Voorpret 2020 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Mermaidje
, Datum:
16.02.2020 14:44
Zooo, ben zo vrij om het bekende voorpret-draadje maar weer eens op te starten ;-)
Om van wal te steken: voor ons was het even heel spannend of onze vakantie aanvraag goedgekeurd zou worden. Maar ondanks dat zijn we wel op zoek gegaan naar een leuke bestemming. Eerste keken we rond in de Jura, maar daar zijn relatief weinig campings, in elk geval iets wat onze pubertjes zal aanspreken. Zo zakten we steeds verder af naar het zuiden, maar het viel ons wel wat tegen dat de campings rond Annecy zo prijzig zijn.
Dan maar eens kijken in de Ardeche. We willen niet in het drukke Nederlandse deel zitten, dus iets naar het noorden en we hebben ons plekje gevonden. Leuk zwembadje, kinderen en de ligging lijkt ook gunstig te zijn.
Nu dit geboekt is, en de overnachting voor onderweg, gaan we genieten van de voorpret en kijken we er naar uit. We moeten nog enkele dingen aanschaffen zoals een goede koelbox, de vorige is door de condens kapot gegaan. En de tent impregneren, leuk klusje bij een mooie voorjaarsdag.
Hoe is jullie voorpret? Al geboekt? Of gaan jullie rondtrekken? Voor t eerst? Of doorgezomerd? Kamperen in een tent? Of anders? Nja, leef je uit als je wilt! ;-)
Veel voorpret gewenst!
Geplaatst door: iljanouwenssmit
, Datum:
16.02.2020 15:02
Altijd leuk de voorpret. Wij hebben vorige week geboekt. Gaan met eigen tent naar camping les Rivages. Schoonzus en gezin gaan ook mee maar dan in een accomodatie.
Omdat ik wilde dat er voor de oudste ook jeugd was hebben we eigenlijk een veel duurdere camping dan notmaal gesproken.
Omdat onze dochter coeliakie geeft hebben we eerst in Italië gezocht maar niet kunnen vinden wat we wilden. Om diezelfde reden hebben we bij onze plek een koelkast gereserveerd, want we moeten voor haar al zo veel meeslepen ! Op nieuwe bedjes moeten we nog uit.
, Datum:
16.02.2020 15:23
Geplaatst door: Melanie
, Datum:
16.02.2020 15:57
Na jaaaaaaaaaren vakantie in Frankrijk, gaan wij nu voor het eerst naar Toscane Italië.
Een mooie camping gekozen aan het strand in Marina di Castagneto Carducci.
Pisa,Bolgheri,Siena,Volterra enz,enz staan al op mijn lijstje. 😍
Ontzettend veel zin in om al het moois daar te gaan bekijken.
Fijne vakantie voorpret iedereen.
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
16.02.2020 16:16
Leuk draadje. Hier ook voorpret. Na de Alpen (manlief wilde graag Freddy Mercury bewonderen in Montreux) en de Dordogne (twee dochters wilden paardrijden) mocht ik nu kiezen. Ik wilde altijd al graag eens naar de Provence. Vanwege de voorliefde van mijn man voor bergen wordt het Gorges de Verdon. We gaan naar Castellane.
Een overnachtingshotel in Beaune ook geboekt.
Vorige twee keer hadden we een lodgetent maar dit jaar een Chalet vanwege onze autistische oudste dochter die graag een afsluitbare kamer wil.
We zijn benieuwd hoe het bevalt. Eigen sanitair en keuken is wel luxe maar ik ben bang dat ik het sociale praatje bij het sanitair ga missen. Maar Ik kan natuurlijk altijd met mijn afwasje die kant oplopen.
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
16.02.2020 16:25
Wij boeken niet. Ik wil daarheen waar het mooi weer is. Bovenaan het lijstje staat Lac d'Aiguebelette. Zelfde leuke camping als vorig jaar. Ik neem t risico niet dat ik boek en ik of in de regen sta of op een vreselijke camping. Als het aan Aiguebellette echt vies weer is zal het de Tarn of ergens in de Provence worden of misschien wel Bretagne.
Qua voorbereiding hoeven we weinig te kopen. Hebben vorig jaar nieuwe tenten aangeschaft. Alle uitrusting is de laatste 3 jaar vervangen. Het is dit jaar echt de kratjes door lopen. Auto inpakken en wegwezen. Nog een kleine 5 maanden aftellen!
Geplaatst door: ® Sailor Wim 1
, Datum:
17.02.2020 15:58
Vroeger met het grote Michelin boek op schoot zoeken naar grotten, gorges en noem maar op.
Dan op de ANWB routekaart met een highlight stift de route uitzetten en campings erbij zoeken.
Er werd veel in 21 dagen gepropt en lang en hard gereden om op de 1ste camping te komen.
Nu met dit forum en andere plus het net is de voorpret net zo als toen. Alleen is de tijd en snelheid aangepast.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
17.02.2020 17:41
Eens met Sailor Wim. Navigatie aan boord, maar ik gebruik nog steeds de gele Michelin Gids. Leuk om de speuren naar speciale plaatsen en bezienswaardigheden; route langs kleine weggetjes (zonder caravan) en soms blijkt een route binnendoor heel wat sneller. Motto: "we zien wel"...
