Nieuwe wetgeving Frankrijk annuleren (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Hans
, Datum:
15.05.2020 21:12
Hallo Ellen, zoals je in het begin van de wet kan lezen, is de geldigheid van de wet voor annuleringen van geboekte accomodaties tussen 1 maart en 15 september. In het begin van dit draadje heb ik ook de info opgenomen van het EEC.
Twee van mijn reserveringen betroffen trouwens de maand juli a.s. Bij het annuleren ook geen problemen ondervonden.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
16.05.2020 08:45
Wat ik dan niet zo goed begrijp is dat je kan annuleren als je vakantie valt tussen 1 maart(die snap ik,begon de ellende)
Maar 15 september snap ik niet zo goed.
Zullen ze al weten dat je tot 15 sept toch niet kan komen?
Geen discussie over wel of niet.....
Alleen die datum begrijp ik niet.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
18.05.2020 12:33
In de mail die wij van de camping kregen staat dat deze wet geldt voor verblijf tussen 15 maart en 11 mei. Wij hadden begin juli geboekt maar ze wilde ons de voucher ook wel aanbieden.
Geplaatst door: Karin
, Datum:
18.05.2020 21:56
Wij hebben voor eind juli een Sandaya camping gereserveerd in Castellane. We zien het eigenlijk niet zitten om te gaan en zouden deze reservering liever annuleren.
Begrijp ik nu goed dat we volgens deze wet toch recht hebben op een voucher?
Op de website van Sandaya staat het volgende.
Ik heb een verblijf gereserveerd in juli/augustus, kan ik dit annuleren?
Aangezien de opening van onze campings is gepland op 19 juni kan uw verblijf vooralsnog gewoon doorgaan. Als u uw verblijf toch wilt annuleren, zijn de Algemene Verkoopvoorwaarden van toepassing omdat de camping waar u heeft gereserveerd volgens de huidige informatie op de data van uw verblijf geopend is. U kunt deze voorwaarden raadplegen via deze link.
Overeenkomstig artikel L 211-14 van de Franse Code du tourisme kunt u gebruikmaken van een tegoed ter hoogte van de al betaalde bedragen in geval van administratieve sluiting van de camping. Hierin wordt bepaald dat “de reiziger het recht heeft om het contract voor aanvang van het verblijf op te zeggen zonder betaling van annuleringskosten indien uitzonderlijke en onvermijdelijke omstandigheden op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke nabijheid hiervan, belangrijke gevolgen hebben voor de uitvoering van het contract. In dit geval heeft de reiziger recht op een tegoed voor de al gestorte bedragen.” De verordening voorziet dus geen tegoed indien het verblijf plaatsvindt gedurende de openingsperiode van de camping.
Geplaatst door: ® Anita
, Datum:
18.05.2020 22:23
Karin,. Ik denk dat u niet veel van je geld gaat terug krijgen , aangezien de camping in juli waarschijnlijk open is.
, Datum:
18.05.2020 22:38
Daar ga ik ook van uit. Maar toch lees ik hier dat er mensen zijn die op basis van deze wet toch een voucher krijgen bij zelf annuleren van een vakantie in juli. Ik vroeg me af hoe dat dan zit. Is dat goodwill van de camping?
Geplaatst door: ® Anita
, Datum:
18.05.2020 22:48
Karin, normaal gezien wel wij hebben in april geanuleerd , voor vakantie in juni en direct een voucher gekregen,maar de camping was dit ind.niet verplicht. Je kan de vraag stellen ,en zeg gewoon dat je het niet ziet zitten.
Geplaatst door: Luko
, Datum:
18.05.2020 23:38
Karin, ook wij hebben hetzelfde antwoord als jullie ontvangen...
Wij zouden eind juli naar de Provence, kleine camping. Vorige week geannuleerd, heel begrip vol en waren ook op de hoogte van de wet. Echter volgens hen gaat het inderdaad om de periode tm september MAAR dan moet het wel door regels onmogelijk zijn om in de gereserveerde periode te komen kamperen. Dat is nu nog niet bekend maar mocht dat straks zo zijn dan krijgen wij een avoir met geldigheid 18 mnd. Mocht de camping in onze periode wel open zijn dan gelden hun gebruikelijke regels....
