Truma Saphir bankairco inbouwen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Martin1304
, Datum:
19.01.2021 16:54
Ik wil een Truma Saphir Compact bankairco zelf gaan inbouwen op de plek van de bestaande kachelruimte. Nu wil ik deze zodanig inbouwen dat ik géén gaten hoef te maken in de vloer van de caravan.
Ik wil de airco-unit plaatsen op een zelf te maken verhoging (soort houten bak) van ong. 18 cm. hoog waar de unit in/op rust. Daardoor is er ruimte om de aanvoerbuis en afvoerbuis via een bocht te geleiden. De aanvoerbuis naar een al aanwezig ventilatierooster in de vloer, en de afvoerlucht( heel hete lucht) via de al aanwezige kachelafvoerbuis naar het dak. Deze zal ik misschien moeten splitten boven naar twee omdat de afvoer in het dank kleiner is.
Ik wil zowel de unit al de 18cm hoge bak waarin ie rust dus goed bevestigen en isoleren zodat er geen lawaai en trillingvorming optreedt.
Bij koele luchtslangen en warme luchtslang dempers aanbrengen.
Wel evt. een kleine waterafvoer ddor de bodem of ook naar /via het ventilatierooster.
VOORDELEN: 1-je hoeft niet 3 gaten in de bodem te maken
2-de warme lucht komt niet onder je caravan terecht
3- bij verkoop caravan nog heel goed uit te bouwen/mee te nemen.
4- minder overlast voor mede-kampeerders
Wat vinden jullie van dit idee?
Groet, Martin met een Adria 430DK
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
19.01.2021 17:22
Wij hebben deze optie ook overwogen, maar hebben toch besloten een airco op het dak te laten plaatsen. Tegenwoordig zijn die ook vrij stil. Vooral overdag met omgevingslawaai en ‘s nachts komt ie bij ons toch niet aan. Die van ons zit in een bestaand dakluik (we hadden 4, nu dus nog 3) en is bij verkoop er evt ook weer uit te halen. Maar de eerste 10 jaar gaat deze caravan in principe toch niet weg, dus zien we dan wel weer. Er zijn vast wel kopers voor te vinden dan 😉 Onze beslissing om hiervoor te kiezen is voornamelijk gebaseerd op de hogere koelingcapaciteit met een airco op het dak. Succes met de operatie!
Geplaatst door: Kea
, Datum:
20.01.2021 13:15
Er is ook een caravan forum. Ik denk dat je daar meer snteootden krijgt.
Geplaatst door: Kea
, Datum:
20.01.2021 14:21
Foutje er moet natuurlijk antwoorden staan!
Geplaatst door: Johann
, Datum:
20.01.2021 14:39