Nieuwe wetgeving Frankrijk annuleren (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Hans
, Datum:
13.04.2020 16:15
In een ander draadje heeft Jurgen vorige week aangegeven dat er in Frankrijk een spoedwet is ingevoerd met betrekking tot het annuleren van o.a. campings. Ik ben daar verder in gaan zoeken en kwam ten slotte terecht bij het ECC Nederland (dat is de Nederlandse vestiging in het netwerk van Europese Consumenten Centra; het ECC-Net. Dit netwerk is een initiatief van de Europese Commissie en de EU-lidstaten). Bij dat juridisch loket heb ik de vraag neergelegd betreffende deze spoedwet (geldig bij annuleringen tussen 1 maart en 15 september 2020). Het antwoord luidde:
" Uw situatie: Bij het beantwoorden van uw vraag ga ik er vanuit dat u een campingplaats heeft geboekt bij een professionele handelaar en niet bij een andere particulier.
Uw rechten: Indien u of de eigenaar van de accommodatie (waaronder een camping) de reservering annuleert heeft u recht op een terugbetaling of voucher. Als de eigenaar u een voucher aanbiedt dan zijn daar de volgende voorwaarden aan verbonden:
De voucher is 18 maanden geldig.
De voucher is beschermd door een garantiestelsel in geval van een faillissement.
U kunt geen terugbetaling vragen, tenzij de 18 maanden zijn verstreken en u de voucher niet heeft gebruikt.
De oplossing moet u uiterlijk 25 juni worden aangeboden. "
Dit antwoord lijkt me helder.
Geplaatst door: frank
, Datum:
13.04.2020 16:43
Klopt met het voorstel en de verwijzing naar een wet in Frankrijk d.d. 25 maart jl die wij ontvangen hebben van gites de France.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
13.04.2020 18:05
Heeft er iemand een linkje naar die wet van 25 mrt?
Wij hebben te maken met de huur van een huisje in Frankrijk, maar helaas werkt de organisatie niet mee. De aanbetaling zijn we dan kwijt.
Deze organisatie beroept zich op "wij zijn alleen maar een schakel tussen huurder en verhuurder" en "we hebben het geld al overgemaakt naar de verhuurder".
Geplaatst door: Lia
, Datum:
13.04.2020 18:18
Wat vreemd dat die organisatie deze reactie geeft.
Bij bijna alle aanbieders van huizen, staat dat je gratis kan annuleren en zelfs je service kosten terug krijgt.
Vaak krijgt de verhuurder pas geld als jij gearriveerd Bent in het huis.
Ik heb geld terug gehad van Airbnb en homeaway.
Geplaatst door: Cin
, Datum:
13.04.2020 19:20
He dankjewel voor de informatie hier hebben we wat aan! 👍??
Geplaatst door: Cin
, Datum:
13.04.2020 19:27
De oplossing moet ons ten alle tijde voor 25 juni worden aangeboden ook al ga je in augustus op vakantie?
, Datum:
13.04.2020 19:56
@Lia: Ja vinden wij ook.
Je mag nu alleen naar Frankrijk reizen als het noodzakelijk is.
We hebben nog enkele weken om te annuleren, dus we duimen dat dit virus toch meer gaat indammen en dat alles weer op gang komt.
We hopen dat de organisatie toch nog iets bedenkt ter compensatie. Dat is ook de reden dat ik de naam van de organisatie nog niet aan de schandpaal nagel.
Geplaatst door: ® J.D. Kolenbrander
, Datum:
13.04.2020 21:08
, Datum:
13.04.2020 21:17
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
13.04.2020 22:00
Dank je Hans! Ik kopieer het even naar en kampeer groep op Facebook.
Geplaatst door: Irenem
, Datum:
14.04.2020 19:10
@car2 ik neem aan dat je bij een organisatie geboekt hebt die niet is aangesloten bij de ANVR.
Anders heb je sowieso recht op een voucher.
En... Uit ervaring weet ik dat er heul vaak achteraf betaald wordt aan de "verhuurder" .
Alle grote organisaties doen dat.
, Datum:
14.04.2020 21:00
@Hans: bedankt!