, Datum:
19.05.2020 06:52
Helder! Dan wacht ik zo lang mogelijk met annuleren. Tot een maand voor vertrek ben ik sowieso alleen mijn aanbetaling kwijt.
We hebben al besloten om niet naar Frankrijk te gaan. Als ik nu annuleer ben ik mijn aanbetaling kwijt. Als ik wacht tot er eind mei meer bekend is, is er een kans dat ik wel een voucher krijg voor het aanbetaalde bedrag.
Geplaatst door: Stefanie
, Datum:
19.05.2020 23:06
Wij hebben inmiddels ook besloten om niet te gaan naar frankrijk in juli. Bij de ene camping heb ik voucher gekregen (yelloh village) andere ben ik aanbetaling kwijt als ik nu annuleer. Bij deze camping wachten we dus nog even met annuleren tot we misschien wel een voucher krijgen. Bij annuleren tot 30 dagen voor vertrek ben ik alleen aanbetaling kwijt dus we wachten gewoon tot dag 31 om de annulering door te geven.
Geplaatst door: Vladio
, Datum:
20.05.2020 18:02
Ik heb een camping (stacaravan) geboekt in frankrijk, reisorganisatie vacansoleil...je raad het al die willen bij het noemen van de spoedwet en dus kosteloos annuleren geen voucher geven.... alleen een.corona voucher indien ik 4 weken vantevoren nog een negatief reisadvies heb. Nu rechtsbijstand erop gezet, op hoop van zegen... vacansoleil word hem nooit meer in elk geval...
Geplaatst door: Margriet
, Datum:
03.06.2020 07:52
Weet iemand hoer het zit met de betaling van een vaste campingplaats in Frankrijk. Wij huren daar het hele jaar van 15 maart tot 15 oktober. Meestal zijn we er van 15 maart tot 15 juni, gaan dan naar huis, om weer in september terug te keren. Nu zouden we dus pas kunnen gaan op 15 juni, wat we dus niet willen, omdat we dat nooit doen, omdat het dan te druk en te warm is. Weet iemand of de campingeigenaar dit terug moet betalen, of compenseren met het volgen jaar. Er is namelijk ook geen gebruik gemaakt van stroom en water en andere voorzieningen op de camping.
Geplaatst door: Monique
, Datum:
03.06.2020 09:21
Ik lees jullie berichten over annuleren camping in Frankrijk. Ook wij hebben onlangs geannuleerd en daar heeft frankrijk een wet voor. Iedereen mag annuleren en heeft recht op een voucher die 18 maanden geldig is!
Zij zijn het verplicht te geven.
Hier het bericht:
In accordance with French government guidelines (provisions of ordinance n ° 2020-315) dated March 25, 2020 which governs the cancellations of stays during this exceptional period, we inform you that the deposit paid is not refunded
On the other hand, we benefit you below a voucher (credit note) to the value of 317.60 € corresponding to the total sums already paid to date for the cancelled reservation, and which is valid for a period of 18 months from the date of this letter.
You can of course use this credit note for another type of stay at our campsite and/or at another period and this, during the opening of the campsite.
Dat komt er dus op neer geen terugbetaling maar een voucher.
Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben.
Geplaatst door: Momique
, Datum:
03.06.2020 09:23
Bedrag is voor ieder verschillend natuurlijk!🙂wat er op de voucher komt te staan.
Geplaatst door: Fientsje
, Datum:
03.06.2020 21:16
Wij hebben een chalet gehuurd.
Aanbetaling van €500.
Voor 12 juni moet de rest betaald zijn. We willen annuleren. De camping geeft aan geen geld terug te geven en ook geen voucher te kunnen geven...
Had gehoopt op één van beide maar helaas...
