Welke Tent voor beginnend gezin camperen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: loki504
, Datum:
02.05.2021 15:03
Beste kampeer fanaten,
Wij hebben sinds kort een decathlon air seconds family 4.1 tent geleend. en hebben enkele dagen op een camping door gebracht. en dat beviel eigenlijk prima. alleen de tent(model/grote) niet zo. Dus zijn we opzoek naar een andere tent.
Het gezin bestaat uit Papa/mama/kind van 7). en hadden echt teweinig ruimte in de tent. en misten een luifel.
Dus Papa gaat wel even op zoek naar een tent..... Maar dat is nog best lastig. ik heb er 3 op het ook.
Obelink Lugano 6 XL Excellent https://www.obelink.nl/obelink-lugano-6-xl-excellent-tunneltent.html
Obelink Portico 6 Easy Air https://www.obelink.nl/obelink-portico-6-easy-air-tunneltent.html
Obelink Dallas 6 XL https://www.obelink.nl/obelink-dallas-6-xl-tunneltent.html
Nu hebben wij geen ervaring met de oude stokken tenten. alleen de gesproken ervaring van mijn ouders. En die riepen al gelijk neem de opblaasbaretent. die staat met 10 minuten. Wat klopt. hij stond binnen 10 minuten. maar dan nog alle lijnen spannen en alles opbergen zijn we een flink stuk langer bezig geweest. Dus hoeveel tijd bespaar je nu werkelijk?
Maar terug naar de tenten.
De Obelink Lugano 6 XL Excellent icm met een obelink window luifel lijkt mij een erg mooie optie. met veel Ruimte binnen in de tent. Maar heeft niet een luifel aan de tent vast(is dit heel erg?).
Dan hebben we de Obelink Dallas 6 XL. Die is ook groot. maar heeft een kleine luifel(1.25). maar zit wel aan de tent vast.
Dan hebben we nog de Obelink Portico 6 Easy Air. is opblaasbaar(echt zo veel sneller?). en heeft een aardige luifel aan de voorkant(2m) Maar kost wel meer
De lugano 6 met window luifel kost 450 euro.
De Dallas 6 xl kost 370
DE portico 6 kost 570.
Dus eigenlijk komt het op 2 vragen neer. Is opblaastubes echt de uitvinding van de eeuw.(fabrikanten zeggen van wel).
en is een losse universele luifel nog iets? of is er aan vast echt het beste?
Alvast bedankt
Geplaatst door: Norie
, Datum:
02.05.2021 15:41
Wij hebben ook een opblaastent van Obelink de miami 6 air.
we zijn er nu een aantal keer mee op vakantie geweest en het bevalt super goed, en ruimte genoeg.
Voorheen hadden we een tent met stokken en dan is dit toch wel heel veel makkelijker!!
we hebben een soort compressor die je in de auto lader stopt de rest gaat vanzelf!
Succes met de zoektocht
Geplaatst door: marian
, Datum:
02.05.2021 17:47
de Miami is een totaal ander prijs segment, en zal kwalitatief ook veel beter zijn. Risico op lek gaan, zie recensies waarschijnlijk ook veel groter. Wij hebben een katoenen stokken tent, misschien meer werk, maar wel solide. Goedkoop is vaak ook duurkoop.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
02.05.2021 17:56
Alles valt en staat met de manier waarop en ook waar je wilt kamperen. Op een locatie met veel wisselvallig weer heb je logischerwijs meer binnenruimte nodig en op een plek met weinig regen en hoge(re) temperaturen ga je niet voor je plezier in de tent zitten. Is tijdens het reizen het gewicht en/of ruimte een belang, is het type tentdoek van belang (ventilatie/ademen), is de slaapruimte en aantal compartimenten een belang. Wil je kunnen staan en rondlopen in de tent, heb je zitruimte nodig in stoelen (met een tafel)? En zo verder... Wij hielden immer de stelregel aan 2=3, 3=4 en 4=6, waarbij het eerste getal het aantal personen is en het tweede getal het opgegeven aantal van de tentgrootte.
