Reactie verhuurder (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lia
, Datum:
20.04.2020 13:05
Ik heb net een reactie gehad van de verhuurder waar wij 23 mei een huis van hebben gehuurd in Frankrijk.
Hij mailt me dat de grenzen niet gesloten zijn,en we dus gewoon kunnen komen????
Ik vind dit een beetje vreemd.
Ik had de vakantie al gannuleerd.
Het lijkt me niet verstandig en ik denk dat het ook niet eens gaat lukken om daar naar toe te gaan.
Ze zitten nu nog dik in de lockdown.
En dan moeten wij 10 dagen erna al weg.
Ze mogen zelf dan nog geen eens het land door.
Dat heb ik hem dus ook gemaild,even afwachten op zijn reactie
Geplaatst door: ® Johan (webmaster)
, Datum:
20.04.2020 13:37
Geplaatst door: Lia
, Datum:
20.04.2020 14:01
Deze site heb ik hem ook nog toegestuurd.
Een paar weken geleden had ik al contact met hem,en toen mailde hij dat de aanbetaling bleef staan tot volgend jaar.
Dus toen verleden week bekend werd dat de lockdown tot zeker 11 mei zou doorgaan heb ik hem weer gemaild dat het dus echt niet ging lukken om te komen.
En nu dus deze mail.
In het contract staat dat als ik annuleer ik de hele huur verschuldigd ben.
Maar dit is natuurlijk geen gewone annulering.
En überhaupt wil ik daar nu niet over 4 weken al zitten,voor onze eigen veiligheid.
Geplaatst door: J
, Datum:
20.04.2020 14:15
Daarbij geldt er ook een negatief reisadvies, dus geen enkele vorm van verzekering zou geldig zijn als je toch zou gaan.
Maar Frankrijk is niet bereikbaar vanuit Nederland voorlopig.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
20.04.2020 14:24
Ik heb hem alles gemaild wat ik weet over het reizen naar Frankrijk.
Net een mail gekregen...de aanbetaling blijft staan tot volgend jaar .
Hij kon het altijd proberen natuurlijk.
Geplaatst door: J
, Datum:
20.04.2020 14:29
Nou, dan heb je vast een leuk vooruitzicht voor volgend jaar.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
20.04.2020 16:23
@J....zeker een goed vooruitzicht!
Maar ik blijf hopen dat we wel in september 3 weken kunnen.
En anders schuift dat ook op....
Nu maar 2 weken
Ben ik al klaar voor volgend jaar.
Maar super sneu voor de verhuurders.
Die voelen het volgend jaar ook nog!
Geplaatst door: ineke fr
, Datum:
21.04.2020 00:10
Frankrijk heeft de grenzen niet gesloten naar de Schengenlanden toe, wel naar de landen aan de andere kant van de Middellandse zee en vluchten uit niet Schengenlanden. Chambre d'hôtes mogen nog open zijn, gîtes mogen nog verhuurd worden. Maar, dat is een bizarre 'vrijheid', want je mag in Frankrijk alleen maar de deur uit voor een heel erg geldige reden. Je hebt keuze uit een aantal. Gewoon voor een frisse neus is de regel: 1 km rondom je huis, 1x per dag, max 1 uur . In theorie kun je dus alleen de gîte van de buren huren.
Verder is er een noodmaatregel van kracht die verhuurders het recht geeft om geen geld terug te geven, maar vouchers aan te bieden die (ik meen?) 10 maanden geldig zijn. Je kunt dan binnen die tijd alsnog komen, wanneer de regels versoepeld zijn. Als je niet van plan bent daar gebruik van te maken kun je na afloop van die periode alsnog je geld terug vragen.
Dus de verhuurder heeft waarschijnlijk het recht aan zijn kant, al is de informatie die hij/zij geen niet helemaal juist.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
21.04.2020 00:47
@ineke_fr Of de verhuurder het recht aan zijn kant heeft is zeer de vraag, maar ik vrees dat daar nog heel wat juridisch gesteggel over zal volgen (tot grote vreugde van advocaten).
Vooraf een paar disclaimers: ik ben jurist, maar geen specialist. En dan nog ben ik Nederlands jurist. Maar Nederlands burgerlijk recht vindt zijn oorsprong in het Franse recht, dus voor wat het waard is. Ik begin maar heel basaal.
Uitgangspunt is dat je samen een overeenkomst hebt. Als jij moet leveren, en je kunt niet leveren, is dat jouw probleem. Heb jij gekocht en kun je niet afnemen? Dan is dat jouw probleem. Nu de situatie van de lockdown: de leverancier kan niet leveren, maar de koper kan ook niet afnemen. Is een situatie die zich zelden voordoet. Voor wie is het risico dan?
