Voorpret 2020 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
18.02.2020 10:47
Geplaatst door: Lia
, Datum:
18.02.2020 11:13
Wij vertrekken volgende week vrijdag naar Doussard,voor 1 week.
Een huis gehuurd pal aan het meer van Annecy.nooit zijn we in de Alpen geweest,dus nu maar eens geboekt.
Hebben er zin in,vooral om met de lift naar boven te gaan bij Chamonix.
Dan gaan we in mei 3 weken naar de Provence,ook een huis gehuurd daar.
En dan in september gaan we 3 weken naar de Languedoc,bij Beziers in de buurt.
Dus we hebben heel veel voorpret dit jaar.
Geplaatst door: conny
, Datum:
18.02.2020 12:05
mar3tent: wij zijn 2 keer naar Portugal geweest, de eerste keer via Baskenland, Picos d'Europe.; terug via Bardenas Reales (semiwoestijn ten Z.O. van de Pyreneeën).
De 2e keer via Salamanca, Cáceres, terug via Rioga (Bilbao/ Gugenheim).
Prachtige routes !!!
En om je nog meer aan het twijfelen te brengen: Groot Brittannië/Schotland en Wales …..
Dit jaar voor ons waarschijnlijk Pyreneeën (tips?), maar zou zomaar ergens anders kunnen zijn; we bespreken niets en hebben de tijd ( we hopen nog lang te kamperen, want er zijn zoveel mooie plekken).
Geplaatst door: sylv
, Datum:
18.02.2020 12:13
Eerst nog een weekje eind april skien in frankrijk/
Nu wel aan kijken voor fietsvakantie in frankrijk..
Maar zoveel keus..
Geplaatst door: Mamamia
, Datum:
18.02.2020 12:25
@mar3tent
Denemarken vond ik erg saai. Heel kindvriendelijk maar voor oudere kinderen niet. Zweden is wel avontuurlijker maar Noorwegen vind ik vele malen mooier.
Als je kinderen 5 campings veel vinden (snap ik wel zouden mijn kinderen ook vinden) is scandinavië minder geschikt. Daar blijven de meeste mensen 1 max 2 nachten op de camping en trekken dan verder. Vriendjes maken is daardoor ook lastiger. De afstanden zijn groot dus veel auto rijden. De meeste campings daar hebben ook geen zwembad.
Zelf ben ik een groot Scandinavië fan maar met kinderen niet mijn keuze.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
18.02.2020 13:04
LIA : Prachtig hoor om met de lift omhoog te gaan in Chamonix ! Wij hebben het vroeger met de kinderen gedaan , zoek wel een heldere dag uit anders zit je boven in de wolken ( zonde van al het geld , want het is prijzig en als je dan geen uitzicht hebt) beneden bij de kassa was toen een lichtkrant met daarop de temp van boven en of er uitzicht was.
Ga óók zo vroeg mogelijk, wij stonden toen op een camping bij Samoens en waren er om half 8....brood mee en ontbeten in de rij, want die stond er al....
Later, zonder de kinderen nog eens naar de 1e stop gegaan : Plan d'Aquille, daar uitgestapt en naar Montenvers gelopen, we stonden toen op een camping bij Chamonix. Vanuit Montenvers afgezakt naar de camping.
Het is absoluut de moeite waard !!!!! Neem wel een trui of jas mee....
Geplaatst door: koen
, Datum:
18.02.2020 14:02
Mar3tent, grappig Picos heeft bij mij ook altijd hoog op het lijstje gestaan. Maar we hebben het ook even vooruit geschoven.
Als je toch die kant op zou willen, ik kwam laatst deze camping tegen: zoover.nl/spanje/pais-vasco-baskenland/itziar/itxaspe/camping. Mooie uitvalsbasis voor o.m. San Sebastian/ Bilbao. Ik denk dat jullie kids langzamerhand te oud worden voor Tartufaia.
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
18.02.2020 16:40
, Datum:
18.02.2020 20:23
@conny: ja dat was stiekem het plan om dan ook door te rijden naar noord portugal. En goeie, de route via salamanca lijkt me ook erg mooi. Heb 1 kind die Spaans erg leuke taal vindt, misschien krijg ik m ooit zover dat hij tijdje in Salamanca gaat studeren, goede reden om op bezoek te gaan ;-). En ja de UK trekt ook. Vooral richting Cornwall. Maar heel UK lijkt me aantrekkelijk. Alleen ooit in lake district geweest, en rondom Hadrians Wall wat platteland betreft. en dat vond ik toen al fantastisch. Ik vind het eten heerlijk. Als tip: we zijn afgelopen jaar naar Espot geweest;Nationaal park Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Erg de moeite waard voor paar fantastische wandelingen. ER zijn daar veel campings dus genoeg ter plekke te kiezen. We stonden op camping La Mola: mooi groene grasmat voor je kampeermiddel en prachtig sanitair. Erg vriendelijke campingeigenaren. Ook veel jongeren op die camping. (groepen die op ander veld staan, maar wel deels het sanitair overnemen ;-)) Wanneer je dan nog verder rijdt Conny, rij dan voor mij naar de mont rebei kloof. Ik ben er helaas niet meer geweest, maar die wandeling strak tegen de bergwand met die trappetjes leek me erg fijne uitdaging.