Schaduw in de buitenruimte kan ook worden gerealiseerd met een tarp of shelter. De luifel zit altijd aan de tent vast en daar moet je dus ook rekening mee houden met het opzetten / indelen van je plek. Zit je in een gebied met wisselvallig weer, dan is de luifel vaak ideaal (maar let daarbij wel goed op de afwatering en wind/stormverankering).
Dus mijn advies: let vooral op wat je prettig lijkt en wordt gedurende de jaren ervaringen rijker. Ik kampeer zelf al ruim 45 jaar en elk jaar ervaar ik weer iets nieuws.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
02.05.2021 18:45
Ik ben zelf enorm fan van de baco en falco tenten van de firma bax. Wel katoen, en zwaarder, maar stormvast. Ze zijn ook duur, maar op marktplaats kun je voor prima prijs tweedehands kopen. Ze zijn nagenoeg onverslijtbaar. Geen scheerlijnen wat echt ideaal is. En er zijn altijd mensen die ze nieuw kopen en binnen paar jaar weer verkopen omdat ze toch niet van kamperen houden of ander kampeermiddel willen.
Kies een 4 persoontent uit die serie, genoeg ruimte in slaapcabines, binnenruimte en vaak mooie vaste luifel.
Met kleine kanttekening wanneer je houdt van kamperen aan meren: ik was ook gecharmeerd van de bardani tenten die een horsluiting hadden aan de luifel. Prikvrij onder de luifel zitten ;-)
Maar beste tip: ga naar grote kampeerzaak om ze te bekijken, voordat je zou kopen op marktplaats. BAX zit in Bergeijk dat kan een eind rijden zijn als je boven de rivieren woont. Of je gaat in de meivakantie kamperen in Brabant; kun je zowel bij de Wit in Schijndel als bij Bax in Bergeijk gaan kijken.
Geplaatst door: ® Fammeij
, Datum:
02.05.2021 20:53
Of een opblaastent geschikt is, hangt ook van je lengte af. Mijn man is 1.94 en voor hem is zo'n tent te laag.
Verder hebben wij een tunneltent met stokken van Coleman, de Vespucci 4 met een losse luifel (Coleman classic awning). Daarbij zijn we flexibel of we die over de voorkant of de zij-opening zetten, afhankelijk van de plek en de zon. Hij staat binnen een half uur. Deze is ook voor 3 personen geschikt.
Toen onze kinderen nog in de tent sliepen hadden we een polycotton tunneltent van Nomad. Maar daarmee gingen we niet trekken, een keer opzetten was voldoende. Nu kunnen we sneller verkassen.
Maar kijk ook goed waar je naar toe wilt qua klimaat, hoeveel ruimte je hebt in de auto, etc.
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
03.05.2021 12:16
Wij hebben een 5 persoons fresh en black met stokken. Staat in half uur tot 45 minuten. Voor onze dochter hebben we een 3 persoons fresh en black. Toen met het idee gekocht dat we er ook in kunnen overnachten. Wij zijn echt super tevreden over deze tent. Het is een stuk koeler als andere tenten/buiten temperatuur.
Doordat onze dochter haar eigen tent heeft hebben we een heel slaapcompartiment vrij voor kleding, spullen etc. We hebben de fresh en black tarp als luifel er nog bij.
Geplaatst door: loki504
, Datum:
03.05.2021 13:21
Bedankt voor alle reacties.
Voor de kleine weekendjes weg in Nederland zullen alleen met mooi weer zijn(enkele dagen voor aanvang reserveren). maar de grote zomervakantie zullen we overal en nergens staan. en niet altijd keuze hebben over het weer.
ik ga volgende week maandag naar obelink om even te kijken. En hou marktplaats in de gaten voor een mooie katoenen tent.