Ligt volgens mij anders bij vakanties in Nederland. Hier is geen complete lockdown, maar zijn in veel regio's campings wel gesloten op last van de overheid. Dan is het volgens mij duidelijk: de klant wil en kan, maar de camping kan niet leveren. Internationaal zijn er ook wel varianten denkbaar. Stel dat jij een verblijf op een Franse camping geboekt hebt bij een Nederlandse touroperator. Lijkt me dat de tourioperator jou terug moet betalen. Dat hij een probleem heeft met de camping, dat is jouw probleem niet.
Zo zijn er ongetwijfeld meer varianten te bedenken, maar het lijkt me dat dit de basis is.
Geplaatst door: Marijke (andere)
, Datum:
21.04.2020 08:49
Campings gites zijn gesloten, Chambre de Hotes mogen alleen open zijn voor die mensen die vanwege hun beroep een overnachting moeten doen. En de vouchers zijn 18 maanden geldig. Wij hebben zelf niets van doen met dit soort dingen, maar dit is wat wij in de media en via officiële kanalen vernemen.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
21.04.2020 10:39
In dat geval is de situatie gelijk aan NL: de camping kan niet leveren...
Geplaatst door: piotr
, Datum:
21.04.2020 11:11
@Peter ik neem aan dat dit niets afdoet aan de contractuele annuleringsvoorwaarden zoals "annuleren tot 45 dagen vooraankomst: volledige resitutie minus adminstratiekosten".
Geplaatst door: ® Hans
, Datum:
21.04.2020 14:35
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
22.04.2020 01:08
@piotr Normale annuleringsmogelijkheden in contract blijven uiteraard van toepassing. Maar deze clausule lijkt geschreven voor het geval de kampeerder annuleert. Als de camping niet kan leveren, mag je verwachten dat ze ook reserveringskosten restitueert. Het is immers niet jouw schuld, als ze open waren was je dolgraag gekomen.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
22.04.2020 07:28
Peter, dank je wel voor je heldere en duidelijke uiteenzetting wat betreft de wet. Ik heb er veel van geleerd.
Geplaatst door: ® irenem
, Datum:
23.04.2020 10:59
@Peter. ik ben geen jurist maar een (ex) reisburoemployee. Reserveringskosten blijven altijd staan en worden nooit vergoed. Men heeft immers daarvoor een dienst verleent.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
23.04.2020 20:20
Toen ik een paar weken geleden onze overnachtingen annuleerde,kreeg ik ook de reserveringskosten vergoed.
Van homeaway en ,booking
Geplaatst door: Hans
, Datum:
23.04.2020 22:44
Wij zouden een 3 maanden rondreis maken door Frankrijk. We hebben daarvoor een viertal campings voor alle zekerheid gereserveerd. Alle vier berekenden reserveringskosten en een aanbetaling. Afgelopen week hebben we de reis die beginnen zou op 18 mei a.s. helemaal geannuleerd, zonder te weten wat de situatie zou zijn in die periode. Op grond van de franse noodwet hebben we inmiddels van alle campings een voucher gekregen die 18 maanden geldig is. De annulering hebben wij gedaan en er was dus geen sprake van niet leveren van de camping.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
24.04.2020 00:25
@Irenem: In mijn beleving zijn er qua reserveringskosten twee situaties. Ik zit daar juridisch niet diep genoeg in om daar een goed oordeel over te vellen, maar gevoelsmatig zit het zo:
1 jij reserveert als consument direct bij de camping (bungalowpark, hotel, wat dan ook). Dan sluit je gewoon direct een overeenkomst, zoals je dat ook doet wanneer je op de bonnefooi aankomt. Daar zitten voor een exploitant geen extra kosten aan. Sterker nog, het biedt de exploitant alleen maar zekerheid vooraf. Daar horen wat mijn betreft geen kosten tegenover te staan. Als ik de bakker bel om een paar broden te bestellen rekent ie ook geen reserveringskosten... Ik weet wel dat veel verblijfsaccommodaties dat wel doen, maar het lijkt me principieel onjuist. Het is dat ik zelf nooit reserveer, maar anders zou ik het tot de bodem uitzoeken.Of eerder nog: zo'n tent moet wel heel mooi zijn wil ik daar überhaupt naar toe willen. Ik zou bij voorbaat al het gevoel hebben dat ze me tot het gaatje uit willen wurmen.
2 Iets anders (jouw situatie) ligt het wanneer iemand eigener beweging naar een reisbureau stapt, daar een vakantie uitziekt en het reisbureau vraagt dat voor jou te regelen. Dan heb jij het reisbureau gevraagd jou een dienst te verlenen en die is geleverd. Dat het uiteindelijk niet lukt, lijkt me overmacht voor het reisbureau.Maar dan moet het dus wel gaan om de dienst die door het reisbureau geleverd is.