@Mamamia: we zijn in Noorwegen geweest. Was idd fantastisch, maar meest koude zomer ooit. De keren dat we in een fjord konden duiken waren op 1 hand te tellen. En idd veel heel veel auto-uren waren dat. Collega had het afgelopen jaar erg warm in Zweden, ik zag me nu wel in een mooi meer duiken, maar idd ook weer veel rijden. Misschien parkeren tot er 1 kind minder meegaat.... Voor Denemarken zou ik graag naar het eiland Mon gaan en via Kopenhagen naar Malmo over "the bridge" (was favo serie;-)) . Op terugweg vanuit Noorwegen toen nog paar dagen Denemarken gedaan. Vond het heerlijk, maar misschien omdat het daar 21 graden was en dus "bloedheet" vergeleken met noorwegen. Kon eindelijk korte broek aan, en helemaal in het noorden bij skagen, en de duinen vond ik wel wel mooi hoor.
@Koen, meen je dat serieus dat ze te oud zijn voor tartufaia? Zucht dat betekent zoektocht... Anyway voor na de carnavalsvakantie! Veel plezier op je wintersport.
Geplaatst door: Koen
, Datum:
18.02.2020 22:23
Ja sorry, dat meen ik. Voor ons al weer een aantal jaren geleden, in mijn herinnering heel veel kids in de leeftijd van 6-12 jr. ik heb net nog even zitten lezen op zoover, en dan lees je ook dat kids van 14-15 jr moeilijk aansluiting vinden. De camping ligt op een mooie plek, Milaan en Bergamo snel bereikbaar, Iseo meer is erg mooi en nog niet zo toeristisch, maar je zit ook zo in de Alpen. Aosta: Grand Combin! Ik lees dat er op deze camping wel veel tieners zijn. Een weekje Grand Combin, Toscane, en afsluiten in de Dolomieten of Oostenrijk. Camping Menina in Slovenië is ook super.
Geplaatst door: Herma
, Datum:
19.02.2020 10:16
@Koen, @mar3tent, Grand Combin zeker een aanrader! Fijne camping veel jongelui en een schitterende omgeving waar veel huttentochten mogelijk zijn en outdoor activitetien.
Wij keren dit jaar voor de zomervakantie weer terug naar Frankrijk, mijn man is helemaal klaar met Italie :-). Frans en Spaans Baskenland staan bij ons hoog op de lijst, zodra we geen kinderen meer mee hebben die ons achterna vliegen gaan we die kant op.
Wij doen altijd aan een mix bergen en daarna zee. Dit jaar doen we het andersom eerst meest verre bestemming, Cote Bleue ten oosten van Marseille en daarna Briancon? Drome? Nyons maar ook Florac?en Orgnon? spreken ons erg aan. We weten het nog niet zo goed. Liefst een camping met een zwemwater waar onze jongste flink kan suppen met zijn supboard en mijn man volop kan wandelen.
Nu eerst een week skiën in Tsjechieen in de meivakantie op familie bezoek in Denemarken.
Geplaatst door: ® Mermaidje
, Datum:
19.02.2020 11:30
Wie gaat er voor t eerst naar Frankrijk?
En wie gaat kamperen, wie iets huren?
Ga je voor t eerst naar die streek, of kom je er wel vaker?
Ga je met familie/vrienden? Luieren of juist actief?
Ik weet niet meer wie het me vroeg wbt impregneren vd tent, maar het is de eerste keer dat we het doen met deze tent. We hebben de tent al 5 jaar en de oude impregnatie is wel verdwenen door weersinvloeden. Ik heb geen idee nog welk product ik zal gebruiken, maar we hebben hier vlakbij een uitstekende campingzaak, daar zal ik me binnenkort wel even laten informeren. Het materiaal is poly/cotton van de zwaarste kwaliteit. Dus ja, je hoort het wellicht nog. Maar t zal wel ff een werkje zijn, hahaha, veel m²s...
Wbt onze bestemming, we hebben dit jaar de Ardeche maar weer geprikt. We hebben er 4 jaar geleden een geweldige tijd gehad en waren voor ons idee nog lang niet klaar daarzo. Miss ook een kano tocht, niet op de Ardeche, maar ietsje rustiger. En grotten bezoeken vinden we ook altijd wel tof.. wandelen en kastelen en markten bezoeken, musea, dat dus.