Geplaatst door: Ilja
, Datum:
03.05.2021 13:27
Wij hebben al een wat ouder model tent maar ik zweer bij de tenten met de stokken van binnen. Die loop je er zo in. Als ik een nieuwe zou kopen zou ik voor de Trail van Obelink gaan.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
03.05.2021 16:55
Of een tweedehands Karsten opblaastent. Óók geschikt voor lange mensen als je de 350 neemt. Wél wat duurder maar dan heb je ook jaren plezier.
Geplaatst door: Inge
, Datum:
03.05.2021 21:47
Wij hebben de bardani airwolf 380.
Bevalt ons super!
Met opblaasbare tubes. We willen niet anders. Super makkelijk. Hij staat inclusief afspannen in 30 minuten.
Wij vinden deze tent wel wat groot. Hij neemt behoorlijk ruimte op de vaak kleine campingplaatsen in het buitenland.
Wil je er ook in nl mee weg dan is een grotere tent wel handig.
Wij kamperen met 2 volwassenen en 2 dochters van 7 en 5.
Geplaatst door: svdl
, Datum:
04.05.2021 15:04
Ik zou zelf voor een tent gaan met stahoogte zeker als je ook naar niet weer zekere gebieden gaat en je dus geen zin in gekruip hebt. En denk met een ouder wordend kind het ook fijn is als ze echt een eigen cabine heeft (vonden die van ons wel).
Een katoenen tent is over het algemeen sterker en kan je dus langer mee kamperen dan een polyester tent dus denk dat je naar budget moet kijken en wat je wil. Ga je echt nog jaren kamperen met de komende tent kan je misschien beter voor een kwalitiatief goede tent gaan.
En dan is het natuurlijk ook nog zo wil je trekken of blijf je lang op 1 plek.
We hadden eerst de baco 3500. Ideaal als je lang op 1 plek blijft. Voor onderweg hadden we 2 koepeltjes en 1 van die koepeltjes was ook de bijzet tent van onze oudste.
Nu trekken we.
Wij kamperen eigenlijk alleen in gebieden in de zomer waar redelijk weer garantie is of we zoeken het mooie weer op en doen in 2 weken een camping of 4 aan. WIj hebben 2 ARPENAZ 4.2 (zijn met zijn vijven) en hebben daar een losse luifel bij die we los op zetten of tussen de 2 tenten spannen zodat je geen last hebt van een bui of juist schaduw wil hebben.
Geplaatst door: DirkV
, Datum:
04.05.2021 20:49
Vraag naar de beste tent en alle meningen komen langs. Mooi toch; zoveel mensen zoveel wensen. Wij hebben jaren in een tent gekampeerd en mijn persoonlijke conclusies zijn als volgt:
1. Kijk waar je naartoe wilt (kans op regen en wind) en stem daar je tent op af. In het zuiden heb je waarschijnlijk genoeg aan een lichte kwaliteit tent met een flinke tarp. In het Noorden (maar ook bijv. in de Mistral) ben je blij met je stormvaste De Waard, Falco, etc.
2. Bepaal hoe je vakantie wilt vieren. Om de paar dagen verkassen vraagt om een andere tent dan drie weken staan op een vaste plek.
3. Een beetje gezinstent wordt al snel groot en zwaar. Als je zonder karretje op reis gaat is het pakvolume en gewicht echt iets om rekening mee te houden. Dat geldt zeker ook voor opblaastenten. Neem je een aanhangwagen mee, dan is een vouwwagen ook een alternatief ter overweging.
4. Wij hebben een periode gedacht: hoe groter hoe beter. Want als het regent wil je toch binnen kunnen zitten. Onze ervaring was echter dat we nauwelijks binnen zaten. En regen word je snel zat, ook in een (hele) grote tent. Onze minimum eis was wel stahoogte voor het langste gezinslid.
