wat vragen over Rioclar met hond (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: fam.h
, Datum:
19.01.2021 16:18
Wij zijn van plan om van de zomer (hoogseizoen) naar deze camping te gaan.
We hebben 3 tieners bij ons en 2 honden.
Kan iemand vertellen of er honden toegestaan zijn bij het meertje bij de Camping, en bij het Lac du Lauzet wat daar vlakbij schijnt te liggen?
Tevens vind ik het, op de kaart, altijd erg lastig te zien waar de nationale natuurgebieden precies beginnen.
heeft er iemand ervaring met mooie uitstapjes in deze omgeving waar ook de hond mee mag of is het eigenlijk overal verboden gebied? we houden van natuur / watervallen / meertjes, wandelen door kloven etc.
ik hoop dat iemand wat tips voor ons heeft.
dat we naar serre Poncon kunnen weten we, maar ook daar mogen honden zeker niet overal?
bedankt alvast.
Geplaatst door: fam.h
, Datum:
19.01.2021 16:45
Ik heb al super snel bericht van de camping gekregen dat de hond in de river en het meertje mag.
om de vraagstelling wat duidelijker te maken, de camping zit in de buurt van National par Mercantour, hier zijn honden verboden, de grensstelling is mij niet helemaal duidelijk, heeft iemand tips waar je wel met de hond mag, dus hoog in de bergen eventueel bij een mooi meer of waterval oid.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
20.01.2021 01:21
In de Nationale parken mogen helemaal geen honden komen. Dit wordt aangegeven d.m.v. gele borden. Er zijn drie mogelijkheden...
loslopende honden toegestaan, honden aan de lijn toegestaan en als laatste geen enkele hond toegelaten, ook niet aan de lijn.
Heel pittige bekeuringen en behoorlijk wat toezicht...
Met name in het hooggebergte loopt veel vee los; schapen, koeien, geiten, paarden/pony's etc. Op wegen door deze gebieden zijn roosters aangebracht (horizontale pijpen of zo zodat hondenpoten er tussendoor stappen.;" Barriere's Canadiën") en opdat het vee niet zelf uit het gebied kan weglopen, maar ook dat u uw snelheid mindert i.v.m. de dieren die soms op het warme wegdek liggen te zonnen. De kuddes van deze dieren worden in het voorjaar door herders naar de hooggelegen weiden gebracht en pas in het najaar teruggehaald (jawel, ook oormerken). Bewaking door tussen het vee lopende speciaal afgerichte honden (denk aan de grote Pyreneese Herdershonden), die deze periode bij het vee blijven (eten zorgen ze zelf voor; gieren die overleden lam vinden bijv. ). Andere/vreemde honden kunnen worden aangevallen. Af en toe komen de eigenaren van de kuddes een kijkje nemen (ook met honden).Vraag in elk geval aan de campingbeheerder een wandelkaart. Dat de honden van gasten achter de gezellig fluitende Marmotten (die zijn wel rap) aan gaan is ook niet de bedoeling. Ben geen oude zuurpruim maar heb heel veel jaren met onze twee Ierse Wolfshonden in de Hoge Pyreneën gekampeerd. Veel succes.
Geplaatst door: fam. H
, Datum:
20.01.2021 08:09
Digi oma,
Bedankt voor je reactie.
We weten dat er geen honden mogen in de nationale parken, vandaar ook de vraag of iemand tips heeft voor uitstapjes in deze omgeving die niet in het nationale park liggen. :)
, Datum:
20.01.2021 08:25
Bedankt voor de tip over de wandelkaart, ik ga eens kijken of ik daar nu al aan kan komen.
Het gebied trekt me enorm, maar het zou jammer zijn als we nergens heen kunnen. Dan gaat dit gebied op de (lange) lijst waar we heen kunnen als de kinderen en honden niet meer mee gaan.
De afgelopen jaren zaten we in gebieden zonder nationale parken in de buurt, toen hoefden we niet zo na te denken over of uitstapjes wel mochten.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
20.01.2021 14:47
Graag gedaan en misschien een tip: In de buurt van de grote skigebieden heb je in de zomer dikwijls een in de buurt prachtige wandelmogelijkheden. Omdat er vaak chalets, hotels en eigen flats zijn die worden verhuurd etc. is er toch wat verkeer in de buurt en bijna geen vee. Denk aan de gebieden waar de Tour de France voorbij komt.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
21.01.2021 16:46
kan het zijn dat wanneer je op deze website de kaart erbij pakt (zoeken op kaart, en dan inzoomen) dat alles wat in "groen" is gekleurd de omtrekken zijn van NP Mercantour?
Dan zit je vanaf Barcelonette al snel in het NP. Pra-Loup 7km verderop ligt al in NP Mercantour. Prachtig wandelen kun je bij lac allos.. dat is NP Mercantour.
In Jausiers heb je leuk klimbos/ en plan d 'eau om te zwemmen en je riidt er omhoog naar col de la bonnette, maar ook NP Mercantour.
Wanneer je op google de reviews leest zijn er wel mensen die met de hond naar het lac du lauzet gaan.
Ook hier op het forum vindt je topics terug waarin mensen met hun hond naar lac serre poncon gaan.
