Tijdelijke auto - milieusticker - wat nu?? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Ikke76
, Datum:
17.06.2020 10:46
Mag ik hier n vraagje stellen.. zitten hier veel Frankrijk-kenners, die me misschien verder kunnen helpen of gerust kunnen stellen ;-)
Wij hebben vorig jaar een milieusticker aangeschaft voor onze auto. Nu is het zo dat op dit moment onze auto al een week of 6 bij de garage staat (i.v.m. nieuwe motor die nog niet geleverd is/wordt; langer ivm Corona). Nu hebben we een leenauto op dit moment zonder trekhaak, maar mocht de auto tegen onze vakantie nog niet klaar zijn dan zullen we een leen/huurauto gaan krijgen met trekhaak (anders wordt het lastig met vouwwagen).
Maar, dat weten we natuurlijk pas een paar dagen van te voren; te laat om Milieusticker aan te vragen.....
Kom ik ook gewoon goed Frankrijk door e.d. zonder milieusticker of ...... (we zullen om en nabij een zelfde soort auto krijgen uit hetzelfde jaar e.d. maar)....
Geplaatst door: Rob
, Datum:
17.06.2020 12:43
Volgens mij kan je de sticker via internet bestellen. Dan krijg je al direct een bevestiging die je dan kan meenemen op vakantie. Lees de vele handleidingen hier op dit forum.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
17.06.2020 12:59
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
17.06.2020 13:06
Voor zolang je niet in de grote steden hoeft te zijn heb je (nog) geen sticker nodig. Als je langs Parijs moet, neem dan de A86 en bij Lyon de A46, of neem de A39/A40/A42/A432 (langs het vliegveld Exurpéry)/A42/A46 i.p.v. de A6/A46, dat rijdt wel zo rustig.
In de zomer zal er buiten de gote steden weinig kans op ernstige luchtvervuiling zijn.
Zie ook https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/milieuzones
Geplaatst door: Kea
, Datum:
17.06.2020 13:16
De sticker is alleen nodig indien er sprake is van smog. Vaak rond en in de grote steden. De meeste Franse auto's rijden zonder sticker.
, Datum:
17.06.2020 14:58
@Rob, klopt - heb ik vorig jaar ook zo gedaan - ging supersnel/goed, maar als we al een leenauto krijgen weet ik pas 2-3 dagen van te voren misschien wat het kenteken wordt en type auto... natuurlijk kan ik dan de bevestiging meenemen, maar ja.... de auto gaat daarna ook weer terug, dus sticker opplakken e.d. mag/kan ook niet....
, Datum:
17.06.2020 15:00
Onze reis gaat komende zomer naar Millau..... gebruiken of proberen de auto zo min mogelijk te gebruiken tijdens de vakantie... soms ontkom je er niet aan natuurlijk, maar.... we gaan er naar mijn idee geen grote steden mee in.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.06.2020 18:05
@Ikke76: Die sticker bestel je voor 4,21 euro op Internet. Je krijgt met een dag een bevestiging per mail met factuur en een tijdelijk vignet dat je uit kunt printen en op je dashboard moet leggen.
Let er op dat je bestelt op de officiële site: https://certificat-air.gouv.fr/ Om te beginnen omdat dat het snelste is, maar vooral ook omdat andere sites proberen woekerwinsten te maken op de vignetten.
Geplaatst door: m.
, Datum:
17.06.2020 18:19
Wat is de boete zonder milieusticker? Als het te doen is zou ik de moeite niet nemen voor het bestellen ook al is het ding nog geen 5 euro. Ik denk dat je prima op en neer naar frankrijk kan zonder mileusticker. Veel mensen weten het waarschijnlijk geeneens als ze richting Spanje rijden.
Geplaatst door: Sas
, Datum:
17.06.2020 19:13
Even zo uit m'n hoofd, is de boete ik meen €68
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
17.06.2020 19:27
Je komt gewoon overal zonder millieu sticker, afgelopen 3 jaar is het nog niet voorgekomen dat je 'm op plekken nodig hebt waar je normaal komt. De meeste Fransen hebben 'm niet
Geplaatst door: Rob
, Datum:
18.06.2020 11:57
Krijg je een boete als je hem niet hebt, of krijg je een boete als je hem in een milieuzone nodig zou hebben gehad omdat er een smogalarm oid is ?
Ik bedoel dus of het ontbreken van de sticker (of de mail) al voldoende is voor een boete ?
Geplaatst door: J
, Datum:
18.06.2020 13:18
De Sticker is alleen verplicht in gebieden waar een zone daarvoor wordt ingesteld.
Dat is voornamelijk in de grotere steden maar de zones kunnen uitgebreid worden .
In andere gebieden is de sticker niet verplicht.
Geplaatst door: RobR
, Datum:
18.06.2020 22:16
Het verhaal van Rob klopt:
Volgens mij kan je de sticker via internet bestellen. Dan krijg je al direct een bevestiging die je dan kan meenemen op vakantie. Lees de vele handleidingen hier op dit forum.
Dus als je het risico niet wilt lopen is de bevestigingsmail een prima oplossing.