5. Let bij de grootte ook op de benodigde ruimte voor scheerlijnen. Daar zit veel verschil in.
6. Financieel argument: een merktent is waardevast en levert na een paar jaar gebruikt nog veel op. Ook een tweede hands merk tent is daarom een prima optie. Een beetje verkoper zet hem voor je op als je serieus geinteresseerd bent.
Veel succes! En laat nog eens weten wat het geworden is.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
05.05.2021 09:07
Wij hebben twee grote tunneltenten met boogstokken gehad, de Active Leisure Brixen 6 en de Obelink Trail 6. Heel fijne tenten, als ze eenmaal stonden. Maar dat op- en afbreken zorgde ervoor dat we langer op 1 plek bleven dan we eigenlijk zouden willen.
Twee jaar terug zijn er overgestapt op de Quechua Fresh & Black 5.2 en dat hadden we veel eerder moeten doen. We kunnen er met vier personen (2 volwassenen en twee kinderen van nu 13 en 15) goed in zitten tijdens regen, maar wij kamperen altijd zuidelijk dus dat komt niet langdurig en vaak voor. Ook hebben we er een luifel bij gekocht, de Coleman Wing als ik me niet vergis. Dat is wel ideaal.
De kinderen hebben hun eigen tentje maar als het zo uitkomt passen we prima met zijn vieren naast elkaar in de slaapcabine.
De andere voordelen van Fresh en Black vind ik persoonlijk heerlijk, het is merkbaar koeler (koeler dan onze katoenen tenten!) en je kan uitslapen zolang je wilt. Ook is het fijn dat de slaapcabine in de tent blijft bij opvouwen, scheelt toch weer tijd en de nodige zweetdruppels :)
Mocht je efficiënte willen opzetten en afbreken dan zou ik het eerder zoeken in de dingen die je verder nog moet doen. Neem geen kastjes mee die je moet opzetten, leef zoveel mogelijk uit kratten/kisten en laat de kleding in de tassen. Wij hebben veel in van die shoppers: een schoenentas, vuile was-tas, spelletjestas, voorraadtas etc. Dat kost inderdaad namelijk veel meer tijd dan de tent opzetten (helemaal bij een oppomptent).
Nog een tijdswinst-tip: als wij verkassen dan laten we in de ochtend de luchtbedden leeglopen, gaan ontbijten, rollen de luchtbedden strak in (inclusief beddengoed) zodat we die op de volgende camping zo weer uit kunnen rollen en oppompen. Helemaal bij een tussenovernachting scheelt dat veel tijd.
In dit topic staan nog meer van dit soort tips, misschien leuk om even door te nemen.
Camping-frankrijk.nlLuchtbedvraagIk hoor graag jullie ervaringen met luchtbed vd Action of andersoortig.
Ik ben geen luchtbedfan maar van kamp “SI-mat” 😁....
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
05.05.2021 09:15
Geplaatst door: svdl
, Datum:
05.05.2021 11:20
Waar je misschien ook mee rekening wil houden dat als jullie bijvoorbeeld naar spanje of Italie wilt regelmatig de plekken daar een stuk kleiner zijn dan in Nederland of bijv Frankrijk. In Italie of Spanje vind je vaker plekken van 50-80 m2 en als je dan een tent hebt van 6.5 meter lang en ook nog scheerlijnen dan wordt het krap zeker als je ook nog een auto/karretje hebt en ook nog lekker wil zitten op je eigen plek
Geplaatst door: ® Hugo v N
, Datum:
05.05.2021 17:09
Komende zomer gaan we met z'n vieren voor de 12e keer kamperen met onze Bardani Villanova 450. Dit is een katoenen tent met boogstokken. Nooit spijt van deze tent gehad, hij is werkelijk onverwoestbaar. Het grote voordeel van een katoenen tentdoek tov een polyester tentdoek is dat deze niet zo heet wordt in de zon; belangrijk als je naar een warm land gaat. Nieuw zijn deze tenten tussen de 2.000 - 2.400 euro. Dat is/lijkt een grote uitgave maar als je ziet hoelang je ermee doet en hoeveel comfort je ervoor terugkrijgt valt het erg mee. Kijk bij De Wit in Schijndel. Zij hebben een grote keus aan tent opgezet staan. Succes met het maken van jullie keuze.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
05.05.2021 17:38
Het is niet onbelangrijk om te bepalen waar je wilt kamperen. Kampeer je alleen in het zonnige zuiden, dan heb je eigenlijk niet veel binnenruimte nodig. Een luifel kan dan al voldoende zijn. Maar als je in een gebied gaat kamperen waar het best wat langer kan regenen, dan is een tent met wat meer binnenruimte wel prettig.
