Milieusticker (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: staaf
, Datum:
16.06.2020 08:55
Hallo,
Binnen 14 dagen vertrek ik richting regio Greoux les bains. Indien ik in de ViaMichelin routeplanner de route plan krijg ik melding dat ik een milieuzone binnenrijd.
Ik zou eerlijk gezegd totaal niet weten over welke milieuzone ViaMichelin het heeft.
De route zou zijn, in grote lijnen: Reims, Dijon, Lyon, Valence, Avignon en Sénas de afslag richting Gréoux les bains.
Ik kan ook over Grenoble en Sisteron, maar dat schiet niet op.
Iemand ervaring met die milieuzones van hierboven, of zet viamichelin dit er standaard op?
Geplaatst door: Manus
, Datum:
16.06.2020 09:11
Het stuk snelweg langs Valence valt onder de milieuzone Drome. Er kunnen daar dus beperkte maatregelen worden opgelegd bij luchtvervuiling. Meestal is dat in de vorm van snelheidsbeperking.
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
16.06.2020 12:04
Geplaatst door: ® Annette
, Datum:
16.06.2020 12:05
Sorry, was niet een echt antwoord op je vraag zie ik net
Geplaatst door: staaf
, Datum:
16.06.2020 22:31
Ik weet dat rond lyon op sommige dagen een milieuzone gehanteerd wordt; van de autosnelweg (route du soleil) in de buurt van Valence wist ik dit niet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen op die op autoroute de soleil rijd zo een sticker heeft.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
17.06.2020 00:52
Milieuzone van Lyon geldt niet op de doorgaande snelwegen daar. In de departementen ten zuiden daarvan kunnen wel milieuzones ingesteld worden, ook op de Route du Soleil, al zie ik niet hoe je dat praktisch moet uitvoeren. Overigens vallen ook de snelwegen in Grenoble onder de tijdelijke milieuzones.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
17.06.2020 19:28
Maak je niet druk, Fransen zelf hebben ze niet eens. Alleen toeristen kopen die 😂
Geplaatst door: ® Anita
, Datum:
17.06.2020 21:14
De Franse hebben wel degelijk een milieu stiller.
Geplaatst door: ® Maxim
, Datum:
17.06.2020 21:32
Wij mochten vorig jaar niet op oneven dagen daar langs met de auto omdat het kenteken van de auto even was
En de milieu sticker is verplicht in Frankrijk een boete is hoog als je hem niet hebt (1500 euro)
Net als gele hesjes, voor iedereen, en 2 alcohol testers. En verband trommel.
In België moet je ook een brandblusser bij je hebben en een gevaren driehoek.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
18.06.2020 00:40
Of je een milieusticker neemt. moet je helemaal zelf weten. Ik ga geen discussie aan, geef alleen een paar feiten.
- Veel Fransen hebben geen milieuvignet. Klopt, en als je toch alleen reist in gebieden zonder milieuzone heb je ook geen vignet nodig.
- Fransen zijn niet zo van de regels. Parkeerverboden negeren ze ook. Vraag: wil jij een boete riskeren en evt een discussie met een Franse agent aangaan. Moet je helemaal zelf weten.Geluk bij een ongeluk: het Franse Justitieel Incassobureau communiceert ook prima in het Nederlands.
- Daar staat tegenover dat in theorie zelfs het verkeer op de Autoroute du Soleil net zuid van Lyon verboden kan worden voor auto's zonder vignet. Zie ik zo snel nog niet gebeuren, maar het kan. In Grenoble geldt de tijdelijke milieuzone ook al op de snelwegen.
- En inderdaad. In misdaadtermen gesproken: de pakkans is klein, ook al doordat de politie door terrorismedreiging en gele hesjes (die zijn nu wel redelijk verleden tijd) zwaar overbelast is.
- Milieuvignet is geen ja of nee kwestie. Er zijn vijf vignetten, hoe moderner je auto hoe groener het vignet wordt. Steeds meer milieuzones gaan bij smog ook dicht voor klassen 4 en 5
- Hoe vast zit je? Als je vier weken aan de Côte d'Azur geboekt hebt, baal je als je in Lyon strandt. Maar als je op de bonnefooi reist, is Lyon een geweldige stad.
