Zaterdagdrukte op de weg in coronatijd? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
26.06.2020 11:38
Zijn er mensen die zaterdag 4 juli naar Frankrijk rijden? Ben even benieuwd naar hoe druk het op de wegen is, misschien wil iemand dat dan laten weten?
Normaal rijden we altijd op zondag en maandag maar als het nu toch rustiger is willen we misschien een dag eerder weg (zaterdag 11 juli).
Ik verwachtte zelf dat het rustiger is dan normaal maar een vertegenwoordiger van de ANWB gaf vorige week op tv aan dit jaar ook gewoon zwarte zaterdagen te verwachten ivm Fransen die in eigen land op vakantie gaan.
Nu is 11 juli nog vroeg in de zomer, maar toch.
Geplaatst door: Sas
, Datum:
26.06.2020 12:35
Wij wonen hier in NL aan de Duitse grens. Net daar boodschappen gedaan en stonden in een 6km lange file om weer thuis te komen. Allemaal Duitsers met dakkoffers, caravans en/of fietsen.
Het hoeft natuurlijk geen voorbode te zijn, maar vond het wel weer als pre-corona druk bij de grensovergang. Ik verwacht daarom nu ook dezelfde drukte op de wegen als andere jaren. Dan kan het ook alleen maar meevallen als dat niet zo is :)
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.06.2020 12:55
Ik denk zeker dat de zaterdagen erg druk gaan worden in juli en augustus en misschien nog wel drukker. Bij ons in de omgeving hebben mensen die eerder juist met het vliegtuig zouden gaan en andere naar het Gardameer in Italië zouden gaan de vakantie nu omgeboekt naar Frankrijk, omdat de maatregelen in Frankrijk stuk soepeler zijn en er meer keuze is aan ruim opgezette campings/ huisjes en een ruimere keuze aan campings aan ruime stranden. Daarnaast zijn veel huuraccommodaties op campings van zaterdag- zaterdag en zijn alle vakantiehuisjes die niet op campings staan ook van zaterdag tot zaterdag.
Let wel op zaterdagen is het vooral druk in midden en zuid-Frankrijk dus in België en Noord-Frankrijk valt het wel mee. Op zondagochtend kan het in midden-zuid Frankrijk ook nog druk zijn.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
26.06.2020 13:28
Bison Futé verwacht 4-7 oranje, dus iets drukker dan normaal. Komt ik meen op woensdag of donderdag altijd met een uitgebreide voorspelling van het komende weekeinde.
Je kunt nu ook al je reisdatum intikken op https://www.autoroutes.fr/fr/previsions-de-trafic.htm, dan kun je per traject kijken hoe laat het waar druk wordt. Let op, deze site kent geen zwart, alleen groen, oranje en rood om de drukte aan te geven.
Geplaatst door: ® @ndrea
, Datum:
26.06.2020 14:28
Bedankt allemaal. De Bison Futé was ik even vergeten, ANWB heeft nog pré corona data op de site staan dus niet verder gezocht.
Denk dat we maar zaterdag rond het middaguur gaan vertrekken (iets boven Amsterdam), en dan zondag het leeuwendeel rijden. Normaal doen we dat andersom maar dat is op een zaterdag misschien niet zo handig...
, Datum:
26.06.2020 14:35
Verstandig, ik zou er dan ook voor kiezen om zondag het grootste gedeelte te rijden.
Zelf vertrekken wij zondags altijd rond een uur of 08:00-09:00uur op ons gemak. Heerlijk ontspannen vertrekken en niet druk op de weg.
Geplaatst door: ® Berry1
, Datum:
26.06.2020 16:26
Wij vertrekken voor het eerst sinds jaren nu ook op zaterdag (25-7). Accommodatie huur is vanaf zaterdag helaas. Normaal rijden wij ook heerlijk rustig op zondag. Scheelt het dan al als we in de nacht van vrijdag op zaterdag gaan rijden? Iemand daar ervaring mee? Of toch maar kijken voor een voorovernachting op vrijdag?
, Datum:
26.06.2020 16:34
Zaterdags is het vooral druk in midden en Zuid-Frankrijk dus wil je weinig files op zaterdags zou ik zaterdags niet heel vroeg vertrekken.
Ik begrijp ook als je in 1 keer helemaal naar het zuiden gaat dat je dan wel wat eerder wil vertrekken.
, Datum:
26.06.2020 18:16
@Berry1: Nogmaals: die zaterdag is slechts oranje, dus geen rood, laat staan zwart. Zo veel problemen zullen er niet zijn. En als je dan 1 of 2 dagen van te voren de gedetailleerde verwachtingen van Bison Futé en autoroutes.fr bekijkt, moet het helemaal goed komen.
, Datum:
26.06.2020 18:22
@Berry1 Excuus, had even over het hoofd gezien dat jij op een andere dag dan TS reist. 25-7 is rood, nog steeds geen zwart maar wel erg druk. Over het algemeen is vrijdagavond of in de nacht van vrijdag op zaterdag al gaan rijden juist niet handig: dan kom jij bij Parijs op het moment dat ze daar ook gaan rijden en kun je dus aanschuiven in de file.
Eén en ander hangt natuurlijk ook af van waar je vandaan komt en waar je heen wilt.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
27.06.2020 09:13
@Berry1 hangt ervan af waar je heen gaat. Ga je naar de Berry :)? In elk geval hangt het van de afstand af en van de route die je neemt hoe handig het is om op zaterdag 25 juli te gaan rijden. Stuk tussen Macon en Avignon en rond Parijs en Vierzon wel liefst te vermijden op zo'n drukke zaterdag (enkele voorbeelden).
