Nog steeds veel onduidelijkheid voor kampeerders die binnenkort naar Frankrijk willen gaan. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
05.06.2020 11:13
Het vervelende van de hele situatie is dat er nog steeds veel onduidelijkheid is. De campings in Frankrijk zijn open, maar niet allemaal. Vooral veel municipal campings zijn nog gesloten. Soms zijn zwembaden gesloten, soms zijn ze alleen voor een beperkte tijd open of een beperkt aantal personen. Soms geen ligstoelen. Soms zijn mondkapjes verplicht in de gangen van het sanitair, soms is het een advies. Er is een voorlopig protocol van de FNHPA die niet in zijn geheel is gepubliceerd en de FNHPA geeft het advies om dit protocol voorlopig te gebruiken. Het is niet duidelijk of, en wanneer er een verplicht goedgekeurd protocol komt. Soms zijn stranden aan zee en meren gesloten of beperkt toegankelijk (je mag bijvoorbeeld niet op het strand zitten of liggen) en het is onduidelijk wanneer deze beperkingen opgeheven worden. Voor mensen die al na 15 juli naar Frankrijk gaan zal er tegen die tijd veel meer duidelijkheid zijn, maar voor mensen die na 15 juni willen gaan is er nog heel veel onduidelijkheid wat het lastig maakt om de vakantie te plannen.
Sommige campings geven informatie omtrent de regels op hun website, maar heel veel ook niet. Het komt ook regelmatig voor dat die informatie onvolledig of zelfs onjuist is. Ook de Nederlandse media doen hier aan mee. Informeer zo goed mogelijk naar de situatie op de camping en de omgeving waar u naar toe wilt.
Als de grenzen eenmaal open zijn en de eerste kampeerders ervaring opdoen in Frankrijk, dan zou ik het erg op prijs stellen als ze hun ervaringen op dit forum delen en ook een mening plaatsen over de camping waar ze gekampeerd hebben.
Geplaatst door: ® Bertus1
, Datum:
05.06.2020 15:10
Dit is van een mail van Yelloh (wij gaan naar Camping Sylvamar in Labenne)
Het bied enige duidelijkheid
Hope you’re OK
The conditions of access to the campsites were communicated to us by the government on May 28th and all services will be open. The water parks and slides will be open this summer. Bars and restaurants will also be open with the sanitary measures defined for this type of company. It will not be necessary to wear a mask within the campsite as long as you respect the physical distances, wearing the mask will probably only be compulsory at the reception, in shops and in closed places for the protection of our staff. Children's clubs and activities will be maintained but with different activities (no collective contact sports for instance). Each campsite will implement health measures adapted to its specificities that you will find in our mobile application. We strongly recommend that you download it to find out the details of your stay conditions : https://appli.yellohvillage.com
Kind Regards,
, Datum:
05.06.2020 15:46
Bertus1, dat wil niet zeggen dat er geen beperkingen zijn in de zwembaden en het sanitair. Het komt ook nog voor dat stranden bij zee en meren gesloten zijn, zoals bij Yelloh! Village Fayolan. ( https://www.clairvaux-les-lacs.com/ ). Bedenk goed dat campings informatie verschaffen vanuit hun perspectief en die kan wel eens gefilterd zijn.
Geplaatst door: Karen
, Datum:
05.06.2020 15:55
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
05.06.2020 16:05
Leuke camping, Karin!
We hebben de camping 3 jaar geleden bezocht en er de volgende foto's gemaakt.
De camping heeft sinds vorig jaar ook waterglijbanen, deze staan nog niet op onze foto's.
Je kunt de foto's vergroten door er op te klikken:
https://goo.gl/photos/cFbjNpXoTKcNCMqV7
Ik wens jullie alvast een prettige vakantie!
Geplaatst door: wjvander
, Datum:
05.06.2020 19:52
wij gaan op 18 /7 naar camping micocouliers in Sorede een klein dorp in peyrenees orientales wij zijn voor zover ik het weet de enige Nederlanders op de camping,de camping is frans georienteerd heerlijk voor als je niet de van grote drukke campings houd . wij hebben een eigen mobilhome op de camping en komen er gemiddeld 3 x per jaar dus zijn we zelf voorzienend zoal douch en toilet we kijken er reikhalzend naar uit verder hopen wij dat iedereen een plezierig en onbezorgd zomer vakantie beleefd
, Datum:
06.06.2020 09:35
Geplaatst door: MKB
, Datum:
06.06.2020 10:57
Ik hoop zo dat de grenzen op 15-06 inderdaad opengaan. Wij willen nl 20-06 vertrekken. Zitten echt wel in spanning.