- Een milieuvignet kost 4,21 euro inclusief verzending naar NL/BE (als een aanbieder meer vraagt, word je genaaid). Twee glaasjes pastis minder op je vakantie.Jammer, want pastis is heel lekker, maar je kunt de Franse overheid op dit punt moeilijk geldklopperij verwijten. Zou me verbazen als de prijs de kosten dekt.
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
18.06.2020 09:27
Voor het kleine bedrag is het volgens mij niet eens de moeite van een discussie, vooraf en achteraf, waard. Al zeker niet met een gendarme ter plaatse. Ik heb 'm zelf inmiddels 2x aangevraagd en ontvangen (wisseling lease-auto).
@ Maxime: Hoewel wel aangeraden, is de brandblusser in België alleen echt verplicht voor voertuigen met een Belgisch kenteken.
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
18.06.2020 09:42
Dit is wat de ANWB er over zegt.
Let op: de A7 (autoroute du Soleil) loopt door Drôme en kan in geval van extreme luchtvervuiling ook tot de tijdelijke milieuzone behoren.
https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/milieuzones
De kans dat zo'n situatie zich in de zomer bij de A7 voordoet is vrijwel nul!
Geplaatst door: ® Irene1
, Datum:
18.06.2020 23:17
Gisteren aangevraagd, bevestiging heb ik al binnen. Geprint geldt deze ook als bewijs. Voor € 4.21 nemen we het zekere voor het onzekere. Meteen de Duitse variant ook maar aangevraagd. Kost wat meer (12.50) maar was wel heel eenvoudig aanvragen.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
19.06.2020 00:36
@Slimpie. ook voor de brandblusser geldt: doe voor die paar centen nou niet moeilijk. Of het nu wel of niet verplicht is, als het nodig is smoor jij daarmee een brand in je auto in de kiem. De eerste klap is dan geen daalder, maar misschien wel 50.000 euro waard. Als je moet wachten op de brandweer, zal die de brand blussen maar sta jij daar met een zwart geblakerd karkas. En dat kun je de brandweer onmogelijk kwalijk nemen.
De kosten van een schuimblusser( liever geen poederblusser, want de zouten daarin richten ook schade aan) vallen in het niet vergeleken met je autoverzekering.
Geplaatst door: ® Peter, Hurktoilet
, Datum:
19.06.2020 01:12
Dan is de ANWB nog te optimistisch. Volgens mij kan ook in de Isère, tussen Lyon en de Drôme, bij smog een milieuzone ingesteld worden op de Autoroute du Soleil. Hoe men zich dat in de praktijk voor zich ziet is even vers twee, maar het kan wel...
In Lyon zelf daarentegen zijn de doorgaande routes (ex A6-A7, Périphérique en Rocade Est) nog altijd geen deel van de milieuzone
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
30.06.2020 13:37
@Peter, de overweging is als volgt:
- In de praktijk is in een moderne brandstof aangedreven auto een schuimblusser van 2kg hooguit voldoende voor het blussen van een klein oppervlaktebrandje en een dashboard brand (mits je achter de bekleding kan komen). Voor het wat grotere werk is algauw 5 tot 6 kg nodig;
- In elektrisch aangedreven voertuigen heb je veelal helemaal niets aan een handblusser. De voedingsbron dient eerst te worden afgesneden;
- Hedendaagse voertuigen zijn voornamelijk voorzien van allerlei kunststoffen in verschillende lagen op het "karkas", die vanaf een bepaalde temperatuur zeer brandbaar zijn. Daarnaast lopen de (kunststof) isolatiematerialen onder de oppervlakte(-bekleding) op veel punten aaneensluitend op elkaar over, waardoor een brand door de auto kan sluipen zonder dat je daar zicht op hebt.
- Aan de emissie van de giftige dampen die in de rook vrijkomen wil je eigenlijk helemaal niet worden blootgesteld... Dan maar een (lease-)auto minder.
Overigens heb ik wel een brandblusser in mijn caravan hoor ;-) en ik snap je insteek. Ik werk zelf echter bij een bedrijf in de transportsector. Ik heb wat moeite met theorie die niet (meer) aansluit op de praktijk. Mijn motto is (in deze) denk aan de veiligheid van jezelf en omgeving, schade aan materiele zaken is ondergeschikt.
Ik heb brandjes onderweg gezien waar vader met een blussertje in paniek om de auto aan het rennen was, vrouw en kinderen op (slechts) 2 meter stonden te gillen, etc. etc. Veel mensen weten niet eens hoe zo'n ding werkt...