@Irene: klopt, is niet aangesloten, stom stom stom nooit aan gedacht bij het boeken. Boeken doen anders ook altijd via AirB&B of B00king.com
Maar wie had dit kunnen voorspellen. Reisverzekering, annulering etc hebben we, maar dan is er weer sprake van eigen risico en kleine lettertjes
Maar we nemen geen genoegen met geen compensatie. Ik ga alles uit de kast halen om dat geld terug te krijgen, gaat ook niet om een paar tientjes.
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
15.04.2020 04:12
@Car2: hebben jullie het huisje bij een Nederlandse of Belgische organisatie geboekt? Deze vallen natuurlijk niet onder de Franse wetgeving.
, Datum:
15.04.2020 17:33
Ja, volgens mij een NL-organisatie
, Datum:
15.04.2020 19:24
Dan vrees ik dat je op de goodwill van deze organisatie bent aangewezen. De eigenaar van het huisje valt natuurlijk onder de Franse wetgeving, maar ik vrees dat de “tussenpersoon” (of bookingssite) je voorschot zal opstrijken. Niet netjes natuurlijk want indien dit al doorgestort zou zijn naar de eigenaar, kan dit bedrag teruggevorderd worden door de organisatie.
, Datum:
18.04.2020 18:33
Ik hou jullie op de hoogte, zodra ik iets meer weet.
Geplaatst door: ® lmb1
, Datum:
29.04.2020 12:26
Weet iemand of de door Hans genoemde wet (link) betekent dat een verhuurder (in dit geval een particuliere verhuurder van een vakantiehuisje) verplicht (MOET) is om een voucher te verstrekken bij annuleren ivm Corona. Of dat dit een mogelijkheid is (KAN, dus niet moet). Uit de tekst en latere info kan ik dit toch nog niet opmaken. De verhuurder van mijn accommodatie wil me vooralsnog niet tegemoet komen met een voucher voor volgend jaar. Ik ben even benieuwd of die genoemde wet een mogelijkheid biedt.
Geplaatst door: Renee
, Datum:
29.04.2020 12:48
Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar dit kregen wij bij onze annulering (misschien kun je iets met dat genoemde nummer):
In accordance with French government guidelines (provisions of ordinance n ° 2020-315) dated March 25, 2020 which governs the cancellations of stays during this exceptional period, you are entitled to a credit note for the total sums paid to date for your reservation, and which is valid for a period of 18 months from the date of this letter.
In accordance with the provisions made in this order, we are also required to offer you within 3 months, a stay equivalent to, but not exceed the price of your original reservation.
You can of course use this credit for another type of stay.
If no new reservation is possible during the next 18 months, we will reimburse you at the end of these 18 months the full amount paid.
, Datum:
29.04.2020 15:06
Uit de wettekst blijkt dat dit een verplichting is. Heb ik ook gecontroleerd bij de juristen van het consumenten bureau van de EU (Elk land van de EU heeft zo'n consumenten bureau). Antwoord van het Nederlandse bureau was:
"Uw rechten.
Indien u of de eigenaar van de accommodatie (waaronder een camping) de reservering annuleert heeft u recht op een terugbetaling of voucher. Als de eigenaar u een voucher aanbiedt dan zijn daar de volgende voorwaarden aan verbonden:
De voucher is 18 maanden geldig.
De voucher is beschermd door een garantiestelsel in geval van een faillissement.
U kunt geen terugbetaling vragen, tenzij de 18 maanden zijn verstreken en u de voucher niet heeft gebruikt.
De oplossing moet u uiterlijk 25 juni worden aangeboden. ".
Inmiddels heb ik van de door ons gereserveerde camping (vier) zonder problemen op mijn verzoek een voucher ontvangen. Voor de zekerheid had ik bij de annulering wel de wet erbij genoemd.
, Datum:
29.04.2020 17:06
Ik heb vanmiddag een mail ontvangen van Yelloh Village met de melding dat alle campings bij wet gesloten zijn tot 29 mei.
Ze laten mij de keuze tussen een volledige terugbetaling of een voucher met 10% extra korting bij een volgende boeking.
Er wordt tevens gezegd dat ze het erg fijn zouden vinden indien we voor de tweede optie zouden kiezen (wat we ook zullen doen).Voor alle duidelijkheid: het gaat om een vakantie in de laatste week van mei.
Voor de eerste week van juni hadden we van een andere Yelloh camping al een voucher gekregen.
Ik heb hen begin deze week gemaild met de melding dat we tenminste tot 8 juni geen binnen-of buitenlandse reizen mogen maken in België.