Bosbranden zuiden (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Kat
, Datum:
07.01.2020 18:19
We zijn vorig jaar naar het zuiden geweest. We zagen toen in de verte bosbranden.
Dit jaar willen we richting argeles maar ook daar was het vorig jaar prijs. Weet iemand of dit een jaarlijks fenomeen is.
Geplaatst door: martijnseverin
, Datum:
07.01.2020 18:20
Ja komt elk jaar wel voor. Ze zijn er op voorbereid en alles is goed geregeld.
, Datum:
07.01.2020 19:53
Lijkt me toch nog erg ontspanned, of zie ik het verkeerd?
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
07.01.2020 22:13
In heel Zuid-Frankrijk, met name het de streek langs de Middellandse Zee en Corsica, zijn bosbranden een jaarlijks terugkerend fenomeen. Het is er gortdroog en het kan er hard waaien. Elke weggegooide sigarettenpeuk, elke houtskoolbbq is dan een mogelijke bosbrand, zeg maar gerust een poging tot brandstichting. Niet voor niets wordt er in de zomer op Corsica door de brandweer intensief gesurveilleerd; je ziet daar meer brandweer dan politie.
En ja, dat is spannend, om niet te zeggen angstaanjagend. Wij hebben het (inmiddels al heel wat jaren geleden) meegemaakt op Corsica, dat een bosbrand woedde op 500 meter van onze camping. Scheelde een haar of we zouden geëvacueerd worden. Brandweer had het vuur net op tijd onder controle, zei ze. Blusvliegtuigen bleven komen, dagenlang. Bleek dat ze met onder controle bedoelden dat ze het vuur om de bebouwing heen geleid hadden. Op een gegeven moment (paar dagen na de bijna-evacuatie) roken we weer een brandlucht. Was de wind gedraaid... We hebben de tent in gepakt en zijn vertrokken.
Overigens: het werk van die blusvliegtuigen (zowel het water scheppen als het blussen) is een indrukwekkend spektakel, de moeite om te kijken als je onverhoopt toch bij een brand in de buurt zit.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
08.01.2020 07:45
, Datum:
08.01.2020 10:48
Dat wil niemand meemaken.... je zou nog schrik krijgen om iets te boeken in die regio...
Zaten vorig jaar op het strand toen we rook zagen en de vliegtuigen... ik heb die nacht toch niet veel geslapen moet in zeggen
, Datum:
08.01.2020 11:46
Zelf ook de blus vliegtuigen en helicopters voor de kust gehad voor brand op een flank van de Pyreneeën. Je gezond verstand gebruiken. Dat is het belangrijkste. Vorig jaar was er brand bij argeles sur mer waar alle campingd liggen. Iedereen opgeëvacueerd en opgevangen in gymzaal gemeente huis etc. Je zit gewoon in de natuur en mensen denken niet na. Nederlanders die TOCH met de Kids ff kampvuurtje og bbq willen doen..... Zal ff link opzoeken waar alles weergegeven wordt.
, Datum:
08.01.2020 11:49
Wel Frans maja het is Frankrijk. Hier staan alle bosbranden, bermbranden etc. Degene die al geweest zijn en eventueel nog aan de gang zijn. Is voor heel Frankrijk. Dus ff kijken welke regio of gemeente je zit.
https://feuxdeforet.fr/
Geplaatst door: ® anita vergauwen
, Datum:
08.01.2020 23:01
Ja mensen ik ben ook echt wel een bangerik maar ja inderdaad in Frankrijk zijn overstromingen ,bosbranden hevige onweders veel voorkomend maar dat houd mij tot nu toe nog niet thuis want het is zo'n mooie land en laten we eerlijk zijn we hebben meer kans om onderweg een ongeval te hebben denk ik.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
10.01.2020 19:09
Een en ander geldt ook voor de beboste westkust. Overigens kan ik onderschrijven dat de brandweer er erg alert op is. Campings ook, meestal is houtskool bbq is verboden. Toch doen? Dan word je zonder pardon van de camping gezet.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
10.01.2020 23:48
@Anita: wat betreft overstromingsrisico, als je in een nauw dal zit, houd dan vooral de weeralarmen op http://vigilance.meteofrance.com/ in de gaten, die waarschuwen ook voor mogelijke overstromingen. Als je in de bergen zit kan het sowieso geen kwaad die site regelmatig te checken. Als het goed is staan er op alle campings die kunnen overstromen bordjes die de juiste vluchtrichting aangeven. Zoek die vast even op voordat je echt moet vluchten (en parkeer je auto altijd met de neus in de richting van de uitgang).