In de zomervakantie willen we graag weer richting de alpen. Twee jaar geleden op camping le Petit liou geweest. De omgeving vonden we prachtig, de camping iets minder. We zijn op zoek naar een camping met zwembad ( animatie mag zeker maar is geen pre). Voor onze kinderen van 4 en 7 is het leuk als ze snel 'vriendjes' kunnen maken. Mijn man houdt heel erg van wielrennen. Ik vind het leuk als we een stadje kunnen bezoeken en naar een meer kunnen gaan. Nu heb ik mijn oog laten vallen op camping Le clot du jay of les Praires. Wat is een aanrader en waarom juist wel of juist niet? Hebben jullie misschien nog andere tips?
Wij zijn wel bij Le Clot du Jay geweest en niet bij Les Prairies. Wel bij Lou Passavous, dat ligt bij hetzelfde dorpje. De campings die jullie hebben uitgekozen zijn allebei hele mooie campings. Het verschil is wel de hoogte. Bij Seynes/ Les Prairies is het 's avonds en 's nacht erg koud, de temperatuur zakt vaak tot 5 a 10 graden 's nachts. Bij Le Clot du Jay is het 's avonds prima toeven in de korte broek. Voor de leeftijd van jullie kinderen is Le Clot du Jay fantastisch, bijna alle kinderen in deze leeftijdscategorie. Leuk zwembad. Mooie omgeving, niet zo supertoeristisch, prachtige watervallen, gorges etc. Sisteron in de buurt. Een dag naar Lac des Serres Poncos is prima te doen. Al is dat vanaf Les Prairies dichterbij. Vanaf Les Prairies prachtig fietsen door Les Clues de Barles, 30 km licht bergafwaarts, voor jullie oudste ook prima te doen, vanaf Les Dignes terug met een busje. Gezien de temperaturen zou ik kiezen voor Le Clot du Jay. Genoeg andere tips, maar deze 2 campings zijn allebei super!!
Ik ben op les prairies geweest. Erg veel kinderen in basisschoolleeftijd die destijds druk waren met loomen. Ik vond het ook een leuke speeltuin: lekker ruim opgezet. Lou Passevous is de nederlandse camping, daar houd ik niet speciaal van dus les prairies prima alternatief (lou passevous had destijds ook nog een opzetzwembad want ik ook minder vond maar misschien nu anders)
Zwembad les prairies was ok maar niet spectaculair. Plekken heb ik zelden zo ruim gehad (wij stonden achteraan op D 3 ofzo). Dorp Seyne is op wandelafstand wat een pre is. Op de camping idd veel wielrenners en in de slipstream daarvan ook wel hardlopers.
Wat wel: 's avonds voortent dicht en kachel aan... en in de ochtend even de slaaptent uitkruipen, kachel aan en weer terug in bed tot voortent behagelijk was. Ja het is een stuk frisser op 1200 meter hoogte. Als het slecht weer was reden we het dal uit richting Digne, dan scheen daar de zon/ kon je zwemmen bij het plan déau daar. Ik zou dus altijd voor een plek in de volle zon gaan wanneer je kiest voor les prairies... er zijn ook mooie plekken in het bos, maar daar duurt het nog langer voordat de boel opgewarmd is... De D plekken hadden zowel zon als schaduw. En op het pad naar het zwembad -> volgens mij is dat M stond je ook prima. Als je dan 's nachts toch door de kou naar de wc moest kwam je wel altijd op zalig verwarmd toilletgebouw ;-)
Fantastische wandeling bij de St jean de montclar waar je met kabelbaan omhoog gaat en om 3 bergmeren kunt wandelen. (onze jongste was toen 3 geloof ik en had t prima gelopen, maar die houdt ook van klimmen en klauteren, zijn broer van toen 8 had er meer moeite mee).
Paar keer gaan zwemmen bij Lac Serre Poncon, waterfiets met glijbaan gehuurd allemaal heel erg leuk. Motorbootje (electrisch denk ik) ging in juli nog goed maar plots vanaf 3 augustus was het klaar en bv voor een hele week gereserveerd. Het werd drukker in de regio.
Een lange lange autorit maar zo ontzettend de moeite waard was naar het Lac Allos. Ook de wandeling daar naar toe prima te doen. Wanneer je echt heel erg vroeg vertrekt zou je kunnen inplannen dat je bv ook nog even van de rodelbaan gaat (in begin van het dorp allos) en even duik doet in het zwembad/plan d'eau daar: er waren toen leuke glijbanen. Voor de kinderen een leuke afwisseling op de lange autorit, of je doet dit na de wandeling naar het lac d'allos
Ook leuk: rijdt naar het dorp Jausiers. Dat zou voor je man het startpunt kunnen zijn om col de la bonnette op te fietsen. Zelf met de auto omhoog. Eenmaal terug in Jausiers is daar ook een plan d'eau met klimpark. Prima om uit te puffen of even stoom af te blazen van de fietstocht.