Mag ik met deze combi rijden ? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Rob
, Datum:
30.11.2019 16:25
Hoi,
Mag ik met de volgende combinatie rijden:
Caravan, leeggewicht 1100, maximaal gewicht 1400 kg.
Auto, leeggewicht 1434, rijklaar 1534, toegestaan maximum 2130, geremd 1500 kg.
Ben in het bezit van een B rijbewijs, dus niet een BE !
Kan iemand mij dit vertellen ?
Geplaatst door: Manus
, Datum:
30.11.2019 16:45
Het gaat bij het rijbewijs om het maximaal toegestane gewicht. In dit geval is dat 1400 kg + 2130 = 3530, dus meer dan 3500 kg, dus is rijbewijs BE nodig. Dit kan je eenvoudig oplossen door het maximale gewicht van de caravan te verlagen naar 1350 kg. je blijft dan beneden de 3500 kg, en mag met rijbewijs B rijden. Verlagen van het maximale gewicht kan bij de RDW geregeld worden.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
30.11.2019 16:54
Én je moet controleren wat de maximale treinmassa van de auto is. Als dat namelijk minder dan die 3530? is dan mag je deze combi met geen enkel rijbewijs rijden.
, Datum:
01.12.2019 11:28
Bedankt voor de snelle antwoorden !
Omdat de caravan gehuurd gaat worden, en zijn gegevens dus vaststaan, zal ik iets met de auto moeten regelen, of een E-rijbewijs halen. Ik zie dat de auto nog wel wat ruimte heeft.
Geplaatst door: ® Vakantie
, Datum:
01.12.2019 12:59
Geplaatst door: Den
, Datum:
01.12.2019 17:17
Beste, naast dat het wellicht niet mag (en dat zou zo maar eens kunnen) is het ronduit af te raden. Gezien je gaat huren en je de regelgeving niet kent ga ik er even vanuit dat je geen ervaren caravanrijder bent. Met een Caravan rijden is je niet alleen houden aan de wet, maar in de eerste plaats zorgen voor de veiligheid van jezelf, je gezin en anderen op de weg. Rijden met deze combi lijkt mij tegen of (ver) over de wettelijke grens en moet je gewoon niet willen. Het is echt wat anders dan rijden met een karretje.
Huur een lichter model of huur een zwaardere auto. Gekkenwerk als je jezelf zo kwelt met een instabiele combi.
Ik weet niet wie de verhuurder is, maar als dit echt niet zou mogen denk ik dat zij ook dwars gaan liggen. Word je gepakt en moet je op de weegschaal / kentekencheck en het deugt niet dan is het simpel: niet verder en zelf een oplossing bedenken. Daaaag vakantie. Oh ja, verzekering zal nooit dokken... jij wel.
Kortom, heel goed (laten) nakijken en 3x nadenken. En dan nog eens. Je gaat voor je ontspanning op vakantie.
Ps kijk es op caravantrekker op internet, kun je ook jee gegevens van je auto en caravan invullen. Krijg je meteen een zeer behoorlijk advies. Gratis en anoniem. Super site met prima forum.
, Datum:
01.12.2019 18:06
Ik ben een ervaren vouwwagenrijder, maar zo'n ding is natuurlijk maar maximaal 750 kg.
Vooral omdat ik huur, wil ik voor veiligheid gaan, en ben ik dus wat huiverig voor die 96-regel. Toch leuk om me er wel even in te verdiepen.
Mijn eerste insteek ( de goedkoopste en meest eenvoudige) is dus mijn autogewicht aanpassen.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
01.12.2019 21:47
De reactie van Den vind ik overdreven. Waarom zou dit een instabiele combi zijn. De auto is nog steeds zwaarder dan de caravan en met een goede belading kan dit een hele stabiele combi zijn. Een verkeerd beladen lichtere caravan achter een zware auto kan ook zeer instabiel zijn. Onervaren blijf je toch, welke combinatie je ook gaat maken.
