Wat vinden jullie van de Elzas? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Peter
, Datum:
07.01.2020 15:33
Hallo, wij gaan deze zomer met de caravan naar Frankrijk. We hebben al redelijk wat verschillende regio's bezocht maar nog nooit de Elzas. Wat zijn jullie bevindingen van deze streek? Zijn er leuke campings te vinden (hoeft niet te groot te zijn)? Wij bezoeken ook graag authentieke stadjes/dorpjes met marktjes en gezellige winkeltjes. Zijn die er te vinden in de Elzas? Zijn dagtrips naar Duitsland of Zwitserland de moeite?
Alle tips zijn welkom! :)
Bedankt! Peter
Geplaatst door: Henny
, Datum:
07.01.2020 16:49
In Saverne een prima camping, ( ACSI Card) op loopafstand van het leuke plaatsje. Daar vandaan veel mogelijkheden om de mooie omgeving te verkennen. ook veel wandelroutes die echt de moeite waard zijn !
Er is een station, auto gratis parkeren en dan met de trein naar Straatsburg, ook absoluut de moeite waard.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
, Datum:
07.01.2020 19:11
, Datum:
07.01.2020 22:13
Bedankt! Ik ga de camping morgen eens bekijken. Andere tips zijn uiteraard nog steeds welkom, ook over de verschillende stadjes in de Elzas graag! :)
Geplaatst door: Henny
, Datum:
07.01.2020 22:34
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
07.01.2020 22:38
Heerlijke streek met boel leuke stadjes vol vakwerkhuizen, waarvan een deel (Ribeauvillé, Riquewihr, Eguisheim) wel erg toeristisch is. Mijn favoriet is Colmar, dat is een wat grotere levende stad met in het centrum boel vakwerkhuizen (en ooievaarsnest op de kerktoren, meen ik me te herinneren), waar naast toeristen ook andere mensen leven.
Dan heeft de streek natuurlijk geweldige natuur met de Ballons (kale bergtoppen) van de Vogezen. Rijdt hier vooral de Route des Crêtes over de hoogste punten , dit was een route die in de Eerste Wereldoorlog als bevoorradingsroute werd gebruikt. Je vindt hier dan ook de nodige monumenten, begraafplaatsen en musea. Mijn tip, zeker als je met kinderen gaat: de Hartmannswillerkopf aan het eind van de route. Tegenwoordig heb je daar ook een bezoekerscentrum (zelf nog niet geweest). Loop langs het monument de begraafplaats over en dan het bos in de berg op. Daar vind je een boel oude loopgraven, waar kinderen naar hartelust kunnen ravotten. En als je dan nog iets doorloopt, kom je bij een rots om de hoek bij nog een immens monument, met een fenomenaal uitzicht over het dal van de Rijn.
Nog zo'n uitzicht over het Rijndal vind je bij het Château van Haut-Koenigsbourg. Dat lijkt machtige middeleeuwse burcht en zo moest het ook lijken. Het was een ruïne, die na de voor Frankrijk desastreus verlopen Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 door de Duitse keizer helemaal gerestaureerd werd. Als blijk van goede wil, zeg maar. Tegenwoordkig verzorgen ze er onder meer roofvogelshows.
Oh ja, qua natuur: vergeet ook de noordelijke Vogezen niet.
, Datum:
07.01.2020 23:00
Geplaatst door: ® Ien
, Datum:
08.01.2020 09:30
Zeker doen, wij waren blij verrast. Zoveel veel leuke dorpjes en bezienswaardigheden dat je aan uitstapjes naar Duitsland en Zwitserland niet toe komt. Wij stonden op camping “ Le vallon de l’Ehn in Obernay”, zie mening.
Er zijn al veel leuke tips gegeven maar bezoek ook het klooster op de Mont St. Odile. Veel plezier.
, Datum:
08.01.2020 09:44
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
08.01.2020 12:12
Camping Pierre de Coubertin in Ribeauvillé is een mooie en rustige camping waar overdag de ooievaars je op de campingplek komen begroeten. Je loopt vanaf de camping zo de stad in. Leuk om ook het ooievaarscentrum te bezoeken. Via P&R kun je gemakkelijk een dag naar Straatsburg, een mooie stad (boottocht maken en treinrit is ook voor kinderen leuk). Mooie natuur en gezellige streek met gezellige dorpen en steden en heerlijk eten!! Wij komen er graag en vaak.
, Datum:
09.01.2020 11:23
Bedankt voor de tips! Ik zal ze allemaal rustig bekijken! :)
Geplaatst door: ® martwout
, Datum:
09.01.2020 15:56
Probeer ook een dag naar het Zwarte Woud te gaan. Een toch die we zelf vaak doen is via Gutach naar Hausach en dan daar via Triberg en Furtwangen naar Sankt Peter en zo weer terug. Dan deden we vanuit Baldersheim (huisje daar gehuurd). Ontzettend mooie route vooral tussen Hausach en Sankt Peter, En je kan de grootste koekoeksklok zien.
Geplaatst door: Mathilda
, Datum:
09.01.2020 18:48