege zijn opzetgemak. Nu vinden wij het opzetten helemaal niet zo eenvoudig, dus we denken dat we iets niet goed doen.
Met name vinden wij het omhoog krijgen en op de juiste plek krijgen van de boogstokken erg lastig. Heeft iemand hier tips voor? Wil een Falco steenarend bezitter zijn werkwijze met ons delen?
Dank alvast!
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
03.07.2021 22:49
Staat er geen instructie op YouTube
, Datum:
03.07.2021 23:06
Jawel op Youtube staat een filmpje, maar dat is niet super duidelijk. En ook in de handleiding staan geen tips om de boogstokken eenvoudig omhoog te krijgen. Wij staan een kwartier te sjorren en met grof geweld staan ze dan uiteindelijk goed. Maar of dat nou de bedoeling is?
Geplaatst door: LvP
, Datum:
04.07.2021 11:06
Dus als de tentstokken er in zitten, heb je moeite met het omhoogtrekken van de bogen? Zorg je er voor dat je het 'vacuum' van de tent opheft voor je de boel omhoog gaat hijsen? Dus even een zijkant een stukje optillen, zodat er lucht onder kan komen tijdens het omhoog trekken. . Mocht de tent een vast grondzeil hebben, dan zou ik de deur openritsen en zorgen dat er op die manier lucht in kan.
Beste manier (is mijn ervaring met een zware tunneltent, geen steenarend) is dat er 1 iemand aan de voorkant van de tent staat, die de tent aan de scheerlijnen omhoog en vooruit trekt. De ander zorgt er dan voor dat er 1) lucht onder de tent kan om vacuum te voorkomen en 2) de stokken goed omhoog komen.
Als alles dan omhoog staat, voorste 2 scheerlijnen even tijdelijk vastzetten en de bogen netjes recht zetten (2 opzetters aan weerszijden van de tent, samen de boel strak zetten dus).
Geplaatst door: Inge
, Datum:
04.07.2021 12:42
Wij hebben een Falco Steenarend. Super fijne tent! Heb je toevallig (naast het filmpje) ook de papieren instructie nog? De tekeningetjes erbij vinden wij handig. Daar hebben we zelf ooit een paar notities bijgezet.
Als ik het goed onthouden heb (het is alweer bijna een jaar geleden dat we de tent hebben opgezet), doen wij het volgende: wij leggen uiteraard eerst het grondzeil neer. Dan leggen we de boogstokken op zoals op de tekening. Dan zetten we met z’n 2-en eerst de achterste boogstok recht. Je loopt er als het ware een stukje mee (en gaat omhoog langs het tentdoek). Een van ons houdt daarna de stok vast en de ander ritst. Dan de andere stok op deze manier. Daarna pas de boogstokken uitspannen en ronde plaatjes eronder. Ik vind het altijd vooral warm, maar niet ingewikkeld. Geen brute kracht nodig. Belangrijk om even goed te kijken welke boogstok boven op ligt (ze kruisen elkaar bij het klaarleggen op het grondzeil).
Voor is dit het enige stukje van het opzetten van de tent dat we samen doen, de rest doet een van ons.
Anders ook even vragen bij Bax wellicht?
, Datum:
04.07.2021 13:54
Dank, we gaan dit samen eens doornemen. Dus jij begint bij de achterste boogstok? En dat kost dan niet heel veel moeite om deze rechtop te krijgen? Til je de boogstok omhoog via de voorkant of via de achterkant?
We zetten het grondzeil met paar haringen vast, nog niet alle haringen. Om zo voldoende speling te houden. En we ritsen de voorkant voldoende open. Mr dan nog is het dus wel sjorren en duwen en trekken.
, Datum:
04.07.2021 13:59
En rits jij het kuipzeil vast voor je de boogstokken omhoog zet?
, Datum:
04.07.2021 14:02
En rits jij het kuipzeil vast voor je de boogstokken omhoog zet?
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
20.07.2021 19:25
Het kuipzeil moet zeker wel eerst vastgeritst zijn voordat je die bogen omhoogzet. Als ik zo hoor dat je moet sjorren en trekken, staan je bogen dan helemaal "uit"? Op spanning dus. Je kunt de bogen in en uitschuiven, zorg wel dat ze helemaal ingeschoven zijn. Pas als beide bogen staan, dan uitschuiven en "op spanning" zetten".
We hadden zelf een baco en dan begin je met de achterste boog in de tent, maar ik zie dat je bij de steenarend met de voorste begint.
Qua afdrukken in het grondzeil die toch achterblijven na paar keer gebruik wisten we meestal wel op welke hoogte de bogen moesten liggen.