Volgens mij heb je nog voldoende tijd om een E rijbewijs te halen, dat is altijd aan te bevelen. Want wat gebeurt er als jouw auto kapot gaat en je moet met een vervangende auto naar huis waarbij je weer boven de 3500 kg uit gaat komen? Dan kun je de caravan niet mee terugnemen. En je leert ook nog veel van de lessen. Het verlagen van de MTM van de auto is wel de meest makkelijke en goedkoopste weg.
Geplaatst door: Daniel
, Datum:
05.12.2019 05:56
Zonder direct te weten wat voor auto je rijdt is ook mijn eerste inschatting met de auto goed zwaar beladen (zware dingen vanuit de caravan in de auto), de caravan zo licht mogelijk en genoeg kogeldruk (85kg waar 75kg mag bv) prima stabiel rijden met deze combi. E rijbewijs halen is wel aan te raden, kost geld, heb je ook meer kennis.
, Datum:
05.12.2019 11:30
Ik rij in een vw passat variant.
Ik heb besloten dat er wel wat moet gebeuren, maar ik heb gelukkig nog tijd genoeg.
Nogmaals dank iedereen voor het meedenken !
Geplaatst door: Marike
, Datum:
05.12.2019 14:55
De reactie van Den is inderdaad zeer overdreven.
Toen wij voor het eerst met caravan gingen bleek de caravan achteraf 300kg te zwaar en hadden we nog geen grote auto ervoor zoals nu en dat ging ook uitstekend. Toen reden wij zelfs ook nog op 1 dag 800-900km wat wij nu niet meer fijn vinden (vaak rond 700-800km). Het rijden met caravan stelt verder ook niets voor alleen je doet er iets langer over, maar het geeft je wel het ultieme vakantiegevoel....we willen niet meer anders.
Geplaatst door: ® JurgenB
, Datum:
08.12.2019 11:03
De opmerking 'rijden met een caravan stelt niet voor' zegt al voldoende hier.
Duidelijk een geval van overschatting. Rijden met een caravan stelt zeker extra eisen aan de chauffeur, ook juist beladen is zeer belangrijk. Dat je zoveel gereden hebt met een overbeladen combinatie zonder problemen is gewoon een kwestie van geluk. Had je een noodstop of bijv. een plotselinge uitwijk manoeuvre moeten maken, dan was je fijne vakantie waarschijnlijk in tranen geëindigd.
Wat mij nog het meeste stoort aan deze opmerkingen is dat het anderen aanmoedigt om op een onveilige manier te gaan reizen.
, Datum:
08.12.2019 11:15
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
08.12.2019 11:47
Geplaatst door: Den
, Datum:
08.12.2019 19:24
Jurgen +2
Mvg een blijkbaar zeer overdreven Den
Geplaatst door: Lomb
, Datum:
11.12.2019 12:21
Met een B-rijbewijs B mag je met een auto:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
In jouw geval is de auto ongeveer 1750kg (1534kg plus inzittenden en bagage) en de aanhanger 1400kg. Samen onder de 3500kg dus je mag gewoon met een b-rijbewijs op pad.
, Datum:
11.12.2019 12:42
En dat is dus niet juist. Het gaat om het maximale toegestane gewicht, voor de caravan 1400 en voor de auto 2130, is dus samen 3530, dus meer dan 3500 kg. Dus rijbewijs B+ of BE nodig.
Geplaatst door: Lomb
, Datum:
11.12.2019 13:11
@Manus: Excuus, u heeft gelijk. Het gaat bij zowel de auto als bij de aanhanger om het maximaal te beladen gewicht en dat zou in dit geval dus net boven de 3.500kg-grens komen.
Tot 4.250 kg mag je trekken met het nieuwe rijbewijs B+ (code 96). Om deze verklaring te kunnen krijgen moet je een examen afleggen. Dit betreft een minder zware toets dan voor het BE-rijbewijs.
Geplaatst door: ® Benstr
, Datum:
28.12.2019 10:56
Kijk gewoon even op https://caravantrekker.nl/ daar vul je de gegevens van auto en caravan in en je krijgt keurig allerlei info te zien over de combinatie en of je alleen B of BE rijbewijs nodig hebt.