Nog naar Frankrijk? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: J@nneke
, Datum:
21.07.2020 09:00
Wij staan in Millau.
En hebben gisteren een stuk door de gorges du tarn gereden (ik weet niet of je daar heen gaat) vanaf de weg veel campings gezien, erg rustig, heel veel lege plekken.
We komen hier vaker en we weten een aantal, op voorgaande jaren, rustige zwemplekjes. Nu veel drukker met Fransen, wellicht omdat zij dit jaar ook voornamelijk thuis blijven.
Onze camping is ook ongeveer 30 40 % bezet, eigenaar gaf wel aan dat het in augustus vol geboekt is.
Het valt ons ook op dat er hier makkelijker mee om wordt gegaan, ik zeg dikwijls tegen de kinderen "even opzij, dan kan die meneer er langs" en dan nog loopt diegene vlak langs.
Maar dat zal in Nederland ook gebeuren.
Gewoon goed op jezelf letten en bepaalde dingen laten.
Geplaatst door: ® John67
, Datum:
21.07.2020 09:01
Ondanks alle sussende meningen en ervaringen hierzo (en ja ik wil ook graag op vakantie en wellicht ga ik ook) wil ik dit toch ff kwijt: k werk in Nederland in een winkel en merk dat de voorzichtigheid van het (winkelend) publiek tot vrijwel het nulpunt is gedaald. Ik moet steeds vaker vriendelijk vragen afstand te bewaren maar er wordt steeds vaker gezucht en over "het zal wel meevallen" gesproken.
Wat k wil zeggen is dat je zelf nog zo voorzichtig kan zijn, dat niet vanzelfsprekend genoeg is. Neem je eigen gezondheid serieus en blijf alert! En dan nog heb je niet alles zelf in de hand. Neem de juiste beslissingen.
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
21.07.2020 09:25
Eens dat er rustige plekken in Frankrijk zijn maar ook in Nederland kan je rustige plekken vinden. Een Garderen is elk jaar druk dus dat zal nu niet anders zijn zoals ik lees. Ik sluit me aan bij John67. Gewoon goed de regels volgen en als je wil gaan, gaan. Dit jaar slaan we (met pijn in ons hart) Frankrijk over maar voor 2021 is alles al geboekt. En inderdaad is er ook hier verslapping. Afgelopen weekeinde 1x boos moeten worden op iemand die gewoon pal in je nek staat te hijgen. Op de vraag of ze misschien afstand kan houden, kwamen er excuses en ging ze verderop staan. En laatst bij de Mediamarkt merkte ik ook iemand die pal achter me stond maar wel meteen zich herstelde. De wachtlijnen kon je moeilijk missen. Ook zag ik veel spookwandelaars in Eindhoven. De winkelstraat was duidelijk gesplitst maar toch liepen mensen gewoon tegen de richting. En ja ook hier lees je hier en daar over een cluster zoals nu in Hillegom en eerder Goes (om nog te zwijgen over die Belgische familie in Cadzand). Het virus is niet weg dus tot er een vaccin is gewoon je gezonde verstand gebruiken. Of het nu hier is of in Frankrijk. Ik zou alleen persoonlijk niet naar Italië gaan dit jaar. Dat is toch een grote haard geweest.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
21.07.2020 09:53
@Jurgen, welkom in de echte wereld. Helaas gebeurd dat overal, ook zeker in Nederland. Ga maar eens naar de stad of naar de terrassen. 2 weken geleden zelfs een verjaardag gehad waar iedereen elkaar weer afging om een hand en 3 kussen te geven. Opvallend was dat iedereen daar dan toch in meegaat, dus wat ‘groepsdruk’ dan doet.
Probeer vooral je eigen verantwoording te nemen en dan is het risico in Frankrijk niet groter dan in NL, voor ons zelf kleiner. Gewoon lekker gaan genieten!
Geplaatst door: ® lisbeth
, Datum:
21.07.2020 10:52
John, hier in de vallee bleue kan je zelf alles onder controle houden hoor. Wil je geen contact met mensen kan dat perfect. Als het te druk is in het sanitair kan je gewoon even wachten. Er zit niet te veel volk op het terras, of in het zwembad of ad rivier. Je kan altijd wel ergens gaan zitten zonder andere mensen om je heen. Het is er nu minder druk dan normaal ih hoogseizoen....