Als onze bestemming op > 800 km ligt doen wij altijd een overnachting. Bijvoorbeeld in een stad als Orleans, Tours, Nancy of Dijon al gedaan. En dan nemen we altijd een hotel of appartementje met goede parkeervoorziening (binnenplaats of parkeergarage) en zorgen we er rond 15.00 uur te zijn (meestal mag je vanaf 14 of 15 uur in je kamer). Dan even opfrissen en hup er weer uit. Zit je vaak om 16 of 16.30 uur al heerlijk op een terras in een gezellige Franse stad aan een drankje. Meteen al vakantie. en de volgende dag alle tijd van de wereld om het laatste stuk af te leggen. Wij zorgen dan dat we zo'n tweede reisdag max 300 km nog hoeven te rijden. Ook al is het dan druk, je kunt dan zelfs beslissen een deel binnendoor te doen i.p.v. over de drukke autoroutes.
Wat in algemene zin nog een tip is om bij zo'n overnachting even te kijken of er niet net bij zo'n grote stad een hindernis is in de vorm van een heel groot tolstation (waar het vaak vastloopt vanwege het belachelijk verouderde systeem dat ze nog steeds in Fr gebruiken). Rij dan nog even iets langer binnendoor en ga daarna pas bij een kleinere oprit er weer op.
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
27.06.2020 10:01
Op “autoroutes.fr” kan je op elk moment de situatie op kaart in heel Frankrijk bekijken. Zo kan je je alvast een idee vormen hoe de komende zaterdagen er op een bepaald tijdstip uit gaan zien. Zo is bijvoorbeeld vandaag (zaterdag) om 10u de route de soleil tussen Lyon en Orange oranje gekleurd, wat toch op een sterk verhoogde drukte wijst. Uiteraard kan je ervan uitgaan dat deze drukte elke week zal toenemen.
Geplaatst door: car2
, Datum:
27.06.2020 13:37
Dinsdag 14 juli is het een feestdag in Frankrijk.
Je hebt kans dat vele Fransen op vrijdag of zaterdag er op uit trekken voor een extra lang weekend.
Geplaatst door: ® Berry1
, Datum:
27.06.2020 15:44
Dank voor alle reacties. We rijden richting de Drome, zonder iets achter de auto. We vertrekken vanuit regio Den Bosch. Ik heb de genoemde websites inderdaad bekeken. Die houd ik ook in de gaten. Het blijft lastig om te bepalen waar je goed aan doet. We hebben nog een paar weken tijd om er over na te denken :-)
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
27.06.2020 16:48
Wij rijden de laatste 9 jaar altijd op zwarte zaterdag weg uit Twente rond 05.30 met vouwwagen erachter een komen altijd tussen 17.00 en 18.00 in ons overnachting hotel aan de oostring van Lyon en iedere keer weer lijkt het wel steeds rustiger te worden en zeggen we regelmatig tegen elkaar "er rijd geen kip op de weg" ..Dus tja...
Geplaatst door: ® Prollie
, Datum:
27.06.2020 20:18
Ja klopt Claudia 23, alleen vergeet er dan niet bij te zeggen dat na Lyon meestal de ellende begint.
Twee jaar geleden was het één grote file vanaf Lyon tot aan de Spaanse grens. Bijna een dag gedaan over 300 kilometer!
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
27.06.2020 21:40
@prollie, heel bewust achterwege gelaten ;) 2e reisdag hebben we eigenlijk ook nooit noemenswaardige oponthoud gehad.
, Datum:
28.06.2020 12:07
@Berry, zelf zeggen wij altijd dat wij een afstand van 1000km of meer sowieso met overnachting doen.
Afhankelijk van waar je in de Drome zit is het denk ik ongeveer 1000km voor jullie en zou ik denk ik zonder iets achter de auto toch in 1 keer rijden vanuit Den Bosch. Als je namelijk een dag eerder vertrekt is het vaak vrijdags al erg druk op de weg en dan kom je zaterdags ook midden in de file terecht. Als je zaterdag niet te vroeg vertrekt heb je weinig/ geen last van files (uitzonderingen zijn er uiteraard altijd).
Geplaatst door: juultje
, Datum:
28.06.2020 14:34
Ook voor ons ziet het reizen naar Frankrijk er anders uit dan normaal gesproken. We hebben uiteindelijk besloten om wel te gaan, maar we laten de vouwwagen thuis. Op dezelfde camping kunnen we nu een accommodatie huren. Dat geeft een iets rustiger gevoel voor dit jaar. .
Maar dat betekent ook dat we op zaterdag "moeten" aankomen, waar we eerder op maandag aankwamen na ook een overnachting.
Wij komen uit regio Utrecht en gaan richting de Tarn. Aangezien we nu niets achter de auto hebben, is het plan om in de nacht (03.00 uur) te vertrekken en in 1 dag te rijden. Echter rijden wij op 1 augustus... Dus nu neigen we naar toch maar op vrijdag vertrekken, overnachting na Parijs en dan zaterdag nog een stuk.
Ik lees dus graag mee wat de ervaringen hier zijn/worden en zal ook laten weten wat wij uiteindelijk hebben gedaan en wat de ervaring dan is geweest.