route via Charleroi, Charleville-Mézières (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® LMaas
, Datum:
18.01.2020 12:25
Dit jaar willen wij via Brussel weer richting Zuid-Frankrijk rijden met auto en caravan.
Het vervelende stuk via de N5 vanaf Charleroi naar Charleville-Mézières zou autosnelweg worden.
Ik ben benieuwd of iemand al ervaring heeft opgedaan op deze nieuwe route?
Ik vraag me af of alles nu klaar is, zodat de route nu geheel snelweg is geworden?
Geplaatst door: Manus
, Datum:
18.01.2020 12:51
Afgelopen jaar in de vakantie zowel op de heen- als op de terugweg over deze weg gereden. Er zijn inmiddels grote stukken klaar, maar ook nog stukjes tussendoor waar nog wordt gewerkt aan de weg dan wel aan viaducten. Maar ik vond dat geen probleem, het was best te doen. Wij reden met een auto met een caravan.
, Datum:
18.01.2020 20:16
@Manus : dank voor je reactie. We gaan de route proberen. Is weer eens wat anders dan via Gent of Luik/Luxemburg
, Datum:
21.01.2020 12:42
Tóch nog een vraagje: volgens Michelin moet je, richting zuiden, bij Brussel RECHTSOM via de rondweg.
Echter, Google-maps geeft aan dat je bij Brussel LINKSOM moet richting Charleroi etc.
(Michelin geeft overigens de nieuwe snelweg aan, terwijl Google dat dus niet doet.)
Iemand ervaring met de beste route rond Brussel, wellicht?
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
21.01.2020 13:08
Paar jaar geleden gedaan, in het Belgische stuk was toen nogniet veel klaar maar het reed wel aardig door. In Frankrijk vlot.
Denk dat het beetje lood om oud ijzer is welke kant van Brussel je pakt. Belangrijker om onderweg de verkeersinfo te volgen en pas op het laatste moment et besluiten welke route je neemt, afhankelijk van de files van dat moment.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
21.01.2020 14:47
Wij gaan al jaren ruim langs Brussel (richting vliegveld) naar grenspost Valenciennes en dan richting Amiens wanneer we naar Bretagne gaan, of gewoon naar beneden wanneer we naar het Zuiden van Frankrijk op weg zijn; mogelijkheden genoeg. Bij genoemde grenspost kun je eigenlijk altijd doorrijden en we hebben nooit controle gehad; zowel op de heen- als terugreis. Prima route.
Geplaatst door: Susanna
, Datum:
21.01.2020 15:20
@digi-oma, België en Frankrijk zijn Schengenlanden waar dus geen grenscontroles gehouden worden. Die controles worden bij hoge uitzondering gehouden, zoals enkele jaren geleden bij grote vluchtelingenstromen, hetgeen destijds het geval was bij grensposten o.a. in Oostenrijk en Duitsland.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
21.01.2020 16:29
Wij nemen deze route dikwijls als wij naar midden Frankrijk rijden. Nemen altijd oost om Brussel, gewoon omdat wij dat prettiger vinden én er minder stoplichten zijn .
Je krijgt vanzelf afslag Charleroi. Hou Philipville aan . Met navigatie krijg je dikwijls de route dwars door Charleroi, op zondag gaat dat prima, door de week een crime, neem dan in iéder geval de rondweg ( west van Charleroi) Daarna dus Philipville en dan Reims. In het begin nog stukje 2 baans weg , daarna prima weg. Bij Charleville Mezieres ( net erna) een groot parkeerterrein bij een everzwijn dat op een heuvel staat. Woinic , prima stek ! Leuk om het te bekijken.
Het is een mooie route en goed te doen.....wel in het weekend omdat er toch nog hier en daar werkzaamheden zijn door de week.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
21.01.2020 19:07
In kan me niet heugen dat er stoplichten zijn op de rondweg bij Brussel (buitenring). De oostkant vind ik minder prettig rijden, smalle rijstroken, tunnels...
Vwb de grensovergangen. De fransen hebben de laatste jaren bij de sommige grensovergangen het aantal rijstroken beperkt tot 1 en gezorgd dat je langzaam moet rijden. Ik kan me voorstellen dat het bij drukte flink vertraagd.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
21.01.2020 19:08
Geplaatst door: Henny
, Datum:
21.01.2020 20:02
haha...zo zie je maar....zo lang hebben wij dus dié route niét meer gereden. !!
Geplaatst door: Sailor wim
, Datum:
22.01.2020 08:04
Leuke route en eindelijk weet ik weer waar het grote everzwijn staat.
Geplaatst door: iljanouwenssmit
, Datum:
08.02.2020 09:30
Wij rijden altijd zo en vinden dit prima te doen en véél leuker rijden. In de stad soms wat stoplichten tegen maar nooit veel oponthoud. De weg was de laatste keer nog niet helemaal klaar.
Geplaatst door: ® Toon
, Datum:
09.02.2020 11:42
Vaker via Luik, Charleville Mezieres naar het zuiden gereden. Op steeds meer plaatsen langs de route ten zuiden van Charleville staan actieve snelheidsmeters met flitskast. Natuurlijk behoor je jezelf altijd aan de snelheid te houden, maar het kan soms verrassend zijn.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
09.02.2020 13:16
Digi-oma, grenscontroles???? Die zijn hier jaren geleden afgeschaft.