Een kind van 7 zou je ook in een eigen tentje kunnen laten slapen. Bij slecht weer kun je het kind eventueel in jullie eigen tent laten slapen.
Een vouwwagen kan ook een goede oplossing zijn. Het is wel een wat grotere investering. Er zijn vouwwagens die heel snel op te zetten zijn en zijn daarmee ook geschikt om onderweg op een overnachtingscamping te gaan staan, als dat nodig is.
Hou er rekening mee dat een tent wel goed droog opgeborgen moet worden. Heb je thuis de mogelijkheid om een tent te drogen? Ik zie ook wel mensen met een grote tent / vouwwagen de zaak al een dag eerder inpakken en de laatste nacht in zo'n klein pop-up-tentje slapen. Genoeg om over na te denken.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
05.05.2021 18:25
Nog even terugkomend op de tenten die jullie op het oog hebben:
De genoemde tenten zijn heel erg groot. Dat kan behoorlijk krap geen worden op veel Franse campings. Vaak zijn plaatsen niet groter dan 80 m2. Ik zie regelmatig vragen over campings met extra grote plaatsen, ivm de hete grote tent die er op moet staan. Je beperkt jezelf wel met zo'n grote tent in Frankrijk en als je naar een zon-zeker gebied gaat dan heb je die ook niet nodig. Dit type tunneltenten zijn ook minder geschikt als je bijvoorbeeld op de Waddeneilanden of andere winderige locaties gaat kamperen.
Geplaatst door: DirkV
, Datum:
06.05.2021 08:37
Ik zie nu dat ik je twee vragen eigenlijk nog niet beantwoord heb. Komt 'ie:
1. Opblaastenten
Hebben wij geen ervaring mee. Nooit echt naar gekeken. Destijds waren dat alleen de tenten van Karsten maar die vonden wij te donker en vrij prijzig. Ook het pakvolume is vrij hoog. Onze ervaring is dat je een tent vrij snel hebt staan, zeker een niet al te grote. De tijd gaat vooral zitten in het inrichten en (bij opbreken) het schoonmaken. Slimme keuzes over hoeveel spullen je mee neemt en vooral: hoe je die organiseert doen meer dan al of niet een opblaastent.
2. Vaste of losse luifel
Wij zijn inmiddels helemaal van een luifel afgestapt. Afhankelijk van de stand van de zon had je er meestal net niks aan. Nu een tarp van 4x4 met extra stok en scheerlijnen (totaal dus 3 stokken). Kan je neerzetten en afspannen zoals je wilt, dus altijd schaduw. Nadeel is dat een tarp minder stevig staat bij regen en wind. Anderzijds breek je hem zo weer af als dat nodig is. Is voor ons de ideale 'luifel' voor in het Zuiden.
Tot slot nog even over de grootte van de tent en de mogelijkheid voor kindlief om in een eigen (popup) tentje te slapen. Onze kids vonden dat van jongs af aan prachtig en wilden niet eens in de grote tent slapen.
Maar het is en blijft een persoonlijke keuze. Misschien is een (hele) grote tent voor jullie juist ideaal. Succes! En laat nog eens horen wat het geworden is.