Wat gaan jullie allemaal doen?
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
19.02.2020 12:16
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
19.02.2020 12:26
Na een weekje sneeuwschoenlopen in de Jura worden hier ook weer volop plannen gemaakt. Eerst wil ik met dochter eind april 4 dagen de Müllerthaltrail lopen met een afwisseling van rugzakkamperen en hostels.
Voor de zomer was het idee om in Zweden het Hoge Kustpad te lopen (nav een tip hier op het forum!), maar aangezien ik dit jaar niet minimaal 4-5 weken vrij kan krijgen stellen we het nog even uit. Het is per slot van rekening zo’n 2000 km rijden, daar willen we echt ruim de tijd voor nemen.
Het alternatief wordt waarschijnlijk Oostenrijk en Slovenië. Met een stop bij München om kamp Dachau te bezoeken rijden we eerst naar de Weissensee. In de winter al een paar keer bezocht, nu benieuwd hoe het in de zomer is.
In Slovenië twijfel ik nog over de bestemming: we willen naar de Soca. Heb nu als bestemming evt Trenta, kamp Triglav op het oog. Voor wandelen naar mijn idee een prima bestemming, maar kijk ik naar de wateractiviteiten op de rivier dan lijkt dat toch meer stroomafwaarts plaats te vinden bij Bovec en Kobarid. Iemand die mij daar advies over kan geven?
Geplaatst door: conny
, Datum:
19.02.2020 19:27
Dank voor de info betreffende de Pyreneeën.
Prachtig !!
Geplaatst door: Juultje
, Datum:
19.02.2020 21:39
Voorpret is altijd leuk! Vorig jaar zijn we spontaan in de meivakantie naar Normandië geweest en hebben daar een geweldige vakantie gehad. Heel veel gezien en gedaan, genoten van de stranden en onder de indruk van alles rondom D-Day.
In de zomer zijn we naar het zuiden van de Lot geweest, een mooi gebied.
Dit jaar gaan we terug naar de Tarn. Waarom? Omdat we het gebied zo mooi vinden, genieten van de uitzichten en de kinderen dit ook graag wilden. Er is even twijfel geweest om iets anders te gaan doen, maar daar vinden we de mei vakantie ook een prima vakantie voor.
Geplaatst door: Juultje
, Datum:
19.02.2020 21:43
Oh, en de Michelin-gids gaat hier zeker mee :-) Ik ben gek op kaartlezen en sight-seeing routes te vinden als we ergens rijden.
, Datum:
20.02.2020 14:05
@PetraHM: inderdaad is "alle" watersport in Bovec/Kobarid. De raftinstructeurs van onze camping destijds gingen in het voorseizoen naar Bovec, en als ze lang weekend vrij hadden ook. Nu is Bovec niet heel ver rijden vanuit Trenta. Trenta is echt een heel klein gehuchtje. Als je wilt tanken moet je ook in Bovec zijn. Koen (hierboven) is vanuit Oostenrijk nog naar Bovec gereden om te raften en volgens mij was dat voor een dag ook prima te doen. Ik weet niet of jij je eigen spullen bij hebt Petra en daarmee wilt varen.
https://mijnslovenie.com/author/hanvroon/ hier zijn veel wandelingen beschreven, wellicht kun als hier interessante wandelingen voor je bij zijn dat je dan ook je uitvalspunt daarvoor kunt bepalen. Vrienden van mijn neefje gingen de Triglav zelf belopen/beklimmen (?) en namen daarvoor de andere kant als uitvalspunt, bij Mount Vogel - camping Zlatorog. Ik ben er alleen voorbij gereden en keek mijn ogen uit: het leek wel een festival terrein propvol kleine tentjes. Dat klopte volgens mijn neef, maar hij vond het er prima, prima sfeer. In Slovenie zijn geen afgebakende plekken, als je dagje uit bent geweest kan je zomaar iemand pal voor je of naast je vinden.
Geplaatst door: ® Angelique
, Datum:
21.02.2020 15:59
Wij gaan voor het eerst in 25 jaar niet naar Frankrijk...en ook niet kamperen....ik vind t nogal wat. we gaan naar Sardinië. Naar Livorno en daar over met de ferry en dan overnachten in appartementen. We zijn benieuwd!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
21.02.2020 19:28
@mar3tent: Picos inderdaad schitterend berggebied en als je die kant op gaat ook de al genoemde woestijn Bardenas Reales beslist aandoen. Verder de bizarre rotskust van de Playa de las Catedrales en de kliffen van het meest westelijke puntje van Spanje, Cabo Fisterra, tevens officieus eindpjunt van de bedevaart naar Santiago de Compostella. En tussendoor passeer je nog wel een aantal leuke plekjes.