Dilemma wel of niet Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lia
, Datum:
30.08.2020 20:06
Gisten vertrokken naar Zuid Frankrijk.
Overnacht bij Beaunne.
De eigenaar van het huisje kreeg visite,en er werd handen geschud en gekust😱
Onderweg was het erg rustig op de weg,wel wat Belgen en Nederlanders.
Geen enkele Brit gezien,terwijl dat andere jaren wel anders is geweest.
In Luxemburg mondkapje op als je naar de shop gaat.
Net als in Frankrijk,ik vind dat ze daar goed mee omgaan,iedereen doet het ook netjes.
Nu zitten we in de Aude,lekker rustig gebied.
Morgen boodschappen doen voor de hele week,wel in een oranje zone..
En voor de rest zien we wel.
, Datum:
31.08.2020 15:20
Vanmorgen boodschappen gedaan,en het viel 100% mee.
Iedereen droeg een mondkapje,en hielden allemaal netjes afstand.
Ben blij dat we gegaan zijn.
En heb even vergeleken met waar we wonen..
3000 inwoners per vierkanten kilometer
Hier 58 inwoners per vierkante kilometer.
Dus de coronna moet goed zoeken om een mens tegen te komen( grapje)
, Datum:
04.09.2020 19:30
Vanmorgen naar de markt in Valras plage geweest,ligt in de Hérault( oranje zone voor ons)
Daar zijn de regels aangescherpt,en is een mondkapje overal verplicht,ook als je even de hond uitlaat...of dat je gewoon buiten loopt.
Iedereen houd zich eraan,op de markt is afstand houden ook geen probleem.
Geen gekus en handen schudden.
Veel politie op straat.
Wat ons erg opvalt is dat er geen toeristen zijn,we zijn deze week nog maar 2 Nederlandse auto's tegengekomen.
Dat was andere jaren wel anders.
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
05.09.2020 08:14
Wel of niet naar Frankrijk?
Gisteren zijn we terug gekomen van een 10-weeks heerlijk verblijf in Frankrijk. Wat ons betreft hebben we het daar prima gehad ondanks (of misschien wel dankzij) de coraonamaatregelen.
Natuurlijk zijn er Fransen die handenschudden en kussen, maar NL-ers doen dat ook hoor!
Het dragen van mondkapjes in de winkels was even wennen maar droeg zeker bij aan een veiliger gevoel. Dat dat niet in NL verplicht is, vinden we onbegrijpelijk.
Uiteraard hebben we drukke plekken vermeden en vooral rustige campings opgezocht.
Terug in NL valt het ons op dat de NL-ers zich weinig meer van de maatregelen aantrekken/ In de winkels lijkt het "bussiness-as-usual" voor het winkelend publiek.
Geplaatst door: Wima
, Datum:
06.09.2020 18:40
Geplaatst door: Daido
, Datum:
06.09.2020 21:34
Een kwart lijkt mij wat overdreven als ze oppervlakte bedoelen als ik zo op de kaart kijk?
Geplaatst door: Wima
, Datum:
07.09.2020 16:21
Als het om oppervlakte gaat lijkt dat niet helemaal te kloppen inderdaad... daar heb je gelijk in @daido
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
09.09.2020 01:44
freekvo, we hebben precies dezelfde ervaring, alleen geen 10 weken voor ons maar 2..
Terug in NL, lijkt niemand zich hier nog aan enige regel te houden.
Een ramp in de supermarkt hier, niemand wacht, velen lopen op een paar cm langs je voorbij, of buigen over je heen, als je even wat uitzoekt.
Dat was in Frankrijk echt heel anders!
Geplaatst door: ® Sailor Wim 1
, Datum:
09.09.2020 09:16
2,5 week thuis na 6,5 week Frankrijk.
De laatste doortrek camping na Parijs lag in een rood gebied bleek bij thuiskomst.
De voorgaande allemaal in groene.
Morgen naar Boulogne sur mer voor 10 dagen.
Wij willen Nausica en batterie Todt bezoeken, en wat ons betreft beter daar met een mondkapje overal als hier geconfronteerd worden met de nonchalante mede burger.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
09.09.2020 09:37
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
10.09.2020 00:30
Geplaatst door: Johann
, Datum:
10.09.2020 09:51
Wij zitten nu in de auvergne, ik voel me hier niet onveilig, de camping is rustig met goede maatregelen in het sanitair. Ik loop bij AH meer risico dan hier.Boodschappen doen wij na 12.00 uur dan zitten de meeste Fransen traditioneel aan de lunch, lekker rustig dus. Mening over de camping plaats ik nog.
