Kamperen in de winter (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: JanMat
, Datum:
07.02.2020 14:45
Wij hebben het voornemen om met de auto en caravan de sneeuw op te zoeken. Een besneeuwde omgeving waar we kunnen wandelen is voldoende. Wie heeft ervaring met kamperen in de winter? Waar kunnen we terecht met dit voornemen? Welke voorzorgsmaatregelen moeten we nemen? Wachten de reacties af.
Geplaatst door: Susanna
, Datum:
07.02.2020 16:37
Jan, als je op dit forum zoekt met trefwoorden “kamperen en sneeuw”, lees je allerlei tips en voorzorgsmaatregelen. Weliswaar uit 2010/‘11, maar er zit zeker bruikbare informatie bij. Zelf nooit winter-gekampeerd, dus ik kan je verder geen info geven. Wellicht heb je er wat aan. Succes!
Geplaatst door: Daido
, Datum:
07.02.2020 16:38
Ik zou een een goede elektrische luchtontvochtiger kopen met flink wat capiciteit, zodat je caravan droog blijft tijdens slapen en koken.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
07.02.2020 16:55
Camping-frankrijk.nlCamping Verte Vallée in Xonrupt LongemerAlles wat u wilt weten over deze camping in Vosges
Dag Jan, goed plan en zeker de moeite waard. We hebben jarenlang in de periode van eind november tot eind mei (wel in verschillende jaren) in de sneeuw gekampeerd op deze camping (auto en caravan en zelfs met kleindochter van 4 jaar). Heel belangrijk is verwarmd sanitair natuurlijk en ook graag goed warm afwaswater. Camping is omringd met bergen, maar het terrein is wel helemaal vlak. Groot winkelcentrum op 9 km. en Gerardmer is ook in de winter heel gezellig.Echt waanzinnig veel wandelingen; wandelpad begint direct achter de camping (handig met de hond).Ligt er aan wanneer je gaat en wij hebben ondervonden dat je de meeste en mooiste sneeuw na de jaarwisseling hebt. Prima skieën en langlaufen op pakweg 10/15 kilometer.. Wegen worden perfect (tot op de camping) sneeuwvrij gehouden door de overheid. Winterbanden zijn toch wel handig en sneeuwkettingen zou je misschien kunnen lenen (nooit nodig gehad). Denk wel aan goede waterdichte en hoge warme schoenen. Op de camping worden gasflessen verhuurd/verkocht en inhoud dus betalen. Bij echt hevige sneeuwval zou je zonder elektra kunnen komen te zitten... Zwaar besneeuwde en bevroren takken willen wel eens naar beneden komen (niet op de camping) en raken dan de bovengrondse draden die dan knappen. Kan gebeuren...dus niet 100% op elektra rekenen (ons 1 maal gebeurd). Oh ja...ff navragen. Niet die ene, maar die andere gasflessen gebruiken i.v.m. vorst;. Verder volop genieten van de prachtige wandelingen en ritten (richting Hohneck hoge heuvel/bergl(ski-oord) of Col de Schlucht (langlaufen) en wandelen rond het meer en alle prachtige bospaadjes. Oh ja Extra stokken voor de voortent en regelmatig dak schoonvegen anders zakt het door en drinkwater binnen bewaren. Al met al warm aanbevolen en verdere info geef ik graag. Tenslotte... gemakkelijk in één dag tolvrij te rijden.
Geplaatst door: Peter V
, Datum:
07.02.2020 17:27
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
07.02.2020 20:02
Een wintertentje is fijn om natte jassen en laarzen uit te kunnen doen. En daarin een vlonder zodat je niet de sneeuw naar binnen loopt. En natuurlijk propaan gas maar waarschijnlijk gebruik je dat al..
Geplaatst door: JanMat
, Datum:
08.02.2020 10:56
Allereerst allen bedankt voor het reageren en het aanleveren van informatie. In hoeverre is het noodzakelijk een wintertent te plaatsen. Kan de voortent die we in de zomer gebruiken niet gebruikt worden voor een weekje winterpret?
Geplaatst door: Peter V
, Datum:
08.02.2020 11:59
Ik zou zeker een wintertentje verkiezen. Wintertentje is sterker en het dak is veel schuiner zodat de eventueel verse sneeuw er gemakkelijk afglijdt. En is voor de meesten van ons gemakkelijker om thuis te laten drogen na de vakantie.
En als je twijfelt, tweedehands zijn er wintertentjes te koop aan voordelige prijzen. Kun je later nog beslissen om te investeren n een nieuwe tent.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
09.02.2020 12:44
Ik zou geen voortent gebruiken die je gewoonlijk in de zomer opzet. Veel te groot en met veel sneeuw zakt hij in. Zonder wintertent kan ook, alleen heb je dan natte schoenen in de caravan, maar een extra inloopmat kan dat oplossen. Wij hebben wel eens gehad dat er zo veel sneeuw lag dat het onmogelijk was om een wintertentje op te zetten. Wij kopen in het land zelf altijd zo'n hoge gasfles die we buiten zetten. Let op stroomverbruik, want dat wordt apart berekend en dat kan snel in de papieren gaan lopen. Als je er voor zorgt dat je caravan lekker (gewoon) warm blijft en je af en toe een raampje openzet, heb je niets nodig om te ontluchten. Wel handig is om op de schoorsteenpijp een verlengstukje te plaatsen. Bij de meeste wintercampings heb je verwarmde sanitairgebouwen. Vaak kun je er een privé badkamer huren. Is een luxe die ik je kan aanbevelen. Wil je in de Elzas in Frankrijk kamperen dan kan ik je camping Le Vallon d' Ehn in Obernai aanraden. Of een camping in de buurt van de Franse Alpen bij Chamonix. Verder in Duitsland Camping Oberammergau in Oberammergau, op loopafstand van de stad, camping heeft schitterend sanitair en vlakbij zit een goed restaurant. In de winter kamperen en in de sneeuw is heerlijk en heeft zo zijn eigen charme.
Geplaatst door: conny
, Datum:
09.02.2020 19:25
Wat ik me afvraag: sneeuw en winterbanden is bekend, maar hoe zit het eigenlijk met de caravanbanden?
Ervaringen ?
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
10.02.2020 14:58
Wij rijden ook in de winter met de gewone banden onder de caravan. De auto is een 4wd en heeft uiteraard winterbanden en sneeuwkettingen hebben we ook altijd mee en blokken om tegen de wielen aan te leggen als dat nodig is.