Net als het verhaal van petraHM. Dol op tentkamperen, en ik ben ook dol op de waard tenten. Hebben al verschillende modellen gehad. Groot om lekker riant met een stoel en kacheltje binnen te zitten en wat kleiner voor een rondreis vakantie. Ooit veel kritiek op een camping gekregen , man naast ons met mooie nieuwe caravan. Die kon het niet laten om openlijk het tentkamperen tot de laatste haring af te kraken. Normaal laat ik dit, maar het irriteerde. Hij ging maar door. Wij stonden de tent op te zetten en bij elke haring een opmerking. Hij was ook net aan gekomen, zette de caravan neer en ging onze voorstelling bekijken. Op een gegeven moment ben ik naar hem toe gegaan. Ik vroeg of zijn vakantie ook begon. Nee, hij was gistermorgen vertrokken en hadden in luxemburg overnacht. Ik vertelde dat wij deze morgen vroeg waren vertrokken. En dat het uurtje opzetten en inruimen extra niet in verhouding stond met zijn totale reistijd. Het hielp......meneer hield zijn mond en draaide zijn lafumastoel. Ieder kiest zijn eigen manier, passend bij elke fase in het leven, en passend bij gezondheid. Ik hoop nog heel lang met de tent te kamperen.
@Marian, het is vaker andersom. Wij kamperen alweer wat jaartjes met eigen caravan en hebben nu al een aantal keer meegemaakt dat tentkampeerders zich irriteren aan ons als caravankampeerders. Opmerkingen als dit heeft niets met kamperen te maken, doe die airco eens uit, waarom dit en waarom dat en dat komt allemaal van mensen die met een tent kamperen. Wij genieten juist van de variatie op de campings. Wij vinden het leuk als er kampeerders met eigen tent, vouwwagen of caravan kamperen. Zelf vind ik kamperen geweldig maar wij houden wel iets van luxe en vinden het snelle opzetten ook belangrijk en kiezen daarom voor een caravan! En wij vinden het rijden met caravan juist geweldig. Het geeft een echt vakantiegevoel! Een rit van 1000km of meer doen wij met 1 overnachting en dat is uitstekend te doen en ook het overnachten op een overnachtingscamping waar iedereen eind van de middag/ begin van de avond aankomt is geweldig.
Begonnen met een kleine tent waarin binnen zitten met stoeltjes echt geen optie was. Bij slecht weer gingen we naar een overdekt iets, zaten we in de auto of lagen we op bed.
Voor een reis naar Scandinavië een grote tent aangeschaft, Stormvogel 4 van de Vrijbuiter. Geweldig ding met verplaatsbare voorwand. De wand voorin gaf een grote leefruimte, de wand in het midden dan was de leefruimte wat kleiner en hadden we een luifel.
Toen de kinderen kwamen hier een losse luifel bijgekocht, dan hadden we beide, een luifel en een grote leefruimte.
In 2013 overgestapt naar een combi-camp vouwwagen, omdat op de grond slapen voor mij geen optie meer was. Gaan liggen gaat nog wel maar opstaan is een drama waar ik dan man en 1 kind voor nodig heb.
Het tentgevoel dus nog behouden maar wel het gemak van een bed op hoogte en als bijkomend voordeel is het koken op de grond ook verleden tijd, dat kan ik nu gewoon staand aan mijn droomkeuken.
De caravan wordt het voorlopig nog niet zolang we de vouwwagen nog zelf kunnen uitklappen en de luifel/voortent er aan krijgen. Zolang de kinderen (komende zomer 18 en 15) nog meegaan willen we zeker nog met de vouwwagen weg en daarna ook nog wel.
Al vaak mensen met een caravan ontmoet die dat tent/vouwwagen kamperen maar armoe vinden. Die de caravan als ideaal hebben. Dit ook, omdat ze snel staan en snel zonder overlast te geven van vallende tentstokken en tikkende haringen vroeg kunnen vertrekken.
Twee jaar terug eens meegemaakt, op donderdagmiddag werd de luifel eraf gehaald, het grondzeil geschrobd, de barbecue gedemonteerd en zo nog wat klusjes die al op tijd gedaan konden worden. Ik vraag aan de buurvrouw: Zit de vakantie erop of trekken jullie nog verder? De vakantie zat er op, ze gingen morgen bijtijds op, doen nog de laatste dingetjes en als de slagboom dan open gaat gaan we rijden. Maar daar heb je geen last van hoor, we doen heel zachtjes. Hun caravan stond een halve meter van het slaapgedeelte van onze vouwwagen af.
Half 5 was ik wakker van het geluid bij de buren kastje open, kastje dicht, deur open, deur dicht, autodeur open, autodeur dicht, deur open deur dicht, stap stap links, stap stap rechts, kastje open kastje dicht, deur open, deur dicht, achterklep auto open, achterdeur auto dicht. Eindelijk was het bijna 7.00 en werd de auto gestart, goed zo Jaap, richtingaanwijzer links,check, richtingaanwijzer rechts, check, remlichten, check, verlichting, check. Daar gingen ze, kon ik nog even slapen voor de pubers wakker werden.
Deze mensen waren niet uniek in hun soort, caravan bezitters die nooit in een tent gekampeerd hebben, hebben vaak het idee dat de caravan net zo goed van geluidsisolatie is voorzien als hun nieuwbouwhuis en dat is dus pertinent niet waar. Het is een plastic doos, die de geluiden van binnen heel makkelijk naar buiten laat gaan en dus de buren uit hun slaap haalt.
Ik ga nooit direct bij de caravanburen zeuren, wetend dat ze ook veel van mij kunnen horen als ik in mijn tent lig te snurken en zij een raampje open hebben als het warm is.
Op een forum als dit breng ik het wel eens onder de aandacht en dat is het.
Het enige wat ik wel eens ga vragen is of de muziek zachter kan als er heel hard André Hazes senior gedraaid wordt. Dat had ik tot drie jaar geleden thuis jaar rond van de buren en op vakantie heb ik daar geen behoefte aan.
@marik, dat geloof ik ook wel dat tentkampeerders ook heel wat af klagen over caravans. Ik moet bekennen dat ik ooit heerlijk stond op een rustige camping, maar dat nieuwkomers ervoor kozen gezellig naast ons te komen op een bijna verlaten camping. Dat was een grote camper met airco. Aan de andere kant verscheen 2 dagen later een huge caravan. Voelde gewoon niet prettig zo tussen 2 grote witte kasten. Begreep het ook niet zo goed. Er was zoveel ruimte. Maar ik heb niks te zeggen, ieder kiest eigen plek, en betaalt daarvoor, dus toen heb ik gekozen zelf te vertrekken. Ik boek om die reden ook nooit, dan heb ik de vrijheid te verkassen. Maar als tentkampeerder maakt het mij nooit zoveel uit, alleen tussen 2 hele grote voelde toen die keer niet goed.