Gaspatroon van Campingaz met geurtje (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Wannes
, Datum:
09.08.2020 13:45
Wij hebben een gaspatroon van Campingaz (R907), dat we buiten het kampeerseizoen bewaren in een afgesloten plastic bak, tezamen met andere kampeerspullen. Als we de deksel van de bak nemen, ruiken we een lichte gasgeur. Het gaspatroon is vrij nieuw (gekocht in juli jl.), slechts één vakantie gebruikt, en we hebben de afsluitende draaistop er stevig opgedraaid. Als ik de stop eraf doe, ontsnapt er geen (hoorbaar) gas, en je ziet duidelijk dat het metalen knikkertje - of hoe heet dat ding - de boel afsluit. Er lijkt dus niet onmiddellijk sprake van lekkage te zijn. Toch vragen we ons af waar de gasgeur vandaan komt. Is het mogelijk dat er aan zo’n gaspatroon altijd een geurtje zit? Dat je dat ‘versterkt’ ruikt bij het afgesloten bewaren? Of moeten we toch echt rekening houden met een lek? Heeft iemand hier ervaring mee? Veel dank voor jullie advies!
Geplaatst door: Rob
, Datum:
10.08.2020 22:45
Dat zijn toch van die grote gasflessen die je omruilt voor een volle, als ze leeg zijn ?
De 907 is dan de grootste, de 904 is iets kleiner.
Als je het niet vertrouwt, zou je dus een nieuw exemplaar kunnen overwegen door deze om te ruilen.
Als francofiel vraag ik ook: knoflook ruikt in zekere concentraties hetzelfde. Dat heb je niet in de buurt liggen ?
Geplaatst door: Mascha
, Datum:
11.08.2020 23:18
Ik zal in ieder geval een gaspatroon niet in een gesloten bak bewaren. Als je gas ruikt dan zit er vermoedelijk toch een lekje anders zou je het niet ruiken. Je kunt het testen met zeepsop maar als je twijfelt zal ik de fles wegbrengen en geen risico nemen.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
12.08.2020 09:55
Een gasfles moet je altijd in een goed geventileerde ruimte bewaren. Verder op een zichtbare plek, vorstvrij en makkelijk voor het grijpen bij bevoordeeld brand.
De zolder en de kelder zijn minder handige plaatsen. De garage of schuur is beter. In principe hoor je een gasfles niet te ruiken. Maar als hij in zo’n afgesloten plasticbak zit kan de de geur nergens heen misschien ruik je het dan wel.
Zet de fles even een paar dagen op een andere goed geventileerde plek buiten de bak. Ruik je hem dan nog? Zelf zou ik hem ook vervangen.
Hier lees je nog info over het bewaren van gasflessen
https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/gasflessen/opslag-gasflessen
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
12.08.2020 20:56
Ooit meegemaakt dar een 907 niet goed sloot, die kogel dus, met als gevolg een aantal dingen verbrand. Vergoed door campiinggaz. Maar bij twijfel, ruilen, daar ga ik niet mee weg.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
13.08.2020 23:54
In het (verre) verleden al twee keer eerder een (oudere) Campingaz fles voortijdig terug gebracht in verband met slechte sluiting. Gebruik zelf de laatste jaren de houder en 500 gr cartouches van Cadac voor het gasstel met grill plaat van Cadac. Is vele malen goedkoper dan Campingaz en in gewicht/ruimte ook beter. Vroeger was Campingaz makkelijker omdat je lege flessen ook in Frankrijk in kon wisselen. In de praktijk gebruiken we echter zo weinig gas dat we met 1 kg makkelijk 2 jaar onderweg kunnen.
Voor de eventuele verwarming in het voorjaar in de caravan gebruiken we een elektrische heater en dikke truien ;-)
Geplaatst door: ® Vakantie
, Datum:
14.08.2020 09:06
slimpie, je naam is leuk, maar voor de verwarming van de caravan zal dat niet op alle campings werken.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
17.08.2020 11:07
Vakantie, mijn ervaring is tot op heden anders. Voor ons werkt dit wel...