Wat autovragen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: HL854
, Datum:
03.08.2020 15:50
Hoi allemaal,
Aanstaande zaterdag rijden wij vanuit Nederland naar Frankrijk, en blijven een paar nachten in Parijs. Ik heb hier wat autogerelateerde vragen over:
1. Ik heb aan het begin van vorige week mijn crit'air sticker besteld, maar de bevestigingsmail met tijdelijk printbaar vignet laat nog op zich wachten. Wat te doen als deze voor vertrek nog niet binnen is?
2. Afgelopen weekend zijn de milieuregels verstrengd, vanwege het warme weer. Onze auto is een categorie 3, en onder die regels dus te vervuilend om in de stad te rijden. We zijn dit ook niet van plan, maar moeten op een gegeven moment wel via de ring naar het Zuiden. Gelden de aangescherpte regels ook voor de buitenste ringweg, of kunnen we daar gewoon overheen?
3. Weet iemand een veilige maar ook betaalbare P+R of parkeergarage buiten de ring, bij voorkeur ergens ten Noorden van de stad en niet al te ver?
Bij voorbaat dank!
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
03.08.2020 19:45
Op 1 en 2 kan ik geen antwoord geven, maar over 3 kan ik wel wat zeggen. Let even op de noordkant van Parijs. Dit is een deel wat echt zeg maar als banlieu gezien moet worden. De oost- en westkant zijn 'rijker'. Wij hebben ooit een hotelletje genomen in Goussainville (ten noorden van Parijs). Dit was een spontane ingeving. We zaten toen aan de kust bij Calais en we kwamen op het idee even naar Parijs te rijden. Ergens in mei. Wilden niet met de auto de stad in, dus hotel met afgesloten parking gezocht (en gevonden). Hier vandaan met metro naar het centrum. Overdag geen bijzonderheden. 's avonds (na het eten in het centrum van Parijs) met metro terug. Wisten niet wat we zagen. Op het perron stonden honderden mensen. We waren de enigen met een witte huidskleur (konden dus bepaald niet 'opgaan in de massa als toerist'), op 1 ander stel na en er was volop politie met honden op de perrons aanwezig. Uiteraard gebeurde er niks, maar het voelde niet zo lekker. Bij aankomst op het stationnetje van Goussainville wilden wij naar het hotel lopen. We werden afgesneden door een auto met daarin .... een mevrouw die achter de balie van het hotel werkte. Ze herkende ons. Het hotel was hooguit 10 minuten lopen, maar ze stond erop ons te brengen omdat het levensgevaarlijk was volgens haar. De volgende dag ontmoetten wij in het centrum van Parijs toevallig een dame die bij de NL ambassade werkte (in een cafe zat ze naast ons). Ze sloeg haar hand voor haar mond toen we vertelden 's avonds de metro naar het noorden genomen te hebben. Dat moesten we maar niet meer doen (we gingen toen ook bewust vroeger terug die laatste dag dat we daar zaten).
Paar jaar daarna nog een keer zoiets gedaan, maar dan in Torcy aan de oostkant gezeten. Totaal andere sfeer. Voelden ons daar prima veilig. Wel gingen we niet meer zo laat met de metro terug (voor de zekerheid), maar de wijk was ook een stuk 'rijker'.
De keren erna altijd een appartementje midden in het centrum genomen (Marais) en met de Thalys er heen. Nog net iets leuker.
Misschien herkennen kenners van Parijs hier iets in, maar wil het in ieder geval als tip meegeven.
Geplaatst door: HL854
, Datum:
03.08.2020 20:29
Hoi Hans,
Wij verblijven ook in de stad, alleen kunnen wij de auto waarschijnlijk niet in de stad kwijt vanwege de aangescherpte milieuregels (auto is te oud). We zoeken daarom een bewaakte P+R ergens buiten of rond de A86. Zolang deze goed bewaakt is lijkt me niet dat de wijk een groot probleem is, toch?
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
04.08.2020 00:00
Op de eerste twee vragen:
Als je na een week nog geen bevestigingsmail met tijdelijk certificaat hebt ontvangen, is er beslist iets mis gegaan. Die hoor je echt binnen twee dagen te hebben. Je kunt klagen, maar waarschijnlijk is het makkelijker die paar euro af te schrijven en een nieuwe poging te wagen.Kijk evt hier voor een NL gebruiksaanwijzing: http://www.hurktoilet.nl/frans-milieuvignet-help.htm
Om precies te zijn heb je drie ringen om Parijs.De binnenste is de Périphérique. Normaal mag je daar zonder vignet over, in geval van een uitgebreide zone mag je daar uit mijn hoofd met de vignetten 4 en 5 niet over, laat staan zonder vignet. De middelste ring is de A86, die blijft altijd open voor iedereen. Datzelfde geldt ook voor de buitenste ring, de N104/A104.
Geplaatst door: Annies
, Datum:
04.08.2020 08:28
Gisteren de milieusticker aangevraagd en binnen 1 minuut de bevestigingsmail ontvangen. Dus ja daar is vast iets mis gegaan met je aanvraag. ( nog met dank aan Peter voor de vertaling op je eigen site)🙏
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
04.08.2020 09:01
@HL854 - Leuk om een hotel in de stad zelf te hebben! Ik denk als het parkeerterrein echt goed bewaakt is, dat het dan wel goed komt. Desondanks is het misschien toch handiger te kijken in welke wijk het ligt, omdat je er toch naar toe moet met de metro (maar dan overdag neem ik aan). Overigens ook bij een 'bewaakt' terrein de vraag hoe die bewaking is geregeld. Is het bijvoorbeeld een volledig afgesloten parkeergarage of ergens een terrein waar af en toe een auto over rond rijdt. Misschien kan iemand je nog helpen met de ultieme parkeertip. Naar mijn mening moet de bewaking dan wel goed geregeld zijn, want een buitenlands kenteken trekt natuurlijk altijd (ongewenste) aandacht op bepaalde plekken.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
04.08.2020 10:37
Check de ongewenste mailbox of reclamefolder. Wellicht dat de mail daar terecht is gekomen.
Geplaatst door: Henk
, Datum:
04.08.2020 10:48
Wij gaan altijd via Antwerpen, Brussel en stukje Luxemburg zuidwaarts.
Voordelen, zoveel mogelijk kilometers in België, daar mag je met klapkar 120 km/uur, goedkoop tanken in Luxemburg.
Nadeel, ongelooflijk saai stuk tussen Brussel en Luxemburg en Antwerpen moet je slim passeren, dwz heel vroeg of in de nacht.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
05.08.2020 10:24
Een beetje off-topic, maar vooruit:
Ik zag hier ( en steeds vaker) staan dat je met vignet nummer 4 en 5 ergens niet in mag. Begrijp ik.
Maar er wordt ook gezegd dat je blijkbaar zonder vignet kan rondrijden in Frankrijk. Dat je dan ook op veel plekken niet mag komen begrijp ik ook.
Begrijp ik hieruit dat het milieuvignet dus NIET verplicht is in Frankrijk ?
Geplaatst door: Ien
, Datum:
05.08.2020 10:37
Dat klopt, is niet verplicht. Maar er kunnen zones worden ingesteld waarvoor je dat vignet nodig hebt.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
05.08.2020 11:44
Vignet alleen verplicht in Lyon en parijs