Weer Gard/Cevennen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: EstherS
, Datum:
13.06.2020 20:18
Hallo allemaal,
De berichten zijn positief, zo langzamerhand durven we te beginnen met de voorbereidingen en rijden we over een maand naar camping Les Plans in Mialet. Kan iemand wat meer zeggen over het weer in de Gard? Is het te vergelijken met de Drome? We hebben twee jaar in Nyons op een camping gestaan. Daar hadden we echt geen beddengoed nodig, hooguit wat extra dekens voor die ene wat frissere nacht.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
13.06.2020 22:54
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
13.06.2020 23:04
Dat er nu een stevige bui is gevallen waarbij een paar rivieren vol water staan zegt absoluut niets over de hoeveelheid water in de rivieren in juli en augustus. Bij camping Les Plans is er nog nooit een probleem geweest in juli en augustus Dus geen paniek, niets aan de hand.
, Datum:
14.06.2020 00:11
Het ging mijn meer om de check (zo als ik zei: voor de zekerheid) of er veel schade is dan dat ik bang ben dat er in de vakantieperiode nieuw noodweer komt. Wat ik al schreef: Cevenols noodweer is meestal in de herfst.
, Datum:
14.06.2020 18:04
In Mialet zelf is het goed raak geweest, schrijft de Midi Libre. https://www.midilibre.fr/2020/06/13/les-cevennes-et-la-lozere-balayes-par-des-intemperies,8930430.php
Camping Les Plans heeft echter geen probleem, meldt ze op haar FB:
[quote]
Vannacht heeft de streek hevige regen getroffen. Wij willen u geruststellen en u bedanken voor uw ondersteunende berichten.
Maar omdat onze camping niet in een overstromingsgebied gelegen is, zijn we niet getroffen door de opkomst van het water van de Gardon. Ik ben er klaar voor [unquote]
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
14.06.2020 18:24
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
14.06.2020 18:26
2 dagen geleden is er flink wat regen gevallen in het stroomgebied van de Hérault, Gardon en Cèze.
Hier is een filmpje bij Anduze.
Er waren werkzaamheden gaande aan de oever van de rivier. De werkmachines konden niet op tijd weggehaald worden.
https://www.youtube.com/watch?v=EpQqwBm1rTk
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
30.06.2020 13:49
@Johan:
Dat er in juli en augustus niets kan gebeuren is niet helemaal waar. In 2014 stonden wij half juli koud een dag op Cevennes-Provence (t.o.v. Les Plans enkele km stroomafwaarts) aan dezelfde rivier. Halverwege de dag moesten in allerijl, als gevolg van wat stevige buien in de bergen, de strandjes worden ontruimt in verband met snel stijgend water. Het peil steeg, ongeveer een half uur na ontruiming, in minder dan een minuut met zo'n 2 meter...
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
30.06.2020 14:04
Slimpie, wij stonden toen ook aan de Gardon bij Camping de L'Arche. Er kwam toen plotseling veel water en omdat de campingeigenaren niet wisten hoeveel, moest het strand ontruimd worden. Het water is toen ongeveer 1.5 meter gestegen, lang niet hoog genoeg om campings in de problemen te brengen. Aan de Cèze is toen één onofficiële camping ondergelopen. Na een paar uur was alles weer normaal. Dit kwam niet in de buurt van wat er nodig is om campings in de problemen te brengen.
Geplaatst door: tineke (webmaster)
, Datum:
30.06.2020 15:00
Geplaatst door: ® slimpie
, Datum:
30.06.2020 15:04
Ik schrijf ook niet dat campings in gevaar komen, kwamen of zijn gekomen, vanwege de waterstanden in winter en voorjaar liggen de campings daar ook allemaal op "hogere" grond, zo ook Les Plans. Ik spreek echter wel tegen dat er niets kan gebeuren met het water in de rivieren in juli en/of augustus. Ik heb de stroming (over de barrage) op Cevennes Provence destijds gezien en durf wel te stellen dat als je daar in wordt meegetrokken, je de rotsen in de gorge erna zeer waarschijnlijk niet overleeft.
De Gardon d'Anduze ter plaatse van L'Arche ligt overigens al weer wat dieper en is ook een stuk breder dan de Gardon de Mialet. Neemt niet weg dat (ook daar) de kracht van het water niet onderschat mag worden.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
30.06.2020 17:37