Voorpret 2020 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Lia
, Datum:
21.02.2020 22:22
@Dank je wel Henny voor de tips!
We hebben er ontzettend veel zin in.
Is weer eens iets anders dan de plekken die we in het voor en najaar aandoen in Frankrijk.
Zit elke dag te kijken op de webcams...
Hoezo voorpret
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
22.02.2020 10:16
@Angelique, wij zijn een jaar of 10 geleden ook begonnen met andere landen. Italie, Spanje, Portugal, Duitsland, Noorwegen, zelfs Ijsland. Om maar een paar te noemen. Gelukkig zijn wij nog steeds in de gelukkige omstandigheid dat we 2 keer per jaar weg kunnen. Om Frankrijk niet te lang hoeven te missen doen we dit jaar bijvoorbeeld de zomervakantie in Portugal (Porto + achterland) en begin mei een week naar Normandie. Dit is voor ons ideaal. Vorig jaar Dordogne in de zomer en in voorjaar midweek Valencia. Zo wisselen we het af. En ja, ook voor ons geen kamperen meer. Na een paar keer zeer succesvol een gite te hebben gehad vinden wij dat toch ook wel heel erg leuk, zo'n huis(je) met meer privacy. De leukste plekken vinden we dan wel waar je toch ook andere mensen ontmoet. Bijvoorbeeld in de Dordogne waar de eigenaren 2 huizen verhuurden en er zelf ook bij woonden of in de Drome waar 6 appartementen werden verhuurd. Ook wel in een appartement gezeten, maar willen liefst 'eigen tuin'. Hotels vinden we niks. Hooguit voor 1 of 2 nachten als we onderweg een stad als Orleans , Dijon of Tours willen meepakken op heenweg.
Waarschijnlijk wordt het ook heel leuk in Italie. En anders volgend jaar weer gewoon Frankrijk.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
22.02.2020 11:22
En wij vinden dat er méér bestaat dan alleen Frankrijk! Met caravan gaan we dus óók naar : Engeland/Schotland....naar Noorwegen...naar Spanje.....naar Denemarken...naar Italie.
Genieten overal volop. Gaan in voor /naseizoen ruim 5 weken ,reserveren nooit iets van te voren. ( alleen een oversteek naar Noorwegen)
In Frankrijk, want ook daar komen we nog wel, maar géén 2x per jaar, gaan we naar natuurgebieden, dun bevolkte streken. ( Maar bezoeken ivm cultuur ook wel een stad /stadje !)
Houden niet van massa toerisme, staan meestal op natuurcampings. Er gaan al zo'n 25 jaar geen kinderen meer mee dus we hoeven ons aan niemand aan te passen. Blijven we 1 dag op een camping...prima....blijven we 1 week, ook prima.
Leve de vrijheid!
Geplaatst door: ® Mermaidje
, Datum:
23.02.2020 14:23
Slagregens, storm, grijs...
Het doet je erg verlangen naar de zomervakantie!! Dus ja, onderdeel van mijn voorpret: boekjes over Frankrijk lezen, maar ook mijn Franse taalvaardigheid oefenen. Nog 1 weekje vakantie en daarna weer naar Franse les.
En ow ja, ik ben aan het zoeken naar een compressor koelbox. Duur, maar in die regio wel een must! Die van Tristar, iemand ervaring mee?
Geplaatst door: ® Loesol
, Datum:
23.02.2020 17:16
Wij gebruiken al minstens 25 jaar een koelbox van Tristar. Nooit problemen mee gehad, ook niet bij temperaturen van tegen de 40 graden. Vraag me niet naar een typenummer want hij wordt vast niet meer gemaakt.
Geplaatst door: ® Wilma
, Datum:
29.02.2020 10:58
Wij hebben nog geen vast omlijnde plannen en bekijken kort tevoren waar we heen gaan. Naar welke camping in de Ardeche gaan jullie,Mermaidje ?
Geplaatst door: ® Mermaidje
, Datum:
29.02.2020 15:13
Gezien we nu de reservering rond hebben, kan ik het nu wel zeggen; la Marette. Je hebt geen idee van hoeveel zin we daarin hebben!! Wat een takkeweer!