Geplaatst door: Frans
, Datum:
21.07.2020 11:08
Zitten nu bijna 2 weken in Frankrijk en hier is het niet meer of minder als in Nederland.
Op de camping vrij rustig en er is overal over nagedacht qua voorzorgsmaatregelen.
Komen alleen even in de drukte voor de boodschappen in de grote supermarkt.
Voor de rest drukte mijden en genieten van de rust op de camping of tussen de lavendelvelden met een lekker stokbroodje brie of pate.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
, Datum:
21.07.2020 14:34
@Frank. En algemeen. Als je je niet lekker voelt, meld je je en bij thuiskomst thuisblijven! Als je bij de bijna verdubbeling in Nederland leest dat van de mensen met reishistorie de top 4: België, Servië, Duitsland en Frankrijk is dan vrees ik dat de import de komende tijd nog toe kan nemen.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
21.07.2020 15:35
Wij hebben de afgelopen twee weken door Friesland gevaren. Veel grote huurboten met veel mensen er op. Duitsers of Nederlanders.
Veel watersportplaatsen zijn omgetoverd tot terras. In de havens houdt bijna niemand afstand. De sanitairgebouwen zijn gewoon open. Vaak wat handgel en afgeplakte wasbakken. Als de douches bezet zijn wordt men verzocht buiten te wachten. Gezien het weer doe ik dat liever in Frankrijk dan in Nederland.
In de supermarktjes in de toeristenplaatsjes is 1,5 meter afstand houden lastig maar de wil is er bij de meesten wel.
Duitsers zijn heel blij dat ze hier geen mondkapje op hoeven. Dat heb ik meerdere keren gehoord.
Ik heb wel even spijt gehad dat we onze vakantie naar de Provence hebben geannuleerd. Zeker tien we in de regen en harde wind zaten maar we hebben het mooi gehad en hopen dag de Corona het volgend jaar wel toelaat.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
21.07.2020 15:57
@martwout: reishistorie laatste 2 weken: totaal 92 gevallen; jouw top4 en allemaal andere landen t/m verweggistan
Besmettingen met geen reishistorie: bijna 1400 gevallen
Geplaatst door: ® Wouter
, Datum:
21.07.2020 16:03
@martwout Zucht, ik word wel beetje moe van je berichten hoor. Wat we moeten doen bij terugkomst, wanneer we ons niet lekker voelen, kunnen we zelf ook wel bepalen. En wanneer jij weer 'vreest' (ook zo'n mooi woord tegenwoordig) dat de import weer zal gaan toenemen vanuit het buitenland, op basis van de huidige RIVM cijfers, dan moet je ook alle gegevens delen. Het is krap aan 4% van de gevallen sinds 1 juli, die uit de door jou genoemde landen komen. En 93% is gewoon een binnenlandse besmetting.
, Datum:
21.07.2020 16:04
@Car2, ik zeg ook dat het alleen door import kan maar dat je dus onder de besmettingen ook import kan hebben. Daarom is het gewoon belangrijk dat als je gaat en ziek wordt daar of snel hier je dus niet in Nederland op stap gaat maar je meldt en thuisblijft. Dat is de enige manier om te voorkomen dat het uit de hand loopt. Idem dat iedereen (met name jongeren) zich hier aan de afstand houden en ook niet gaat feesten zonder afstand.
Geplaatst door: Nanka
, Datum:
21.07.2020 17:18
@martwout, wat ik langzamerhand sterk ga denken is, dat u vreselijk bang bent voor het COVID-19 virus en door al uw berichtjes en waarschuwingen mensen probeert te weerhouden naar Frankrijk te gaan. We zijn allemaal volwassen mensen, die voor zichzelf kunnen beslissen, nadenken en zich eventueel op de hoogte stellen over dit virus. Dus mijn vriendelijke verzoek aan u is om op te houden met deze berichtjes.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
21.07.2020 17:40
Martwout is de nieuwe assistent geworden van Jaap. ;).