Geplaatst door: ® Sailor Wim 1
, Datum:
06.06.2020 11:12
Nou dan rijd ik achter je aan, kies je voor de route du Soleil of over Parijs🤔
Geplaatst door: Dave
, Datum:
06.06.2020 11:17
Wij ook .
Wij willen ook 20 juni vertrekken en zitten vol spanning te wachten wanneer nu eindelijk groen licht gegeven wordt in Frankrijk.
Geplaatst door: MKB
, Datum:
06.06.2020 11:41
@Sailor Wim 1
Wij rijden via de route du soleil. Hebben er zo’n zin, maar ja nog steeds code oranje.
Geplaatst door: Peter V
, Datum:
06.06.2020 15:30
Het begint stilaan duidelijk te worden dat er wél beperkingen zijn op het aantal gebruikers van het zwembad op de campings.
Camping Le Couderc zegt duidelijk max 50 mensen in het zwembad en Serignan Plage en Serignan Plage Nature beperken de toegang tot het aantal aanwezige ligbedden. Ze verzwijgen dan hoeveel (minder) het er dan zijn.
Nergens vermelden deze drie campings hoe ze gaan omgaan met een eventueel grotere vraag naar toegang tot de installaties!
Geplaatst door: Wima
, Datum:
06.06.2020 15:59
De afstand is ook daar van belang. Bij verschillende campings lees ik 1 of 1,5 meter afstand, dus ook in en om het zwembad. Een campingbeheerder zal daar professioneel mee om moeten gaan (lees: zich daar ook aan moeten houden) en dat is gemakkelijker aan te voldoen door een maximum aantal mensen toe te laten...
Geplaatst door: Peter V
, Datum:
06.06.2020 17:04
Inderdaad Wima. Maar wat mij (en waarschijnlijk zowat iedereen) interesseert hoe gaat men bepalen wie toegang krijgt en wanneer.
Worden de openingsuren opgesplitst in slots? En moet je dan reserveren? Of gaat men die verloten? Of wordt het handdoek leggen of ....
Awel dat zou ik vooraf willen weten. Toch?
Geplaatst door: Wima
, Datum:
06.06.2020 17:12
Die informatie lees ik eigenlijk nergens... Maar als ik zou gaan zou ik dat ook graag willen weten. Ook voor de kinderen (pubers), zodat ze een beetje weten wat ze te wachten staat.
Geplaatst door: Toon
, Datum:
06.06.2020 17:33
Vrienden van ons kregen van de caravanstalling in de Pyreneeën het volgende bericht m.b.t. campings in Spanje; (ja, ik weet dat dit een camping Frankrijk forum is)
Vanaf 1 juli aanstaande heet premier Sanchez van Spanje iedereen weer van harte welkom om de vakantie door te brengen in Spanje. De campings zijn in volle voorbereiding om de poorten eind juni / begin juli weer te openen. Van sommige campings weten wij dat het verblijf op de camping dit jaar anders zal zijn dan wat u gewend bent. Zij hebben reeds op voorhand medegedeeld dat de volgende beperkingen zullen gelden ter bescherming van hun personeel en hun gasten:
• social distacing van 2 meter houden (niet voor mensen uit hetzelfde gezin).
• de recepties zijn bemand maar je wordt verzocht vragen e.d. per telefoon te stellen.
• als je toch naar de receptie komt dan wordt slechts 1 persoon toegelaten.
• mondkapjes zijn verplicht als de social distancing van 2 meter niet mogelijk is.
• de douchegebouwen hebben beperkte capaciteit om de 2 meter afstand te garanderen en groepsvorming te voorkomen.
• de was- en afwasgelegenheden hebben beperkte capaciteit om de 2 meter afstand te garanderen en groepsvorming te voorkomen.
• supermarkten hebben beperkte capaciteit om de 2 meter afstand te kunnen garanderen en groepsvorming te voorkomen.
• beperkte capaciteit van het zwembad om de 2 meter afstand te kunnen garanderen en groepsvorming te voorkomen.