Hebben jullie, forummers, al een leuk adresje gevonden en geboekt? En waarom daarzo?
Geplaatst door: koen
, Datum:
02.03.2020 11:38
In het kader van de voorpret nog een tip voor Kroatie. Camping niet te ver van zee, en leuke outdoormogelijkheden. Wij zijn er zelf nooit geweest, maar ik vond het toen vrienden op de wintersport enthousiast vertelden over de mogelijkheden van Kroatie. http://micanovidvori.com/
Geplaatst door: marian
, Datum:
02.03.2020 21:47
Mijn voorpret, geschikte campings kijken en lijstjes maken. Altijd naar frankrijk. Al 2 x plan gevat naar de ardeche te gaan, maar beide keren dan juist snikkend heet. En partner vindt warmte fijn, maar te warm ivm gezondheid niet. Dus elk jaar is dat de planning, en als het warm is zoek ik ook richting loire en dan naar de dordogne. Maar wij zitten niet in het hoogseizoen, we boeken niks, soms staan we ergens 2 nachten, soms blijven we 10 dagen. Meestal 3 campings totaal. Niks moet, alles mag. Eerst luieren en onthaasten, daarna afwisselend er op uit, en dagje camping. Heerlijk die vrijheid. Soms spontaan in de avond plannen om morgen te verkassen, camping uitkiezen, even bellen of er plek is en dan volgende dag verder..... Van januari tot de vakantie heel veel voorpret. Ow ja, we gaan met een de waard tent. En voor de vakantie struinen we graag in kampeerwinkels
Geplaatst door: ® Bertus
, Datum:
03.03.2020 14:25
@Mermaidje, Tristar compressor koelkast is een toppertje! Lekker ruim van binnen voor grote flessen en vriest bijna, ook bij hele hoge temperaturen!
Wij gaan voor het eerst dit jaar naar het zuid westen van frankrijk, links onder Bordeaux aan de kust. Camping Sylvamar in Labenne.
Normaal gaan we altijd richting Ardeche.
Voor ons dus best spannend hoe het daar is en vooral hoe het weer zich daar houdt, aangezien we afgelopen jaren temperaturen tegen de 40 graden aan zijn gewend.
Ook de route er naartoe is even wennen....de route naar de Ardeche kan ik onderhand met mijn ogen dicht rijden.
Dus nu vooral lekker op zoek naar reviews over de beste te volgen route met een grote caravan, en alvast kijken naar een mogelijke overnachtingscampings die wij eigenlijk nooit vooraf boeken.
Onze kleinste zoon is al aan het aftellen tot we de caravan van stal gaan halen komende zomer.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
03.03.2020 22:39
Bertus, die route wijst zich vanzelf, die grote caravan is nergens een probleem. Je hebt een paar keuzes:
- Ga je via Parijs of omzeil je dat via Amiens-Rouen-Le Mans? Die route is om, maar rijdt wel een stuk rustiger. In Rouen wel goed de borden naar de snelweg volgen, dan heb je geen last van de vele lage tunneltjes...
- Vanaf Poitiers kun je de snelweg A10 blijven volgen, maar je kunt ook de N10 via Angoulême naar Bordeaux nemen. Dat is geen snelweg maar autoweg, rijd ook heel aardig door. Veelal 110 ipv 130 (als ik me goed herinner, is al weer even geleden), maar die laatste snelheid wil je met je caravan toch niet halen veronderstel ik. Wel rekening mee houden dat je direct aan de weg maar weinig benzinestations hebt.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
04.03.2020 23:19
@Bertus, ook leuk een keer een andere streek in Frankrijk.
Een fijnere en gemakkelijkere route als de route du soleil is er niet, maar ook naar Labenne/ west kust van Frankrijk is het prima rijden. Via Parijs is niet ideaal, maar gewoon wel goed te doen. Ik zou zeker niet zo’n eind omrijden via Amiens- Rouen- Le Mans.