, Datum:
17.02.2020 18:47
Over een paar jaar zullen de laatste kids niet meer mee willen en dan zou ik het ook heel tof vinden om minder groots en op de bonnefooi er lekker op uit te gaan. Ikzelf heb niet veel nodig, maar met kinderen is het gewoon een ander verhaal. Maar hoe dan ook leven we er erg naar toe en het samen maken van mooie herinneringen. Want zo kijk ik op een vakantie. De rest vd tijd is 95% werken. Wie heeft er trouwens nog een leuke en minder toeristische tip om te doen in de Ardeche? Zijn die gele gidsen nog te krijgen eigenlijk?
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
17.02.2020 19:41
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
17.02.2020 19:56
De gele Michelingids kun je online bestellen. Ook verkrijgbaar in elke grote supermarche in Frankrijk.
Geplaatst door: Nika
, Datum:
17.02.2020 20:00
Leuk altijd de vakantievoorpret. Ook wij dit jaar niet naar Frankrijk.
( misschien bij mooi weer nog in de meivakantie) tips voor die periode welkom!
Om wat reistijd/dagen te besparen ,een vliegvakantie naar Sicilië geboekt. Wel in een agriturismo waar meerdere accomodaties zijn, pony,s en ander dieren en een riviertje met waterval in de achtertuin. Toch een beetje een camping gevoel.
Heeeeerlijk, voor de verandering alleen een paar koffertjes in pakken :)
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
17.02.2020 21:23
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
17.02.2020 23:29
Wij mogen 2x naar Frankrijk dit jaar. In de mei vakantie een gites gehuurd bij Morvan Rustique in de morvan. Dat word dit jaar de wandel vakantie, de meiden mochten daarom hun camping uitzoeken en dat toeters en bellen nl camping le Soleil Vivarais in de ardeche (eigen vouwwagen) Inmiddels is alles zo'n beetje bekend gebied in Frankrijk maar van de ardeche kunnen we geen genoeg krijgen vandaar ;)
Geplaatst door: koen
, Datum:
18.02.2020 00:06
De wintersport staat nog voor de deur, maar ook al de voorpret voor de kampeervakantie. Volgend jaar wederom een combi Spanje-Frankrijk. De eerste week naar camping Moli Serradell in de Spaanse Pyreneeen. Dankzij de tip van de FamMeij op dit forum. In de Pyreneeen, maar de steden Figueras/Gerona en Barcelona binnen 1 tot 2 uur te bereiken. De derde week geboekt op camping les 3 Cantons in Saint-Antonin-Noble-Val. Een aantal jaren geleden een tip van een medekampeerder. Veel activiteiten voor onze 3 jongens. Week 2 bepalen we ter plekke. Camping Le Moulin Du Pont D'Alies in Axat staat nog op het lijstje voor een paar dagen outdooractiviteiten in de Franse Pyreneeen. Wellicht in combinatie met een paar dagen AirBNB aan de Franse kust in de buurt van Perpignan. Maar als het goed bevalt blijven we misschien wel 2 weken in Spanje.
Geplaatst door: koen
, Datum:
18.02.2020 00:08
dit jaar ipv volgend jaar
Geplaatst door: ® freekvo
, Datum:
18.02.2020 07:38
Ondanks dat wij al jaren naar dezelfde camping gaan en vaak ook dezelfde route rijden, kijk ik toch elk jaar naar een alternatieve, misschien nog leukere, route. Uiteraard via Google Maps, maar ook met het grote Michelin-boek (die we ook tijdens het rijden samen met de TomTom gebruiken). Gaan we bij Nancy rechtsaf via de tolweg of linksaf via binnenwegen? En gaan we bij Dôle verder via de A39 of toch binnendoor via de Jura? Nu maakt het ons ook niets meer uit of we er een dag of 1-2 langer over doen want onze plek wordt toch wel vrijgehouden door de eigenaresse van de camping en we hebben de tijd aan onszelf.
In werkelijkheid wordt het wel altijd anders dan gepland natuurlijk. Vorig jaar had ik een leuke binnendoorroute gepland maar eenmaal bij Toul aangekomen besloten we toch maar om een één streep door te rijden naar de camping. We hebben toen zelfs de route via de tolweg bij Lyon gereden, terwijl we anders altijd binnendoor zijn gereden vanaf Ambérieu-en-Bugey via Montalieu-Vercieu en Morestel. Maar dat stuk hadden we in onze voorjaarsreis op de terugweg gereden met onze nieuwe combi auto-caravan en dat was opeens (door alle dorpjes en drempels een stuk minder prettig rijden geworden (terwijl het via de snelweg/tolweg een stuk relaxter was dan met voorgaande combi's auto-caravan).
Geplaatst door: Wima
, Datum:
18.02.2020 07:50
Wij gaan, na jaren Normandië en Dordogne, naar de Ardeche. En zo nu en dan al heerlijk aan het speuren naar DE route en uitstapjes in de omgeving. We kunnen eigenlijk niet wachten, maar ja...
