Nieuwe snel opzetten/afbreken voortent (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Sandra
, Datum:
29.04.2021 11:37
Willen jullie eens meedenken?
Onze huidige uitrusting heeft voor ons nadelen en daarom zoeken we iets anders.
Wij zijn in het bezit van:
- Een verdiepte voortent (3 × 5m) met daarbij een luifel met zijflappen en zelfs een nog nooit gebruikte aanbouw met binnentent.
- Een fiamma zakluifel van 3m breed met zijflappen.
- Een starcamp contempo snel opzetbare voortent.
De nadelen welke wij ervaren:
- Starcamp contempo: te klein bij slecht weer voor ons gezin incl hond, dunne stof niet behaaglijk, condens.
- Zakluifel: bij wind of regen niet beschut genoeg en te smal om allen droog te kunnen zitten, bredere past niet op de caravan.
- Voortent (met of zonder) luifel: opzetten duurt (naar onze zin) te lang. We willen makkelijker van camping wisselen na ca een week ergens te hebben gestaan.
We denken aan:
- Een makkelijk opzetbare luifel waarin een voorwand kan, bijv Unico/Reda/Frontex.
- Een grotere snel opzettende voortent dan onze starcamp met bijv. Glasfiber stokken maar liefst niet het dunne polyester doek maar all weather doek.
- Een opblaasbare voortent maar ook daar zie ik veel polyester doek behalve bij de Karsten voortent.
Onze caravan is vanwege een vast stapelbed te klein om met het hele gezin bij slecht of koud weer in te verblijven, we hebben dus echt een buitenruimte nodig die ook bij een flinke weersomslag voldoet. Bovendien moet de hond in de bench in een afgesloten ruimte kunnen slapen. De kinderen vinden het leuk om soms op een luchtbed in voortent te slapen. Wij zitten het liefst buiten of onder een luifel om zo zoveel mogelijk contact met buiten te hebben, dus voorwand en of zijwanden die er grotendeels uit kunnen of open kunnen is erg prettig.
We kamperen zowel in bergachtig gebied (Oostenrijk, Jura, centraal massief) waar het overdag warm is en snachts afkoelt als in warme gebieden zoals Vendee of Dordogne. Ook Scandinavië staat nog op ons wensenlijstje.
Ik zou graag onze keus wat meer concreet krijgen dus graag jullie ideeën!
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
29.04.2021 11:49
Ik denk dat je met de Fortex Aronde of een Unico Verona, beide met voorwand, een alles in 1 voortent en luifel hebt. Waarbij deze tenten ook nog eens meer vloeroppervlak opleveren omdat deze breder dan de caravan staan. Wij hebben ze zelf niet, maar ik hoor van de bezitters stuk voor stuk dat het makkelijk op te zetten luifels zijn, die in een handomdraai tot voortent gemaakt kunnen worden.
Ze hebben ook nog eens een afneembare slikrand, wat veel schoonmaakgemak oplevert.
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
29.04.2021 12:03
Wij hebben ook de Unico Verona en bevalt ons uitsteken. Stormvast en als beste getest door de ANWB. We hebben er een voorwand bij en laats een gaasfront tegen insecten gekocht.
Op You Tube is een video over deze luifel
Geplaatst door: ® Jan56
, Datum:
29.04.2021 12:05
De afneembare slikranden zijn ideaal.
Ook geen scheerlijnen meer maar degelijke sjorbandjes
, Datum:
29.04.2021 13:03
Dank jullie wel! Heb er al 1 via marktplaats gevonden, wel een ouder model (denk 2008, met gele zijkanten) en zonder voorwand. Ik ga kijken of ik die nog bij kan kopen.
Geplaatst door: scg
, Datum:
29.04.2021 13:17
Wij hebben ook een Unico Verona gehad met voorwand. Het veel geroemde opzetgemak vonden wij wel wat tegenvallen, maar dat ligt n.a.w. ook wel een beetje aan ons. Wij zijn waarschijnlijk slechte tentopzetters. Ook de schuine voorwand van de Verona is bij regen erg onhandig, want dan regent het zo de voortent in.
