Wanneer is er in Nederland een vaccinatiebewijs voor corona beschikbaar (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
11.05.2021 09:56
Ik heb de rijksoverheid gevraagd wanneer er een vaccinatiebewijs beschikbaar zou zijn. Hier is het antwoord:
Geachte heer / mevrouw,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail waarin u vraagt wanneer er in Nederland ook een vaccinatiebewijs beschikbaar wordt.
Er bestaat in Nederland momenteel geen officieel vaccinatiebewijs voor corona omdat men nergens hoeft te laten zien dat u een coronaprik heeft gehad. Nederland heeft nog geen besluit genomen over een vaccinatiebewijs voor reizen naar het buitenland. Op internationaal en Europees niveau is hierover ook nog geen besluit. Dit heeft onder meer de volgende reden: het is nog niet duidelijk of iemand na vaccinatie nog besmettelijk is en het virus alsnog kan overdragen. Wel werkt Nederland met meerdere Europese landen samen aan afspraken.
De informatie over het coronavirus en de maatregelen wordt regelmatig aangevuld en aangepast naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Voor de meest actuele informatie kunt u het beste regelmatig onze website raadplegen: www.rijksoverheid.nl/coronavirus.
Ik vertrouw erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Christy
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
Geplaatst door: ® roelm
, Datum:
11.05.2021 12:12
Dit is in de lijn met wat de laatste week te vinden was.
Er moet eerst Europees een akkoord komen hoe dat paspoort er uit komt te zien. Wanneer komt er een groen vinkje.
Vervolgens moet elk land het ontwikkelen. Een app of een papiertje of wat dan ook.
Als dat af is en je kunt het laten zien, dan kun je het dus tonen in bv Frankrijk en dan kun je met een groen vinkje naar binnen.
Maar hoe het bv gaat met kinderen van 13 jaar (worden niet ingeënt tot nu toe) is nog een vraagteken.
Moeten die zich 2 dagen voor de vakantie laten testen om een groen vinkje te krijgen ?
Het is helaas nog wat weken afwachten voor er zekerheid is.
Geplaatst door: Johann
, Datum:
11.05.2021 13:34
Wij hebben onze vaccinatie in het gele paspoort laten zetten, mocht er voordat we met vakantie kunnen nog geen EU accoord zijn dan hebben we in ieder geval iets.
Je kunt ook het inentingsbewijs b.v. plastificeren en dat meenemen.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
11.05.2021 14:15
"Ik vertrouw erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd."
Ik snap niet dat die juffrouw deze zin durft te gebruiken.
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
11.05.2021 17:47
@Daido. Waarom moet u nou zo negatief reageren, misschien weet deze dame ook niet meer dan dat!
Geplaatst door: Willem
, Datum:
11.05.2021 18:15
En dan beëindig je een brief met: "tot mijn spijt kan ik u geen antwoord geven op uw vraag" of zoiets.
Met dit antwoord is zij schrijver niet van dienst geweest.
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
11.05.2021 18:18
Zo eindigen nu eenmaal alle standaardbrieven van ambtenaren.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
11.05.2021 19:19
Tja, vertrouwen en ambtenaren / politici... Zal er verder maar niet over uitweiden. Staat trouwens ook iets te amicaal, ondertekenen met Christy. Dat zegt weer iets over het professionalisme binnen ons ambtelijk apparaat.
Ik ben het, als (parttime) taalfanaat wel eens met Daido, Ze hoopt hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt. Nu ze schrijft er op te vertrouwen, trek ik haar kennis en kunde sterk in twijfel ;-)
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
12.05.2021 18:53
Dit is een standaardzin onder zakelijke correspondentie/ mails. Maar, inhoudelijk over de vaccinaties: het blijft onzeker. Wel/ geen vaccinatie'paspoort', wanneer heb je dat nodig etc. Ik denk dat ze er goed aan hadden gedaan/doen om in ieder geval een officiele brief te verstrekken (inloggen via Digid) in het Engels, Duits,Frans en Spaans waarin staat wanneer je bent gevaccineerd, met welk vaccin etc. Dat zou toch het minimum haalbare moeten zijn? Je zou die brief dan kunnen uitprinten en meenemen op vakantie. Met logo van de overheid erop. Dat zou ik dan wel aandurven (de grens over). Maar nu eerst die prikken even.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
12.05.2021 20:05
Zo'n brief is er toch al? Bij de vaccinatie krijg je een officieel bewijs van vaccinatie, waarop staat wanneer en met welk vaccin je bent gevaccineerd. Het probleem is dat dit (nog) niet door andere landen wordt geaccepteerd als officieel bewijs, maar daar is momenteel onderling overleg over. Het ziet er dus naar uit dat je met dit bewijs naar het buitenland op vakantie kan. Als het buitenland Nederlanders toestaat, natuurlijk. Maar dat is een ander probleem.
Geplaatst door: ® Vakantie
, Datum:
12.05.2021 20:19
In Frankrijk krijgt een gevaccineerde gelijk na het toedienen een bewijs van vaccinatie om dat te kunnen tonen.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
12.05.2021 20:51
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
14.05.2021 21:33
Dat ze alleen met "Christy" ondertekent; misschien heeft Johan haar achternaam weggehaald.
Misschien bewust geen achternaam meer omdat er zoveel gekken zijn die mensen gaan natrekken op social media of LinkedIn en ze dan op die manier gaan bestoken met vragen.
Ik vind haar antwoord uitstekend, hoewel ik begrijp dat het gros hier graag had gezien dan "Christy"had geschreven dat "op datum X een besluit wordt genomen" of iets dergelijks. Maar als je een datum of tijd gaat noemen is dat voor heel veel mensen weer direct reden om achter het toetsenbord te kruipen om te melden dat je je niet aan de afspraak hebt gehouden als er op datum x niets verschijnt. Dus sluit ze netjes af met "Voor de meest actuele informatie kunt u het beste regelmatig onze website raadplegen: www.rijksoverheid.nl/coronavirus". Bam niks meer aan doen. Johan is geïnformeerd met alle beschikbare informatie die er momenteel is. ;-)
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
15.05.2021 12:52
@mar3tent, ik heb geen achternaam weggehaald.