Geplaatst door: iljanouwenssmit
, Datum:
18.02.2020 09:04
@Mermaidje, dank voor de tip. Ik heb al wel wat apps en zag dat er in Millau (bewust gekozen voor grote plaats dichtbij vanwege grote supermarkten en glutenvrij assortiment) ook wel een enkel restaurantje zit wat glutenvrij aanbiedt. Maar als het mis gaat is ze zo 1 tot 2 weken ziek, dus ik neem liever het risico niet. Het is allemaal prima te doen, maar je moet heel alert blijven, ook met het afwassen etc. Sinds diagnose een jaar geledenzijn we al 2 x in Frankrijk geweest en dat ging goed, zolang we maar niet uit eten gaan. We zijn een beetje huishouden van Jan Steen en gaan vaak dagjes op pad en dan doken we de supermarkt in voor lunch onderweg. Dat vergt nu wat meer organisatie, maar ook dat went!
Omgeving Lac d'Annecy staat ook nog op ons verlanglijstje, maar nog niet de camping kunnen vinden. Welke camping in de Ardèche gaan jullie naar toe? Er zit daar trouwens een hele leuke krokodillenfarm, wel toeristisch, maar vonden het niet overdreven druk. Toen wij een aantal jaar geleden in de Drome zijn geweest, zijn we een dagje daar naar toe gegaan. Mochten babykrokodillen aaien. Best een groot gebeuren.
Hoe impregneer jij je tent? Wij hebben ook wat tentproblemen gehad. 2 jaar geleden zijn we eerst een paar dagen naar het Zwarte Woud geweest om vervolgens door te reizen naar Oostenrijk. Behoorlijk drama :-) Supernat moeten inpakken in Duitsland en in de regen in Oostenrijk moeten opzetten. Met tot gevolg dat de tent zo verzadigd was dat het gewoon compleet doorregende. We besloten maar vroeg te gaan slapen, op het matje en wat denk je, matje lek!!! Op de natte koude vloer geslapen. Dag erna campingkacheltje aangeschaft en 2 dagen later alles droog en hierna 2 weken lang rond de 36 graden! Eind goed al goed, maar vorig jaar hebben we een safaritent gehuurd en dit jaar willen we dus weer met de eigen tent. Maar dat impregneren is misschien wel even een goed idee!
Als onze kinderen niet meer mee gaan lijkt het me leuk een klein campertje te hebben en gewoon hup op de bonnefooi te reizen en zonder kinderen zijn inderdaad de wensen & eisen een stuk lager.
@Mamamia, leuk de Gorges du Verdon ! Zo mooi. Lekker een elektrisch bootje huren en varen door die mooie Gorges. Onze jongste is ook heel gevoelig voor geluid, dus snap de keuze. Inderdaad lekker je afwasje bij het sanitairblok doen :-)
@Claudia23 : leuk! Wij gaan ook in de meivakantie ! Mijn schoonouders wonen in de Bourgogne, vlakbij de Morvan. Er is hier ook een draadje met tips in de Bourgogne. Heb ik er ook nog een aantal genoemd, misschien heb je er iets aan!
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
18.02.2020 10:42
Voorpret is lastig als je niet weet waar je heen wil. Eerst volgende week naar Lapland. Daarna zijn we blut denk ik ;-) De meivakantie houden we rustig, niet helemaal naar zuid frankrijk maar mogelijk ergens in de buurt van Straatsburg of zwarte Woud omdat we bezoek aan groot pretpark daar willen brengen, ik hoop met combi van mooie natuur en leuke stad zodat het niet alleen leuk is voor de kinders... En dan maar paar dagen, maar als het heel mooi weer is, dan is Zeeland ook een optie met de vouwwagen. En voor de zomer weet ik het gewoon niet, gedachtes gaan van door Denemarken naar Zweden trekken, of toch Italie (Tartufaia idee van Koen staat nog open) met een combi naar Aosta dal wat we zelf vroeger fantastisch vonden, of moeten we dat combineren met megacamping montescudaio omdat de kinderen dat 5 jaar geleden al heel leuk vonden... Of toch terug naar Slovenie omdat dat zo ontzettend leuk was 3 jaar geleden...en of we Slovenie dan gaan combineren met Plitvice meren, of toch met bv een week in omgeving Salzburg. Echt heel heel lastig. Luxe keuze "stress".
Maar na twee jaar in Frankrijk te zijn geweest afgelopen zomers is het nu weer tijd voor ander deel van Europa. Maar als het Frankrijk zou zijn geworden dan zeker weer in combi met Spanje, want Spaanse Pyreneeën afgelopen jaar waren echt heerlijk. En dan staat idd Moli Seradell ook nog op het lijstje. Hoewel ik me aanbevolen houd voor tips ook voor ooit richting San Sebastian / Picos d'Europa. Maar misschien dat ooit zonder kinderen, die vonden de 5 campings van afgelopen jaar al teveel van het goede... Eerst volgende week de kou, daarna maar eens verder spitten in wat waar hoe... Schrijf vooral al je voorpret, ik haal er vast inspiratie uit.