Noord(-oost) Frankrijk - Vogezen/Elzas en weerkans (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Rick
, Datum:
04.03.2020 19:25
Hallo,
Komende zomer willen we richting Frankrijk, maar niet te ver. Het liefst rond de 4 uur rijden vanaf Limburg. Mijn inziens kom je dan al snel op de Elzas of de Vogezen (en dit lijken me mooie streken), maar de verhalen over het weer maken me toch een beetje bang. Waar is de weerkans het best? Met name dan droog, hoge temperaturen geven we niet perse om. Of zijn er misschien andere streken op ongeveer 4 uur rijden die ik over het hoofd zie en ook heel mooi zijn?
We zoeken een camping met minimaal een (misschien verwarmd?) simpel peuterbadje. Ons oog viel op Au Mica, maar die zit al vol helaas. Tips zijn welkom!
Geplaatst door: Henny
, Datum:
04.03.2020 22:20
In de Elzas heb je meestal beter weer, niet voor niets zijn daar de vele wijnvelden. De omgeving is rustiger van aan zien.
Mooi fietsroutes maar ook wijnroutes om met de auto te rijden.
Vogezen veel bosgebied en ruiger, ook mooi natuurlijk !
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
04.03.2020 23:31
Natuurlijk heb je in de Vogezen meer kans op regen dan in lager gelegen gebied, het zijn de eerste serieuze heuvels waar wolken op kunnen stuiten. Maar dat probkleem speelt in voor- en najaar veel meer dan in de zomer, dan heb je ook in de Vogezen doorgaans best lekker weer. Houd er wel rekening mee dat de wind bovenop de 'ballons' (die hoge, kale heuveltoppen) nog wel fris kan zijn.
, Datum:
05.03.2020 08:30
Dank je wel Henny en Peter.
We gaan dit jaar maar een week of hooguit 1,5, dus vind de gok wb regen wel spannend. Als het al 4 dagen regent is de helft van je vakantie al weg. Ik begrijp dus dat de kans op droger en mooier weer in de Elzas het grootst is? Wat is hier dan de interessantste regio qua uitstapjes en natuur? En wellicht hebben jullie campingtips?
Geplaatst door: Den
, Datum:
05.03.2020 09:34
Beste, een pareltje wb schoonheid, maar ook (micro) klimaat is Colmar.
Dit gebied ligt in de Rijnslenk die precies in een regenschaduw ligt.
Het aantal uren zon is heel erg hoog en de regen beperkt.
wellicht vloeken: aan de overkant van de Rijn (ja, Duitsland) ligt in Ihringen ligt een hele goede camping met een groot zwembad. (Kaisersuhl camping)
mvg
Geplaatst door: sylv
, Datum:
05.03.2020 09:44
Geplaatst door: Dave
, Datum:
05.03.2020 10:04
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
05.03.2020 11:55
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
05.03.2020 12:36
Colmar is inderdaad leuke, levendige stad met heel veel vakwerkhuizen in oud centrum.
Mooi is de Route des Crêtes, ooit aangelegd voor bevoorrading troepen in Eerste Wereldoorlog, die je over de hoogtepunten van het Vogezenmassief leidt.
Heel lang geleden dat we in de Vogezen op een camping stonden, maar aan JP Vacances in Noirrupt (Le Tholy) hebben we goede herinneringen. Leuk zwembad, schaduw en redelijk ruime plaatsen met niveauverschil, zodat je niet op elkaars lip zit. Recente reacties zijn ook positief: https://www.camping-frankrijk.nl/camping/le-tholy/noirrupt-jp-vacances/
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
05.03.2020 13:12
Ik zou dan voor de Elzas kiezen, gezellige streek, mooie stadjes om te bezoeken, heerlijk eten, wijnroutes rijden en beste kans op goed weer. De camping Pierre de Coubertin in Ribeauvillé is een leuke camping, ik weet niet of ze er een peuterbadje hebben, wel een speeltuin en elke dag komen de ooievaars op bezoek.Op loopafstand van de stad. Leuk om ook het ooievaarcentrum te bezoeken.
Huttopia heeft bij Colmar een camping maar wij vonden die niet zo gezellig.
Camping Vallon d'Ehn in Obernai is ook een gemoedelijke camping met ruime plaatsen en op loopafstand van de stad. Met een gezellig centrum, winkeltjes, terrasjes, restaurants en in de buurt veel bezienswaardigheden. Obernai heeft een groot wellnesscentrum met zwembaden etc.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
05.03.2020 15:12
Wij stonden vorig jaar september in Saverne en in Cernay op de camping. Als 70+ niet gelet op peuterbadje. Zijn wel alle twee campings met eenvoudig zwembad en kleine speeltuin.
Prima ruime plaatsen. Leuke plaatsjes en mooie omgeving.
Geplaatst door: marian
, Datum:
05.03.2020 17:57
wij hebben op de camping die peter van het hurktoilet noemt, al 4x gestaan. Heerlijke camping , dichtbij gerardmer, toeristisch, maar ook erg gezellig. Camping is erg dicht bij mooie watervallen. Kan die camping jp vacances noirrupt in le Tholy, heel erg aanbevelen.
, Datum:
06.03.2020 13:49
Dank jullie wel voor de tips, zit zeker wat tussen. Is de Champagne streek nog aan te raden of doet deze onder bij de Elzas/Vogezen?
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
06.03.2020 14:33