, Datum:
21.01.2021 17:08
Bedankt voor het meedenken Mar3tent
Als ik google op ' mercantour op kaart' dan zie ik ook nog verschil in kleur, de zone centraal en de zone peripherique, ik kan ook niet echt terug vinden of beiden verboden zijn, of dat je dat pas ziet op de bordjes bij de wandelpaden.
Nu maak ik mijn kinderen niet heel blij als we elke dag gaan wandelen maar t lijkt me zo leuk om iig een keer een mooie wandeling te maken hoog in de bergen en dan bij zo n mooi meertje uit te komen. Lac d allos iid ook verboden terrein helaas. Ik zou de oudste nog bij de honden kunnen laten, vindt ze vast niet erg, maar ik zie dan weer allemaal vreselijke dingen voor me, steile bergwegen, ongelukken, zij alleen op de camping , dan hoef ik al niet meer haha.
Zag wel dat de gorges de la meouge op iets meer dan n uurtje rijden liggen, die stond ook nog op ons lijstje.
Ik blijf lekker zoeken. Altijd leuk rond deze tijd vh jaar.
Hoop sowieso dat het gaat lukken dit jaar....
Geplaatst door: ® Renee
, Datum:
25.01.2021 21:58
De Col de l’arche is ook mooi, bovenop een meertje en rij je zo italie in. Grens natuurpark, dus idd goed op de borjes letten of de hond er wel of niet uit mag. Bovenop was geen probleem. Op de rit er heen kom je ook nog langs een prachtig fort.
Aan het lac de serre poncon kun je ook op verschillende plekken heerlijk zwemmen met je hond.
Een col voor de l’arche kon je ook prima langs een riviertje zitten en picknicken met de honden. Ben even de naam kwijt, is vast wel te vinden op de kaart.
Veel plezier daar!
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
26.01.2021 16:44
Dat is natuurlijk wel het mooie van vakantie in Frankrijk: als er wat gebeurt genoeg NL-ers op de camping die vast willen helpen. Mijn pubers zouden acuut een hond willen als ze daarvoor de helft van de uitstapjes die ik bedenk zouden kunnen schrappen...;-)
Ik vind bergwegen super, maar de weg van Barcelonette naar lac d'allos vond ik wel pfffff. Maar het is er waanzinnig mooi, en vanaf parkeerplaats naar het meer is het drie kwartier of uurtje lopen, bij het meer zit een hut waar er koffie, ijs, taart is. Altijd geluksmomentje ;-)
De omgeving is verder ook wel leuk denk ik voor ze: genoeg pubers en activiteiten die bij ze passen(raften/canyoning vast mogelijk je kunt bootje huren voor op lac serre poncon, en aan de noordkant van het meer zijn er ook surfscholen. Weet zo niet of die ook bij de campings aan de zuid-oost kant zijn). We zijn destijds de bergen in gegaan bij Montclar, daar kun je een rondwandeling doen om 3 bergmeertjes. Prachtig. Het is wel 2x met een lift omhoog. En dan weer geen idee of honden daar in mogen (kunnen ze op schoot??). Maar daar is geen NP.
Als we naar lac serre poncon gingen dan gingen we naar het strandje ten zuiden van le -sauze-du lac, bij Base Nautique Port Saint Pierre. Er is daar ook barretje maar volgens mij hadden we altidj zelf picknick bij. De google reviews over t barretje zijn niet al te best. Bij die BAse Nautique huurden we dan ook bv waterfiets met glijbaan (maar onze kinderen waren toen nog klein). We zijn ook wel eens bij camping du lac geweest om daar aan het water te vertoeven. Op de kaart zie ik nu ook dat daar een aqua splash ligt (luchtkussens in t water).
Geplaatst door: ® Karin
, Datum:
27.01.2021 13:50
Wij zijn bij Montclar met de kabelbaan omhoog gegaan. Vlak voor ons stond een man met een flinke hond. Die hond had een tuig aan, waaraan die man de hond optilde en naast hem in de kabelbaan neer zette. Ging prima. Maar ik kan me wel voorstellen dat je dat niet bij iedere hond kan doen.
, Datum:
27.01.2021 15:54
Ik heb gezocht hoe de kabelbaan bij montclar er uit ziet, denk dat we dat even overslaan met 2 honden naast me :) , wel waanzinnig mooi! En stoer van die man dat zijn hond zo rustig blijft.
Mar3tent, bedankt voor de tips bij serre poncon, ik heb ze meteen even aangestipt. Aquapark en klimbos ook altijd leuk dus die zijn ook opgeslagen.
Moest wel erg lachen, dat je pubers spontaan een hond willen, hier ook geregeld discussie over wat voor 'leuke' uitjes we nu weer bedacht hebben, vooral als we het dan niet kunnen vinden of het toch net even verder lopen is dan het beloofde half uurtje
Renee ook bedankt voor de tips, ik ga die col even opzoeken op google earth.
Ik voel me bjjna schuldig, maar ben er nog niet zeker van of we dit jaar gaan, ik neig, gezien corona, naar ons vertrouwde gebied in de drome te gaan, gewoon omdat we daar precies weten waar allew zit en waar we bij drukte uit kunnen wijken etc.
Maar het jullie tips worden zeker gebruikt voor een volgende keer.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
27.01.2021 16:42