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
05.03.2020 14:40
@mar3tent: dank voor je info over Slovenië. Het echte wildwatervaren is voor ons eigenlijk verleden tijd, de kayaks liggen al een paar jaar ongebruikt in de tuin. We maken nu meer trektochten op licht stromend water in de Canadees. Maar ook die blijft thuis dit jaar. Op de Soca willen we een keertje gaan raften. Verder ligt de nadruk meer op wandelen. Ik denk er nog even over na of we Bovec of Trenta kiezen als uitvalsbasis.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
06.03.2020 08:33
Ik vraag mij eigenlijk af wat er zal gebeuren als er bij iemand op de camping het Coronavirus ontdekt wordt. Moeten alle campinggasten dan ook twee weken verplicht op de camping blijven net als in een hotel?
Geplaatst door: lotje1985
, Datum:
06.03.2020 10:15
@Daido: Prima toch, 2 weken verplicht op de camping :P.
Tegen de tijd dat we massaal op vakantie gaan verwacht ik dat virus stuk minder actief zal zijn.
Geplaatst door: Lia
, Datum:
06.03.2020 11:16
Lijkt mij ook heerlijk om van de zomer 2 weken verplicht te blijven in Frankrijk.
Ach..je wordt ook bang gemaakt ik zie het gewoon als griep.
Alleen het verschil is dat het besmettelijker is.
We komen net terug uit Frankrijk,en op tv hebben ze het alleen maar over die virus.
Geplaatst door: Noa
, Datum:
06.03.2020 22:12
Onze dochter van bijna 15 heeft een aangeboren afwijking aan haar knieën en krijgt (we hebben er jaren op moeten wachten omdat ze tot voor kort nog niet uitgegroeid was) begin juni een fikse knie operatie. Daarop volgt een intensief revalidatietraject en als ze daarmee ver genoeg is volgt het zelfde proces voor haar andere knie. Omdat de operatie begin juni is en de vakantieperiode hier (regio Noord) vroeg is, durven we niet al te veel voorpret te hebben. Als alles voorspoedig gaat kunnen we misschien aan het einde van de schoolvakantie nog even weg, en anders dit jaar maar een keer niet. We zijn wel erg blij dat ze eindelijk geholpen gaat worden. Misschien een paar keer weekendje met ons heerlijke caravannetje op pad maar dan zonder de kinders (oudste is 17). We zien wel wat ons brengt
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
06.03.2020 22:42
Misschien zie ik het nu wel veel te positief en ik snap dat jullie (vooral je dochter, maar jullie ook) er nog een heleboel gedoe van hebben (om het maar vriendelijk uit te drukken), maar het vooruitzicht op knieën die doen wat ze moeten doen lijkt me tig keer mooier dan voorpret van een vakantie. Je kunt alleen vooraf niet zulke mooie plaatjes kijken. Ik wens jullie sterkte, en dat de operaties maar het resultaat mogen hebben waar je op hoopt.
Geplaatst door: Noa
, Datum:
06.03.2020 23:38
Dank voor de mooie woorden Peter, en zo is het ook helemaal!! Dochter (en wij met haar) is heel erg blij dat het nu eindelijk zover is, en hoopt als alles achter de rug weer 2 goed werkende knieën te hebben. En daar kan geen vakantie tegenop. En hoewel we nu geen vastomlijnde plannen kunnen maken, mooie plaatjes kijken we toch wel, inspiratie opdoen voor daarna :-)
Geplaatst door: Kims
, Datum:
07.03.2020 12:33
Dit jaar weer een ander gebied verkennen maar starten doen we net zoals vorig jaar bij La Cube en nadien weer door naar Le Katalpa voor enkele dagen. Nadien gaan we de Midi-Pyrénées verkennen beginnend in Rocamadour en zo verder naar het Zuiden. Enkel de eerste 3 campings liggen vast, de rest van de reis zien we wel waar we belanden. Ben echt benieuwd naar deze voor ons totaal onbekende streek.
We doen enkel aires naturelles aan en echt benieuwd waar we terecht zullen komen.