Geplaatst door: ® monique1
, Datum:
10.09.2020 12:38
snap helemaal dat iedereen zich daar veilig voelt (misschien wel veiliger dan hier inderdaad) daar zat onze twijfel ook helemaal niet, en ik gun iedereen dat heerlijke la douce France gevoel zo;maar voor ons was de reden om niet te gaan niet onze eigen onveiligheid maar de regels die door Nederland zijn opgesteld bij terugkeer uit een oranje gebied en waar je je in mijn ogen gewoon aan hebt te houden; dit is de consequentie van je keuze op dat moment; voor ons was 10 dagen quarantaine geen optie i.v.m. werkzaamheden vandaar dat wij dus helaas niet zijn gegaan;
Geplaatst door: Daido
, Datum:
10.09.2020 13:03
De meeste gebieden in Frankrijk zijn geel, dus keus genoeg om wel te gaan en reserveren is niet nodig in september.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
10.09.2020 19:17
Oranje is oranje, of je nu ver van de bewoonde wereld bent of niet. De supermarkt ligt ook in oranje gebied, ook al winkel je op rustige tijden. Met z'n allen de spelregels volgen bespaart heel wat ellende
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
27.09.2020 08:58
Frankrijk kleurt steeds meer oranje. Ook wisselt het nogal ´ns en dat maakt de onzekerheid alleen maar groter. Wij zouden in oktober naar Normandie (Seine Maritime) gaan. Dit was een boeking voor mei 2020 die we hadden kunnen doorschuiven (van meivakantie naar de herfstvakantie) dankzij de soepele verhuurder (huis gehuurd). Een paar weken geleden gingen de oranje vlekken weer toenemen en stond Seine Maritime op oranje. Daarna stond Seine Maritime opeens weer op geel. Toen mail naar verhuurder dat we waarschijnlijk wel zouden gaan. Gisteren de knoop definitief doorgehakt: we gaan niet. Want Seine Maritime staat weer op oranje en er gelden allerlei maatregelen om Belgie in te komen. Nu is onze boeking verplaatst naar mei 2021. Ook nu weer een soepele opstelling van de verhuurder. Toch hebben we wel zin om even er tussen uit te gaan. We hebben inmiddels een huisje in Zuid Limburg geboekt (Landal) op een rustig parkje. Compleet iets anders, maar het is even niet anders nu.
Overigens denk ik beslist niet dat we meer risico zouden lopen in Seine Maritime in een klein plaatsje aan de kust in een vrijstaand huis t.o.v. onze woonomgeving (of Zuid Limburg), maar met oranje is het gewoon niet verstandig om er heen te gaan vanwege verzekeringen etc. En de maatregelen die Belgie nue nemt zijn helemaal ridicuul. Geen zin in gedoe of onzerheid ook. De reden dat het departement Seine Maritime op oranje staat komt overigens door de steden Rouen en Le Havre en aan de dunner bevolkte kust valt het allemaal wel mee. Het hangt vooral van je gedrag af hoeveel risico je loopt: we hadden al besloten niet naar steden te gaan en drukke markten te gaan vermijden.
, Datum:
27.09.2020 09:20
Hans030...nu maar duimen dat het volgend jaar wel allemaal doorgaat.
Het zit je niet echt mee dit jaar.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
29.09.2020 19:30
@Lia, dat zien we tegen die tijd dan wel. Ik ben in ieder geval blij dat we te maken hebben met een verhuurder die niet moeilijk doet. En het blijft uiteraard een luxe probleem.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
29.09.2020 20:27
Hans30, wat is het wat hè. Maar zoals je zelf al aangeeft is het verstandiger door te schuiven. Wij zijn onlangs nog een weekje in de Harz geweest. Omdat onze vlucht is geannuleerd, waar we op zich wel blij mee waren. Doordat je met veel regels te maken hebt, sommige landen verplichte testen, formulieren invullen, risico op quarantaine, reserveren bij zwembaden, sommige musea, bezienswaardigheden, mis je het spontane wat juist zo fijn is op vakantie.
We hebben erg genoten van een mooi gebied redelijk dicht bij huis, maar toch ook steeds t gevoel, wat als onze regio risico gebied wordt voor Duitsland.
Ik voel me al bevoorrecht dat we dit jaar een aantal keren al op vakantie zijn geweest, dit itt veel mensen die dit niet konden dit jaar.
Geniet van je vakantie. Blijf gezond! En laten we hopen met z,n allen dat we t volgende jaar weer “ gewoon” topics hebben die gaan over campings, wat we mee nemen, welke routes ect ect.
Geplaatst door: Jan56
, Datum:
30.09.2020 09:21
We zijn dit jaar 3x in Nederland op vakantie geweest met onze caravan. De eerste in mei toen het sanitair nog gesloten was. Ik heb toen een popup tentje gekocht waarin je kunt staan en bij bol.com een toilet gekocht. Is een grijze bak model wc met binnenemmertje. Ik doe de grote boodschap liever niet in de caravan. Ook bij Obelink een 12 volts douchesetje gekocht. Dus toilet en douche in het tentje gaat prima. Ik hoorde anderen wel zeggen dat ga ik echt niet doen maar wij hadden daar geen problemen mee. Het douchewater warmde ik in de zon op en aanvullen met water uit de boiler.
De andere vakanties waren de toiletgebouwen open. Ik ben nog steeds van mening dat ik ook naar Frankrijk had gekund. De reis is volgens mij ongevaarlijk want tanken is vaak met visa aan de pompautomaat betalen. Op de campings loop je volgens mij helemaal geen gevaar ivm buitenlucht en wij geen animatie zoeken. Uitstapjes ook zonder gevaar omdat we of naar strand/rivier gaan of gaan fietsen of wandelen. Markten en drukke plaatsen bezoeken hoeft voor ons ook niet. Het enige risico zou dus zijn het winkelen maar als je je hier erg bewust bent van risico en maatregelen neemt is dit heel klein. En dan zijn de toiletgebouwen in Frankrijk vaak veel opener dus betere ventilatie.
Ik heb me pas weer onveilig gevoeld toen ik de vakantie weer aan het werk moest.