In zijn algemeenheid denken wij dat geen enkele camping het zich kan permitteren om geen maatregelen te nemen. In de eerste plaats omdat de overheid strenge regelgeving heeft geproduceerd en maatregelen heeft genomen om erop toe te zien dat de regels worden nageleefd. Vervolgens heeft de camping daar ook belang bij want een besmetting met het virus op de camping is natuurlijk desastreus.
Bij veel vakantiegangers bestaat er onduidelijkheid over de camping en het daaraan gelegen strand. De stranden in Spanje zijn publiek bezit en worden door de gemeente beheerd. Daarover heeft dus de camping niets te zeggen. Elke gemeente neemt de
maatregelen die zij meent te moeten nemen. Zo zijn er gemeentes bekend die met pasjes willen werken. Daarop staat dan wanneer je naar het strand mag en hoe lang je daar mag verblijven. Er zijn gemeentes die het strand hebben ingedeeld in vakken, waarbinnen je dient te blijven. Een door de gemeente uit te geven pas bepaalt dan welk vak je ter beschikking krijgt. Er zijn ook stranden bekend waarop met tijdvakken wordt gewerkt voor kinderen, ouderen, families, etc om de drukte op het strand te spreiden.
Het is ondoenlijk om voor elk bekend strand de maatregelen op te sommen die genomen zullen gaan worden en hoe deze gehandhaafd gaan worden. Dit komt ook omdat de gemeentes nog niet duidelijk zijn over de wijze waarop ze het besmettingsrisico op de stranden zo minimaal mogelijk menen kunnen houden. De minimale afstand op het strand is verdubbeld tot vier meter tussen gezinnen, in verband met de zeebries.
Voor sommigen komen veel van de maatregelen over als overdreven en onnodig, maar men dient zich te realiseren dat er in Catalonië gedurende een lange periode dagelijks meer dan 1000 doden werden geteld en dat Covid19 hier zeer serieus wordt genomen, inclusief de handhaving van de maatregelen die genomen worden ter bestrijding hiervan. Nog dagelijks worden nieuwe besmettingen gemeld, vandaag bijvoorbeeld 219 gevallen. Het aantal sterfgevallen is momenteel nagenoeg nihil, en men wil dat graag zo houden.
Samenvattend durven wij de stelling aan dat je op de camping zult worden geconfronteerd met een aantal meer of minder ingrijpende maatregelen die het vakantiegenot zullen beïnvloeden. Voor sommigen is het geen beletsel om desondanks naar Spanje te komen, voor anderen zijn er redenen genoeg om dit jaar Spanje maar een keertje over te slaan. Welke keuze jullie maken weten wij natuurlijk niet, maar als jullie besluiten naar Spanje te komen is het zaak rekening te houden met aanpassingen.
Geplaatst door: Nieneke85
, Datum:
06.06.2020 19:12
Het is de bedoeling dat we half juli naar RCN val de cantobre gaan.
Regels die ik daarvoor gezien heb zijn:
-1 meter Social distancing ook voor kinderen. Dus max pers. in zwembad maar bijv ook in speeltuintjes en sanitair gebouw
- zwembad met tijdslots van 30 min. Waarschijnlijk reserveren via app. Mag meerdere keren per dag maar niet gelijk 2 achter elkaar. Zodat er voor iedereen mogelijkheid is er gebruik van te maken.
- restaurant reserveren vooraf.
- mondkapje dragen in sanitair gebouw.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
06.06.2020 19:16
Geplaatst door: ® Bertus1
, Datum:
06.06.2020 20:04
Dag Tineke, Yelloh verwijst wel naar hun app voor meer informatie, maar in de app is nergens nog informatie te vinden over maatregelen over de betreffende camping, dus hopelijk komt dat er snel.
Ik heb nog wel een website met meer algemene informatie voor Frankijk zelf gevonden die ik beste informatief vind
https://www.frankrijk.nl/2020/05/corona-vakantie-in-frankrijk-de-regels-campings-strand-restaurants-winkels/
Hier blijkt wel dat veel concrete regels door ondernemers zelf geregeld moeten worden. Dus hier kunnen veel verschillen ontstaan.
Dus het lijkt me een kwestie van zelf ondervinden op de plek waar je naartoe gaat.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
06.06.2020 20:55
Als ik al die restricties lees ben ik blij dat wij besloten hebben om in Nederland te blijven.