Als je de cijfers nu zou kunnen duiden en in het juiste perspectief brengen zou het wat toevoegen. Klakkeloos alle berichten plaatsen die je met Google translate hebt gelezen niet.
En je gaat zelf volgend jaar pas naar Frankrijk?
Geplaatst door: Wima
, Datum:
21.07.2020 19:00
Door laksheid mbt de adviezen/richtlijnen loopt het aantal besmettingen in nl en buitenland op. Misschien geen reden voor directe paniek, maar wel voor waakzaamheid. Enkel geruststellende berichten willen lezen is toch wel erg naïef.
Gelukkig kun je op dit forum zelf kiezen welke topics je wel of niet leest/volgt...
Fijne vakantie allemaal!
Geplaatst door: ® Marian5
, Datum:
21.07.2020 19:23
@nanka, helemaal met je eens. Dat belerende toontje en geven van lessen en adviezen. En niet 1x, nee steeds opnieuw. Iemand schrijft je bent vrij om te lezen, maar we zijn hier ook vrij om een andere schrijver te zeggen wat we ervan vinden. En mijn advies aan martwout is dan : stop er aub mee. Het is onvolledig, en blijkbaar vinden velen het erg vervelend. Zou daar mijn lering uit trekken.
Geplaatst door: Wima
, Datum:
21.07.2020 19:52
@marian5, tuurlijk ben je vrij om je mening te uiten.... veel plezier!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
22.07.2020 00:28
Ik zie jullie beider punt, en in allebei zit wat. Die Fransen zoenen en smakken at af alsof er niets aan de hand is. Aan de andere kant lijken de cijfers nog altijd mee te vallen. Maar zo lang ze mij niet zoenen en ik uit de buurt kan blijven, gaan ze hun gang maar. Zelfs in Bordeaux lukt me dat heel aardig.
Geplaatst door: arco72
, Datum:
22.07.2020 08:50
IK hoor iedereen alleen maar praten over de risico's van het virus. Dat lijkt me als je er verstandig mee om gaat, niet groter dan in Nederland.
Maar wat als Frankrijk, of delen van Frankrijk ook naar code oranje gaan (gezien toename besmettingen en wat er in Kroatie is gebeurt niet geheel ondenkbaar)?
Hebben jullie je reisverzekering en annuleringsverzekering goed gechecked?
, Datum:
22.07.2020 09:55
Op vele verzoek zal ik geen enkel nieuws meer plaatsen. En ja, mag iemand bang zijn voor een virus als je ouders 60+ zijn. Ik heb geen zin dat ze het door me oplopen. Zeker als 1 ouders diabetes heeft. Dat we niet gaan is niet hoofdzakelijk Corona maar het heeft wel invloed op het spontane daar wat nu minder is. En ik heb door de nieuwsberichten nooit de bedoeling gehad om mensen te verhinderen om te gaan maar meer de mensen te wijzen op de risico's als je gaat. Landen wijzigen nu erg snel van kleur. WIl je ondanks gaan prima maar raak je besmet (geldt ook in Nederland) ga niet denken dat je even makkelijk terug kan reizen of na thuiskomst dan uit kan gaan. Het blijft een besmettelijk virus. Als iedereen zich aan de regels houdt en bij besmetting zich aan het thuisblijven houdt (dus niet eerst naar Nederland terugreizen) dan houd je het in toom. En je kan de media wel als onvolledig beschouwen maar corrigeer het dan als het niet klopt. Met name de Franse media is niet bepaald een foutenfestival. Er zijn gebieden in Frankrijk die hard gaan zoals Bretagne.
Geplaatst door: J
, Datum:
22.07.2020 10:59
Jammer Martwout, dat je jouw informatie nu niet meer plaatst omdat sommige mensen alleen positieve berichten willen lezen.
Juist beide kanten belichten geeft mensen de mogelijkheid om een welbewuste keuze te maken.
En wat je niet wil lezen kun je gewoon overslaan, geen probleem toch.
In elk geval bedankt voor je bijdrages.