, Datum:
04.06.2020 08:27
Wat vervelend te horen voor jullie. Volgens mij kun je verwijzen naar de wetgeving van maart, waarin ze verplicht zijn een voucher af te geven! In een eerder bericht heb ik deze in het Engels vermeld. Ik zou als ik jullie was deze vermelden! Succes
, Datum:
04.06.2020 11:52
Wij hebben in juli een Sandaya camping geboekt. De camping geeft bij annulering echt geen voucher. Ze zeggen dat ze open zijn en als je besluit om niet te komen dan gelden de normale annuleringsvoorwaarden. En dat is dat je tot een maand voordien alleen je aanbetaling kwijt bent en binnen een maand voor aankomst ben je verplicht om het hele bedrag te betalen.
Als een camping toch een voucher geeft is dat heel coulant van de camping, maar ik heb begrepen dat ze dat niet verplicht zijn.
Wanneer de camping zelf besluit om niet open te gaan, ligt de situatie natuurlijk anders.
, Datum:
04.06.2020 12:11
Ik vond dit artikel, welke al eerder is gepubliceerd.
ECC Nederland (dat is de Nederlandse vestiging in het netwerk van Europese Consumenten Centra; het ECC-Net. Dit netwerk is een initiatief van de Europese Commissie en de EU-lidstaten). Bij dat juridisch loket heb ik de vraag neergelegd betreffende deze spoedwet (geldig bij annuleringen tussen 1 maart en 15 september 2020). Het antwoord luidde:
" Uw situatie: Bij het beantwoorden van uw vraag ga ik er vanuit dat u een campingplaats heeft geboekt bij een professionele handelaar en niet bij een andere particulier.
Uw rechten: Indien u of de eigenaar van de accommodatie (waaronder een camping) de reservering annuleert heeft u recht op een terugbetaling of voucher. Als de eigenaar u een voucher aanbiedt dan zijn daar de volgende voorwaarden aan verbonden:
De voucher is 18 maanden geldig.
De voucher is beschermd door een garantiestelsel in geval van een faillissement.
U kunt geen terugbetaling vragen, tenzij de 18 maanden zijn verstreken en u de voucher niet heeft gebruikt.
De oplossing moet u uiterlijk 25 juni worden aangeboden.
Volgens mij moeten ze dan wel!
, Datum:
04.06.2020 12:23
Ik heb de camping gemaild en gevraagd of we kunnen annuleren of verzetten naar volgend jaar. Wej krijgen van de camping het volgende antwoord:
We understand your concern regarding your holiday however, as our campsite will open from June 19th and will be open to welcome you, a report of your stay in 2021 is not possible.
Checking your file, we notice that you subscribed to the cancellation insurance. If you wish to cancel your booking, you will then have to get in touch with the insurance company Gritchen Affinity to claim for the refund of your deposit. We highly recommend you check the risks covered by the insurance before making your refund request as pandemic is not covered.
Daarna heb ik contact gelegd met onze annuleringsverzekering en deze mailt (kort maar krachtig) terug:
This reason being an exclusion from the contract we cannot make a refund.
Vervolgens de vraag ook nog neergelegd bij Sandaya zelf. Daar krijg ik het volgende antwoord:
We acknowledge receipt of your email and thank you for it.
We are pleased to confirm that our campsites will open on 19/06/2020 !
Note, however, that if you wish to apply for insurance for your stay, it will not take charge of any cancellation in connection with the COVID 19 Pandemic.
This means that without proven exceptional circumstances, the General Conditions of Sale would apply and you would lose your deposit.
Thank you for confirming if you still wish to cancel your stay by return email.
Volgens mij wordt het bij Sandaya een lastig verhaal.
, Datum:
04.06.2020 12:57
Dit bericht ontvingen wij bij onze annulering vd camping toen wij om een voucher vroegen.
In accordance with French government guidelines (provisions of ordinance n ° 2020-315) dated March 25, 2020 which governs the cancellations of stays during this exceptional period, we inform you that the deposit paid is not refunded.
Misschien dat dit bericht helpt! Succes