Welk tariefklasse? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® RonnyS
, Datum:
16.01.2020 09:36
Hallo iedereen,
wij zijn van plan een busje te kopen voor het trekken van onze 1500kg zware caravan. (Ford Transit Custom of een Renault Trafic)
Nu is mijn vraag, vallen wij dan onder klasse 4 of nog steeds onder klasse 2?
Vind het nogal verwarrend allemaal.
Dank u,
Ronny
Geplaatst door: Manus
, Datum:
16.01.2020 09:42
Een busje met een caravan valt in cat. 2.
Categorie 2: auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan 2 meter, maar minder dan 3 meter bedraagt, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
, Datum:
16.01.2020 10:10
Bedankt @Manus,
ik dacht ergens gelezen te hebben dat het treingewicht ook in rekening werd gehouden maar zal niet voor Frankrijk geweest zijn dan
Geplaatst door: Manus
, Datum:
16.01.2020 11:02
Treingewicht is voor de tol in dit geval niet van belang. Wel voor het verplichte rijbewijs. De combinatie is duidelijk zwaarder dan 3500 kg, dus rijbewijs BE ( of B+?) nodig.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
16.01.2020 13:08
In theorie is gewicht wel van belang. Met meer dan 3,5 ton (of hoogte meer dan drie meter) val je in klasse drie. In de praktijk wordt alleen naar de hoogte gekeken, maar ik geef geen garantie.
Overigens moet je met de hoogte van je busje ook goed opletten. de grens tussen categorie 1 en 2 ligt op twee meter. Ik meen dat vw-busjes 1,98 zijn, maar wellicht zit je er net over. En mocht je een zonnescherm of een airco hebben die iets naar boven uitsteekt, dan telt die ook mee (aan afneembare dakkoffer dan weer niet.
Geplaatst door: frans
, Datum:
16.01.2020 13:42
U valt in categorie 2
ik rij met terreinwagen en caravan van 8 meter lang
caravan weegt 1800 kilogram auto 2000 kg
, Datum:
16.01.2020 15:02
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben er mee van bewust dat ik solo nu onder categorie 2 ipv 1 zal vallen.
En zoals ik hier nu lees zal dit in combinatie van de caravan ook zo zijn.
De hoogte van de bus bedraagt 1,967m en de caravan 2,6m.
Groeten,
Ronny
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
16.01.2020 23:35
Dat lees je niet goed. Solo ben je lager dan twee meter, dus cat. 1.