Je kunt ook eens bij de oppompvoortenten kijken. Scheelt in ieder geval een hoop stangen.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
29.04.2021 14:01
Wij hebben al 16 jaar een Karsten oppomptent. Bevalt zeer goed en is supersnel opgezet. Geen zware stokken maar, afhankelijk van je caravanmaat 3 of 5 dakliggers van kunststof. Wij hebben er één van katoen met een kunststof dak.
, Datum:
29.04.2021 14:06
Carolien, ik kan er 1 via marktplaats overnemen maar wordt nog aardig wat voor gevraagd zonder grondzeil. Is dan wel een extra diepe geloof ik, 3,5 meter. Voor 900 over te nemen. Is dat een goede tweedehands prijs?
Geplaatst door: Philip
, Datum:
29.04.2021 14:16
Kijk eens naar een Isabella Sunshine Plus, of zijn (haar) broertje ( zusje), de Teun Sommerjoy. In principe luifels, maar met de mogelijkheid een front in te ritsen tot een voortent.
, Datum:
29.04.2021 15:17
@Sandra dat ligt eraan hoe oud de tent is maar ik vind het een fikse prijs waar je ongetwijfeld nog wat af kunt dingen. De voortenten worden nl. veel minder verhandeld op MP dan de gewone tenten.
Als hij niet al te oud is dan kun je er jaren mee doen. Overigens moet je goed navragen wat voor een caravan die mensen hebben. Het hoeft niet exact dezelfde te zijn maar de voortenten van Karsten zijn een standaard tent die aangepast/ afgemeten wordt op de caravan. Je kunt Karsten ook bellen om te vragen of die tent op jullie caravsn past.
, Datum:
30.04.2021 16:59
We zijn er aan uit, nu nog op zoek naar een tweedehands gelukje en dat valt nog niet mee. Zelfs nieuw is een uitdaging blijkt, dit ivm levertijden en corona. Het wordt een Unico Verona of een Reda Lucca!
Mocht iemand hier op het forum iemand weten die er eentje verkoopt...we houden ons van harte aanbevolen en hebben maat 9 nodig haha!
, Datum:
30.04.2021 18:04
Leuk dat je het nog even laat weten @Sandra en verl succes!
Geplaatst door: Car2
, Datum:
30.04.2021 19:05
, Datum:
30.04.2021 20:50
Klopt die zag ik ook Car2. Helaas verkeerde maat anders nam ik hem zo over!
Geplaatst door: Anne
, Datum:
01.05.2021 10:47
Wij hebben ook een Unico Verona luifel met zij en voorwanden. Opzetten gaat het razendsnel.
Zelf heb ik hem tweedehands bij een caravandealer gekocht. Die verkocht de ingeruilde caravan en tent los van elkaar. Toen via een zoekopdracht op internet gevonden.
, Datum:
01.05.2021 20:50
@anne, hoe lang zijn jullie ongeveer bezig incl haringen? Ik weet wel, iedereen doet het anders, maar als richtlijn?
En
@Carolien, hoe lang doen jullie over opzetten incl haringen en zijn het er veel die je vast zet? Twijfelen toch nog over de Karsten. Is er 1 uit 2011, 4x gebruikt. Laatste 4 jaar niet meer.
, Datum:
01.05.2021 21:21
Voortent staat in ongeveer een kwartier en heeft ca. 20 haringen als je ze allemaal vast zet en de voorkant helemaal stormproef dicht zet. Bv. op de waddeneilanden.Wij hebben er wel een pomp bij gekocht die op de accu van de auto gaat. Dat is echt supergijn en snel.
Geplaatst door: Anne
, Datum:
01.05.2021 23:47
Wij hebben een Eriba Troll, hekdakcaravan. Voortent opbouwen gaat dus iets anders. Enkel de luifel staat binnen 10 minuten. Steeds vaker dat we die op dag van vertrek pas afbreken want afbreken en opruimen gaat zo nodig nog sneller.